Kun äiti on paras kaveri
Oletteko törmänneet tapauksiin, joissa aikuistuvalla teinillä ja jo aikuisella ihmisellä on jotenkin epätavallisen tiivis suhde äitiinsä. Ovat ikään kuin parhaita kavereita - bestiksiä. Julkaisevat yhteisselfieitä sarjatulella someen, liikkuvat yhdessä kaupungilla ja harvoin näet heitä kenenkään muiden ihmisten kanssa - varsinkaan erikseen. Minusta tämä on vähän outoa......... äiti on äiti ja kaverit ja seurustelu- parisuhteet ovat sitten eri juttu. Pitääkö äiti liian tiiviisti kiinni lapsestaan vai onko lapsen kehitys jäänyt kesken, kun tämä ei osaa irrottautua äidistä elämään omaa elämäänsä?
Kommentit (25)
Eihän se halveksuttavaa ole, mutta minustakin todella outoa. Jos joku kuvailee äitiään/isäänsä parhaaksi ystäväksi, ajattelen, että tyypillä täytyy olla jotenkin hankala luonne, kun ei löydä syvempää yhteyttä (lapsuuden)kodin ulkopuolelta.
Olen aina hämmentynt, jos kuulen tällaisen kaverinkeskustelevan äitinsä kanssa. En minä pystyisi puhumaan omille vanhemmilleni kuin kavereille, ja minusta on häiritsevä ajatuskin, että vanhempani ja kaverini tuntisivat toisensa. En halua sekoittaa perhesuhteita muihin suhteisiin.
Minusta nuo yhteisselfiet äidin kanssa ovat vähän creepyjä. Varsinkin, kun niitä tulee toinen toisensa perään jatkuvasti molempien someen. Kyseessä äiti ja täysi-ikäinen tytär.
Ajattelisi, että keskiverto teini hengaisi mielummin kavereidensa kanssa kuin äitinsä kanssa. Ja varsinkin postaisi someen muita kuin äitikuvia............. outoa on.
Oletko sä ap ihan terve? Sehän on vaan hyvä, että lapsi aikuistuttuaan pystyy luomaan terveen ihmissuhteen vanhempiinsa.
Vaikka äiti olisikin paras kaveri, ei se pelkästään kerro, että heillä ei olisi muuta elämää tai muita ystäviä. Mimusta on hienoa, että äiti ja lapsi on noin hyvissä väleissä kaikki kai tvallaan. Varsinkin jos molemmat on aikuisia ja äidin ei tarvitse enää juurikaan olla lapsen elämässä huoltajana, niin miksikäs ei voisi olla "kaveri" lapsensa kanssa. Tottakai tällaisen suhteen takana voi olla ongelmia, mutta päältäpäin katsottuna näillä tiedoilla ihan ok juttu ainakin minun mielestäni.
Minäkin olen täysi-ikäinen ja hengaan tosi usein äitini kanssa. Ja kyllä, postaamme myös selfieitä.
Minulla on kuitenkin myös kavereita joiden kanssa myös teen juttuja ja omaa elämää.
En näe ap:n aloituksen tapauskessa mitään ongelmaa
Jos ei ole muita ystäviä? Onhan se parempi että paras ystävä on sentään äiti kuin se, että olisi ihan yksin.
Mun tuttavapiirissä on tuollainen äitinsä kanssa paita ja peppu -tyyppi.
On se melko outoa.
Mutta taustalla on kyllä se selkeä selitys, että perheen isä on ex-alkoholisti ja tuo äiti otti tyttärensä "uskotukseen" jo joskus esiteininä - luulen, ettei tuo nuori oikein osannut irtautua ja siltä osin aikuistua.
Mitta hän on nyt jo yli 30 ja naimisissakin. Mutta esim aivan kaikki lomat ja lomamatkat suunnitellaan niin, että he ovat aivan koko loman porukassa.
Kiva juttu, jos se on miehellekin ok. Mitäpä muilla siihen nätkyttämistä 🤷
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen täysi-ikäinen ja hengaan tosi usein äitini kanssa. Ja kyllä, postaamme myös selfieitä.
Minulla on kuitenkin myös kavereita joiden kanssa myös teen juttuja ja omaa elämää.
En näe ap:n aloituksen tapauskessa mitään ongelmaa
Minä olen varmaan vähän säälittävä nainen, kun minun parhaat kaverit on oma äitini ja oma tyttäreni.
