Kannattaako kiusaajalle näyttää että kärsii kiusaamisesta?
Kannattaako kiusaamistilanteessa näyttää kiusaajalle, että kiusaaminen aiheuttaa kärsimystä? Kannattaako antaa pelon, loukkaantumisen tms. näkyä vai kannattaako yrittää peittää se?
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä näytä pelkoa, älä mitään.
Voit vaan todeta: ei kiinnosta.
Älä anna paskalle mitään valtaa.
Pyri hakeutumaan pois tuollaisen luota. He saattavat "naulata" katseellaan, tuijottaa että sinulle tulee huono olo.
Jos katsot häntä, älä silmiin vaan vain sinnepäin, katso sen otsassa olevaa perssilmää ja totea: ei kiinnosta.Tämä on tärkeä neuvo. Narsistista kiusaajaa ei pidä koskaan katsoa silmiin, kun se yrittää juuri tuota "naulausta" ja ottaa otteen sinusta niin. Ole ovelampi, katso sinne päin, muttei silmiin.
Minä taas olen kokenut niin, että nimenomaan kiusaaja ei pysty katsomaan uhriaan silmiin. Joskus tehokas tapa saada kiusaaminen loppumaan on nimenomaan ottaa katsekontakti kiusaajaan. Itse olen näin aikanani saanut kiusaajan lopettamaan. Katsoin tiukasti silmiin, vaikka kiusaaja yritti vältellä katsetta ja sanoin, että se, että haukut minua, tuntuu todella pahalta. Miksi teet niin? Tämä tapahtuu alakoulussa eikä kyseinen poika nimitellyt minua sen jälkeen.
Yleensä pahantekijä juuri välttää katsomasta uhriaan, koska paha mahdollistuu silloin, kun ei "näe" uhriaan itsensä kaltaisena. Siksi ihmiset ovat julmimmillaan juuri anonyymissä netissä ja julmimpia heille, joiden kanssa eivät ole koskaan sanaakaan edes vaihtaneet. Samasta syystä uhrit pyritään epäinhimillistämään, koska ihmisen, johon ei yhdistetä samoja tunteita ja tavanomaisuutta, mikä itsessä on, tuhoaminen on ikään kuin jotain muuta kuin vanhan hyvän ystävän kohtelu samalla tavalla.
Yleensä kiusaaminen loppuukin kun ollaan kahden kesken, kun yhteyttä ja katsekontaktia - toisen todellista näkemistä ja itse näkyvänä oloa - ei voi välttää. Etäältä on helppo satuttaa, silmätysten se on vaikeampaa. Minustakin puhutaan paljon pahaa, muttei sitä kukaan minulle silmästä silmään kykene sanomaan. Se kertoo paljon... Ja kun yrittää katsoa kiusaajaansa silmiin, hän aina kääntää katseensa pois.
Normaalit ihmiset toimivat noin, kuten kerroit ja ehkä ne satunnaiset kiusaajat tai mahdollistajat, joilla on vielä jotain kykyä myötätuntoon. Mutta pahimmat tyypit eivät todellakaan käännä katsettaan pois, tunne yhtään minkäänlaista sääliä, pyydä anteeksi tai peräänny milliäkään. Ne kiduttavat ja härnäävät häpeämättä. Ne pahimmat ovat täysin kylmiä kuin kivi sitä kiusattua kohtaan ja saattavat naureskellen puhua pahaa uhrista selän takana tai jopa päin naamaakin.
Täyttä asiaa ja totta.
Suomessa ei edelleenkään tunnuta ottavan vakavasti tätä kiusaamisepäkohtaa, vaikka monien muiden epäkohtien osalta on tapahtunut viime aikoina huomattavaakin edistymistä. Miksi kiusaamista ei saada kuriin?
Toki myönnän samaan hengenvetoon, että naisten seksuaalisen hyväksikäytön laajamittaiseen tuomitsemiseen tarvittiin Me too -liike. Silti, sen ansiosta, maailmamme muuttui tältä osin paremmaksi paikaksi. Harvempi ummistaa silmiään siltä... Toivon samaa kiusaamisen suhteen.
Vierailija kirjoitti:
"Ei se lihava rillipää esimerkiksi kenenkään asemaa porukassa uhkaa..."
En sitä väittänytkään. Sanoin, että kiusaaja valitsee uhrikseen heikoimman lenkin. Ei hän lähtökohtaisesti odota saavansa samalla mitalla takaisin, muutenhan hän valikoisi samankokoisen tai isomman vastapelurin. Mutta eipä se kiusaaja ainakaan pääsääntöisesti niin hullu ole, että isompiaan vastaan kävisi uhittelemaan ja öykkäröimään...
