Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ai miksikö nuoret ei äänestä?? Koska ei ymmärretä edes termejä!

Vierailija
01.06.2021 |

Kukaan ei vaivaudu selittämään, ei koulussakaan osata selittää niin että ne olisi ymmärrettävissä. Yritin ottaa selvää jotta tiedän edes puolueen mitä äänestän. Vastaan tulee esimerkiksi tällaista hölynpölyä joka vaatii tuntien selvityksen mitä tarkoittaa, enkä usko että nuoret on niin kiinnostuneita selvittämään : Vasemmiston on perinteisesti ajateltu edustavan jyrkkää sosiaalista liberalismia sekä valtion ja julkishallinnon korostamista.

Kavereistani suurin osa jotka on jo 30v ei kans ymmärrä täysin, jos vaivautuu äänestämään niin ottaa summassa jonkun numeron.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä pikaohje puolueen valintaan:

PS = Suomi ensin, kaikessa

Kok = Rahaa, kiitos. Mieluummin meille kuin teille

Kesk = Maaseutukin on vielä olemassa hei!

SDP = Amikset rulaa, lukio sucks!

Vas = Kaikki muut paitsi Suomi ensin

Vih = Intersektionaalinen feminismi ja muu hörhöily (luontoko? se on so last season!)

RKP = Kumartakaa siirtomaaherrojanne ja opetelkaa ruotsia, moukat!

KD = Jeesus, perkele!

Liike Nyt = Hjalliskin tarvii harrastuksen

PS = Porvarit ensin, kaikessa.

Täytyi korjata hieman.

Vierailija
42/61 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on vastuullista olla äänestämättä, jos ei oikeasti ymmärrä. Olisihan se suotavaa jos kaikkia kiinnostaisi ja ottaisivat selvää, mutta jos ei nappaa niin ei nappaa.

Ja parempi silloin jäädä kotiin. Jos ihminen ei ymmärrä eikä jaksa perehtyä niin näillä ihmisillä on korkea riski äänestää perussuomalaisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se on ongelma jos ei äänestä?

Paljon alapeukkuja mutta ei yhtään perustelua? Kertokaas nyt, mitä pahaa tapahtuu jos joku ei halua äänestää tai on liian typerä niin tehdäkseen?

Mä opetan kaikille nuorille, että äänestäminen on niin iso oikeus, että se tulee käyttää, mutta harkiten.

Ja jos ei muuta, niin sillä ostaa itselleen oikeuden ruikuttaa huonoista poliitikoista taas seuraavan vaalikauden ajan🤷

(Olen siis lukion ope)

Mutta, henkilökohtaisesti olen sillä kannalla, että jos et kerran mistään mitään ymmärrä etkä halua ottaa selvääkään, on demokratian halventamista käyttää sitä ääntä, mille ei ole mitään perustetta!

Olen ammatiltani politiikan tutkija joten puhun teoreettisesti, mikä on ehkä opelle vähän turhan vaikea konsepti. En ole kiinnostunut henkilökohtaisesta mielipiteestäsi vaan asian vaikutuksista. Miksi on ongelma jos joku ei äänestä? Onko se oikeasti? Onko ainoa ongelma siinä että vallanpitäjien asema on turhan hatara äänestysprosentin ollessa alhainen? Onko sinut ehkä saatu uskomaan että se olisi yhteiskunnallinen ongelma? 

Yliopistojen tutkimusrahoituksessa on se ongelma, että tutkijoiksi päätyvät henkilöt, joilla ei ole vaihtoehtoja, ei ne, joilla olisi tieteelle jotain annettavaa. 

Yhteiskunnallinen ongelma on se, että merkittävä osa kansasta jättää käyttämättä oikeutensa vaikuttaa. Kun nämä ovat yleensä nuoria tai huono-osaisia, politiikka ei vastaa näiden tarpeisiin. 

Sinulle tämä ei ehkä ole ongelma, mutta se ei niinkään kerro sinusta politiikan tutkijana vaan enemmän arvoistaisi. 

Vierailija
44/61 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon alapeukkuja mutta ei yhtään perustelua? Kertokaas nyt, mitä pahaa tapahtuu jos joku ei halua äänestää tai on liian typerä niin tehdäkseen?

Mä opetan kaikille nuorille, että äänestäminen on niin iso oikeus, että se tulee käyttää, mutta harkiten.

Ja jos ei muuta, niin sillä ostaa itselleen oikeuden ruikuttaa huonoista poliitikoista taas seuraavan vaalikauden ajan🤷

(Olen siis lukion ope)

Mutta, henkilökohtaisesti olen sillä kannalla, että jos et kerran mistään mitään ymmärrä etkä halua ottaa selvääkään, on demokratian halventamista käyttää sitä ääntä, mille ei ole mitään perustetta!

Olen ammatiltani politiikan tutkija joten puhun teoreettisesti, mikä on ehkä opelle vähän turhan vaikea konsepti. En ole kiinnostunut henkilökohtaisesta mielipiteestäsi vaan asian vaikutuksista. Miksi on ongelma jos joku ei äänestä? Onko se oikeasti? Onko ainoa ongelma siinä että vallanpitäjien asema on turhan hatara äänestysprosentin ollessa alhainen? Onko sinut ehkä saatu uskomaan että se olisi yhteiskunnallinen ongelma? 

