Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajien kesäloma

Vierailija
29.05.2021 |

Niin... Se lähestyy... Eikö täällä vielä ole aloitettu joka vuotista keskustelua siitä kuinka opettajat tekevät vain 15 tuntia viikossa töitä ja sekin on leikkiä lasten kanssa ja nauttivat puolen vuoden lomista sekä saavat palkkaa ainakin 5000 euroa kuukaudessa.

Kommentit (513)

Vierailija
321/513 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksi ryhmää, jotka ovat tyytymättömiä ammattiinsa ja joka ketjussa valittavat, että heillä on raskain työ. Hoitajat ja opettajat. Kukaan luuhan ei tässä maassa tunnu raskasta työtä tekevän.

Arvostukseni nousisi, jos saisi lukea jonkun opettajan kirjoittavan, että tykkää tuöstään ja lapsetkin on kivoja.

Mutta aina sama valitus. Hirviökakaroita, hulluja vanhempia ja maailmanraskain tuö ja huonoin palkka

Mulla 7v takana luokanopettajan työtä ison kaupungin lähiökoulussa. Hulluja vanhempia kohdattu tasan nolla, kolme vanhempaa on sellaista, että on jotka ovat minua lähestyneet mielestäni hieman asiattomaan sävyyn, mutta mitään varsinaista riitaa tms. ei ole ollut koskaan. Lapset ovat äärimmäisen mukavia, välillä suorastaan rakastettavan hellyttäviä ja joka päivä saan kokea työssä mielekkyyttä ja hauskuutta. Pääsen toteuttamaan omia vahvuuksia koska työnkuva on niin monipuolinen, ja työkaverit on huippuja. Ainoana negatiivisena puolena koen työpäivän kuormittavuuden ja hektisyyden koska koko ajan on touhua ja vipinää ja paljon viime hetken muutoksia ja muistamista. Olen väsynyt iltaisin eikä omille lapsille meinaa enää riittää paukkuja.

Näin se on kuule muissakin töissä. Kun hakee lapset hoidosta klo 17.00, niin aika poikki sitä on. 

Muistan lapsena, kun äiti oli kaupassa töissä ja tuli iltaisin kotiin, piti hieroa hänen jalkojaan, kun olivat niin turvoksissa ja kipeät. Ei riittänyt äidillä kaupantädilläkään paukkuja meille lapsille. Sellaista se elämä on muillakin.

No, pöh, älähän yleistä. Oon paperimies. Vaikka olisin tehnyt 16 tuntisen vuoron, en ole puhki. Ylityöt on ollu joka vuosi tapissa, eli 250 tuntia, viimeisen 10 vuoden ajan, eikä vieläkään uuvuta. Viime vuonna vuositulot olivat karvan alle 70000 euroa.

Ammatinvalinta kysymys nääs.

Höpö höpö. Ei paperitehtaalla sentään noin paljoa tienata. 55000 oli omat vuositulot viime vuonna.

Vierailija
322/513 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutukseen ja yhteissuunnitteluun on jo vuosia käytetty osa ns. lomasta. (Kesävapaastahan virallista lomaa on vain se osuus, mikä muillakin työntekijöillä.) Kaikki opettajien lomia kadehtivat, yksi kysymys: miksi ette ole sitten itse valinneet tuota ammattia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/513 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulutukseen ja yhteissuunnitteluun on jo vuosia käytetty osa ns. lomasta. (Kesävapaastahan virallista lomaa on vain se osuus, mikä muillakin työntekijöillä.) Kaikki opettajien lomia kadehtivat, yksi kysymys: miksi ette ole sitten itse valinneet tuota ammattia?

Itselläni oli lukioaikoina yhtenä jatkokoulutushaaveena opettajankoulutus. No, palkka ratkaisi. Nykyisessä työssäni lomaa on 5 viikkoa vuodessa + työaikapankin tyhjennän aina kesällä, joka tekee 7 viikkoa vapaita. Palkka oli valmistumisen jälkeen 4500 euroa ja tällä hetkellä 8000 euroa kuukaudessa, 15 vuoden työkokemuksella. En kadehdi yhtään opettajien 10 viikon kesälomaa, kun itse pidän 11 viikkoa.

