Miksi se täysjärkinen savustetaan aina pois joka paikasta?
Miksi näkymättömät, hiljaiset ja rauhalliset tyypit nujerretaan ja savustetaan nykyään pois joka yhteisöstä?? FBssä, työpaikoilla, taloyhtiöissä.
Tuntuu että mukavat ihmiset jotka saattavat esim. Huomauttaa esim. säännöistä saavat muut hulluiksi tai että puuttuu johonkin todelliseen epäkohtaan.
Tää on yleistynyt aika paljon.
Kommentit (161)
Koska iso osa ihmisistä on roistoja, lounnevikaisia ja tyhmiä, jotka eivät halua jonkun kertovan asioita, jotka paljastavat heidän olevan roistoja, luonnevikaisia ja tyhmiä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on työpaikalla hyvin negatiivinen henkilö, joka haukkuu aina sen, joka ei ole paikalla. Kaikki haukutaan vuoronperään tasapuolisesti, vuorotyötä kun tehdään. En halua mennä mukaan siihen, mutta välillä mietin vähän huvittuneena, että mitäköhän pa**aa henkilö minusta on puhunut.
Minulla on kokemus tuosta. Oikein naamasta näki miten oli puhuttu vapaapäivän jälkeen kun tuli töihin. Kun ei tajuta edes sitä, ettei kukaan vapaasta tahdosta siellä töissä ole vaan pakon (työkkärin) sanemana, ja he tarvitsivat lomittajan.
Johtuu siitä, että ihmisten ÄO on kääntynyt laskuun. Tutkimusten mukaan 1990- luvun puolivälin jälkeen kääntynyt laskuun. On globaali ilmiö. Ihmiskunta tyhmenee, se on fakta. Johan tämän huomaa keskustelupalstojen tasosta, vielä 10 vuotta sitten oli asiallisia älykkäitä keskusteluja. Televisio- ohjelmista huomaa. Hyviä älykkäitä keskusteluohjelmia on vähemmän. Ihmiset olivat ennen älykkäämpiä. näkyy myös työpaikoilla, kouluissa jne. Tyhmemmät ajavat älykkäämmän vähemmistön pois. Tavistyöpaikoilla on aivan yleistä. Mitä korkeakoulutempaan työpaikkaan mennään niin helpompaa näyttää älykkyytensä. Hyvät käytöstavat omaavat ihmiset on toinen ajamisen kohde. Ihmiskunta ei kehity eteenpäin vaan taantuu. Muutama sata vuotta niin täällä on pelkkä paviaanien lauma mölyämässä.
Vierailija kirjoitti:
Ne tyypit, jotka vinkuvat koko ajan säännöistä eivät kyllä ole oikeasti koskaan käytännössä niitä hiljaisia, näkymättömiä ja rauhallisia.
Ja kukaan ei oikeasti jaksa mielensäpahoittajia.
Tässä nyt taas sekoitetaan niitä 1) vinkumisen vuoksi vinkujia niihin joilla 2) oikeasti on perusteltuja syitä kiinnittää huomiota epäkohtiin ja sääntöjen kiertelyn kokonaisvaikutuksiin ja yrittää suoristaa kurssia.
Eka toki ei ole kiva ihminen, mutta toka usein on - ja siitähän tässä keskustelun aloituksessa juuri oli kyse.
Muut kokee yhteenkuuluvuutta, kun sitä yhtä, tarpeeksi erilaista, laitetaan matalaksi.
Vierailija kirjoitti:
Erilaisuutta ei hyväksytä. Siksi heidät savustetaan ulos.
Ovat erilaisia, poikkeavat normista.
Tämä yhdistettynä siihen jos sattuvat olemaan vieä juuri niitä jotka yrittävät pelata reilusti niiden
sovittujen sääntöjen mukaan - ja auta armias jos vielä avaavat suunsa muistuttaakseen miksi säännöt
ovat olemassa. Sellainenhan raadellaan palasiksi. Klassinen työpaikkakiusaamistapaus.
Monesti 1-2 dominoivaa tyyppiä ottaa jonkun tuollaisen henkilön X hampaisiinsa kun eivät pidä
tosiasioista joita tuo X yrittää tuoda esiin. Muut yhtyvät kiusaamiseen puhumalla selän takana ja
eristämällä, sulkemalla palavereista ym. Eikö osata ajatella omin aivoin, eikö edes ymmärretä että tuolla
tavoin osallistutaan kiusaamiseen ja rääkätään se X siihen pisteeseen että on pakko lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne tyypit, jotka vinkuvat koko ajan säännöistä eivät kyllä ole oikeasti koskaan käytännössä niitä hiljaisia, näkymättömiä ja rauhallisia.
