Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäisenä opitte uimaan vai onko joku joka ei osaa vieläkään? Olisi tärkeä taito.

Vierailija
01.06.2021 |

Varsinkin, jos joutuu yllättäen veden varaan. Myös mahdollisten lastenne olisi hyvä oppia uimaan.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin uimaan kunnolla ehkä 12-vuotiaana. 7-vuotiaana pysyin jotenkuten pinnalla, mutta ei sitä uimiseksi voinut sanoa. Liikuntatunneilla olin lasten altaassa viidennelle luokalle asti. "Onneksi" en ollut ainoa. Yllättävän paljon meidänkin luokalla oli uimataidottomia, kun ottaa huomioon, että asutiin lampien ja järvien ympäröiminä.

Vierailija
22/51 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En omista mökkiä mutta olemme joskus vuokranneet. Ja AINA veden ääreltä, että pääsee uimaan. Niin ja uimaan opin n.7v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opin uimaan kunnolla ehkä 12-vuotiaana. 7-vuotiaana pysyin jotenkuten pinnalla, mutta ei sitä uimiseksi voinut sanoa. Liikuntatunneilla olin lasten altaassa viidennelle luokalle asti. "Onneksi" en ollut ainoa. Yllättävän paljon meidänkin luokalla oli uimataidottomia, kun ottaa huomioon, että asutiin lampien ja järvien ympäröiminä.

Aikoinaan kotitalo oli järven rannalla, mutta siinä oli ihan hirveä mutapohja enkä kyllä siinä järvessä uinut. Muutaman kilometrin päässä oli toinen järvi, jonne pyöräiltiin uimaan, mutta aika heikoksi jäi minunkin uimataitoni lopulta. Tuppukylässä ei ollut edes uimahallia. 

Vierailija
24/51 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon aina rakastanut uimista ja oppinut uimaan niin aikaisin, etten muista aikaa ennen uimataitoa. Vanhempien oli pakko opettaa heti kun se oli mahdollista, etten olisi hukkunut, ryntäsin kuulemma päätä pahkaa uima-altaisiin, suihkulähteisiin, järviin...

Vierailija
25/51 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan uida, mutten osaa oikeaa uintitekniikkaa. Kävin aikuisena tekniikkakurssilla, mutten sittenkään oppinut.

Tämä on tosi harmi, kun uinti olisi niin hyvää liikuntaa. Vanhempani olivat tosi passiivisia tässä uintiasiassa, eivätkä opettaneet meitä sen kummemmin, saati pistäneet uimakouluun. Opimme sen mitä opimme sitten jotenkin kavereita matkimalla.

Jos minulla on joskus lapsia, laitan heidät varmasti käymään ainakin peruskurssin.

Vierailija
26/51 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen ihmisiä jotka ei koe uimataitoa tärkeäksi. Uimataito voi pelastaa hengen. Suomessa kuitenkin vesistöjä joka puolella. Todella outoa jos ei koskaan rantaan tai laiturille eksy. Olisi aika hirveää jos ei vaikka pystyisi pelastamaan hukkuvaa lasta, kun ei osaa uida. Vaikka olisikin vain sivullisena sattunut paikalle.

Vierailija
27/51 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole uimataitoa missään vaiheessa elämääni tarvinut, koska en asu tsunamialueella, liiku laivoilla, käy uimahallissa tai mökillä. Minne muka voisin hukkua.

Uiminen on lähinnä sosiaalinen taito. Eihän voi käydä mökillä tai rannalla uimassa frendien kaa ellei osaa uida ja se on niin nolooooo

Mä osaan uida, opin 6 vuotiaana. Hyvin olen kyllä pärjännyt mökkireissut ilman uimista, ja mökkeilen kesäaikaan tosi paljon. Uimassa olen käynyt viimeks kolme vuotta sitten.

Vierailija
28/51 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisnkohan ollut 6-vuotias, joka tapauksessa ennen kouluikää. Keskenkasvuiset enot höynäyttivät minua, että kouluun ei ole asiaa, ellei osaa ajaa pyörällä ja uida ja oli niitä kai muitakin taitoja, jotka heidän mielestään piti hallita mahdollisimman varhain. 

Vierailija
29/51 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulemma noin 5-vuotiaana, itse muistan käyneeni uimassa ilman vanhempia noin 6-vuotiaana. 40v sitten ei oltu niin vainoharhaisia! Pintahengittämällä kellumisen opin 7-8 ikäisenä, joten pysyn räpistelemättä pinnalla vaikka kuinka pitkään. Kesäisin varmaan asuisin uima-altaassa jos olisi varaa sellaiseen 😍

Vierailija
30/51 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole uimataitoa missään vaiheessa elämääni tarvinut, koska en asu tsunamialueella, liiku laivoilla, käy uimahallissa tai mökillä. Minne muka voisin hukkua.

