Opettajien kesäloma
Niin... Se lähestyy... Eikö täällä vielä ole aloitettu joka vuotista keskustelua siitä kuinka opettajat tekevät vain 15 tuntia viikossa töitä ja sekin on leikkiä lasten kanssa ja nauttivat puolen vuoden lomista sekä saavat palkkaa ainakin 5000 euroa kuukaudessa.
Kommentit (513)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajien lomat ovat osa palkkausta, mutta kun OAJ:n Luukkainen puhuu kuinka huonot palkat on, niin lomein pituus olisi kuitenkin hyvä suhteuttaa myös siihen. Jos työntekijä, jolla on palkka 3000e/kk tai n. 21e/h, niin työtunteja on vuodessa viiden viikon lomilla n. 1725, kun opettajilla taas on n. 300 työtuntia vähemmän vuodessa (laskettuna 7.5h työpäivillä; vaihtelee toki merkittävästi per henkilö). Jos opettaja tienaa 3000e/kk, niin tuolloin tuntipalkka on lomien kanssa noin 25e/h. Eli jos lomaa olisikin vain viisi viikkoa, niin kuukausiansio olisi tuolla tuntiliksalla reilu 3600e/h.
Nämä on nyt aika nopeasti pakasta laskettuja, voi korjata jos on pahasti pielessä. Sinällään olisihan se kiva itsekin jos lomaa olisi paljon, mutta en kyllä opettajien työtä kadehti yhtään, eikä se olisi itselle sopivaa työtä. Lomat ovat kuitenkin merkittävä osa "palkkausta" kun niitä on paljon, niin olisi järkevämpi verrata (edes viitteellisiä) tuntipalkkoja kuin kuukausipalkkoja.
No mutta tuohan olisi jo kohtalaisen hyvä tuntipalkka.
Kieltämättä, joku aivopieru tuli tässä nopeasti naputellessa :(
Vierailija kirjoitti:
Saako sellainen sijaisopettaja palkkaa kesältä, jolla on määräaikainen sopimus esim. tammikuusta vuoden loppuun? Vaikka kesällä ei olisi opetusta?
Riippuu kunnasta, yleensä ei.
Vierailija kirjoitti:
Saako sellainen sijaisopettaja palkkaa kesältä, jolla on määräaikainen sopimus esim. tammikuusta vuoden loppuun? Vaikka kesällä ei olisi opetusta?
Ei välttämättä saa, vaikka olisi elokuun ekasta vesosta kevätjuhlaan.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin saa, jos työsopimuksessa (määräyskirjassa) lukee, että työsuhde on 1.1.-31.12. Jos kesältä ei makseta palkkaa, työsopimus katkaistaan sille ajalle eli on esim. 1.1.-5.6. ja sitten toinen jakso alkaen joskus elokuussa.
sotilaslentäjät , alin vanhuuseläkeikä määräytyyv syntymävuoden mukaan 1972 alin eläkeikä 45 v 1980-1982 47 v
Kaksi ryhmää, jotka ovat tyytymättömiä ammattiinsa ja joka ketjussa valittavat, että heillä on raskain työ. Hoitajat ja opettajat. Kukaan luuhan ei tässä maassa tunnu raskasta työtä tekevän.
Arvostukseni nousisi, jos saisi lukea jonkun opettajan kirjoittavan, että tykkää tuöstään ja lapsetkin on kivoja.
Mutta aina sama valitus. Hirviökakaroita, hulluja vanhempia ja maailmanraskain tuö ja huonoin palkka
Vierailija kirjoitti:
Kaksi ryhmää, jotka ovat tyytymättömiä ammattiinsa ja joka ketjussa valittavat, että heillä on raskain työ. Hoitajat ja opettajat. Kukaan luuhan ei tässä maassa tunnu raskasta työtä tekevän.
Arvostukseni nousisi, jos saisi lukea jonkun opettajan kirjoittavan, että tykkää tuöstään ja lapsetkin on kivoja.
Mutta aina sama valitus. Hirviökakaroita, hulluja vanhempia ja maailmanraskain tuö ja huonoin palkka
Moi! Tykkään työstäni, ja lapsetkin on kivoja. Kivaa sen sijaan ei ole se, että näkee jatkuvasti lasten pahoinvoinnin ja tuen tarpeen, johon ei pysty yksin vastaamaan. Erityisopettajia ei ole tarpeeksi, kuraattori ja psykologi koululla ehkä joskus. Se tekee työstä raskasta. Palkka on ihan ok, ajaisin ensisijaisesti palkankorotusta vaka-opeille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen parhaillaan burnoutista toipuva yläkoulun lehtori. Minulla on kelpoisuus opettaa ekasta luokasta lukioon, olen siis kaksoiskelpoinen (luokan- ja aineenopettaja). Lisäksi minulla on kelpoisuus parille muullekin alalle, mutta olen valinnut opetustyön siitä klassisesta kutsumuksesta. Joskus opiskeluaikoina erehdyin myös ajattelemaan, että opettajana minulla olisi sitten perheellisenä aikaa lapsilleni.