Kokokaan ei välttämättä merkitse mitään, vaan henkilön sosiaalinen asema isommassa yhteisössä. Jos henkilöllä ei ole omaa kaveriporukkaa tai tukijoita, niin hän on alttiimpi kiusaamiselle. Kiusaajat haistavat ne lauman laitamilla olevat heikommat "yksinäiset sudet" ja ottavat heidät kohteikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En sitä väittänytkään. Sanoin, että kiusaaja valitsee uhrikseen heikoimman lenkin. Ei hän lähtökohtaisesti odota saavansa samalla mitalla takaisin, muutenhan hän valikoisi samankokoisen tai isomman vastapelurin. Mutta eipä se kiusaaja ainakaan pääsääntöisesti niin hullu ole, että isompiaan vastaan kävisi uhittelemaan ja öykkäröimään...
Kokokaan ei välttämättä merkitse mitään, vaan henkilön sosiaalinen asema isommassa yhteisössä. Jos henkilöllä ei ole omaa kaveriporukkaa tai tukijoita, niin hän on alttiimpi kiusaamiselle. Kiusaajat haistavat ne lauman laitamilla olevat heikommat "yksinäiset sudet" ja ottavat heidät kohteikseen.
Totta. Ja yhdeksän kymmenestä yksinäisestä sudesta ei pysty tälle laumalle mitään, ylivoima on liikaa. Sitten on toki tämä yksi kymmenestä, mutta he ovat äärimmäisiä poikkeuksia ja usein heillä on joku muu tuki jossakin taustalla.
Vierailija kirjoitti:
Karma hoitaa lopulta pimeimmätkin pois. Sinun vuorosi tulee myös. Se on ohi nopeammin mitä luulet.
Ei oikeutta saa, ken itse sit ei hanki!
Toki tilanne on usein se, että pääkiusaajaa ympäröi hovi, eli kiusaajat muodostavat porukan. Uhri on usein yksin. Asetelma on h-tin epäreilu siis jo lähtökohtaisesti. Emmeköhän me kaikki ole törmänneet tähän asetelmaan jossain elämämme vaiheessa. Tuttu juttu.
Karma toteutuu vain ja ainoastaan silloin, kun ryhtyy antamaan sille kiusaajalle samalla mitalla takaisin. Muuten se jää toteutumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Ja yhdeksän kymmenestä yksinäisestä sudesta ei pysty tälle laumalle mitään, ylivoima on liikaa. Sitten on toki tämä yksi kymmenestä, mutta he ovat äärimmäisiä poikkeuksia ja usein heillä on joku muu tuki jossakin taustalla.
Täällä yksi "yksinäinen susi" antaa muutaman vinkin: Ensinnäkin jos sinua kiusataan, älä missään nimessä tee mitään laitonta tai mitään, mistä sinulle olisi seurauksia. Sillä kun kiusaaja vihdoin jää kiinni jostain laittomuudesta, et saa oikeutta, jos olet sitä itsekin rikkonut. Lisäksi on hyvä muistaa, että kiusaajan tavoitehan on usein, esimerkiksi työpaikalla, provosoida sinusta esiin jokin reaktio, joka toimii itse asiassa itseäsi vastaan. Älä siis tarjoa tätä reaktiota. Tai pitäydy johonkin, mikä on kirjallisena johonkin kirjattu, esim. kirjallisiin ohjeistuksiin.
Kun kiusaajasi esimerkiksi lähettää sinulle provosoivan sähköpostiviestin, älä vastaa heti. Teet näin esinnäkin, jotta ehdit harkita tarkkaan sanasi (et tarjoa itseäsi vastaan toimivaa reaktiota) ja toisekseen saat päinvastoin aikaan hiiltymisen kiusaajassasi. Hänhän odottaa reaktiotasi psykoottinen kuola valuen ja s-postiaan päivitellen. Kolmannekseen, kun et reagoi, tämä hiillostaa kiusaajaasi entisestään kovemmalle liekille, jolloin hän vihdoin mokaa. Hän menee ehkä tekemään jotain, joka on jopa laitonta. The harder they come, the harder they'll fall.
Ja kun olet yksin, kukaan ei petä luottamustasi. Porukoista aina saattaa joku siirtyä muualle, ja samalla siirtyy kaikki porukassa nähty, jaettu ja koettu. Ja jos oma itse on uhattuna, petetään porukka välittömästi. Tästähän on esimerkkejä, vaikka kuinka. Ja silloin tulee myös kaikki porukassa jaettu kuona esiin. Ei tarvita kuin yksi vasikka... Mutta kun olet yksin, kuka pettää sinut?
"Yksinäisen suden" hommat ei sovi kaikille, mutta jos on henkistä kanttia, nämä polut on parhaita kulkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi "yksinäinen susi" antaa muutaman vinkin: Ensinnäkin jos sinua kiusataan, älä missään nimessä tee mitään laitonta tai mitään, mistä sinulle olisi seurauksia. Sillä kun kiusaaja vihdoin jää kiinni jostain laittomuudesta, et saa oikeutta, jos olet sitä itsekin rikkonut. Lisäksi on hyvä muistaa, että kiusaajan tavoitehan on usein, esimerkiksi työpaikalla, provosoida sinusta esiin jokin reaktio, joka toimii itse asiassa itseäsi vastaan. Älä siis tarjoa tätä reaktiota. Tai pitäydy johonkin, mikä on kirjallisena johonkin kirjattu, esim. kirjallisiin ohjeistuksiin.