Kuka itsensä ylentää.. jne.

Enköhän minä ihan pärjää teoreettisessa ajattelussa ja vaikeissa konsepteissa sinulle. Vaikka lukiossakin usein saa miettiä, miten yksinkertaistaa ja selkeyttää asioita 'teinin tasolle' niin teinikomedia yleensä ymmärtää, että "sillä ei itseään viisaammaksi tee, että toisia vähättelee".

Mutta asiaan, olen tuota itsekin pohtinut. Ja koen, että koska se on ääniOIKEUS nimenomaan tuota oikeutta pitäisi ymmärtää arvostaa. Eihän se ollut kuin n 100v sitten kun yleinen äänioikeus koski vain miehiä ylemmissä kansanosisssa / vain miehiä / + vain omistavaa luokkaa olevia naisia jne.

Sen eteen on nähty työtä ja vaivaa, että myös Senni-sikuriina ja Renttusen sossuperheen Ville-veltto saavat äänestää ja pyrkiä muovaamaan yhteiskuntaa siihen suuntaan, mihin he kokevat hyväksi.

Toki, itse oikeistolaisena useinkin ihmettelen, mitä tässä oikein teen kun (kielten opettajana) kannustan nuoria käyttämään tätä oikeutta sa. Ehkä minun kannattaisikin vain olla hiljaa ja toivoa, että oppilaista suurimmat uuvatit pysyvät nukkuvien puolueessa - aika usenhan he nimittäin taitavat houkuttaa jostain melko jonninjoutavasta vasemmalta tulevasta 'lupauksesta'.

Sinällään, jos äänioikeus on kaikille annettu, ja iso osa ei sitä käytä. Sekin on valinta, enkä koe, että se vähentää poliitikkojen mandaattia. Ongelmallista mandaatit kannalta olisi vasta jos palaisimme muinaisaikaan, missä vain 'yhteiskunnallisesti kelvolliset' saivat äänestää niin halutessaan.

Vierailija
45/61 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liberalismi, vasemmisto, oikeisto, julkishallinto. Kaikki käyty läpi peruskoulussa yhdeksännen luokan yhteiskuntaopissa ja syvemmin ainakin lukiossa. Jos ei ymmärrä, ei ehkä kannatakaan äänestää.

Ei meillä käyty. Mitä ikäluokkaa olet?

Nainen 37v

Vierailija
46/61 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liberalismi, vasemmisto, oikeisto, julkishallinto. Kaikki käyty läpi peruskoulussa yhdeksännen luokan yhteiskuntaopissa ja syvemmin ainakin lukiossa. Jos ei ymmärrä, ei ehkä kannatakaan äänestää.

Nainen 37v

Meillä käytiin N52 ja tarkistin pikaisesti että ainakin myös ikäryhmissä 59,32,28,27,23 ja 19 (meillä töissä kysäisin) on läpikäyty ainakin Turussa päin.

Vierailija
47/61 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nainen 37v

Minä olen 40 v ja kyllä meillä käytiin ainakin oikeisto, vasemmisto ja julkishallinto. Liberalismiin taidettiin syventyä vasta lukiossa. 

eri

Vierailija
48/61 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänestäminen on oikeus, ei velvollisuus. Mielestäni näin on parempi. Joissakin maissa äänestäminen on rangaistuksen uhalla pakollista, enkä pidä tätä hyvänä. Mieluummin jättää äänestämättä, silloin niiden äänet jotka ovat oikeasti ottaneet selvää ja asiasta jotain mieltä korostuvat.

Mielestäni alhainen äänestysaktivisuus ei heikennä edustajien mandaattia tai aiheuta 'demokratiavajetta'. Jos jättää käyttämättä äänioikeuden rinnastan sen siihen että antaa mandaatin muille äänestäjille.

Vierailija
49/61 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse myyn aina ääneni isälleni 10€. Otan todisteeksi kuvan äänestyslapusta kännykälläni.

Vierailija
50/61 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua henkkoht veetuttaa, kun oma lapseni kohta äänestysiässä, niiin koulussa opettajat ajaa kahden tietyn puolueen agendaa kuinka maailma pelastuu ja pitää olla ymmärtäväinen ja reilu jne. Mieheni sanoi, että teet ne päätökset omalta pohjalta ja tutkit itse asioita, koska se on sinun oikeus ja kukaan ei tule sanelemaan sinun omista milipiteistä yhtään mitään.

Vierailija
51/61 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua henkkoht veetuttaa, kun oma lapseni kohta äänestysiässä, niiin koulussa opettajat ajaa kahden tietyn puolueen agendaa kuinka maailma pelastuu ja pitää olla ymmärtäväinen ja reilu jne. Mieheni sanoi, että teet ne päätökset omalta pohjalta ja tutkit itse asioita, koska se on sinun oikeus ja kukaan ei tule sanelemaan sinun omista milipiteistä yhtään mitään.

