Saanko mieheni kuoltua hänen eläkkeensä elämäni loppuun asti?
Kommentit (96)
Käyttäjä42056 kirjoitti:
Niin...jos puoliso kuolee viereltä, niin keneltä se on pois, jos leski saa leskeneläkettä sen jälkeen, olipa lapsia tai ei? Jotenkin en jaksa uskoa, että ainakaan kovin moni tilannetta rahankiilto silmissä odottaa tai ajattelee. Useimmiten tilanne on sellainen, ettei siinä ns. ylimääräinen raha juuri lohduta. Toki sitten jatkossa voi jonkinverran auttaa. Itse jäin leskeksi 14 v. sitten, kun lapset oli 4 v. ja 5 v. On siinä ihan olemista ja tekemistä.
Keneltä se on pois? Eläkemaksut ovat käytännössä veroja. Jos jollekin ihan hatusta tempaistulla perusteella maksetaan enemmän tulonsiirtoja kuin muille, niin se on pois jokaiselta veronmaksajalta. Keneltä se on pois, jos minulle maksettaisiin valtion budjetista miljoona vuodessa?
Menkää katsomaan Kevan laskurista, paljonko saisitte leskeneläkettä, jos puolisonne kuolisi. Jos molemmilla on 1800€ eläke, näyttää laskuri 408€ leskeneläkettä.
Oma äitini ei saa lainkaan leskeneläkettä, koska hänen hammaslääkärieläkkeensä oli parempi kuin muusikkoisälläni.
Työeläkkeet rahoitetaan pääasiassa työnantajan maksamilla eläkemaksuilla ja se on 24,15% kokonaispalkoista. Työnantajat tilittävät tämän työeläkeyhtiöille. Työntekijöille on oma eläkemaksunsa 5,15%, jonka työnantajat vähentävät palkasta ja omasta maksuosuudestaan ja työntekijät saavat vähentä summan omassa verotuksessaan.
Et saa, pistä se rotanmyrkky pois!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat jonkun satasen kuussa. Jeps, reilu peili.
Miksi pitäisi saada yhtään mitään toisen eläkkeestä?
Eikö ne eläkesäästöt ole omaisuutta siinä missä muukin?
Jos meillä ei olisi nykyisenkaltaista eläkejärjestelmää, niin jokainen joutuisi säästämään eläkkeen itselleen. Ja silloinhan leski (ja lapset) perisivät eläkkeen (ne sijoitukset) ihan kokonaan.
Eivät ole, vaan ne pakollinen työeläkejärjestelmä on pyramidihuijaus, jossa tulevat sukupolvet maksavat nykyisten eläkkeet. Koko järjestelmä pitäisi lakkauttaa ja tehdä nimen omaan niin, että kaikki kansaneläkkeen tai perustulon päälle tuleva säästetään itse.
No toisaalta jos 9% brutosta saisi laittaa sijoitukseen 40v ajan voisi eläkepäivillä olla hyvä potti. Tai sitten miinuksella jos huonosti käy kuten monella Ruotsissa.
Vierailija kirjoitti:
Työeläkkeet rahoitetaan pääasiassa työnantajan maksamilla eläkemaksuilla ja se on 24,15% kokonaispalkoista. Työnantajat tilittävät tämän työeläkeyhtiöille. Työntekijöille on oma eläkemaksunsa 5,15%, jonka työnantajat vähentävät palkasta ja omasta maksuosuudestaan ja työntekijät saavat vähentä summan omassa verotuksessaan.
Oikeasti työntekijä ei maksa kuin pari, kolme prosenttia omaa eläkemaksuaan, koska työeläkemaksu vähennetään ennen lopullista verotusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mun mies kuolisi nyt, niin mulle jäisi huolehdittavakseni meidän lapset, velat, talo, laskut yms. Olis kohtuutonta olettaa, että kun parempituloinen kuolee, niin yksin pystyisin pitämään lapsille samaa tai edes lähes samaa elintasoa yllä kuin miehen eläessä. Ne muutama satanen tulisi varmasti siinä tilanteessa todella tarpeeseen.
Saisitte perhe-eläkettä, mikä riippuu tuloista. Poikani oli laskenut, että hänen jälkeensä perhe-eläke olisi 6000€ kuukaudessa
Hyvätuloinen poika sinulla!
Laskin laskurilla että jos poikasi oletettu eläke on 6000e brutto (vastaa n 12 000 bruttopalkkaa vuosien ajan), vaimon eläke 2000e ja 4 alle 17v lasta silloin he saisivat yhteensä tuon 6000e.
Todella epätodennäköistä....
Leskeneläke loppuu, jos menee uusiin naimisiin. Siksi lesket elävät usein avoliitossa, kunnen elääkkeen m maksaminen muutenkin esim. lasten aikustuittua loppuu.
"Avioliiton perusteella leskeneläkettä maksetaan loppuelämän ajan, jos leski on syntynyt ennen vuotta 1975 tai jos puoliso kuoli ennen 1.1.2022. Vuonna 1975 tai sen jälkeen syntynyt saa leskeneläkettä 10 vuoden ajan, kuitenkin vähintään siihen asti, kun nuorin lapseneläkettä saavista lapsista täyttää 18 vuotta."
