Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajien kesäloma

Vierailija
29.05.2021 |

Niin... Se lähestyy... Eikö täällä vielä ole aloitettu joka vuotista keskustelua siitä kuinka opettajat tekevät vain 15 tuntia viikossa töitä ja sekin on leikkiä lasten kanssa ja nauttivat puolen vuoden lomista sekä saavat palkkaa ainakin 5000 euroa kuukaudessa.

Kommentit (513)

Vierailija
241/513 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa päästä lomalle 5.6. ja palata töihin 9.8.!! En ajattelekaan työasioita silloin! Nauttikaa kaikki kollegat ansaitusta lomasta!! T.yläkoulun ope vaikealla oppilasaineksen asuma-alueelta

Tuliko tohon työhön paluu päivään virhe. Pitäisikö sen olla 9.9. Eikö se ollutkin kesä, heinä ja elokuu.

Se oli sitä vanhaa aikaa, kun lauantait oli työpäiviä ja koululaisten kesäloma sen vuoksi pitempi. Maatiloilla tarvittiin elokuussa eniten työvoimaa. Nyt opettajilla loma on siis käytännössä kaksi kuukautta. Onneksi edes se.

Vierailija
242/513 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No alkoihan täällä perinteinen kateellisten urputus opettajien lomasta. Eipä ole moni kadehtinut opettajan työoloja koronan keskellä lukuvuoden aikana.

Olen itse opettaja ja toivottelen kaikille ihanaa ja rentouttavaa kesää ammatista huolimatta. Nautitaan kaikki kesästä!

Mistähän se alkoi? Eiköhän tämän aloituksen tehnyt opettaja, näin hän itseään ainakin kutsui ja muut opettajat riensivät kilpaa tukemaan häntä. Kuinka väsyneitä ovat ja ihanaa kuin loma alkoi ja kuinka oppilaat ja vanhemmat ovat karseita.

Jos teet tällä palstalla haulla kyselyn eri ammateista, niin opettajat nousevat ylivoimasti ja eipä siellä juuri muita ammatinedustajia ole, jotka toistuvasti ja viikottain valittavat työstää ja uhkaavat vaihtaa alaa, mutta eivät näytä sitä kuitenkaan tekevään, vaan roikutaan vuodesta toiseen siinä ikävässä työssä. Miksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/513 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testi

Vierailija
244/513 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No alkoihan täällä perinteinen kateellisten urputus opettajien lomasta. Eipä ole moni kadehtinut opettajan työoloja koronan keskellä lukuvuoden aikana.

Olen itse opettaja ja toivottelen kaikille ihanaa ja rentouttavaa kesää ammatista huolimatta. Nautitaan kaikki kesästä!

Mistähän se alkoi? Eiköhän tämän aloituksen tehnyt opettaja, näin hän itseään ainakin kutsui ja muut opettajat riensivät kilpaa tukemaan häntä. Kuinka väsyneitä ovat ja ihanaa kuin loma alkoi ja kuinka oppilaat ja vanhemmat ovat karseita.

Jos teet tällä palstalla haulla kyselyn eri ammateista, niin opettajat nousevat ylivoimasti ja eipä siellä juuri muita ammatinedustajia ole, jotka toistuvasti ja viikottain valittavat työstää ja uhkaavat vaihtaa alaa, mutta eivät näytä sitä kuitenkaan tekevään, vaan roikutaan vuodesta toiseen siinä ikävässä työssä. Miksi?

Vierailija
245/513 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luetun ymmärtämisesi hieman ontuu. Ei AP kutsunut itseään opettajaksi.

Vierailija
246/513 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommenttisi julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Vierailija
247/513 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hehheh..mikähän palaute tulva syntyisi palstalla, jos lääkärit, hoitajat ja kätilöt valittaisi ja haukkuisi täällä potilaitaan tai kuinka huonosti he joskus käyttäytyvät, yhtä surutta kuin opettajat tekevät oppilaistaan ja vanhemmista, vaikka juuri he mahdollistavat sen opettajan työn ja toimeentulon.

Useimmat lääkärit ja kätilöt ja hoitajat eivät joudu tapaamaan samoja tyyppejä päivittäin vuosien ajan yrittäen saada heitä kehittymään ja oppimaan.