Miksi et halua, että lapsesi ajattelisi noin? 

Vierailija
52/61 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minuakin huolestuttaa tämä Perussuomalaisten ja Kokoomuksen konservatiivisiiven masinoima indoktrinaatio. Ei se ole koulun tehtävä puskea poliittisia näkemyksiään muovautuvassa iässä oleville nuorille enkä halua että verovaroin tällaista tehdään.

Vierailija
53/61 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

(Olen siis lukion ope)

Tsiisus miten kuiva tyyppi olet...

Sä oot aika mehevä. Tosi mehevä itseasiassa. Turvonnut suorastaan. 

Vierailija
54/61 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni on vastuullista olla äänestämättä, jos ei oikeasti ymmärrä. Olisihan se suotavaa jos kaikkia kiinnostaisi ja ottaisivat selvää, mutta jos ei nappaa niin ei nappaa.

Ja parempi silloin jäädä kotiin. Jos ihminen ei ymmärrä eikä jaksa perehtyä niin näillä ihmisillä on korkea riski äänestää perussuomalaisia.

Tämä on kyllä totta. Osaavat kalastella sellaisten ääniä, joita ei kiinnosta politiikka eivätkä siitä mitään ymmärrä. Suhtautuvat siihen jopa kielteisesti. Vaan haa, nämä kaverit ovat ihan kuin minäkin, kansan miehiä ja naisia jotka ovat kyllästyneet eliitin harjoittamaan suhmurointiin! Äänestän heitä. Ja sitten nämä kansan miehet pääsevät itse suhmuroimaan. Kieroa peliä.

Vierailija
55/61 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

(Olen siis lukion ope)

Yliopistojen tutkimusrahoituksessa on se ongelma, että tutkijoiksi päätyvät henkilöt, joilla ei ole vaihtoehtoja, ei ne, joilla olisi tieteelle jotain annettavaa. 

Yhteiskunnallinen ongelma on se, että merkittävä osa kansasta jättää käyttämättä oikeutensa vaikuttaa. Kun nämä ovat yleensä nuoria tai huono-osaisia, politiikka ei vastaa näiden tarpeisiin. 

Sinulle tämä ei ehkä ole ongelma, mutta se ei niinkään kerro sinusta politiikan tutkijana vaan enemmän arvoistaisi. 

Tiesitkö että suurin osa tutkijoista työskentelee säätiöissä ja järjestöissä eikä suinkaan yliopistoissa? Etpä tietenkään, kun sinulla ei ole mitään käsitystä mitä tohtorit tekevät oikeasti. Itse konsultoin yksityisellä puolella myös. En nyt oikein tiedä mikä vaihtoehto minulla on jäänyt käyttämättä, tienaan todella hyvin ja saan keskittyä tieteeseen. 

Huvittava panetteluyritys muuten, kiitos nauruista. 

Vierailija
56/61 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n laittama teksti on ehkä vaikeaa sellaiselle joka ei ole juuri koskaan lukenut mitään, ei katsonut uutislähetyksiä, asiaohjelmia yms.

Ketä nuorta ne kiinnostaa :D nyt oli kyse siitä miksi nuoret ei äänestä. Aiheesta täytyis puhua enemmän koulussa niin että nuoria kiinnostaisi!

Vierailija
57/61 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisvauvat taas vauhdissa :) 

Vierailija
58/61 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse saatan ensimmäistä kertaa ikinä jättää äänesmättä. Miksi tuossa äänestän, kun ne siellä joka ikinen kerta pyörtävät puheensa. En voi olla varma, että kukaan ajaa asioita niin kuin puheissaan lupaa.

Vierailija
59/61 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni jokaisen ehdokkaan pitäisi julkisesti listata lyhyesti ja ytimekkäästi 5 hänelle tärkeintä aihetta, mitä aikoo edistää politiikassa. Aikuisen ihmisenkin on vaikea muuten tietää ja selvittää, mitä kukin ehdokas ajattelee.

Niin on sekavaa tuo mainostaminen, ulkomainoksissa ja lehdissä. Nuo vaalikoneiden kysymyksetkin ovat niin ympäripyöreitä. En yhtään ihmettele, että nuoret ovat ihan pihalla näistä.

Vierailija
60/61 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret varmaan ymmärtävät enemmän kuin mitä valtaapitävät haluaisivat, nimittäin sen, että ennen vaaleja luvataan yhtä hyvää ja kahdeksan kaunista, mutta vaalien jälkeen kehotetään äänestäjiä pitämään hyvänään ne valitut, eikä saa urputtaa kun kerran on itse äänestänyt heidät sinne.

Nuoret tajuavat siis, että äänestämisellä tuskin on mitään merkitystä loppujen lopuksi. Miksi lainkaan vaivautua? Jotkuthan sinne valitaan puolueiden sisältä.

Minäkin, kuuskymppinen elämää nähnyt nainen, mietin että kantsiikohan lainkaan vääntäytyä uurnille. Samanlaisia ne kaikki ovat, jokaisella on omat edut mielessä, ei kansan etu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kahdeksan