Todellisuus: Töitä on lukuvuoden aikana niin paljon, että lapsi on päiväkodissa päivittäin 16.30 saakka, ja hänen nukahdettuaan illalla joko nukahdan itsekin tai jatkan pitkälle yöhön kirjoitelmien ja kokeiden parissa. Viikonloppuisin on aina pakko tehdä ainakin jonkin verran töitä. Syys-, joulu- ja hiihtolomille joudun aina ottamaan töitä mukaan. Lukuvuoden aikana en koskaan ole töistä vapaa. Pitkä, vapaa kesä on ainoa todellinen etu moneen muuhun ammattiin nähden, mutta työpäivien kuormitus on suuri. Luokassani käy päivittäin 80-120 teiniä, joiden jokaisen asiat minun tulisi tuntea ja joista hyvin monella on erityisiä järjestelyjä. Korona-aikana me opettajat olemme oppilaiden porrastettujen taukojen takia tehneet käytännössä tauottomia työpäiviä.
Väitän, ettei moni opettajia kadehtiva kestäisi tässä työssä montakaan viikkoa. Mulla oli kerran sijaisena tuttu, joka pyöritteli päätään parin päivän jälkeen ja ihmetteli, miten oikein jaksan työtäni. Ja hän kävi vain pitämässä tunnit, yhtenäkin päivänä 7 x 45 min ilman yhtään kunnon taukoa - minä olin tehnyt hänelle tuntisuunnitelmat ja huolehdin jälkitöistä (mitään korjattavaa tai arvioitavaa ei sijainen useimmiten hoida).
Aikauhee, vasta 16.30 pääset hakemaan pennun,
No jännästi tämä ”pentu” on yleensä toiseksi viimeinen noudettava koko päiväkodissa. Ilmeisesti muut ovat joko etätöissä tai sellaisissa tehtävissä, että pääsevät hakemaan lapsensa aiemmin. Lisäksi opettajien työpäivän väitetään loppuvan puolilta päivin, joten tuo oli tarkoitettu antamaan realismia siihen. Sinulla ilmeisesti ei koulu sujunut, kun on noin paljon hampaankolossa opettajia vastaan. Harmi homma.
Mieheni tekee vuorotyötä, mistä seuraa se, että hoidan tietenkin näillä ”mahtavilla” opettajan työajoilla lähes kaiken lapseen liittyvän kuljettelun arkisin, enkä pysty tekemään iltaisin työpaikalla sinne klo 17-19 saakka, jonne töitä kyllä riittäisi, jos jäisin ne sinne tekemään. Viikoittainen työaikani on keskimäärin 45-55 tuntia vuoden ympäri, paitsi kesäisin. Ja niillä vuoden pikkulomilla (syys-, hiihto- sun muut) teen yleensä 2-3 työpäivän verran rästihommia. Tuu kokeilemaan, jos ärsyttää. Itse en jaksa muiden töitä arvostella, uskon jokaisen työskentelevän palkkansa eteen.
No moneltako viet sen lapsen?
Itse muistan, kun kuopus oli päiväkodissa vuosituhannen alussa. Vein hänet ennen 8:00:aa ja monesti perjantaina, kun hain hänet 15:00 jälkeen, oli hän viimeisimpiä haettavia. Eivät kaikki muutkaan tee ympäripyöreitä päiviä ilman lomia.
Olipas outo päiväkoti. Me haettiin lapset klo 16.45 ja piha oli täynnä lapsia.
Perjantainakinko, kun monet tekevät lyhyempää päivää?
Opettajalla on äitiysloman sijainen kevätlukukauden loppuun ja kas kummaa opettaja aloittaa "työt" kesäloman ajaksi ja jatkaa taas äitiyslomaansa syyslukukuden alusta. Sijainen on kesän työttömänä! Opettajatuttavani on näin toiminut neljä kertaa, eikä kertaakaan ole tarvinnut työpaikalle ilmaantua.
Näin oli ainakin ennen, onko vielä mahdollista? Ja onko oikeudenmukaista?
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen lukemaan tämän ketjun, täällä oli muutamakin opettaja maininnut pitävänsä työstään. Ikävä totuus vaan nykypäivänä on, että valtaosa lapsista on jos jonkunlaista erityis herkkiä joille pitää puhua tietyllä äänensävyllä yms. ettei lapsukainen vaan pahoita mieltään. Ja auta armias jos lapsi on koulussa pahoittanut mielensä, niin kyllä se äippä tulee silmille linjoja pitkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku ihan oikeasti kadehtii opettajien kesälomaa tai -vapaata, niin suosittelen, että käykääpä kokeilemassa opettajan hommia lukuvuoden aikana vaikka yhden kuukauden verran. Rohkenen väittää, että sen jälkeen ei puhu opettajien kesävapaista enää yhtään mitään.
