Ristiäisten tarjottavat
Meillä on tulossa ristiäiset kesän aikana ja mietin nyt tarjottavia sinne. Vieraita on tulossa kymmenen, pappi mukaan laskettuna, ei lapsia vieraissa.
Olen ajatellut tällaisia tarjottavia;
Cocktailpiirakat ja munavoi
Lihapasteijat
Kinkkupiirakka, lohipiirakka tai tonnikalapiirakka
Täytekakku
Kahvia, teetä ja mehua
Pari keksilaatua
Pitäisikö olla vielä jotain vai riittävätkö nuo? En halua pöytää liian täyteen ja huhkia koko päivää keittiössä. Voileipäkakku ei tee kauppaansa suvussamme, joten sitä ei kannata ehdottaa. Ja tarjottavista ei välttämättä löydy kaikille syötävää, kun muutama sukulainen on hyvin nirso, ei ole kyse allergioista vaan ihan yleisestä nirsoudesta. Mutta pitääkö minun ottaa tämä huomioon ja hankkia heille jotakin "omaa" syötävää?
Kommentit (184)
Alkupalat kirkosta himaan tullessa! Vieraiden järsiessä näitä, voi emäntä mennä keittiöön pusaamaan safkaa syötäväksi, nälkä jo mahassa kurnii.
https://im.mtv.fi/image/6568014/landscape16_9/1024/576/9d34d36bcc642564…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muista myös juomatarjoilut. Esim. Vichyä ja jotakin limua. Sekä alkuun kannattaa kaataa kaikille lasi kuohuvaa (+alkoholiton, esim. lehtikuohu). Lämpimänä kesäpäivänä vieraille voi maistua myös valkoviini tai rosé.
Kannattaa myös varata muutama olut (ja alkoholiton olut). Erityisesti miehet saattavat ottaa sellaisen ruokajuomana
Miksiköhän joku miinustaa tällaista? Onko jollekin oikeasti jotenkin epätavallista että lasten juhlissa olisi aikuisille esim. viiniä tai olutta?
Ainakin kaikissa Helsingin, Vantaan, Espoon ja Turun ristiäisissä joissa olen ollut on ollut kuohuviiniä. Kerran oli peräti kahvin kanssa konjakkiakin...mutta se on aika harvinaista
Olen ollut ristiäisissä Helsingissä, Espoossa, Tampereella, Riihimäellä ja Hämeenlinnassa eikä missään niistä ole tarjoiltu alkoholijuomia. Ristiäiset harvemmin ovat - varsinkaan nyt pandemian aikana - mikään suurten vierailijamäärien juhla, vaan paikalle kutsutaan vain lähipiiriä. Kummilasteni perheissä ei lotrata viinojen kanssa kuten ei mieheni eikä omankaan sukuni puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi te pakkoliitätte lapsenne kirkkoon? Antakaa heidän itse päätää asia.
Saahan hän myöhemmin päättää erota kirkosta. Moni tekee näin. Ei Suomessa ole kenenkään pakko kuulua kirkkoon.
No juurihan tässä aiotaan pakkoliittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielellään kirkosta tultua joku keittoruoka ja siten kahvi kera täytekakun. Voi myös harkita vielä kahvin jälkeen jotain Karjalanpaistin tapaistakin, jos on tosiaan vieraita kauempaa.
Ristiäiset pidetään yleensä kotona.
Olisipa joskus jokin juhla, jossa tarjolla ei olisi arkista karjalanpaistia.
Meillä ei ole ikinä ollut tämmöistä ollu, eikä tule olemaankaan.https://static.gay0day.com/contents/videos_sources/169000/169730/screen…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muista myös juomatarjoilut. Esim. Vichyä ja jotakin limua. Sekä alkuun kannattaa kaataa kaikille lasi kuohuvaa (+alkoholiton, esim. lehtikuohu). Lämpimänä kesäpäivänä vieraille voi maistua myös valkoviini tai rosé.
