Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sushi-häpeä, neuvoja kaivataan!

Vierailija
31.05.2021 |

Suoraan asiaan: neuvoja miten oppia syömään sushia ja nauttimaan siitä?

Asun nykyään helsingissä akateemisessa työssä, mutta olen ihan duunariperheestä maaseudulta joten en ikinä oppinut syömään mitään hienostuneita ruokia. Pari kertaa olen kokeillut kiinalaisen raflan noutopöydästä ja yökkimisrefleksit vaan iskenyt päälle.

Hävettää olla näin juntti, en osaa edes syömäpuikkoja kunnolla käyttää. Työkaverit käy välillä lounas-susheilla ja multa alkaa tekosyyt loppua miksen pysty liittymään seuraan :(

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu, en vaan osaa. Toinen vaikeus on kahvilassa käynti kun tarjolla on vain expressoa ja muuta hienostelukahvia ja osaan itse juoda vain pannukahvia.

Vierailija
2/59 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sanot niille että et tykkää sushista, niin yksinkertaista se on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sushia joko rakastaa tai vihaa, yhteiskuntaluokalla tai hienostuneisuudella ei ole asian kanssa mitään tekemistä.

Vierailija
4/59 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta itsesi alentaminen. Et ole yhtään sen huonompi, kuin sushia rakastava, helsinkiläinen, akateemisen perheen kasvatti.

Kun sinua ensi kerran pyydetään sushille, kerro totuus: En pidä sushista/en ole tottunut syömään sitä. Itse tykkään sushista, mutta halvemmalla pääsisin, kun en tykkäisi. Ja onhan siitä tullut ihan järkyttävä massailmiö. Virkistävää, jos joku ei välitä sushista.

Kiinalainen ruoka on noutopöydästä on täysin eri asia kuin sushi. Osta kaupasta tai ravintolasta sushia mukaan ja syö kaikessa rauhassa kotona, jos sinulle on niin tärkeää oppia syömään sitä. Puikkoja et tarvitse, vaan on täysin etiketin mukaista syödä sushi sormin.

Sulla ei ole mitään hävettävää. Kannataa vaan seurata omaa makuaan. Ei kaikki tykkää esim. pitsastakaan, mutta mitäs sitten?

Vierailija
5/59 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi herranen aika sentään. Ei se espresso ole mitään HIENOSTELUKAHVIA, sitä on saanut Suomessa jo parikymmentä vuotta joka jumalan baarista.

Ihan samoin kuin sushi ei ole mitään ihme sivistysmittari, sitähän saa s-marketista jo noutotiskiltäkin.

Jos tykkää mauista ja vaihtelusta, opettelee kokeilemaan uutuuksia. Niiden kautta löytää hauskoja makuja ja uusia lempiruokia.

Osa on tapoihinsa fakkiutuneita ja tykkää samasta mitä on syönyt lapsuudestaan asti. Noloa siinä on lähinnä vaan sen nolostelu. Ihan hyvin voit ap sanoa, että et tykkää sushista, joten voitte valikoida jotain muuta. 

Se on toki hiukan SÄÄLI, kun et uskalla kokeilla, mutta ei mikään iso puute. 

Sushia toki voi opetella syömään, kannattaa aloittaa sellaisista kääryleiksi muokatuista vihannessusheista, makeista - ei kannata ekana tunkea kitusiin raakaa kalaa isoa kimpaletta. Sushi kuuluu dipata soijan ja misotahnan seokseen, se peittää kyllä raa'an kalankin maun, mutta jos siis kalasushi saa sinut yökkäämään, ota vaikkapa vihannes- tai munasusheja. Täältä näet eri sushityyppejä:

https://www.luckiefun.com/ruoka/sushivalikoimamme/

Vierailija
6/59 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä sushista, en ole koskaan pitänyt.

Syön kalan kalana, enkä riisin päällä, jne.

Kaikista muotiruuista- ja trendeistä ei tarvitse pitää.

Täytyy uskaltaa olla sellainen kuin on, ei siitä kukaan loppujen lopuksi piittaa.

Vierailija
7/59 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puikotko jännittää? Kyllä siellä on myös haarukoita saatavilla. Ja muilta osin ei mitään hätää, suomalaiset syö muutenkin sushia ihan päin helvettiä.

Vierailija
8/59 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen yrittänyt syödä suojia monta kertaa mutta en ole oppinut pitämään. Enkä kyllä jaksa tuntea häpeää asiasta, se on vain yksi ruokalaji muiden joukossa.

Vierailija
9/59 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene työprojektiin Kiinaan. Opit aivan pakosti syömään puikoilla. 

Vierailija
10/59 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mene nyt ihan ensin syömään jonnekkin ihan oikeaa sushia, vaikka Sushi wine&bar, ja sitten kun olet sen maistanut, päätä pidätkö vaiko etkö. Ja jos se raaka kala ei nappaa, onhan niitä muitakin. Ja niissä nigireissaäkin vaikka katkarapu on miedompi kuin se tonnikala.

