Opettajien kesäloma
Niin... Se lähestyy... Eikö täällä vielä ole aloitettu joka vuotista keskustelua siitä kuinka opettajat tekevät vain 15 tuntia viikossa töitä ja sekin on leikkiä lasten kanssa ja nauttivat puolen vuoden lomista sekä saavat palkkaa ainakin 5000 euroa kuukaudessa.
Kommentit (513)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Suomen koululaitos voi todella huonosti.
Opettajat raskaan työn raatajia, lopen uupuneita ja työhönsä tyymättömiä. Ainoa ilo on pitkät lomat, kun pääsee eroon työstään.
Lapset eivät viihdy sen paremmin koulussa, ovat ahdistuneita ja oppimisen motivaatio nolla, vaikka lapset ovat ennen koulun aloittamista viihtyneet hyvin päiväkodissa, isoissa ryhmissä, myös esikoulussa, kokeneet oppisen riemun ja ilon ja odottavat innolla päästä oikeaan kouluun ja ekaluokalle, mutta jo muutaman viikon päästä koulu muuttuu murheeksi, eikä sinne haluta mennä ja se kestää lähes koko peruskoulun ajan.
Eikä vanhemmatkaan ole sen tyytyväisempiä, lapsesta tulee vain negatiivistä palautetta ja lapsi on koulun murheen ryyni ja riesa, eikä työssäkäyviä vanhempia helpota, kun illat menevät yhdessä lapsen kanssa läksyjen tekoon ja opiskeluun.
eikö sinun lapset keskitys koulussa vai mikä ongelma? Kyllä sitä tulee positiivista palautettakin. Lapsen täytyy itse tehdä koulutehtävät, apua voi pyytää. ps. en oo opettaja
La monessa perheessä riemuitaan kun koulu loppuu ja jotkut saa stipendit, ahkeruus palkitaan. Ylioppilasjuhlia voi juhlia porrastetusti. Tänä kesänä paljon menee naimisiin. Hmmm Onnea paljon.
Olen yläkoulun aineenopettaja, yli 15 vuotta alalla. Opetusvelvollisuustunnit. Koko vuoden keskimääräinen bruttopalkka 3900e lomaraha mukaanlaskettuna. 9 viikon kesäloma alkaa lauantaina. Loman aikana en tee suunnittelutyötä opettamisen eteen. Ihan itse olen työn valinnut, enkä valita. Pitkä kesäloma on kyllä työn parhaita puolia. Amisopettajilla on muuten lyhyemmät lomat OAJ:n perseilyn myötä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä keskustelu on yksi monista syistä, miksi tekee mieli vaihtaa alaa opetustyöstä toisaalle. Opettajia kohtaan huokuva vihamielisyys ja ylenkatse ovat niin käsinkosketeltavia, että tässä vaiheessa lukuvuotta se lisää kuormaa entisestään. On sellainen olo, että valmiiksi makaa maassa, ja porukka vielä kokoontuu ympärille potkimaan.
Olen opettaja, jolle entiset oppilaat lähettävät kiitoskirjeitä ja joka saa vanhemmilta enemmän kiittävää palautetta kuin negatiivista. Olen se ope, josta tykkäävät sekä kympin että kutosen todistukseen saava oppilas ja useimmat siltä väliltä. Jos lähden alalta, tässä maassa on taas yksi pedagogi vähemmän. Jätän areenan teille, jotka tunnutte osaavan paremmin ilman päivänkään työkokemusta opetustyöstä. Surullista sinänsä, ettette ymmärrä, ettei todellakaan ole sama, kuka lapsianne opettaa. Minun lähtiessäni kollegoistani jäävät ne, joita ei enää kiinnosta mutta jotka eivät jaksa lähteäkään. Moni todella hyvä on jo häipynyt.
Älä ihmeessä lähde alalta, jos teet hyvää työtä. Ei kannata provosoitua, vaikka onhan se opettajan kesäloma hulppea (;
TJ 2. Lomalle pääsyyn. Tosin lauantaina työpäivä kestää tunnin, joten huominen on käytännössä vika. JEE!
Voihan opettajien lomia lyhentää, mutta silloin opettajille pitäisi maksaa myös kesällä kuukausipalkkaa - kunnilla ei ole siihen varaa. Nykyisen kesäkeskeytyksen aikanahan ei ansaita mitään, vaan osa talven palkasta maksetaan viiveellä, eli vasta kesällä historiallisista syistä.
Yläkoulun opettajana kuuntelen kiroilua, haistattelua ja huorittelua, jopa suoranaista uhkailua. Vaikka opettaessa kokee onnistumisen hetkiä, niin joidenkin oppilaiden huono käytös kääntää tämän työn arvosanan miinukselle.
Voihan lapset lopettaa koulun pari pvää ennen jussia. Aloittaa taas elokuun alussa. Hyvää kesälomaa opettajille.
Miten niitä hymypatsaita ja stipendejä jaettiin?
Työnantajani ei tarjonnut käyttööni tietokonetta. Ostin oman ja pidän sitä työpaikalla, jotta voin tehdä työtäni. Olen lukion ope.
Oi, seuraavat 9 viikkoa saa herätä milloin haluaa, eikä tarvitse tehdä töitä.
Minulla on myös kesällä 6 viikkoa lomaa. Ja talvella 3. Ei tietenkään opettajien lomia, mutta olen niihin ihan tyytyväinen.
Onhan se opettajan loma hienon mittainen pätkä. Vaan tulee siinä kyllä mietittäväksi, että mitä tehdä kun ulkomaillekaan ei oikein pääse…. ja vaikka pääsisikin. Itselläni on 2 lasta: 6v ja 8v energiset pojat. Sanotaanko nyt vaikka näin, että se nykyinen 4 viikkoa mökkeilyä ja serenoita on oikein riittävä pätkä. Voisin jopa sanoa, että ihan virkistävää päästä sitten taas töihin. Kuitenkin tykkään työstäni ja siis toki perheestä ja lapsistanikin, ei siis sillä. Mutta kuten sanottua, se 4vk on hyvä mitta lomalle :)