Sushi-häpeä, neuvoja kaivataan!
Suoraan asiaan: neuvoja miten oppia syömään sushia ja nauttimaan siitä?
Asun nykyään helsingissä akateemisessa työssä, mutta olen ihan duunariperheestä maaseudulta joten en ikinä oppinut syömään mitään hienostuneita ruokia. Pari kertaa olen kokeillut kiinalaisen raflan noutopöydästä ja yökkimisrefleksit vaan iskenyt päälle.
Hävettää olla näin juntti, en osaa edes syömäpuikkoja kunnolla käyttää. Työkaverit käy välillä lounas-susheilla ja multa alkaa tekosyyt loppua miksen pysty liittymään seuraan :(
Kommentit (59)
Sushia syödään rauhallisen eleettömästi ja tarjoilijalle sanotaan arigatoo gozaimasu. Kyytipojaksi yksi Asahi-olut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puikotko jännittää? Kyllä siellä on myös haarukoita saatavilla. Ja muilta osin ei mitään hätää, suomalaiset syö muutenkin sushia ihan päin helvettiä.
ja mä syön ne ihan sormin, niin kuin japanilaiset itsekkin. se on katuruoka siellä päin
Ei todellakaan ole katuruoka. Japanissa ei ole katuruokaa, koska siellä ei syödä kadulla eikä myöskään juoda kahvia kävellessä.
https://www.google.com/search?q=street+food+in+tokyo+japan&rlz=1C1GCEA_…
toi on sitten vissin ihan vaan kangastus?
Vierailija kirjoitti:
Voi herranen aika sentään. Ei se espresso ole mitään HIENOSTELUKAHVIA, sitä on saanut Suomessa jo parikymmentä vuotta joka jumalan baarista.
Ihan samoin kuin sushi ei ole mitään ihme sivistysmittari, sitähän saa s-marketista jo noutotiskiltäkin.
Jos tykkää mauista ja vaihtelusta, opettelee kokeilemaan uutuuksia. Niiden kautta löytää hauskoja makuja ja uusia lempiruokia.
Osa on tapoihinsa fakkiutuneita ja tykkää samasta mitä on syönyt lapsuudestaan asti. Noloa siinä on lähinnä vaan sen nolostelu. Ihan hyvin voit ap sanoa, että et tykkää sushista, joten voitte valikoida jotain muuta.
Se on toki hiukan SÄÄLI, kun et uskalla kokeilla, mutta ei mikään iso puute.
Sushia toki voi opetella syömään, kannattaa aloittaa sellaisista kääryleiksi muokatuista vihannessusheista, makeista - ei kannata ekana tunkea kitusiin raakaa kalaa isoa kimpaletta. Sushi kuuluu dipata soijan ja misotahnan seokseen, se peittää kyllä raa'an kalankin maun, mutta jos siis kalasushi saa sinut yökkäämään, ota vaikkapa vihannes- tai munasusheja. Täältä näet eri sushityyppejä:
En kylla ikina ostaisi sushia S-marketin noutotiskilta! :D
Ensimmäinen virhe on, että menet kiinalaisen buffaan. Pysy niistä kaukana, jos haluat ylipäätään hyvää ruokaa, ja vieläpä hyvää sushia.
Sillä miten riisi on tehty, miten hyvistä /tuoreista raaka-aineista sushit on tehnyt, on suuri merkitys.
Mikä siinä sushissa sinua tökkii? Riisi, merilevä, kala, joku muu?
Jos et pidä kalasta, niin voit tilata kasvissusheja. Jos et tykkää mausta, niin kerro rehellisesti ettet välitä sushista.
Asiaa ei tarvitse hävetä, ei sushi ole mikään sivistyksen, koulutuksen tai ihmisen paremmuuden mittari.
Kotona voit opetella käyttämään syömäpuikkoja, nouki niillä mitä tahansa sopivaa tavaraa, ei ole pakko syödä mitään. Tai sitten voit syödä vaikka makaronilaatikkoa puikoilla. Netistä löytyy varmasti ohjeita miten puikkoja pidellään. Ja sushia saa syödä käsinkin!
Itsekin olen maalta kotoisin, ja taisin syödä esim. kebabia tai kiinalaista ensimmäistä kertaa vasta parikymppisenä. Olen ennakkoluulottomasti käynyt erilaisissa ravintoloissa ja maistellut kaikenlaista, ja opin hyvin pian pitämään mm. kiinalaisesta, intialaisesta, nepalilaisesta, meksikolaisesta ja japanilaisesta ruuasta. Tulinen ja mausteinen ruoka on suurta herkkua. Asiat oppii vain kokeilemalla rohkeasti. Voitko käydä opettelemassa ravintoloissa vaikka jonkin kaverin kanssa? Tiedät sitten työlounaalla miten ruokien kanssa toimitaan ja mistä tykkäät.
Asia ei tosiaankaan ole näin vakava kuin miltä se sinusta tuntuu.
Puikoilla syöminen on helppo oppia. Katsot mallia joltain kiinalaiselta. Tyyli on sinällänsä vapaa.