Vierailija
11/59 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sushissa ei oo mitään "hienoa". Siinä on riisiä, mereneläviä ja vihanneksia pääpiirteittäin. Merilevä voi olla jotain mitä et muuten syö, samoin esim inkivääri ja wasabi, mutta ne ei tule läheskään kaikkiin mukana. Syötkö riisiä ja kurkkua? Ota kurkkumaki. Mitään hienoa ja hienostelevaa tuossa ei ole, täysin perusruokaa. Tykkäätkö lohesta? Lohi nigiri soijan kanssa on todella mieto ja moneen suuhun sopiva.

En tajua miten sushista on tullut joku ihme pätemisjuttu, se on niin tavallista ruokaa kuin olla ja voi, mutta hiukan eri paketissa vaan. Moni haluaa sushille ihan vain siksi että se on muka jotenkin trendikästä. Osa sushista on hyvää, osa huonoa, suurin osa keskivertoa. Ihan niin kuin kaikki sapuska mitä tuolta saa.

Vierailija
12/59 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puikotko jännittää? Kyllä siellä on myös haarukoita saatavilla. Ja muilta osin ei mitään hätää, suomalaiset syö muutenkin sushia ihan päin helvettiä.

Kuka syö sushia haarukalla? :D Sitä syödään Japanissakin käsin.

Vierailija
13/59 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ja mä syön ne ihan sormin, niin kuin japanilaiset itsekkin. se on katuruoka siellä päin

Vierailija
14/59 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano suoraan ettet osaa syödä niin saat paljon empaattisemman vastaanoton kuin esim. työkaverini joka parkuu aina sushista keskusteltaessa kuinka HÄN EI SUOSTU SYÖMÄÄN RAAKAA KALAA eikä ota kuuleviin korviinsa kun yrittää sanoa ettei ole mikään pakko valita juuri niitä annoksia saati kalaakaan ollenkaan. Mutta ei. Hän ei syö! Se jos mikä antaa juntin, periaatteen ihmisen vaikutelman.

Vierailija
15/59 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön kotona sushia haarukalla tai sormilla, tykkään kyllä siis vähän liikaakin. Puikoilla joten kuten onnistuu syöminen. En jaksa häpeillä sitäkään, ettei ole tullut kunnolla opeteltua.

Vierailija
16/59 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen etelä-helsinkiläinen hopealusikka perseessä syntynyt juppi ja rakastan sushia, japanilaista ruokaa yleensäkin. Ja juon kahvini aina nimenomaan espressona.

Mutta ei tulisi kyllä mieleenkään olettaa että kaikki söisivät raakaa kalaa tai tavattoman vahvanmakuista kahvia. Kun duuniporukan kanssa mennään ulos syömään, valitaan joku suht neutraali paikka josta kaikki tykkää. Eikö?

Vierailija
17/59 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sushia syödään sen eksoottisuuden vuoksi. Kiinalaisen ravintolan tunnelma yhdistettynä japanilaiseen sushiin. Ei se oikeasti niin erikoisen hyvää ole kun siihen tottuu. Ennemmin syön niitä kiinalaisten juttuja.

Vierailija
18/59 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa juntti asia ap:n jutussa on usko siihen, että olisi jotenkin junttia olla pitämättä jostain ruoasta. Jos jokin ei maistu niin ei maistu. Ruokakulttuuri on täälläpäin täysin erilainen kuin kaukoidässä, eikä täällä olla totuttu samanlaiseen ruoan koostumukseen kuin muualla. Duunariperheestä olen minäkin, mutta sushi on maistunut siitä lähtien kun sitä ensi kerran lapsena maistoin. Miksi jotkut akateemikot olisivat syntymästään lähtien tottuneempia eksootisiin ruokiin?

Vierailija
19/59 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen nähnyt sushiravintoloissa ja markettien sushibaareissa paljon raksamiehiä, joten vaikea on pitää sushia minään erityisruokana. Reippaat nuoret miehet kasaavat hämmästyttävän määrän sushia lautasilleen.

Puikkoja kyllä oppii käyttämään, varmasti löytyy videoita. Joskus lautasliinassakin on opastuskuvat.

Jos tykkää graavilohesta niin sushi ei paljoa siitä poikkea, mutta me olemme erilaisia. Minä aina ajoittain herkuttelen ihan markettien tarjonnalla.

Vierailija
20/59 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ja mä syön ne ihan sormin, niin kuin japanilaiset itsekkin. se on katuruoka siellä päin

Ei todellakaan ole katuruoka. Japanissa ei ole katuruokaa, koska siellä ei syödä kadulla eikä myöskään juoda kahvia kävellessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi neljä