Vierailija
324/513 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajalla on äitiysloman sijainen kevätlukukauden loppuun ja kas kummaa opettaja aloittaa "työt" kesäloman ajaksi ja jatkaa taas äitiyslomaansa syyslukukuden alusta. Sijainen on kesän työttömänä! Opettajatuttavani on näin toiminut neljä kertaa, eikä kertaakaan ole tarvinnut työpaikalle ilmaantua.

Näin oli ainakin ennen, onko vielä mahdollista? Ja onko oikeudenmukaista?

On mahdollista, ei ole todellakaan oikeudenmukaista. Ei tuosta mikään OAJ meeteliä pidä, äityislomalla olevat ovat virkasuhteessa liiton jäseniä, sijainen ei välttämättä ole pätevä.

Vierailija
325/513 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni oli lukioaikoina yhtenä jatkokoulutushaaveena opettajankoulutus. No, palkka ratkaisi. Nykyisessä työssäni lomaa on 5 viikkoa vuodessa + työaikapankin tyhjennän aina kesällä, joka tekee 7 viikkoa vapaita. Palkka oli valmistumisen jälkeen 4500 euroa ja tällä hetkellä 8000 euroa kuukaudessa, 15 vuoden työkokemuksella. En kadehdi yhtään opettajien 10 viikon kesälomaa, kun itse pidän 11 viikkoa.

Missä hommassa lähtöpalkka ja kokemuslisä on tuollainen? Lääkärinä? Aika harvalla alalla on.

Vierailija
326/513 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä hommassa lähtöpalkka ja kokemuslisä on tuollainen? Lääkärinä? Aika harvalla alalla on.

Monella KTM:lla on.

Vierailija
327/513 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joku ihan oikeasti kadehtii opettajien kesälomaa tai -vapaata, niin suosittelen, että käykääpä kokeilemassa opettajan hommia lukuvuoden aikana vaikka yhden kuukauden verran. Rohkenen väittää, että sen jälkeen ei puhu opettajien kesävapaista enää yhtään mitään.

Tähän aina vedotaan, mutta kyllä minulle tulee mieleen lukuisia muita työtehtäviä, jotka ovat varmasti paljon vaativampiakin kuin opettajan työt, eikä koko kesän kestävästä lomasta ole tietoakaan. Esim. monet mielenterveysalan toimipisteet ovat täysin aliresurssoituja valtavaan asiakaspaineeseen nähden, ja kiire ja kuormitus päivittäistä todellisuutta.

Niin, mutta miten se valtava asiakaspaine varsinaisesti työntekijää haittaa/kuormittaa, hän ei vaan jaa aikoja enempää kuin niitä on. Ikävää, tulee varmaan paha fiilis mutta eipä se työntekijä sille asialle muuta tee. Joku asiakas varmaan välistä jättää tulemattakin, siinä on sitten kiva ekstrataukokin tarjolla ja voi huokaista. Hyvin rauhallisia ja hiljaisia paikkoja nuo mt-toimipisteet. Olen läheiseni käynneillä ollut saattajana ja harvassa paikassa tulee niin rauhallinen fiilis. Kanslian radio soi, seinillä on taidetta ja asiakkaita liikkuu sen noin tunnin aikana ovista sisään ja ulos muutama.