Kun kiusaajasi esimerkiksi lähettää sinulle provosoivan sähköpostiviestin, älä vastaa heti. Teet näin esinnäkin, jotta ehdit harkita tarkkaan sanasi (et tarjoa itseäsi vastaan toimivaa reaktiota) ja toisekseen saat päinvastoin aikaan hiiltymisen kiusaajassasi. Hänhän odottaa reaktiotasi psykoottinen kuola valuen ja s-postiaan päivitellen. Kolmannekseen, kun et reagoi, tämä hiillostaa kiusaajaasi entisestään kovemmalle liekille, jolloin hän vihdoin mokaa. Hän menee ehkä tekemään jotain, joka on jopa laitonta. The harder they come, the harder they'll fall.
Ja kun olet yksin, kukaan ei petä luottamustasi. Porukoista aina saattaa joku siirtyä muualle, ja samalla siirtyy kaikki porukassa nähty, jaettu ja koettu. Ja jos oma itse on uhattuna, petetään porukka välittömästi. Tästähän on esimerkkejä, vaikka kuinka. Ja silloin tulee myös kaikki porukassa jaettu kuona esiin. Ei tarvita kuin yksi vasikka... Mutta kun olet yksin, kuka pettää sinut?
"Yksinäisen suden" hommat ei sovi kaikille, mutta jos on henkistä kanttia, nämä polut on parhaita kulkea.
Erinomaisen hyvin kirjoitettu viesti kyllä. Vastaa hyvin omiakin ajatuksiani.
Riippuu kiusaajasta. Itse olin ala-asteella aikamoinen töksäyttelijä, sillä tulin töksäyttelevästä perheestä enkä ymmärtänyt sen olevan muita loukkaavaa, vaan pidin normaalina vuorovaikutustapana. Voi siis olla, että joku on kokenut minun kiusaavan, vaikka olen yrittänyt olla vain kaveri. Jos joku olisi suoraan sanonut, että pahalta tuntuu, olisin tietenkin ollut pahoillani ja jo aiemmin ymmärtänyt muuttaa tapojani. Toki oma esimerkkini pätee ehkä vain lapsiin, eikä välttämättä enää aikuisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa. Vetää pataan heti niin loppuu
Tai maksaa jollekulle jos ei ite pysty
Tehnyt tämän ja toimi. Kiusaaja on yksin tutiseva reppana ja kunnon läksytys tehoaa. Olin yllättynyt miten hyvin tehosi , oli ns. pakkorako kun meinas tuhota maineeni töissä ja uusien sukulaisten keskuudessa. Kyseessä vankimielisairaalan entinen asukki.
No kyllä minä yhdelle työpaikkakiusaajalle sen näytin, siten että kostin sille ämmälle, passiivisesti. Se akka laittoi aikoinaan viestin että vaihtaisinko yhden iltavuoron aamuvuoroon, jotta hän pääsisi lapsensa joulujuhlaan. En vaihtanut, siitäpähän akka sai :D Jos ei olisi ollut ilkeä minua kohtaan ja puhunut selän takana työpaikalla, niin olisin tietenkin auttanut ja vaihtanut sen vuoron, jotta hän olisi ollut läsnä lapsensa juhlassa. Noin voi joskus käydä kiusaajille, että kosto tulee jälkikäteen tilaisuuden tullen. Ai että kosto tuntui suloiselta. 😈 Kokeilkaa tekin.
Vierailija kirjoitti:
Jos exä kiusaa: https://www.leatherheaven.com/voodoo-nukke-ex-aviomies/p/PRT670/
Ei tällaisia vahingollisia neuvoja. Paholaisen toinen nimi on Kiusaaja. Kenenköhän puolella mahtaa olla, jos kenenkään?
Ei nyt kannata pitää yllä kuvaa jostain coolista supertyypistä. Kun on nähnyt jonkun pistävän kiusaria kuriin, silloin on nähnyt sellaiset pikkulapsen reaktiot, joista kiusarit vain haaveilevat.
Kiusaaja pitää aina viedä äärimmäiselle epämukavuusalueelle, jotta kiusaaminen saadaan loppumaan. Kiusaaja ei enää uskalla kiusata, kun tietää, että tulee saamaan rumat seuraukset. Kiusatun kannattaa palkata kavereita tueksi ja olla näiden seurassa. Yhtä vastaan kiusaaja uskaltaa käydä, mutta ei kahta tai useampaa, jotka iskevät lujaa takaisin.
Jos exä kiusaa: https://www.leatherheaven.com/voodoo-nukke-ex-aviomies/p/PRT670/