Tässä nyt taas sekoitetaan niitä 1) vinkumisen vuoksi vinkujia niihin joilla 2) oikeasti on perusteltuja syitä kiinnittää huomiota epäkohtiin ja sääntöjen kiertelyn kokonaisvaikutuksiin ja yrittää suoristaa kurssia.
Eka toki ei ole kiva ihminen, mutta toka usein on - ja siitähän tässä keskustelun aloituksessa juuri oli kyse.
Jep, kaksi täysin eri tyyppiä. Se joka näitä kahta ei erota, lienee itse juuri sellainen jota ärsyttää kun ei voi rauhassa pelata omin säännöin.
Vierailija kirjoitti:
Johtuu siitä, että ihmisten ÄO on kääntynyt laskuun. Tutkimusten mukaan 1990- luvun puolivälin jälkeen kääntynyt laskuun. On globaali ilmiö. Ihmiskunta tyhmenee, se on fakta. Johan tämän huomaa keskustelupalstojen tasosta, vielä 10 vuotta sitten oli asiallisia älykkäitä keskusteluja. Televisio- ohjelmista huomaa. Hyviä älykkäitä keskusteluohjelmia on vähemmän. Ihmiset olivat ennen älykkäämpiä. näkyy myös työpaikoilla, kouluissa jne. Tyhmemmät ajavat älykkäämmän vähemmistön pois. Tavistyöpaikoilla on aivan yleistä. Mitä korkeakoulutempaan työpaikkaan mennään niin helpompaa näyttää älykkyytensä. Hyvät käytöstavat omaavat ihmiset on toinen ajamisen kohde. Ihmiskunta ei kehity eteenpäin vaan taantuu. Muutama sata vuotta niin täällä on pelkkä paviaanien lauma mölyämässä.
Ympyrä sulkeutuu :). Takaisin apinoiksi. Mutta asiaa kijoitit. Juuri noin se on.
Vierailija kirjoitti:
En yhtään ihmettele että yrityksillä menee huonosti. Kun tärkeintä on palkata se hyperekstrovertti joka haahuilee ja viihdyttää ja tuloksia ei tule. Erään tutkimuksen mukaan introvertit on parempia myyjiä kuin ekstrovertit, koska keskittyvät asiakkaan tarpeisiin ja kuuntelevat asiakasta. Toisin kuin ekstrovertin joka keskittyy lähinnä oman äänensä ihailuun.
Näköjään on yleisempää kuin luullaan.
No, tuota. Kuulinpa entiseltä työkaveriltani, että ex-pomo oli kehua retostanut tupakkapaikalla kuinka on saanut kaikki haluamansa tyypit savustettua ulos. Olen yksi heistä. Mielummin olen vaikka 20 työvuoden jälkeen työtön, kun menen tämän ihmisen alaisuuteen. Isot pomot tietävät ex- pomon metkut, mutta eivät tee mitään. Puolen vuoden aikana useampi vakituisessa työsuhteessa oleva irtisanoutui ja lähtivät muualle sijaisuuksia tekemään. Kertoo kaiken.
Mun entinen esimies savusti mua pihalle, kun viimein lähdin, sai hirveät raivarit ja kuulin myöhemmin, että oli ollut suuttunut vuosia mulle lähdöstäni.
Tämä on huolestuttava ilmiö. Aikuiset itse esimerkillään näyttää mallia jälkikasvulleen miten eri ryhmissä toimitaan. Mallinsa lapset saavat vanhemmiltaan. On sitten turha pohtia teinien väkivallantekoja, kun aikuisten tulisi opettaa toisia kunnioittava käytös jälkikasvulleen, eikä itse olla pahaa puhuva savustaja.
Pölkyt jää sitten nekin palavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erilaisuutta ei hyväksytä. Siksi heidät savustetaan ulos.
Ovat erilaisia, poikkeavat normista.Tämä yhdistettynä siihen jos sattuvat olemaan vieä juuri niitä jotka yrittävät pelata reilusti niiden
sovittujen sääntöjen mukaan - ja auta armias jos vielä avaavat suunsa muistuttaakseen miksi säännöt
ovat olemassa. Sellainenhan raadellaan palasiksi. Klassinen työpaikkakiusaamistapaus.