Sitä paitsi minä kyllä olen kuullut viime vuosina paljonkin varmasti ihan oikeutettua valitusta siitä, miten törkeästi hoitohenkilökuntaa voidaan nykyään kohdella. Puhutaan törkeästi, uhkaillaan, jopa käydään käsiksi.

Synnytyksiin tullaan pitkän vaatimuslistan kanssa ja sitten suututaan, kun kaikki ei menekään toiveiden mukaan.

Varmasti se sama yleistyvä ihmistyyppi, joka vaikeuttaa opettajan työtä, on raskas potilas ja asiakas muuallakin. Mutta esimerkiksi aspa voi lohduttautua sillä, että ei kenties tapaa samaa öykkäriä enää koskaan. Opella se on edessä joka päivä.

Vierailija
248/513 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kommenttisi julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Oli pakko testata. En voi lainata yhtä kommenttia, enkä tiedä, miksi tämä ilmoitus tulee koko ajan.

Vierailija
249/513 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajat ovat virkasuhteessa, eikä opettajatkaan voi päättää yksipuolisesti mitä haluaisivat tehdä työssään.

Läheskään kaikki opettajat eivät ole virkasuhteessa. Tuntiopettajien määrä kasvaa koko ajan.

On totta, etteivät opettajat voi päättää itse, mitä työssään tekevät. Juuri siksi opettajien keskuudessa onkin huomattavasti ammatinvaihtohalua. Opettajan työ ei ole nykyään enää opettamista vaan kaikkea muuta, paljolti typerää ja tarpeetonta koheltamista.

No sepä se! Ensin on sotkettu oppilaiden päät kännyköillä, säkkituoleilla, yhdessä oppimisella (=lörpöttelyä aina samojen kavereiden kesken, yksinäiset ei tahdo mahtua kenenkään ryhmään), muunneltavilla tiloilla ja itseohjautuvuudella (ohjaudutaan katsomaan TikTok-videoita), ja sen jälkeen opettajienkin päät ja keskittyminen. Opettajille ei anneta kunnollisia tiloja eikä työrauhaa opettaa. Jossain vaiheessahan opettaa- sanakin oli pannassa, opettaja ei opeta vaan ohjaa oppimista. Voi jeesus perkele ja tällaisessa ympäristössä pitäisi saada jotain tuloksia aikaan!

Vierailija
250/513 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihaat

Vierailija
251/513 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyllä suon opettajille kesälomansa. Aitiopaikalta saan nähdä, mitä on kouluelämä nykyään ja en voi kuin ihmetellä, että opettajat ylipäätänsä viitsivät panostaa työhönsä ja jaksavat sietää niin kurittomia kakaroita kuin vastuuta pakoileva vanhempiakin. Kunnioitan ja arvostan suuresti heidän osaamistaan ja työpanostaan, mikä jatkuu koulupäivän työtuntien jälkeenkin.

Vierailija
252/513 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitus

Vierailija
253/513 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettaja ja rakastan työtäni. En valita työnkuvastani, mutta tällaisia ketjuja lukiessani alkaa ärsyttää ja tuntua siltä, että pitää hieman selventää työnkuvaa. Itselläni on viikossa 27 h opetusta, siihen päälle oppilaspalaverit, tiimipalaverit, kokoukset, tuen lomakkeet ja kirjaukset (luokallani on paljon tuen tarpeisia oppilaita), Wilma-viestintä, kokeiden, kirjoitelmien, projektien ja muiden kirjallisten töiden arviointi ja juoksevat asiat. Milloin pitää päivän päätteeksi selvitellä riitaa, milloin etsiä kadonnutta kenkää ja milloin valvoa jälki-istuntoa tai pitää kasvatuskeskustelua. Tähän päälle sitten opetuksen suunnittelu ja oppituntien valmistelu. Kuten jo sanoin, työni on ihanaa, mutta se ärsyttää jos joku kuvittelee, että tässä pääsisi helpolla ja pienillä työtunneilla.

Opettajien kesäloma on kyllä mahtava, ja valitettavasti työnkuvan kiristyessä uskon, että ilman sitä aika paljon useampi lähtisi alalta, uupumus alkaa vaivata monia. Itselläni on määräaikainen sopimus, joten kesät olen työttömänä. Sopimus loppuu todistustenjakopäivään ja alkaa uudelleen elokuussa. Ehkä vielä joskus koittaa se aika, kun saan viran ja pääsen itsekin palkallisesta lomasta nauttimaan. Nyt jo saan siitä kuulla kuittailua. Vastaan vaan, että mieluummin tekisin kesäisin töitä kuin olisin pakolla työttömänä ilman palkkaa.

Vierailija
254/513 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen opettaja ja rakastan työtäni. En valita työnkuvastani, mutta tällaisia ketjuja lukiessani alkaa ärsyttää ja tuntua siltä, että pitää hieman selventää työnkuvaa. Itselläni on viikossa 27 h opetusta, siihen päälle oppilaspalaverit, tiimipalaverit, kokoukset, tuen lomakkeet ja kirjaukset (luokallani on paljon tuen tarpeisia oppilaita), Wilma-viestintä, kokeiden, kirjoitelmien, projektien ja muiden kirjallisten töiden arviointi ja juoksevat asiat. Milloin pitää päivän päätteeksi selvitellä riitaa, milloin etsiä kadonnutta kenkää ja milloin valvoa jälki-istuntoa tai pitää kasvatuskeskustelua. Tähän päälle sitten opetuksen suunnittelu ja oppituntien valmistelu. Kuten jo sanoin, työni on ihanaa, mutta se ärsyttää jos joku kuvittelee, että tässä pääsisi helpolla ja pienillä työtunneilla.

Opettajien kesäloma on kyllä mahtava, ja valitettavasti työnkuvan kiristyessä uskon, että ilman sitä aika paljon useampi lähtisi alalta, uupumus alkaa vaivata monia. Itselläni on määräaikainen sopimus, joten kesät olen työttömänä. Sopimus loppuu todistustenjakopäivään ja alkaa uudelleen elokuussa. Ehkä vielä joskus koittaa se aika, kun saan viran ja pääsen itsekin palkallisesta lomasta nauttimaan. Nyt jo saan siitä kuulla kuittailua. Vastaan vaan, että mieluummin tekisin kesäisin töitä kuin olisin pakolla työttömänä ilman palkkaa.

Koko ketju on ollut taas kauheaa opettajien valitusta siitä, että se on maailman raskain työ. Ja sä viet kyllä ykköspalkinnon. Kaikilla aloilla on nykyään raskasta ja palkkakehitys laahaa. Ei se vaihtamalla parane.

Vierailija
255/513 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin välivuonna opettajan sijaisena. Suurin osa lapsista on ihania, mutta kun joka luokalla on se n. viisi täysin kuritonta lasta, jotka eivät usko auktoriteetteja vaan huutavat oppitunneilla ja jopa karkailevat joka päivä, niin ei ole opettajalla kovin helppoa. Päälle sitten vanhempien haukkuviestit ja vaatimukset heidän Pirkko-Petteriään kohtaan. Ehkä koulutetuilla opettajilla on enemmän resursseja kohdata tuollaista, minulla ei ollut ja moni ilta kului itkiessä. Ei ole mikään kesäloma tuollaisen arvoista, olen tyytyväinen että päädyin lukemaan politiikan tutkimusta.

Vierailija
256/513 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suuri osa aineenopettajista on opiskellut kokonaan sen pääaineensa. Gradukin on ihan saman laajuinen, kuin niillä seuraavaksi tohtorin koulutukseen suuntaavilla. Opettajaksi suuntautuneilla on myös mahdollisuus tehdä suppeampi gradu ja vähän vähemmän opintoja. Tämä valitettavasti haittaa tohtoriopintoja ja tutkijaksi ryhtymistä.

Omat opintoni olivat 268 opintoviikon laajuiset. Maisterin tutkinnon olisi saanut 160 opintoviikolla.

Anteeksi, mutta nyt on ihan pakko kysyä ymmärsinkö oikein kommenttisi. Montako opintopistettä opettajien koulutukseen kuuluu? Entä aineopettajien?

Luokanopettajan koulutus on kasvatustieteen maisterin tutkinto, 300 op.

Aineenopettajien koulutus on pääaineen opinnot + toisen opetettavan aineen opinnot + sivuaineena opettajan pedagogiset opinnot (60 op.), yht. 300 op. Tutkintonimike on useimmiten filosofian maisteri. Jos olet esim. matematiikan opettaja, on pääaineesi ollut matematiikka, väh. 120 op., jonka lisäksi opiskelet vähintään yhden sivuaineen toiseksi opetettavaksi aineeksi, esim kemia, fysiikka tai tietotekniikka, 60 op. Useimmat opiskelevat toisenkin opetettavan aineen sivuaineena, jotta työllisyysmahdillisuudet paranevat. Lisäksi tulee kaikki yleis- ja kieliopinnot, joten aika monella aineenopettajalla on jopa lähelle 400 op. opintoja.

Mulla näkyy olevan pelkässä kandissa 190 op ja maisterissa 170 op, eli 360 yhteensä. Äidinkielenopettajaksi haluavan on opiskeltava sekä kieltä että kirjallisuutta, ja lisäksi viestintää. Siihen päälle vielä kasvatustiedettä opettajan pedagogisten muodossa eli perus- ja aineopintojen laajuisesti. Kertyyhän siitä.

Vierailija
257/513 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko ketju on ollut taas kauheaa opettajien valitusta siitä, että se on maailman raskain työ. Ja sä viet kyllä ykköspalkinnon. Kaikilla aloilla on nykyään raskasta ja palkkakehitys laahaa. Ei se vaihtamalla parane.

Voit sinä viestini noinkin käsittää. Sisältö kyllä oli täysin päinvastainen, halusin ainoastaan selventää työtuntien sisältöä niille, jotka kuvittelevat opettajien selviävän viiden tunnin työpäivillä. Palkasta en maininnut sanaakaan muuten kuin työttömyyden osalta, ei taida muilla aloilla olla tuollaista "pakkotyöttömyyttä". Muuten olen palkkaani tyytyväinen, niin en tiedä mistä senkin sait tähän mukaan.

Vierailija
258/513 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerran mielestäsi opettajan työ ei ole raskasta ja kuluttavaa, niin tule toki itse hommiin - leikkien ajatuksella, että sinulla olisi opettajan koulutus jo hankittuna. Sitten pääsisit itsekin nauttimaan pitkistä kesälomista, kerran tuo nyt aina vuosi vuoden jälkeen nousee noin närästystä aiheuttavaksi aiheeksi.

Joltisakin typerää meuhkaamista asiasta.

Vierailija
259/513 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Surullista, jos jo lähes normiksi muuttunut uupuminen pitää vain hyväksyä, koska muillakin aloilla on raskasta. Eikö tällöin pitäisi tarkastella laajemmin koko yhteiskunnan vaatimuksia suhteessa työntekijöiden jaksamiseen.

Vierailija
260/513 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karavaani kulkee ja koirat haukkuu. Olen opettaja ja kutsumusammatissa. Kun laitan ensi viikolla luokan oven kiinni, tiedän tehneeni työni niin hyvin, kuin pystyn. En laske työtunteja, enkä ole niistä kenellekään tilivelvollinen. Jos olisin, niin tilitarkastaja ottaisi hatun päästä, kyllä niitä sen verran kertyy. Tämä on mulle elämäntapa, enkä vaihtaisi suuriin seteleihin tai korkeaan statukseen (voipi olla myös open hurakastelua, kun ei niitä ole vielä koskaan mulle tarjottu).

Joku kolleega voi päästä helpolla, jos ottaa tavoitteeksi mennä sieltä mistä aita on matalin. Niin voi toki tehdä monessa muussakin työssä, varsinkin jos saa viran. En kuitenkaan kadehtisi sellaista ihmistä, joka tietää tehneensä työnsä huonosti. Tuskinpa on itsetunto kunnossa tai elämä muutenkaan hallussa. Sellaisille toivon voimia olla parempi versio itsestään ja kykyä ottaa oma elämä hallintaan. Joka päivä koitan oppilaitani opettaa pienin askelin siihen, että pitäisivät itsestään ja pärjäisivät elämässä sillä tavalla, kuin itse haluavat.

Hyvää kesää!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän neljä