Kannattaa myös varata muutama olut (ja alkoholiton olut). Erityisesti miehet saattavat ottaa sellaisen ruokajuomana
Miksiköhän joku miinustaa tällaista? Onko jollekin oikeasti jotenkin epätavallista että lasten juhlissa olisi aikuisille esim. viiniä tai olutta?
Ainakin kaikissa Helsingin, Vantaan, Espoon ja Turun ristiäisissä joissa olen ollut on ollut kuohuviiniä. Kerran oli peräti kahvin kanssa konjakkiakin...mutta se on aika harvinaista
Olen ollut ristiäisissä Helsingissä, Espoossa, Tampereella, Riihimäellä ja Hämeenlinnassa eikä missään niistä ole tarjoiltu alkoholijuomia. Ristiäiset harvemmin ovat - varsinkaan nyt pandemian aikana - mikään suurten vierailijamäärien juhla, vaan paikalle kutsutaan vain lähipiiriä. Kummilasteni perheissä ei lotrata viinojen kanssa kuten ei mieheni eikä omankaan sukuni puolella.
https://festivalsherpa-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2016/…
”Vanhana” olen käytännöllinen realisti. Jos vieraita on vain 10 hlöä, pappi mukaan luettuna, laittaisin samalla rahalla kunnon kevyen lounaan.
Jos tilaisuus pidetään kotona, niin nimenannon/kasteen jälkeen tarjoilisin alkoholittoman drinkin.
Lounas:
- alkukeitto, vaikkapa nokkoskeitto
- pääruokana uunissa helposti laitettava: uunilohi tai kanapaistos +salaatti+ hyvä leipä+ juomaksi vesi/viini
- jälkiruoan tilalle kahvi+ täytekakku
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokaisat voileivät ovat myös hyviä, jos haluaa vaikka jättää lihapasteijat ja karjalanpiirakat pois. Erilaisilla täytteellä. Tämä on varmaan joidenkin mielestä ihan out, mutta saattaisi maistua pitkänmatkalaisille. Mieluummin niitä söisi kuin coctailpaloja.
Kauniit , ruokaisaa voileivät maistuisivat kyllä monille, eikä niitä nykyisin juuri missään tarjoilla, koska voileivät on tehtävä samana päivänä kun ne tarjoillaan ja niiden säilyttäminen kylmässä vie paljon tilaa. Onnistuu suurkeittiössä, mutta ei oikein kotona. Ja vaatii tosiaan 3-5 tekijää.
Jos juhlaan on tulossa 10 henkeä ja jokainen heistä syö kaksi voileipää, niin niiden tekeminen onnistuu aivan helposti yhdeltä ihmiseltä eikä siihen edes mene pitkää aikaa, jos valmistelut on tehty etukäteen.
Ongelmaksi voi tulla vain valmiiden leipien säilytys. Tavallisissa kotioloissa ei kylmätilaa ole riittävästi, jollei jääkaappiansa tyhjennä juhlan vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Ruokaisat voileivät ovat myös hyviä, jos haluaa vaikka jättää lihapasteijat ja karjalanpiirakat pois. Erilaisilla täytteellä. Tämä on varmaan joidenkin mielestä ihan out, mutta saattaisi maistua pitkänmatkalaisille. Mieluummin niitä söisi kuin coctailpaloja.
Ruokaisat voileivät syödään haarukalla ja veitsellä, joten jos niitä haluaa tarjota, on oltava jokaiselle istumapaikka sellaisen pöydän ääressä, jossa ruokailu onnistuu.
Pieni koti täyttyy kymmenestä vieraasta. Harvalla nuorella vauvaperheellä on sellaiset tilat, että niissä pystyy viihdyttämään noin suurta ruokailijamäärää.
Vanhus vieraana kirjoitti:
”Vanhana” olen käytännöllinen realisti. Jos vieraita on vain 10 hlöä, pappi mukaan luettuna, laittaisin samalla rahalla kunnon kevyen lounaan.