Monesti 1-2 dominoivaa tyyppiä ottaa jonkun tuollaisen henkilön X hampaisiinsa kun eivät pidä
tosiasioista joita tuo X yrittää tuoda esiin. Muut yhtyvät kiusaamiseen puhumalla selän takana ja
eristämällä, sulkemalla palavereista ym. Eikö osata ajatella omin aivoin, eikö edes ymmärretä että tuolla
tavoin osallistutaan kiusaamiseen ja rääkätään se X siihen pisteeseen että on pakko lähteä.
“On niitä jotka jäävät ja toisia jotka lähtevät, niin on ollut aina. Kukin saa valita itse, mutta on valittava ajoissa, eikä koskaan saa antaa periksi.” -Tove Jansson
Minulla kävi niin että esimies halusi olla se paras ja ei sietänyt kilpailua tai minun aiheuttamaa uhkaa hänen urahaaveilleen.
Homma meni käytännössä näin:
Aluksi en tietenkään tiennyt esimiehen häiriökäyttäytymisestä.
1) Ihmettelen aluksi kun minut palkattiin vahvaksi asiantuntijaksi ja sitten pomo antaa tehtäviä, joita osaa tehdä kaikki. Tuli ihan kertomaan mitä pitää kirjoittaa.
2) antoi tehtävän, jossa osaamistani olisi pitänyt ulkoistaa ja maksaa siitä 2-3x enemmän firmalle. Olin kuulemma riski yritykselle kun osaaminen on vain minulla.
3) pomo kertoi miten tärkeää on eräs koulutus ja messukäynnit, että minun pitää sitten mennä niihin. Kun aika tuli, pomo meni aina itse ja minun tehtäväksi tuli hoitaa hänen juttunsa että ne menee eteenpäin kun hän on poissa.
4) kesälomalle jäädessäni pomo kertoi mitkä hommat on tekemättä ja ennemmin ei voi lähteä. Tiesin että niillä ei ole kiire vasta kun syksyllä. Silti lomia piti siirtää että voin tehdä ne pomon määräämät tehtävät.
5)kehityskeskusteluissa antoi vaan 1-2 arvosanoiksi tehdyistä tehtävistä. Uusia kehityskohteita oli aina 100, että tiedän varmasti että olen ihan vääränlainen ihminen. Eniten parannettava oli aina minun persoonassa.
6) kehityskeskusteluissa toin ilmi halukkuuteni nousta organisaatiossa. Sen jälkeen sain kuulla kaksi viikkoa miten kaikki minun projektit on mennyt huonosti.
7) kun olin eri mieltä miten projektissa pitäisi edetä, en saanut enää kutsuja kyseiseen palaveriin. Projekti ajautui ongelmiin. Vasta kun asiakas oli lopettamassa yhteistyön, minulta pyydettiin apua. Näin kävi monta kertaa monessa eri projektissa.
8) huomasin, että osa töistä oli vain pomon omien etujen parantamiseksi, ei firman.
9) Asetut tavoitteet vaihtelivat, oli vaikea ymmärtää mikä oli tärkeää. Pomo vaahtosi minulle priorisoinnin tärkeydestä. Itse hän ne minulle kuitenkin antoi.
10) kiitosta ei tullut mistään vaikka pelastin hänet tukalasta tilanteesta monta kertaa.
11) palkkasi helposti johdettavia ja tärkeintä oli koulutus eikä se mitä henkilö oikeasti osaa. Myös nuoret työntekijät kelpaavat, koska he eivät osaa eivät näe kyseenalaistettuvia asioita
12) organisaation siivous. Käytti häikäilemättömästi tilanteet hyväksi, ja tilaisuuden tullen irtisanoi tietäviä ja osaavia työntekijöitä. Näin hänen oman tiiminsä valta kasvaa. Irtisanotut toimivat myös esimerkkeinä muille.
13) ei muista mitä on antanut tehtäväksi, vaikka painotti alussa miten tärkeä tehtävä on.
14) etsii aina hyvin hoidetusta projektista ne huonot asiat ja korostaa niitä.
15) työt, joissa olen paras vaihtoehto yrityksen kannalta, annetaan muille. Aina löytyy syy miksi minä en saanut tehtävää.
15) laatii uusia ohjeita ja valvoo, että minä noudatan niitä. Hän ei niitä noudata, eikä oikein muutkaan, mutta tietyt ohjeet koskee vain minua.