Outoa, että ihmiset ei tajua sitä, että jos leskeneläke poisuu, niin verovaroista aletaan maksaa erilaisia tukia niille leskille, kun eivät oman pienen eläkkeensä vuoksi selviä ilman tukia. Lesken eläke ei mene verorahoista.🙄
Vierailija kirjoitti:
Outoa, että ihmiset ei tajua sitä, että jos leskeneläke poisuu, niin verovaroista aletaan maksaa erilaisia tukia niille leskille, kun eivät oman pienen eläkkeensä vuoksi selviä ilman tukia. Lesken eläke ei mene verorahoista.🙄
Eläkemaksut palkasta menevät nykyisille eläkeläisille.
Eläkkeitä maksetaan 34,9 miljardia.
Leskeneläkettä saa 100 vuotiaaksi asti, jos on syntynyt 1974 tai vanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Leskeneläke loppuu, jos menee uusiin naimisiin. Siksi lesket elävät usein avoliitossa, kunnen elääkkeen m maksaminen muutenkin esim. lasten aikustuittua loppuu.
Ei lopu. Leskeneläkettä saa, jos menee uudelleen naimisiin kunhan on yli 50-vuotta naimisiin mennessään.
Mun vanhempi on vanhuuseläkkeellä ja saa leskeneläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mun mies kuolisi nyt, niin mulle jäisi huolehdittavakseni meidän lapset, velat, talo, laskut yms. Olis kohtuutonta olettaa, että kun parempituloinen kuolee, niin yksin pystyisin pitämään lapsille samaa tai edes lähes samaa elintasoa yllä kuin miehen eläessä. Ne muutama satanen tulisi varmasti siinä tilanteessa todella tarpeeseen.
Saisitte perhe-eläkettä, mikä riippuu tuloista. Poikani oli laskenut, että hänen jälkeensä perhe-eläke olisi 6000€ kuukaudessa
Laskin laskurilla että jos poikasi oletettu eläke on 6000e brutto (vastaa n 12 000 bruttopalkkaa vuosien ajan), vaimon eläke 2000e ja 4 alle 17v lasta silloin he saisivat yhteensä tuon 6000e.
En ole laskenut, mutta hyvä sillä palkka on ja työssään budjetointi on osa työtä, niin eiköhän ole osannut laskea. Ajattelee lähes kaiken matematiikan kautta - jopa pitsan oston.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leskeneläke on hyvä jos on alaikäisiä lapsia. Lapsia pitää enemmän tukea Suomessa. Ei kateus lapsia kohtaan ole normaalia.
Lasten elättämistä varten on lapsilisä. Ei joku hiton random eläke. Ja on niitä lapsia sellaisillakin, jotka eivät ole olleet naimisissa, tai joiden avioliitto on päättynyt eroon.
Elossa oleva vanhempi on elatusvelvollinen. Molemmat vanhemmat osallistuvat lapsen elaukseen kykynsä mukaan. Kun lapsen vanhempi kuolee, niin silloin hänen elatusvelvollisuutensa päättyy. Mun mielestä on hieno asia, että silloin yhteiskunta ottaa roolin elatuksessa tälläisessa tilanteessa ja tasoittaa lapselle elämän alkutaipaletta, ja tukee taloudellisesti, jotta taattaisiin suht samat lähtökohdat kaikille perheille. Tai ainakin kohtuullinen minimitaso.
Pitäiskö siis lapsilisä poistaa kaikilta muilta kuin vanhempansa menettäneiltä lapsilta. Yhteiskunta tukee lapsilisän lisäksi elatustuella niitä lapsia, joiden toinen vanhempi on elatuskyvytön/haluton.
Kuolema on jollain tavalla eri asia kuin ero tai vaikka suunnitellusti lapsen hankkiminen yksin. Kuolema tulee useimmin yllätyksenä, siihen ei voi samoin varautua. Ja työikäisenä kuollut ei paase ollenkaan hyötymään maksamista eläkemaksuista, on ihan kohtuullista, että perhettä silloin tuetaan niillä rahoilla.
Jos leskeneläkkeet vaan looetettaisiin, niin silloin palkasta nyhdettävien eläkemaksujen pitäisi pienentyä. Niiden suuruudessa on otettu huomioon myös perhe-eläkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä asiaa ei tarvitse mitenkään laskea. Asian voi tarkistaa omasta työeläkevakuutusyhtöstään. Ihan sieltä verkkopalvelusta. Sitten syöttää tietoja perhe-eläke laskuriin ja katsoa kuinka paljon saisi ja kuinka paljon lapset saisivat ja paljonko saa sitten kun lapset ovat täysi-ikäisiä ja itse jää eläkkeelle jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt sä et muista, että jos av-mamma ei ole itse vaativassa asiantuntijatyössä ja kuulu ylimpään tulodesiiliin, niin hänen miehensä/poikansa on tätä kaikkea.
Saat koko eläkkeen mutta ei pidä mennä ilmoittamaan että mies on kuollut. Kerrot vaikka hänen lähteneen pitemmälle matkalle ja sujautat hänet talteen vaikka pakastimeen tai hautaat yöllä kukkapenkkiin.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä kertakaikkiaan tajua, miksi ihmiselle pitäisi maksaa siitä, että hän on ollut naimisissa.
No esimerkiksi sen takia kun on perustettu perhe niin todennäköisesti se äiti on joutunut olemaan äitiyslomalla ja vanhempainlomalla. Pahimmassa tapauksessa uhraamaan oman uransa ja eläkekertymän lasten ja miehen vuoksi. On ihan oikein, että paskanakista saa edes jotain kompensaatiota jos olet mahdollistanut miehen uran ja eläkejertymän ja ukko saatana potkaisee tyhjää ennenaikaisesti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö!