Työttömyyteni päättyi, ja tuttava laittoi oudon viestin, liittyen rahaan
Miten suhtautuisitte tällaiseen?
Kun pitkäaikainen työttömyyteni vihdoin nyt päättyi, niin eräs ihminen laittoi viestin minulle: "Nyt kun sulla on rahaa, niin lähdetkö syömään mun kans siihen uuteen x-ravintolaan?"
En taida lähteä. Ei jumalauta, miten moukka joku ihminen voi olla... Alkoi ihan vituttaa.
Kommentit (61)
Oletko valitellut hänelle huonoa rahatilannetta vai miksi hän oletti että sinulla ei ollut rahaa työttömänä ollessasi?
Minusta on jännä oletus, että työtön on aina rahaton. Ei ole.
No tottahan se on, että sulla on nyt enemmän rahaa käytettävissä. Sua pyydettiin ulos syömään ja loukkaannuit. En aina ymmärrä ihmisiä.
Jos olisi kysynyt sua työttömänä ollessa ravintolaan syömään, olisit loukkaantunut miten kehtaa kun tietää ettei sulla ole rahaa.
Miksi se on niin häpeällistä, että on tai on ollut työtön ja rahaton? Luulisi, että nyt viimeistään tän koronan aikana ihmiset olisivat ymmärtäneet vihdoin ettei "tekevälle töitä löytyy" pidä paikkaansa ja että tiukkaa voi olla ja tulla lähes kenelle tahansa. Mitä kiusallista siinä on? Jos ei ole rahaa koska ei ole töitä niin mitä siitä? Minusta tuo oli ihan kiva juttu. On ehkä jo aikaisemmin halunnut sua pyytää muttei ole kehdannut ja laittaa sua siihen tilanteeseen, että joudut tekaisemaan jonkun tönkön tekosyyn tai sanomaan ettet voi tulla kun rahat ei riitä.
Oliko tämä siis joku kallis ravintola vai paikallinen halpa pizzapaikka? Ehdota itse että menette syömään johonkin edulliseen paikkaan?
Ei kaikkea kannata ottaa niin ryppyotsaisesti. Tuon tyyppiset viestit olisi ainakin mun kaveripiirissä aivan normaalia.
Nyt pois tuollainen turha loukkaantuminen. Käytännöllisyyttähän tuossa vain oli, ei ehkä ole aiemmin kehdannut ehdottaa lähtemistä törsäämään ravintolaan kun tiesi että sulla huono rahatilanne. Ollut hienotunteinen. Ja nyt vaan totesi että kun sulla nyt on paremmin tuloja niin haluaisitko lähteä. Itse lukisin tuon jopa lievänä pahoitteluna ja selityksenä sille, että ei ole aiemmin pyydellyt sua ravintoloihin kun olit työtön.
Ei varmasti tarkoita sitä niin että olisit ollut joku luuseri aiemmin, vieläpä jos on sun kaveri. Ehkä itse olet pitänyt itseäsi jotenkin luuserina ja ollut vaikea hyväksyä pitkää työttömyyttä? Silloin usein alkaa tulkita muidenkin kommentteja siitä omasta negatiivisesta katsantokannasta, vaikka ei olisi toisella sellaisia ajatuksia ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisi kysynyt sua työttömänä ollessa ravintolaan syömään, olisit loukkaantunut miten kehtaa kun tietää ettei sulla ole rahaa.
Mutta miksi siinä viestissä pitää erikseen mainita "nyt kun sulla on rahaa niin..."? Olisi voinut vain pyytää syömään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta miksi siinä viestissä pitää erikseen mainita "nyt kun sulla on rahaa niin..."? Olisi voinut vain pyytää syömään.
Ap
Koska olisit loukkaantunut siitä, että miksi ei ole aiemmin sua pyytänyt syömään.
Vierailija kirjoitti:
Oliko tämä siis joku kallis ravintola vai paikallinen halpa pizzapaikka? Ehdota itse että menette syömään johonkin edulliseen paikkaan?
Ei kaikkea kannata ottaa niin ryppyotsaisesti. Tuon tyyppiset viestit olisi ainakin mun kaveripiirissä aivan normaalia.
Vaan kun tämä ei edes ole mikään sellainen hyvä kaveri jonka kesken heitetään läppää. Sehän tästä tekeekin vielä moukkamaisemman.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Koska olisit loukkaantunut siitä, että miksi ei ole aiemmin sua pyytänyt syömään.
Mistä hän niin olisi päätellyt, että olisin loukkaantunut jos ei ole aiemmin pyytänyt syömään?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Voihan hän olla kauankin pohtinut miten tuoda esille sen, "mennäänkö syömään mutta minä en siis ole tarjoamassa sinulle"?
Minusta tarpeetonta tuosta loukkaantua - korkeintaan voisin sanoa siellä syömässä jotain tyyliin "onpa harmi ettei tullut juttuun, kyllä mulla työttömänäkin sen verran oli rahaa, että oltaisiin voitu käydä täällä"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mistä hän niin olisi päätellyt, että olisin loukkaantunut jos ei ole aiemmin pyytänyt syömään?
Ap
No, suoraan sanottuna, vaikutat kyllä vähän sellaiselta "loukkaantujatyypiltä" - ehkä hän on niin arvioinut VAIKKA tuo arvio ehkä olisikin ollut väärä.
Ihmisiä me kaikki vaan ollaan.
(Mut jos nyt oot oikeasti näin v*ttuuntunut, niin ehkä sun kannattaa olla menemättä?)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Koska loukkaannut olemattomista asioista ihan pelkästään tämän ketjunkin perusteella.
Mua ihmetyttää mikä siinä rahassa on niin hienoa. Jos on rahaa niin se pitää näyttää suurin elkein ja kalliilla tavaroilla että mullapa on ja jos ei ole niin sitten esitetään että on ja ennemmin velkaannutaan täysin kuin myönnetään ettei ole rahaa kaikkeen mitä haluaisi.
Jos mun kaveriltani tulisi tuollainen viesti, kyse olisi ns. läpänheitosta. Kaveri olisi iloinen ja huojentunut puolestani. Mentäisiin vähän kuin juhlistamaan parantunutta tilannettani, kun aiemmin siihen ei ollut mahdollisuuksia.
Oman pääsi sisällä tämä ongelma. Tuollaisella tyhjästä loukkaantumisella et kyllä saa rakennettua mitään sosiaalisia suhteita. Katsoisin nyt peiliin ja miettisin, että minkä takia tulkitset noin negatiivisesti asioita.
Ehkä tuon rahajutun olisi voinut jättää pois mutta en tuosta nyt loukkaantuisi. Jos olet aiemmin vedonnut rahattomuuteen niin ajatteli varmaan että nyt sulla on varaa lähteä.
Onpa junttia ja moukkamaista porukkaa täällä, kun pitää tuota viestiä täysin normaalina. Sitä se ei todellakaan ole. "Nyt kun sulla on rahaa..."
Todella tökerö ja ajattelematon töksäytys, ja kertoo kyllä kirjoittajansa ajattelutavasta. Eli mitään ei voi sun kanssa tehdä, kun olet köyhä ja rahaton. Nyt kelpaat taas ystäväksi ja rientoihin, kun sulla on rahaa, muuten et. Muuten olet hyödytön. Olisi voinut vain kysyä, lähdetkö syömään, tai mennäänkö juhlimaan sun uutta duunipaikkaa. Nyt paljasti vahingossa, mitä oikeasti ajattelee.
Kaikki on vain omassa päässäsi. Ainoa juntti olet sinä itse.