Minkä ikäisenä opitte uimaan vai onko joku joka ei osaa vieläkään? Olisi tärkeä taito.
Varsinkin, jos joutuu yllättäen veden varaan. Myös mahdollisten lastenne olisi hyvä oppia uimaan.
Kommentit (51)
Juuri viime kesänähän hietsussa hukkui ainakin yksi uimataidoton.
Vierailija kirjoitti:
Miksei koulussa opeteta uimaan?
Meillä ei käyty koulun kautta uimassa, ei ala- eikä yläasteella. Lähin uimahalli oli 40 km päässä, niin olisi mennyt ilmeisesti liian kauan siinä reissussa.
Olen huono uimaan, vaikka olenkin lähes 50 vuotias. Osaan uida kyllä, mutta tekniikkani on huono ja yleensäkään en ole ikinä tykännyt uimisesta. Viimeksi uin ja snorklailin kunnolla Karibian upeissa vesissä noin 20 vuotta sitten. Suomessa en uimaan mene, ellei vesi ole täydellisen kirkasta ja mielellään yli +25 lämmintä. Sittenkään en välttämättä mene uimaan.
Olemme veneilleet paljon, mutta luonnollisesti pidän pelastusliivejä päällä.
Olen osannut uida jo niin nuoresta, ettei mulla ole muistikuvaa ajalta, kun en osannut uida.
Ne jotka sanoo uimataitoa turhaksi, niin ajattele, jos vaikkapa mökkirannassa läheisesi olisi haukkumassa, etkä voi muuta tehdä kuin katsella rannalta. Minusta uimataito on yhtä tärkeä kansalaistaito kuin elvytystaito, vaikkei uintia muuten harrastaisi.
Vierailija kirjoitti:
Olen osannut uida jo niin nuoresta, ettei mulla ole muistikuvaa ajalta, kun en osannut uida.
Ne jotka sanoo uimataitoa turhaksi, niin ajattele, jos vaikkapa mökkirannassa läheisesi olisi haukkumassa, etkä voi muuta tehdä kuin katsella rannalta. Minusta uimataito on yhtä tärkeä kansalaistaito kuin elvytystaito, vaikkei uintia muuten harrastaisi.
I täällä kovin moni on sanonut uimataitoa turhaksi, mutta harvoin tarvittavaksi kyllä. Entäs sinä? Osaat siis elvyttää täydellisesti? Entä palosammutuskoulutus? Itsepuolustuskin on tärkeää, sen varmasti osaat, sillä vaikka tänään joku voi hyökätä sinun tai lähimmäisesi kimppuun.
Osaan uida, mutta en ui oikeastaan koskaan. Uimahalleihin minua ei saa, kylpylöihinkään en mene ikinä. Minulla ei ole minkäänlaista tarvetta olla edes rannalla ja en omista mitään kesämökkiä. Ruotsin risteilyllä ja Virossa olen käynyt muutaman kerran, nuorena kävin jopa viikon risteilyllä Kanariansaarilla.
Osaan, mutta en osaa.
"Uimataito on määritelty Pohjoismaissa seuraavasti: henkilö on uimataitoinen, jos hän syvään veteen jouduttuaan osaa uida 200 metriä, josta 50 metriä selällään."
En tasan varmasti saa uitua 200 metriä yhteen menoon ja siitä 50 m selällään.
Vierailija kirjoitti:
Juuri viime kesänähän hietsussa hukkui ainakin yksi uimataidoton.
Oho!
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä ollut mökkirannassa, joten ensinnäkin tämän pitäisi tapahtua. Lisäksi minulla pitäisi olla uimataidoton läheinen, joka haluaa mennä rantaan hukkumaan ja minun pitäisi vielä olla ainoa uimataidollinen porukasta. Olisi varmaan todennäköisempää voittaa lotossa.
Olen pystynyt uimaan 50 m, jonka jälkeen hukun takuu varmasti, jos jalkani eivät ylety pohjaan. Olen niin äärimmäisen uupumuksen tilassa, että en enää kykene liikauttamaankaan jäseniäni. Tosin en ole kokeillut 30 vuoteen, vieläkö tuo maaginen 50 m menisi. Nyt kuusikymppisenä kuntonyrkkeilyn tehotreeni on paljon kevyempi suoritus, kuin 50 metrin uiminen.
Aikaisemmat kommentoijat toivatkin jo esiin sen, että uimataito on hengenvaarallinen taito. Kaikki Suomessa hykkuneet aikuiset ovat olleet niitä uimataitoisia.
Miksi en ole oppinut uimaan? Olen koko elämäni oikeastaan aina palellut enemmän tai vähemmän. Suomessa ei löydy minulle riittävän lämmintä vettä, että minun erityisemmin tekisi mieli mennä veteen. Jokin Helsingin vesillä normilämpö 16-18 astetta ei todellakaan riitä minulle. Liitän uimiseen automaattisesti palelemisen ja palelu on minulle erittäin vastenmielistä.