16) kokouksissa puheoikeuttani aloitettiin rajoittaa. Voin avata suuni vain kun kysytään. Sanoi tämän kaikkien kuullen. Minun nöyryyttämistä.
17) jos jotain meni vikaan esimiehen vastuualueella tai huonosti, minut leimattiin syylliseksi, vaikka minulla ei ollut osaa eikä arpaa niihin asioihin.
18)-30) paljon muuta nöyryytystä. Halusivat rakentaa joo-joo organisaation. Minä en taivu sellaiseen. Joo joo organisaatio ylistää vain pomoa, eikä tuo lisäarvoa yrityksellä.
Kaikesta hyvin tehdystä työstä palkkani ei nouse ja eikä myöskään positio.
Koska esimies oli korkealla organisaatiossa ja suurin osa muista työntekijöistä oli uusia tai hänen "tiimissään", en saanut mitään mahdollisuuksia puolustautua. Uudet työntekijät eivät taas tunnista tämä pomon käytöstä.
Osa työntekijöistä ilmeisesti ihailee häntä ja myös osa johdosta.
En saanut tukea mistään, myös työterveys suositteli työpaikanvaihtoa tällaisessa tilanteessa. Olin kyllä hämmästynyt miten, esimiehet voi toimia miten vain, mutta alaisena sinun pitäisi vain sietää.
Sain lopulta oman elämäni siihen malliin, että pystyin lähtemään. Olen mielestäni täysjärkinen ja älykäs.
Savustettu kirjoitti:
12) organisaation siivous. Käytti häikäilemättömästi tilanteet hyväksi, ja tilaisuuden tullen irtisanoi tietäviä ja osaavia työntekijöitä. Näin hänen oman tiiminsä valta kasvaa. Irtisanotut toimivat myös esimerkkeinä muille.
13) ei muista mitä on antanut tehtäväksi, vaikka painotti alussa miten tärkeä tehtävä on.
14) etsii aina hyvin hoidetusta projektista ne huonot asiat ja korostaa niitä.
15) työt, joissa olen paras vaihtoehto yrityksen kannalta, annetaan muille. Aina löytyy syy miksi minä en saanut tehtävää.
15) laatii uusia ohjeita ja valvoo, että minä noudatan niitä. Hän ei niitä noudata, eikä oikein muutkaan, mutta tietyt ohjeet koskee vain minua.
16) kokouksissa puheoikeuttani aloitettiin rajoittaa. Voin avata suuni vain kun kysytään. Sanoi tämän kaikkien kuullen. Minun nöyryyttämistä.
17) jos jotain meni vikaan esimiehen vastuualueella tai huonosti, minut leimattiin syylliseksi, vaikka minulla ei ollut osaa eikä arpaa niihin asioihin.
18)-30) paljon muuta nöyryytystä. Halusivat rakentaa joo-joo organisaation. Minä en taivu sellaiseen. Joo joo organisaatio ylistää vain pomoa, eikä tuo lisäarvoa yrityksellä.
Kaikesta hyvin tehdystä työstä palkkani ei nouse ja eikä myöskään positio.Koska esimies oli korkealla organisaatiossa ja suurin osa muista työntekijöistä oli uusia tai hänen "tiimissään", en saanut mitään mahdollisuuksia puolustautua. Uudet työntekijät eivät taas tunnista tämä pomon käytöstä.
Osa työntekijöistä ilmeisesti ihailee häntä ja myös osa johdosta.
En saanut tukea mistään, myös työterveys suositteli työpaikanvaihtoa tällaisessa tilanteessa. Olin kyllä hämmästynyt miten, esimiehet voi toimia miten vain, mutta alaisena sinun pitäisi vain sietää.Sain lopulta oman elämäni siihen malliin, että pystyin lähtemään. Olen mielestäni täysjärkinen ja älykäs.
Olet ollut uhka matala itsetuntoiselle pomolle. Sen sijaan, että pomo auttaa alaisiaan onnistumaan työssään, jotta yritys voi hyvin, pomo sabotoi onnistumiset. Sinun onnistuminen ei pitäisi olla häneltä pois, mutta ilmeisesti oli. Karmeita, miten ylimmät pomot myös uskoo alempaa pomoa, kuulematta kaikkia osapuolia. Eivät hekään osaa ajatella itse ja tajua ihmisluontoa. Jos jotakuta painetaan alas aina pitäisi hälytyskellojen soida miksi näin tapahtuu.