Marin sysää omalla vastuullaan olevan asian virkamiehille
Eikö jokaisella ole itsellään vastuu verottajan suuntaan? Siis siinä tapauksessa, ettei ole alaikäinen tai holhouksessa.
Kommentit (89)
Juu, kyllä periaatteessa. Mutta myös VNK on toiminut oudolla tavalla, koska normaalisti heidän pitäisi kai ilmoittaa etuudet automaattisesti verotettavaksi tuloksi, jos etuus on verotettavaa tuloa. Ja nythän VNK on tulkinnut, että kyseessä on veroton etuus, koska kyseessä on aamiainen (ei varsinainen ateria). Marin voi toki edelleen ilmoittaa etuuden Verottajalle ja ehkä maksaa siitä pienen veronkorotuksen, koska ilmoitus tulee vähän myöhässä.
Vierailija kirjoitti:
Juu, kyllä periaatteessa. Mutta myös VNK on toiminut oudolla tavalla, koska normaalisti heidän pitäisi kai ilmoittaa etuudet automaattisesti verotettavaksi tuloksi, jos etuus on verotettavaa tuloa. Ja nythän VNK on tulkinnut, että kyseessä on veroton etuus, koska kyseessä on aamiainen (ei varsinainen ateria). Marin voi toki edelleen ilmoittaa etuuden Verottajalle ja ehkä maksaa siitä pienen veronkorotuksen, koska ilmoitus tulee vähän myöhässä.
Mikä on ainutlaatuinen tulkinta jo itsessään koska verottaja ei tunne mitään "asuntoetua ilmaisella aamiaisella". Asuntoetuun kuuluu asunto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ainutlaatuinen tulkinta jo itsessään koska verottaja ei tunne mitään "asuntoetua ilmaisella aamiaisella". Asuntoetuun kuuluu asunto.
Virkamiehet tekevät laintulkintaa virkavastuulla. En osaa sen kummemmin tähän sanoa. Alivaltiosihteeri Timo Lankinen on allekirjoittanut vuodelta 2019 olevan päivitetyn ohjeistuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virkamiehet tekevät laintulkintaa virkavastuulla. En osaa sen kummemmin tähän sanoa. Alivaltiosihteeri Timo Lankinen on allekirjoittanut vuodelta 2019 olevan päivitetyn ohjeistuksen.
No se taas ei tarkoita sitä etteikö virkamiehet voisi tehdä virheitä.
VKNn virkamiehet tekee neuvoja ja ohjeistuksia etuuksista mutta eivät kysyä verottajan kantaa asiaan?
Kyllä minä joutuisin ainakin töissäni vastuuseen, jos olisin osallisena väärinkäytöksessä.
Tämä spämmi sataa pois persujen laarista. Äänestän seuraavaksi muuta kuin oikeistopuoluetta.
Se on itse asiassa työnantajan asia ilmoittaa työntekijälle myöntämänsä verotettavat etuudet verottajalle ihan siinä missä kaikki muutkin maksamansa tulot. Työnantaja on nyt vaan tähän asti ollut väärässä luulossa, minkä on myös työntekijälle kertonut, että kyseessä olisi veroton etuus.
Ja minusta valtioneuvoston oma mihinkään lakiin perustumaton tulkinta on ollut ihan perseestä, ja 300 eur/kk käyttäminen "aamiaisiin" törkeää leveilyä. Ihan hyvä että tuli nyt ilmi. Mutta se nyt ei muuta noita yo. faktoja, että vika ei ollut Marinin.
Olen kokkarien kannattaja eli en periaatteessa mikään SDP puudeli yms. Silti kun nyt esim. saan omasta työpaikastani puhelinedun niin olen kyllä automaattisesti olettanut että työnantajani on 1) selvittänyt että ko. edun saa minulle antaa, 2) että he ilmoittavat sen verottajalle sääntöjen mukaan muiden palkkatietojen ilmoituksen yhteydessä ja 3) pidättävät siitä tarvittavat verot jos tarvitsee. Ei ole tullut mieleen että minun pitäisi kovasti vaivata päätäni asialla ja lähteä kyselemään verottajalta olenko minä oikeutettu tällaiseen ja varmistelemaan onhan työnantaja toiminut asianmukaisesti tietojen ilmoituksen kanssa.
Johtajille on vähän eri säännöt kuin tavallisille tallaajille.
Miksi Mestarin anopin maksamasta aamiaisesta ei puhuta? Voi myös olla lahjaveron alainen etu?
Tulee mieleen maskijupakka, jossa Huoltovarmuuskeskuksen johtaja sai lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi Mestarin anopin maksamasta aamiaisesta ei puhuta? Voi myös olla lahjaveron alainen etu?
Lähde Mestarin anopin maksamaan aamiaiseen vai ovatko kuitit salaisia?
Kyllä VNK:n virkamiesjohdon kuuluisi tietää miten erilaisia etuuksia käsitellään verotuksellisesti, joten ei voi Marinia syyttää tästä. Olisi ehkä ollut sekin outoa, jos Marin olisi ruvennut aktiivisesti kyseenalaistamaan VNK:n virkamiesjohdon laintulkinnan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä spämmi sataa pois persujen laarista. Äänestän seuraavaksi muuta kuin oikeistopuoluetta.
Tämä. Mulle alkaa riittämään tämä Marin spämmi.
Vierailija kirjoitti:
Ei taida olla verovaroin maksettu.
Vierailija kirjoitti:
Tulee mieleen maskijupakka, jossa Huoltovarmuuskeskuksen johtaja sai lähteä.
Tulee mieleen Kanerva, Jäätteenmäki, Kulmuni. Paljon vähemmästäkin on ministerinpalli alta lähtenyt kuin veronkierto.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä VNK:n virkamiesjohdon kuuluisi tietää miten erilaisia etuuksia käsitellään verotuksellisesti, joten ei voi Marinia syyttää tästä. Olisi ehkä ollut sekin outoa, jos Marin olisi ruvennut aktiivisesti kyseenalaistamaan VNK:n virkamiesjohdon laintulkinnan.
Lähdetään nyt siitä että pääministerilta odotetaan jonkinlaista tilannetajua ja itsekritiikkiä.
Neuvottelemassa Brysselissä miljardeista muttei tunne Suomen verotuksen perusasioitakaan?
Juu, samaa olen ihmetellyt.