Minä en kadehdi opettajien kesävapaita ja arvostan heidän ammattitaitoaan. Mutta parempi maku jäisi ammattikunnasta jos he myöntäisivät, että ansiot kaikkine lisineen ovat ainakin kokeneilla opettajilla keskivertoa paremmat ja työajat/lomat lapsiperheelliselle erittäin kätevät.
Kyllä mä ainakin tämän myönnän yläkoulun aineenopettajana. Ammatinvalinta-asioita.
Uskon että suurin osa lapsia ok mutta sitten on niitä häiriköitä, lapsia jotka kuuluu muualle kun tavalliseen peruskouluun.
Jos opettajien työ on niin kauheaa, pitää muistaa, että elämä on valintoja. Siitä vain hakemaan muualle töihin. Eihän opettajana ole pakko olla. Tulijoita riittää. Kunnassamme oli 3 alakoulun opettajan paikkaa auki, hakijoita 20
Vierailija kirjoitti:
Jos joku ihan oikeasti kadehtii opettajien kesälomaa tai -vapaata, niin suosittelen, että käykääpä kokeilemassa opettajan hommia lukuvuoden aikana vaikka yhden kuukauden verran. Rohkenen väittää, että sen jälkeen ei puhu opettajien kesävapaista enää yhtään mitään.
Tähän aina vedotaan, mutta kyllä minulle tulee mieleen lukuisia muita työtehtäviä, jotka ovat varmasti paljon vaativampiakin kuin opettajan työt, eikä koko kesän kestävästä lomasta ole tietoakaan. Esim. monet mielenterveysalan toimipisteet ovat täysin aliresurssoituja valtavaan asiakaspaineeseen nähden, ja kiire ja kuormitus päivittäistä todellisuutta.
Jos opettajan työ lomineen ja kaikkineen kiinnostaa niin ei muuta kuin alalle kouluttautumaan:) Opettajan työssä on hyvät ja huonot puolensa, ja kieltämättä loma on erittäin hyvä puoli minkä takia itsekin jatkan töitä aineenopettajana. Jollei loma olisi noin pitkä niin sitten olisin varmaankin vaihtanut muihin tehtäviin. Ei muuta kuin tsemppiä hakemiseen kaikille, jotka alasta (ja pitkistä lomista) haaveilevat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän aina vedotaan, mutta kyllä minulle tulee mieleen lukuisia muita työtehtäviä, jotka ovat varmasti paljon vaativampiakin kuin opettajan työt, eikä koko kesän kestävästä lomasta ole tietoakaan. Esim. monet mielenterveysalan toimipisteet ovat täysin aliresurssoituja valtavaan asiakaspaineeseen nähden, ja kiire ja kuormitus päivittäistä todellisuutta.
Itselle tulee mieleen ihan tavalliset duunarihommat. Esim. paskakaivoissa rypevät putkimiehet tai raksalla talvipakkasessa työskentelevät raksahenkilöt. Puolisoni oli leipomossa muutaman vuoden yötyössä. Munuaiset hajosi niissä hommissa ja kroppa ei kestänyt yötyötä. Ihan tuttavapiirissä on näitä duunareita, jotka tulee kotiin klo 17.00 ja ovat niin väsyneitä, että syövät ja romahtavat nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mutta miten se valtava asiakaspaine varsinaisesti työntekijää haittaa/kuormittaa, hän ei vaan jaa aikoja enempää kuin niitä on. Ikävää, tulee varmaan paha fiilis mutta eipä se työntekijä sille asialle muuta tee. Joku asiakas varmaan välistä jättää tulemattakin, siinä on sitten kiva ekstrataukokin tarjolla ja voi huokaista. Hyvin rauhallisia ja hiljaisia paikkoja nuo mt-toimipisteet. Olen läheiseni käynneillä ollut saattajana ja harvassa paikassa tulee niin rauhallinen fiilis. Kanslian radio soi, seinillä on taidetta ja asiakkaita liikkuu sen noin tunnin aikana ovista sisään ja ulos muutama.
Poikani puoliso on opettaja. Olen huomannut, että hänellä on paljon työtä illalla ja viikonloppuina. Ei ole todellakaan löysää ja lyhyitä tyäpäiviä. On kielten tuntiopettaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta aina sama valitus. Hirviökakaroita, hulluja vanhempia ja maailmanraskain tuö ja huonoin palkkaMoi! Tykkään työstäni, ja lapsetkin on kivoja. Kivaa sen sijaan ei ole se, että näkee jatkuvasti lasten pahoinvoinnin ja tuen tarpeen, johon ei pysty yksin vastaamaan. Erityisopettajia ei ole tarpeeksi, kuraattori ja psykologi koululla ehkä joskus. Se tekee työstä raskasta. Palkka on ihan ok, ajaisin ensisijaisesti palkankorotusta vaka-opeille.
Olisi kiva kuulla jonkun opettajan joskus kommentoivan, että tykkää työstään, ilman muttia. Sinunkin viestistä suurin osa oli valitusta.
No mutta tuohan olisi jo kohtalaisen hyvä tuntipalkka.