No, itse teen mielenterveystyötä koulupsykologina. Asiakaspaine on todellakin valtava, ja vastaan itse yksin useamman koulun oppilaiden psykologipalveluista (jolloin en siis voi ohjata ketään vaikka kollegalle), ja lain mukaan ensiaika on annettava sitä toivovalle viikon kuluessa. Joillakin kouluilla olen yhden päivän viikossa, ja kun vaikka viisi uutta oppilasta pyytää lyhyen ajan sisällä aikaa, kalenteri on äkkiä tukossa (ne jo olemassa olevat asiakkaat pitää tietysti tavata myös). Kun joku jättää tulematta, se ei tiedä kahvitaukoa, vaan lisätyötä ja -stressiä, kun yrität eri keinoin saada kontaktia asiakkaaseen tai vanhempaan ja sitten löytää jo valmiiksi tupaten täydestä kalenterista uuden ajan kohtuullisen ajan sisällä. Kouluissa on todella paljon todella huonosti voivia oppilaita, joita ei vain voi jättää hoitamatta ja joiden kanssa opettajat ovat ymmärrettävästi pulassa, jatkohoitopaikat eivät vedä, joten kyllä se mielenterveystyöntekijää aika paljon kuormittaa. Työhuone on useilla kouluilla pieni, äänieristämätön koppi, pahimmassa tapauksessa ikkunaton sellainen. Äänimaisemasta on rauhallisuus kaukana... Opettajien jäädessä lomalle työt jatkuvat normaalisti ainakin kesäkuun. Lomaa kun on siis se normaali 28 päivää vuodessa.

Erittäin hyvin kuvattu, tuotahan se juuri on, myös kuntien mielenterveysyksiköissä. Ei todellakaan kahvitella 45 min välein, kuten opettajat. Ja asiakastapaamisten sisältöjen suunnittelulle ei käytännössä aikaa työpäivän sisällä jää. Opettaja voi päättää tunnit esim. klo 13 ja halutessaan tehdä sen jälkeen seuraavan päivän suunnitelmaa, ja olla silti kotona aiemmin kuin mielenterveyskeskuksen työntekijä tai koulupsykologi.

Vierailija
328/513 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkkinä: toinen ketju, jossa pääsee mollaamaan opettajia löytyy täältä: https://www.vauva.fi/keskustelu/4177280/nyt-puhuvat-opettajat-kaikkein-…

Vierailija
329/513 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi itse olette valinneet tuon ammatin, kun omien sanojenne mukaan se on maailman raskainta ja kakarat hirveitä ja kaikenmaailman va mmaisia luokissa ja työpäivät 12 tuntisia ja olette jatkuvasti burn outissa.

Vierailija
330/513 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joku ihan oikeasti kadehtii opettajien kesälomaa tai -vapaata, niin suosittelen, että käykääpä kokeilemassa opettajan hommia lukuvuoden aikana vaikka yhden kuukauden verran. Rohkenen väittää, että sen jälkeen ei puhu opettajien kesävapaista enää yhtään mitään.

Tähän aina vedotaan, mutta kyllä minulle tulee mieleen lukuisia muita työtehtäviä, jotka ovat varmasti paljon vaativampiakin kuin opettajan työt, eikä koko kesän kestävästä lomasta ole tietoakaan. Esim. monet mielenterveysalan toimipisteet ovat täysin aliresurssoituja valtavaan asiakaspaineeseen nähden, ja kiire ja kuormitus päivittäistä todellisuutta.

Niin, mutta miten se valtava asiakaspaine varsinaisesti työntekijää haittaa/kuormittaa, hän ei vaan jaa aikoja enempää kuin niitä on. Ikävää, tulee varmaan paha fiilis mutta eipä se työntekijä sille asialle muuta tee. Joku asiakas varmaan välistä jättää tulemattakin, siinä on sitten kiva ekstrataukokin tarjolla ja voi huokaista. Hyvin rauhallisia ja hiljaisia paikkoja nuo mt-toimipisteet. Olen läheiseni käynneillä ollut saattajana ja harvassa paikassa tulee niin rauhallinen fiilis. Kanslian radio soi, seinillä on taidetta ja asiakkaita liikkuu sen noin tunnin aikana ovista sisään ja ulos muutama.