Väittäisin, että itsepuolustus- ja ensiaputaidot on paljon tärkeämpiä, mutta siltikään kukaan ei ihmettele vaikkei valtaosa osaa kumpaakaan. Uimistaidon puutetta kuivalla maalla sensijaan tyrmistellään.

Vierailija
31/51 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa hukkuneista osaa uida. Yleensä sinne järveen menevät ne uimataitoiset.

Vierailija
32/51 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen ihmisiä jotka ei koe uimataitoa tärkeäksi. Uimataito voi pelastaa hengen. Suomessa kuitenkin vesistöjä joka puolella. Todella outoa jos ei koskaan rantaan tai laiturille eksy. Olisi aika hirveää jos ei vaikka pystyisi pelastamaan hukkuvaa lasta, kun ei osaa uida. Vaikka olisikin vain sivullisena sattunut paikalle.

Tilastojen mukaan suomalaisia uimataitoisia aikuisia hukkuu suhteessa enemmän kuin uimataidottomia. 

Vierailija
33/51 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilastojen mukaan suomalaisia uimataitoisia aikuisia hukkuu suhteessa enemmän kuin uimataidottomia. 

Luulisi olevan suht yksinkertaista, että jos ei osaa uida niin silloin ei myöskään veteen mene. Hukkuneet on näitä alkohoin kyllästämiä tai sitten jonkun suonenvedon uidessa saaneita jotka sen uimistaidon luoman turvallisuudentunteen turvin sinne vesien äärelle menevät. Vaikuttaa suorastaan vaaralliselta taidolta tuo uimataito.

Vierailija
34/51 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uhkarohkeat ja känniläiset todennäköisemmin kokee hukkumiset. Yleinen uimataito ei ole syy hukkumisille.

Vierailija
35/51 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikinä ei ole myöhäistä oppia uimaan. Siitä vaan treenaamaan. Sitä voi aloittaa aluksi sellaisesta vedestä missä jalat ylttävät pohjaan. Uintiakin helpottaa, kun ensiksi oppii rentoutumaan vedessä.

Vierailija
36/51 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun oma uimataito on tosi heikko, sillä virallisella määritelmältä olen käytännössä uimataidoton. Omat vanhempani olivat tässä asiassa tosi passiivisia , uin sen minkä koulussa uintiin, muuten ei perheen kanssa käyty vaikka kunnassa oli uimahalli.

Jo ennen omaa lasta päätin, että muksu oppii uimaan ja sitä käytetään uimassa. Nyt 5v. On innokas vedessä tolskaaja, syksyllä menee uimakouluun. Ja pitäis muutenkin itsekin mennä uimakouluun.

Vierailija
37/51 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muksuna kyllä oltiin paljon järvissä, ensin kellukkeilla ja uimaan opittua ilman. Mutta ei se mitään kunnon uimista ollut, vaan jotain laiturilta hyppimistä, sukeltelua, kellumista ym leikkimistä. Ei siinä varsinaisesti uimataito päässyt kehittymään ainakaan itselläni, vaikka vesi muuten tuli tutuksi.

Vierailija
38/51 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa kunnolla uida vielä näin aikuisenakaan. Selkäuintia kyllä pysyn pinnalla niin, että en varmaan hukkuisi veden varaan joutuessani jos ranta on suht lähellä. Mulla on lapsesta asti ollut lihassurkastumaa aiheuttava tauti ja mulla on siksi tosi heikot lihakset. Luulen että tää on yksi syy miksi uiminen tuntuu todella raskaalta enkä sitä kunnolla osaa. Räpylöillä olen testannut uida ja niillä jaksoin paljon pidemmälle uida kun niillä tarvitsee käyttää vähemmän voimaa potkaisussa.

Vierailija
39/51 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena pysyin kyllä pinnalla vaikken mitenkään hyvin osannut, Mutta kun kaverin mökillä joskus nelikymppisenä yritin, niin eihän siitä mitään tullut.

Eipä tuo nyt kovin tärkeältä vaikuta, kun en veden äärellä liiku.

Tuolla mökilläkin jos siihen rantaveteen olisi tipahtanut ja hukkunut, niin kyse olisi jostain muusta kuin uimataidosta, sen verran kauaksi rannasta piti mutapohjaa kahlata jotta edes kyykyssä kastuu.

Vierailija
40/51 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ui, en osaa uida ja lapsena vihasin uintia. Jos vahingossa tioahdan veteen niin sittenpähän hukun.