Kolmistaan kun vielä pääsemme yhteen, niin meillä on kyllä hauskaa
Mun tuttu asui vielä 40+ -vuotiaana lapsuudenkodissa ja äiti oli paras kaveri, jonka kanssa kuljettiin kaikkialla. En tiedä nykytilannetta kun emme ole sattuneesta syystä enää tekemisissä ollenkaan.
Minäkin sain tyttärestäni parhaan kaverin kun hänestä tuli aikuinen. Meillä on tosi kivaa yhdessä ja olen tosi onnellinen siitä.
Tietenkin hänellä on muitakin kavereita ja ns. oma elämä, asuu omillaan.
Niin. Suomalaisen kuuluu hautautua omaan kotiinsa ja pistää välit poikki erityisesti vanhempiinsa, lapsiinsa ja sisaruksiinsa. Joulukortti kerran vuodessa hyväksytään, jos siihen ei kirjoita muuta kuin joulutervehdyksen. Kaikki muu on sairasta, ehkä jopa noituutta.
Vierailija kirjoitti:
Mun tuttu asui vielä 40+ -vuotiaana lapsuudenkodissa ja äiti oli paras kaveri, jonka kanssa kuljettiin kaikkialla. En tiedä nykytilannetta kun emme ole sattuneesta syystä enää tekemisissä ollenkaan.
Nämä on kyllä siinä mielessä vähän 'pelottavia' juttuja, että mitä sitten kun se äiti (melko todennäköisesti kuitenkin vääjäämättä) kuolee aikaisemmin?
Miten tuo ikuiseksi lapseksi jättäytynyt selviää? Sehän on kuin aviopuolisonsa menettäisi samaan aikaan kuin äitinsäkin :(
Vierailija kirjoitti:
Mun tuttavapiirissä on tuollainen äitinsä kanssa paita ja peppu -tyyppi.
On se melko outoa.Mutta taustalla on kyllä se selkeä selitys, että perheen isä on ex-alkoholisti ja tuo äiti otti tyttärensä "uskotukseen" jo joskus esiteininä - luulen, ettei tuo nuori oikein osannut irtautua ja siltä osin aikuistua.
Mitta hän on nyt jo yli 30 ja naimisissakin. Mutta esim aivan kaikki lomat ja lomamatkat suunnitellaan niin, että he ovat aivan koko loman porukassa.
Kiva juttu, jos se on miehellekin ok. Mitäpä muilla siihen nätkyttämistä 🤷
Mä tiedän myös tapauksen, jossa isä ei ole oikestaan ollut kehissä juuri lainkaan (alkolla osuutta asiaan). Eli alusta lähtien klassinen yh-tapaus ja tämän vuoksi varmaan ovat hitsautuneet hyvinkin tiiviisti yhteen. Äiti ei ole lukuisista yrityksistä huolimatta löytänyt pysyvämpää parisuhdetta, vaikka tytär on jo aikuinen. Tyttärellä nyt vissiin jopa kihlattu, mutta mamma on hyvin tiiviisti mukana kuvioissa ja niitä selfieitä ropisee...
Vierailija kirjoitti:
Minäkin sain tyttärestäni parhaan kaverin kun hänestä tuli aikuinen. Meillä on tosi kivaa yhdessä ja olen tosi onnellinen siitä.
Tietenkin hänellä on muitakin kavereita ja ns. oma elämä, asuu omillaan.
No tuo teidän kuvio kuulostaa aika normaalilta. Ei epätavallisen tiiviiltä pakotetulta symbioosilta kuin mitä alkuviestissä kuvaillaan.
Minulle tulee näistä toistuvista äiti-teinitytär -selfieistä mieleen, että mutsilla on tarve näyttää, että oi kun mä olen vielä lähes yhtä hehkeä kuin tyttäreni - ihan kuin sisaruksia tässä ollaan (vaikka todellisuudessa ei sinne päinkään) - kehukaa nyt kuinka kauniita olemmekaan!
Vierailija kirjoitti:
Oletko sä ap ihan terve? Sehän on vaan hyvä, että lapsi aikuistuttuaan pystyy luomaan terveen ihmissuhteen vanhempiinsa.
Terve ihmissuhde ei ole sitä, että roikutaan toistensa kyljessä ja käsikynkässä 24/7. Kyllä sekä äideillä että tyttärillä pitää olla omia menoja, ystäviä ja aktiviteetteja. Ei ole normaalia liimautua toisiinsa kuin siamilaiset kaksoset konsanaan.
Saattaa olla myös, että äiti roikkuu liikaa kiinni lapsessaan eikä päästä irti. Tosi itsekästä estää lapsen itsenäistyminen.
Minusta tuo kuulostaa hyvältä.