No, itse teen mielenterveystyötä koulupsykologina. Asiakaspaine on todellakin valtava, ja vastaan itse yksin useamman koulun oppilaiden psykologipalveluista (jolloin en siis voi ohjata ketään vaikka kollegalle), ja lain mukaan ensiaika on annettava sitä toivovalle viikon kuluessa. Joillakin kouluilla olen yhden päivän viikossa, ja kun vaikka viisi uutta oppilasta pyytää lyhyen ajan sisällä aikaa, kalenteri on äkkiä tukossa (ne jo olemassa olevat asiakkaat pitää tietysti tavata myös). Kun joku jättää tulematta, se ei tiedä kahvitaukoa, vaan lisätyötä ja -stressiä, kun yrität eri keinoin saada kontaktia asiakkaaseen tai vanhempaan ja sitten löytää jo valmiiksi tupaten täydestä kalenterista uuden ajan kohtuullisen ajan sisällä. Kouluissa on todella paljon todella huonosti voivia oppilaita, joita ei vain voi jättää hoitamatta ja joiden kanssa opettajat ovat ymmärrettävästi pulassa, jatkohoitopaikat eivät vedä, joten kyllä se mielenterveystyöntekijää aika paljon kuormittaa. Työhuone on useilla kouluilla pieni, äänieristämätön koppi, pahimmassa tapauksessa ikkunaton sellainen. Äänimaisemasta on rauhallisuus kaukana... Opettajien jäädessä lomalle työt jatkuvat normaalisti ainakin kesäkuun. Lomaa kun on siis se normaali 28 päivää vuodessa.

Erittäin hyvin kuvattu, tuotahan se juuri on, myös kuntien mielenterveysyksiköissä. Ei todellakaan kahvitella 45 min välein, kuten opettajat. Ja asiakastapaamisten sisältöjen suunnittelulle ei käytännössä aikaa työpäivän sisällä jää. Opettaja voi päättää tunnit esim. klo 13 ja halutessaan tehdä sen jälkeen seuraavan päivän suunnitelmaa, ja olla silti kotona aiemmin kuin mielenterveyskeskuksen työntekijä tai koulupsykologi.

Opettajan työssäkään ei todellakaan kahvitella 45 min välein. Ja jos päättäisin tunnit klo 13:00, niin saisin kenkää aika nopeasti.

Vierailija
331/513 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi itse olette valinneet tuon ammatin, kun omien sanojenne mukaan se on maailman raskainta ja kakarat hirveitä ja kaikenmaailman va mmaisia luokissa ja työpäivät 12 tuntisia ja olette jatkuvasti burn outissa.

Työ oli vielä 10 vuotta sitten ihan kivaa, eikä juuri kukaan ollut burn outin partaalla. Sitten alkoi mennä paljon asioita pieleen... Jos olisin 20 vuotta sitten tiennyt, kuinka paljon työnkuva tulee muuttumaan, en olisi hakenut opettajaksi. Ja eikä nykynuoret enää haekaan. Hakijamäärät ovat puolittuneet viimeisen viiden vuoden aikana.

Vierailija
332/513 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työ oli vielä 10 vuotta sitten ihan kivaa, eikä juuri kukaan ollut burn outin partaalla. Sitten alkoi mennä paljon asioita pieleen... Jos olisin 20 vuotta sitten tiennyt, kuinka paljon työnkuva tulee muuttumaan, en olisi hakenut opettajaksi. Ja eikä nykynuoret enää haekaan. Hakijamäärät ovat puolittuneet viimeisen viiden vuoden aikana.

Inkluusio ja kaupunkien opetustoimen kasvanut työkuorman muiluttaminen kouluihin vie kohta opetusalalta kaikki ”järkevät” tyypit. Opettajille tuli Wilma (eli alettiin hoitaa sihteerien hommia), nekku (alettiin hoitaa keittäjien hommia), lapset puheeksi (alettiin hoitaa psykologin/kouluterkan/kuraattorin/ sossupuolen hommia. Kaikista tuli erityisluokanopettajan töitä isossa luokassa tekeviä kolmiportaisen tuen (lue: lapset tuuliajolla!) toteuttajia. Ylhäältäpäin ajetaan hankehumppaa, tiimeissä ”kehitetään” kroonisesti koulua, opsia jalkautetaan ja talkoohengessä paiskitaan kaikki ylimääräinen ilman mitään korvausta.