Sushirulla + wasabi tuntuu suussa suurin piirtein samalta kuin lenkkimakkara + sinappi, eli kovin eksoottista elämystä on turha pelätä. Nigirit maistuvat kalalta ja riisiltä, ja jos tykkää jommasta kummasta ne tuskin yökkyyttävät.
Sushista pitäminen ei myöskään vaadi akateemisurbaania taustaa, nimimerkillä ensimmäiset 18 vuotta ilman sisävessaa ja suihkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi herranen aika sentään. Ei se espresso ole mitään HIENOSTELUKAHVIA, sitä on saanut Suomessa jo parikymmentä vuotta joka jumalan baarista.
Ihan samoin kuin sushi ei ole mitään ihme sivistysmittari, sitähän saa s-marketista jo noutotiskiltäkin.
Jos tykkää mauista ja vaihtelusta, opettelee kokeilemaan uutuuksia. Niiden kautta löytää hauskoja makuja ja uusia lempiruokia.
Osa on tapoihinsa fakkiutuneita ja tykkää samasta mitä on syönyt lapsuudestaan asti. Noloa siinä on lähinnä vaan sen nolostelu. Ihan hyvin voit ap sanoa, että et tykkää sushista, joten voitte valikoida jotain muuta.
Sushia toki voi opetella syömään, kannattaa aloittaa sellaisista kääryleiksi muokatuista vihannessusheista, makeista - ei kannata ekana tunkea kitusiin raakaa kalaa isoa kimpaletta. Sushi kuuluu dipata soijan ja misotahnan seokseen, se peittää kyllä raa'an kalankin maun, mutta jos siis kalasushi saa sinut yökkäämään, ota vaikkapa vihannes- tai munasusheja. Täältä näet eri sushityyppejä:
Ne on oikeasti todella hyviä, kannattaa kokeilla.
Näin akateemisena syntyperäisenä helsinkiläisenä kannustaisin kertomaan suoraan että et tiedä miten sushia syödään mutta haluaisit oppia. En tarkoita tätä pahalla, mutta olen varma että työkaverisi ovat kyllä tiedostaneet taustasi ja ovat kyllä kannustavia. Kyllä se perhetausta paistaa läpi pienistä yksityiskohdista.
Jos olisit mun työpaikalla niin olisin kyllä tosi kannustava. Pystyn samaistuun erilaisiin ihmisiin, ja on kiva välillä vähän nollata omat aivot ja jutella jotain maanläheisempään. Yleensä työläistaustaisilla ihmisillä on elämänmakuista tarinaa kerrottavana, kunhan ei lipeä miksikään rivoiksi jutuiksi. Jos joku lähtisi mun kanssa sushilounaille niin ihan mielellään vastavuoroisesti voisin lähteä syömään kebabit tai muuta grilliruokaa lounaaksi. Iso tsemppipeukku virtuaalisesti :)
Mukaan vaan ja katsot miten muut tekevät. Ja puikoilla ei tarvitse temppuilla, sushin voi syödä sirosti sormin ihan hyvin.
Sano, että et tykkää. On ihan ok olla tykkäämättä.
Susheja on kyllä muitakin kuin raaka kala. Esim katkarapu, tonnikalatahna, avokado, kurkku, tofu, munakas....
Jos haluat oppia käyttämään puikkoja, niin osta kotiin ja syö kaikki ruuat niillä (poislukien joku kaurapuuro tietty :D). Sen oppii kyllä nopeasti.
No mä syön aina vain kolmea lajia: tonnikalamajoneesinigiri (erittäin helposti lähestyttävä), grillattu lohinigiri, ja tofunigiri. Nää kaikki on ns. helppoja syödä ja herkullisia, eikä itseäni hävetä pätkääkään, etten syö merilevää enkä mitään ihmeellisiä sivistyneempiä kaloja tai mitälie. En myöskään käytä puikkoja. Haarukalla ääntä kohden. Elämä on kuule aivan liian lyhyt häpeilemiseen.
Jos et pidä mistään sushista, niin sit vaan sanot niin. Ehkä niistä paikoista voi saada jotain muutakin syötävää?
Toinen vinkki, harjoittele kotona omassa rauhassasi jos haluat, etsi sellainen ruokakauppa missä on sushibuffet. Aika monessa nykyisin on.
Itse tykkään että soijakastike ja wasabi on pakko olla, sotken niitä keskenään (en tiiä saako näin tehdä eikä kiinnosta) ja dippaan sushia sinne, ja sit sushin kanssa on pakko olla Pepsi Maxia. 😂
En tiedä minkä ikäinen olet, mutta suosittelen työstämään sitä että häpeät itseäsi ja taustaasi. Ei ainakaan fiksut ihmiset tuomitse sinua sen takia, että olet vaikkapa duunarisuvusta eikä sinulla ole kokemusta monista asioista.