Jos tilaisuus pidetään kotona, niin nimenannon/kasteen jälkeen tarjoilisin alkoholittoman drinkin.
Lounas:
- pääruokana uunissa helposti laitettava: uunilohi tai kanapaistos +salaatti+ hyvä leipä+ juomaksi vesi/viini
- jälkiruoan tilalle kahvi+ täytekakku
Itsekin olen ”vanha” ja realisti.
Pikkuvauvaperheessä ei lounaita tarjoilla vieraille, jos ruokaa ei laita joku muu kuin vauvan vanhemmat. Parin kolmen kuukauden ikäinen vauva ei vielä nuku pitkiä yöunia vaan heräilee usein yöllä syömään. Vanhemmat ovat yöheräilyjen vuoksi väsyneitä, ja varmasti ristiäisetkin vähän jännittävät.
On aivan riittävää, että ristiäisissä on tarjolla kakkukahvit ja jotain suolaista piirakkaa. Pitkämatkaiset voivat käydä tarvittaessa ravintolassa syömässä. Ei voi edellyttää, että vauvaperheessä aletaan heille valmistella tuhteja liha-aterioita.
Ei ole korrektia kommentoida kirkkoon kuulumista. Tässä kysyttiin tarjoilusta.
Jos sinne tulee esim lähiperhe, kummit, vanhemmat ja pappi, niin tarjoilu kannattaa hoitaa siten, että samalla voidaan ratkaista pitkänmatkan ruokailu.
Jos tilaisuus on kotona, tekisin kevyen aterian kakkukahveineen. Myös pari erilaista piirakkaa salaatin kera on helppo järjestää. Pikkuleivät ja keksit jättäidin pois, kun lapsia ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuossa on kovin raskas kokonaisuus. Onko tulossa vieraita pitemmältä, tarvitaanko siksi noin tuhti kattaus?
Mikäli kevyempi kattaus riittäisi, tekisin vain pari suolaista ja pari makeaa lajia. Siis suolainen piirakka ja vaikka täytettyjä palttoonnappeja ja makeaksi kakun lisäksi vaikka jotkut hyvät pikkuleivät. Keksit ovat jotenkin liian arkisia, sopivat paremmin yllätysvieraille tai lastenkutsuille.Ihan ot.
Mitä eroa on pikkuleivillä ja kekseillä?
Olen aina luullut että ovat sama asia.Pikkuleipiä voidaan leipoa itsekin, keksit ostetaan yleensä valmiina.
Meillä päin keksit ovat suolaisia ja niitä tarjotaan esimerkiksi juustojen kanssa tai ihan sellaisenaan (tuc-keksit yms) ja pikkuleivät sitten makeita.
Vierailija kirjoitti:
Lounas:
- jälkiruoan tilalle kahvi+ täytekakkuItsekin olen ”vanha” ja realisti.
Pikkuvauvaperheessä ei lounaita tarjoilla vieraille, jos ruokaa ei laita joku muu kuin vauvan vanhemmat. Parin kolmen kuukauden ikäinen vauva ei vielä nuku pitkiä yöunia vaan heräilee usein yöllä syömään. Vanhemmat ovat yöheräilyjen vuoksi väsyneitä, ja varmasti ristiäisetkin vähän jännittävät.
On aivan riittävää, että ristiäisissä on tarjolla kakkukahvit ja jotain suolaista piirakkaa. Pitkämatkaiset voivat käydä tarvittaessa ravintolassa syömässä. Ei voi edellyttää, että vauvaperheessä aletaan heille valmistella tuhteja liha-aterioita.
Ristiäisissä on kakkukahvit ja kiva jos on jotain suolaista. Pitkämatkalaiset osaavat käydä syödä ennen/jälkeen eivätkä oleta, että ristiäisissä tarjotaan ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lounas:
Ristiäisissä on kakkukahvit ja kiva jos on jotain suolaista. Pitkämatkalaiset osaavat käydä syödä ennen/jälkeen eivätkä oleta, että ristiäisissä tarjotaan ruokaa.