Vierailija
333/513 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari vuotta sitten yksi työkaveri (lukion kieltenopettaja) tuli siihen lopputulokseen, että työ on liian rankkaa. Hän palasi mieluummin aiempaan duuniinsa (oli kaksi tutkintoa), koska siellä työmäärä oli kohtuullinen ja työ ei niin hektistä kuin lukiossa. Hän palasi Meilahteen sairaanhoitajaksi.

Vierailija
334/513 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajalla on äitiysloman sijainen kevätlukukauden loppuun ja kas kummaa opettaja aloittaa "työt" kesäloman ajaksi ja jatkaa taas äitiyslomaansa syyslukukuden alusta. Sijainen on kesän työttömänä! Opettajatuttavani on näin toiminut neljä kertaa, eikä kertaakaan ole tarvinnut työpaikalle ilmaantua.

se menee noin, ei opettajaa voi tuosta syyttää. 

Vierailija
335/513 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajat ovat kyllä kieltämättä yksi ammattiryhmä, joka elantonsa ja siihen liittyvät muut edut saa kohtuuttoman helposti.

Nojaa. Palkka ei ole kummoinen ja kesät joutuu usein olemaan työttömänä. Opinnot ovat pitkät eivätkä ihan helpoimmasta päästä.

Kasvatustieteiden opiskelu ei kyllä ole kovinkaan rankkaa.

Palkka on hyvä.

Kolme kurssia kvanttifysiikkaa, plasmafysiikkaa, mittateoriaa, topologiaa, differentiaaliyhtälöitä jne. Jokainen voi käydä avoimesta kokeilemassa kuinka helppoa on. Ehkä hoitajiin verrattuna tämä reilun kolmen tonnin palkka on ihan hyvä, mutta ei muihin akateemisiin.

Herää kysymys, että onko opettajan koulutus ehkä vähän vääränlainen suhteessa ammatin vaatimuksiin. Kvanttifysiikka tai plasmafysiikka ei välttämättä pätevöitä hallitsemaan ja motivoimaan murrosikäisiä.

Kyllä näitä kannattaa osata, jos haluaa menestyksekkäästi opettaa lukion fysiikan viimeistä kurssia. Varsinaiset fyysikot käyvät tietysti vielä syventävät kurssit aiheesta.

Varsinaiset fyysikot kyllä taitavat tehdä vielä pikkuisen enemmänkin kuin pääaineen syventävät. Vai oletko se sama hauskuuttaja, joka joskus kutsui opettajan gradua ”tutkijankoulutukseksi”?

Mielestäni pääaineopinnot fysiikassa suorittanut FM (tai DI) voi kutsua itseään fyysikoksi ilman tohtorin tutkintoakin. Jos joku gatekeeper haluaa olla eri mieltä, niin siitä vaan.

Viimeksi se kyllä meni niin, että aineenope voi koska vaan ryhtyä tutkijaksi, koska gradu on tutkijakoulutus.

Mutta toki fyysikoksi voi itseään kutsua ilman tohtorin tutkintoa.

Siis viimeksi missä? Kyllähän hyvin tehty aineenopen gradu antaa varmasti jonkinlaiset valmiudet opetukseen liittyvän väikkärin tekemiseen. Mutta kyseessähän on tällöin tohtorikoulutettava eikä tutkija.

Joku aineenopettaja tämäntyylisessä keskustelussa selitti, miten hän on myöskin valmis tutkija, käynyt tutkijankoulutuksen Ja valmis koska tahansa tekemään yliopistollista tutkimusta. Se ”tutkijankoulutus” oli sitten oman alan syventävät ja gradu, olikohan vielä ”tutkijangradu”.

Pointtina oli osoittaa, miksi hän on palkkakuopassa.

Semmoinen tutkija..

Mikä se tutkija sitten on? Tohtorikoulutettava on usein tutkijan nimikkeellä työsuhteessa yliopistolle. Aineopettajan gradu ei ainakaan ennen eronnut ” tavallisesta” gradusta. Gradussahan osoitetaan tieteellisen tekstin tuottamisen taito.