Itse olen matalasti koulutetusta suvusta ja todella syrjäiseltä maaseudulta kotoisin. En ole koskaan yrittänyt salata taustaani. Olen aikuisena sitten omilla valinnoillani muokannut itseäni ja elämääni haluamaani suuntaan. Olen hankkinut akateemisen tutkinnon ja toimin vaativassa asiantuntijatyössä, eikä kukaan ainakaan ensisilmäyksellä osaa sanoa tulenko akateemisesta suvusta vai enkö. Tällä en tarkoita sitä että ihmisten pitäisi tavoitella akateemisuutta, vaan sitä ettei sinun tarvitse jäädä sukusi ja taustasi vangiksi jos haluat elämältäsi jotain muuta.
Minusta parhaita tyyppejä ovat ne jotka ovat rehellisesti omia itsejään. Kokemattomuutta ei tarvitse hävetä, aina voi opetella uusia asioita. Riittää, että suhtautuu avoimesti ja uteliaasti uusiin asioihin ja kokeilee rohkeasti jos jokin kiinnostaa. Ihmiset kyllä huomaavat jos joku yrittää esittää ”hienompaa” kuin onkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin meillä prismassa on erittäin hyvä tuore sushitiski. Parhaita Suomessa. Ja olen kyllä useinkin syönyt aitoa japanilaisten ystäviemme tarjoamaa japanilaista sushia.
En pidä sushista, mutta ei kai se perhetaustaan liity? Olen koulutetusts, erilaisia ruokia kokeilleesta keskiluokkaisesta suomenruotsalaisesta perheestä. Poikani pitää sushista ja hänelle ostan sitä välillä.
Sushi nyt vaan on pahaa. Riisi on mautonta, soija yököttää, tulisesta en tykkää. Samalla rahalla saa kunnon maukasta ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä minkä ikäinen olet, mutta suosittelen työstämään sitä että häpeät itseäsi ja taustaasi. Ei ainakaan fiksut ihmiset tuomitse sinua sen takia, että olet vaikkapa duunarisuvusta eikä sinulla ole kokemusta monista asioista.
Itse olen matalasti koulutetusta suvusta ja todella syrjäiseltä maaseudulta kotoisin. En ole koskaan yrittänyt salata taustaani. Olen aikuisena sitten omilla valinnoillani muokannut itseäni ja elämääni haluamaani suuntaan. Olen hankkinut akateemisen tutkinnon ja toimin vaativassa asiantuntijatyössä, eikä kukaan ainakaan ensisilmäyksellä osaa sanoa tulenko akateemisesta suvusta vai enkö. Tällä en tarkoita sitä että ihmisten pitäisi tavoitella akateemisuutta, vaan sitä ettei sinun tarvitse jäädä sukusi ja taustasi vangiksi jos haluat elämältäsi jotain muuta.
Minusta parhaita tyyppejä ovat ne jotka ovat rehellisesti omia itsejään. Kokemattomuutta ei tarvitse hävetä, aina voi opetella uusia asioita. Riittää, että suhtautuu avoimesti ja uteliaasti uusiin asioihin ja kokeilee rohkeasti jos jokin kiinnostaa. Ihmiset kyllä huomaavat jos joku yrittää esittää ”hienompaa” kuin onkaan.
Aitous ja rehellisyys yhdessä avoimuuden ja ystävällisyyden kanssa toimii aina. Ihan sama mitä olet tottunut syömään.
Vierailija kirjoitti:
Sushissa ei oo mitään "hienoa". Siinä on riisiä, mereneläviä ja vihanneksia pääpiirteittäin. Merilevä voi olla jotain mitä et muuten syö, samoin esim inkivääri ja wasabi, mutta ne ei tule läheskään kaikkiin mukana. Syötkö riisiä ja kurkkua? Ota kurkkumaki. Mitään hienoa ja hienostelevaa tuossa ei ole, täysin perusruokaa. Tykkäätkö lohesta? Lohi nigiri soijan kanssa on todella mieto ja moneen suuhun sopiva.
En tajua miten sushista on tullut joku ihme pätemisjuttu, se on niin tavallista ruokaa kuin olla ja voi, mutta hiukan eri paketissa vaan. Moni haluaa sushille ihan vain siksi että se on muka jotenkin trendikästä. Osa sushista on hyvää, osa huonoa, suurin osa keskivertoa. Ihan niin kuin kaikki sapuska mitä tuolta saa.
"Oikea sushi" ei ole tavallista ruokaa, mutta nykyiset liukuhihnasushit kyllä. Se alkuperäinen, tuoreista aineksista juuri tehty kallis sushi oli sitä hienoa ruokaa. Sushi ei ole japanilaisille jokapäiväistä ruokaa kuten buffetsushit täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puikotko jännittää? Kyllä siellä on myös haarukoita saatavilla. Ja muilta osin ei mitään hätää, suomalaiset syö muutenkin sushia ihan päin helvettiä.
ja mä syön ne ihan sormin, niin kuin japanilaiset itsekkin. se on katuruoka siellä päin
Mistä ihmeestä tuollainen käsitys tulee? Ei tosiaan ole mitään katuruokaa, päinvastoin. Sormin voi kyllä syödä.
Niin syö, mutta syököön kunhan nauttii. Ihan oikeaoppisesti sen voi syödä joko puikoilla tai sormin, ei haarukalla. Kuitenkin kukin tyylillään, eikö?