Aika epäkohteliasta ajatella noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lounas:
Ristiäisiin kutsuessa vauvan vanhemmat voivat kertoa jokaiselle, että tarjolla on vain kakkukahvit. Ainakin silloin pitäisi pitkämatkalaistenkin ymmärtää, ettei luvassa ole lounasta.
Kuulostaa ihan hyviltä tarjoiluilta. Lihapasteijat on aika lähellä cocktailpiirakoita, niiden tilalle vaihtaisin ehkä jonkun rieskarullan, palttoonnappi-täyteviritelmän, ne vaan on vähän työläämpiä vääntään. Meillä on joskus ollut suolaista pannaria, se on ainakin helpompi tehdä, joskaan ei niin juhlava.
Makeihin tarjoiluihin tekisin lisäksi jonkun peltipiirakan, tyyliin tuulomantorttu, toscakakku, marjapiiras, brownie. Helppo ja vaihtelua täytekakulle, joka ei ole oma suosikkini, mutta juhlien komistus kuitenkin. Ja toisien keksien tilalle konvehteja tai jotain kauniita karkkeja.
Vierailija kirjoitti:
No itse laittaisin:
Piirakat ja munavoi
Kasvis- ja kinkkupiirakka/lohipiirakka
Täytekakku
Pikkuleipiä/konvehteja/suklaataKahvi, tee, mehu ja vesi
Tässä on hyvä setti. Ristiäiset ei ole mikään tuntikausia kestävä juhla vaan 2-3 tuntia
niissä viivytään. Eikä alkoholitarjoilua tarvita.
Ottakaa nyt hyvät ihmiset huomioon se, että ristiäisiin tulevat vain läheisimmät sukulaiset
eikä kukaan nyt tule syömään vaan nälkä hoidetaan pois ennen ristiäisiä.
Ps leipäjuusto ja lakkahillo ovat minustakin herkkua, mutta ei niitä nyt joka paikkaan tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perinteinen juustoleipä ja lakkahillo kuuluvat perinteiseen juhlapöytään. Varsinkin jos on iäkkäitä vieraita. Ovat tottuneet siihen, että juhlissa on ainakin kahvia, täytekakkua ja juustoleipää.
Ilmeisesti leipäjuusto ja lakkahillo kuuluvat keskipohjalaiseen juhlapöytään. Veljeni ex-anoppi toi niitä aina tyrkylle ja tuntui pitävän niitä suurenakin herkkuna. Itse en pidä leipäjuuston mausta enkä kovista siemenistä lakkahillossa mutta hänestä ne olivat maukkaita.
Makuasioista ei kannata kiistellä. Kyllä leipäjuustoa syödään muuallakin kuin Pohjanmaalla. Olen Lapista ja muistan lapsuudesta, että jos pidoista loppui leipäjuusto tai sitä ei ollut tarjolla, se oli köyhyyden merkki. Äitini oli tunnettu pitoemäntä. Muistan yhdet hautajaiset. Surutalo oli pieni maatila, 1- 2 lehmää. Isäntä oli tunnettu ja saattoväkeä odotettiin paljon. Äitini oli varannut tarjottavat mahdollisuuksiensa mukaan. Lauantaina ennen hautajaisia useamman ison talon emäntä kävi meillä pistäytymässä - tuomisina oli seuraavan päivän hautajaisiin juusto.
Itse olen juustoa oppinut syömään vasta aikuisena. Lakkahillon pystyy tekemään siemenettömänäkin, mutta itse herkuttelen sillä kyllä aprikoosihillonkin kera.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lounas:
Keitettyjä perunoita ja Karjalanpaistia kera erilaisten salaattien on ihan kohtuullinen alkupala + voileivät ja levitteet. Sitten kahvit ja täytekakut. Lopuksi vielä vaikka sitten voi grillata kyljyksiä, jos on grillimahdollisuus.
Meillä ei ole ikinä ollut eikä tule olemaankaan.