Vierailija
336/513 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

se menee noin, ei opettajaa voi tuosta syyttää. 

sijainen saattaa olla epäpätevä

Vierailija
337/513 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en kadehdi opettajien kesävapaita ja arvostan heidän ammattitaitoaan. Mutta parempi maku jäisi ammattikunnasta jos he myöntäisivät, että ansiot kaikkine lisineen ovat ainakin kokeneilla opettajilla keskivertoa paremmat ja työajat/lomat lapsiperheelliselle erittäin kätevät.

Kyllä mä ainakin tämän myönnän yläkoulun aineenopettajana. Ammatinvalinta-asioita.

Itse olen yläkoulun lehtorina täsmälleen samaa mieltä. Työpäivät ovat lyhyitä, lomat ovat pitkiä ja palkka on siihen nähden kohtalainen. Ne ovat ainoat syyt, miksi teen tätä työtä..

Vierailija
338/513 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettaja182939 kirjoitti:

Jos opettajan työ lomineen  ja kaikkineen kiinnostaa niin ei muuta kuin alalle kouluttautumaan:) Opettajan työssä on hyvät ja huonot puolensa, ja kieltämättä loma on erittäin hyvä puoli minkä takia itsekin jatkan töitä aineenopettajana. Jollei loma olisi noin pitkä niin sitten olisin varmaankin vaihtanut muihin tehtäviin. Ei muuta kuin tsemppiä hakemiseen kaikille, jotka alasta (ja pitkistä lomista) haaveilevat!

Sitä paitsi kyseessä ei ole edes laillistettu ammatti eli opettajaksi voi periaatteessa alkaa ilman koulutustakin väliaikaisena ja sijaisena.

Vierailija
339/513 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa kommentoijsta lienee unohtanut, millaista  esim peruskoulun yläluokilla oli. Jatkuva vaginamonologi, vertaisväkivalta ja henkisesti kehittymättömättömät kulman kunkut ylimpänä nokkimishierarkiassa ihan vain muutamia klassikkoja mainitakseni. Jos miettii, että täytyisi lähipiirin murrosikäisiin saada toimiva kontakti saati sitten opettaa niille jotain jostakin tieteenalasta tai kasvattaa niitä kunnolliseen kansalaisuuteen, tekee mieli heittää hanskat kehään korkeassa kaaressa.  Lisäksi työympäristö, jossa meteli, teinihiki ja hallitsematon emootio ja totaalinen kriisi milloin mistäkin triviaalista dominoivat ei kiinnostele yhtään. Oon tosi kiitollinen, että joku tai jotkut jaksavat opettajan työtä tehdä. Ovat todellakin lomansa ansainneet.

Vierailija
340/513 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajien loma on kohtuuttoman pitkä. Siitä osan voisi käyttää esim. koulutukseen ja yhteissuunnitteluun.

Mutta ay-ihmiset vastustavat tiukasti, heistä normaaliin työaikajärjestelmään siirtyminen edellyttäisi palkkojen nostoa.

Kukapa saavutetuista eduista tinkisi?

Opettajien kesäloma on 4 viikon pituinen niin kuin muillakin. Kesään kuuluu _opetukseton jakso_, joka ei ole lomaa ja siltä ajalta ei makseta palkkaa. Opettaja tienaa palkkansa lukuvuoden aikana, joka sitten jaetaan 12 kuukaudella niin, että kesälläkin tulee rahaa. Ennen ei ollut tätä systeemiä vaan palkka maksettiin 9 kuukauden aikana ja opettajat itse säästivät siitä kesää varten. Nykyään opettajan puolesta "säästetään" kun palkka on jaettu 12 kuukaudelle. Opetukseton jakso on periaatteessa sellaista aikaa, että silloin voi tehdä mitä vaan, vaikkapa töitä, mutta siitä työstä pitäisi sitten maksaa ihan erillinen korvaus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme seitsemän