Millä mielin luette Omakanta tekstejänne? mä en halua
Edes lukea mitä soopaa sinne laitettu tulee vaan paha mieli
Kommentit (79)
Itsellä luki hyvinvoinnin kirjauksessa, että asiakas laihtuu 2 kiloa kuukaudessa. Jos edelleen tämä tahti jatkuu, kysellään onko dieetillä. Eikös se ole tavoite laihtua jos on tehnyt ruokavalio ja elämäntapamuutoksen.
Hammaslääkäri kirjoitti erittäin voimakkaasta pelosta. Ja muita havaintoja.
Enpä ole ikinä lukenut. Enkä lue.
Omakannan kirjaukset ovat ilmaista viihdettä.
Mulla ei ole lääkärikäyntejä juuri yhtään. Joten ei ole mitä lukea.
Itselläni siellä ei ole oikeastaan mitään luettavaa, niin ei tarvitse pahoittaa mieltään. Parin lääkkeen reseptit tulee tuota kautta uusittua.
Silloin harvoin kun luen niitä, käyn vain selvittämässä jonkin asian. En sen kummemmalla mielellä ole, ei ole ollut mitään syytä.
Onko muuten OK että 12 vuotta vanhat kanta tekstit pamahtaa yhtäkkiä yli 10 vuotta myöhemmin kantaan kerta kirjauksena, ei kovin kiva lukea omia teiniän lääkärikäyntejä
On aina jotenkin niin krouvia tekstiä. Kliinistä ja lokeroivaa.
Luen niitä yllättyneenä.
Esimerkiksi kerran olin psykologin vastaanotolla pohtinut suhdettani erääseen jo kymmeniä vuosia sitten edesmenneeseen henkilöön. Se alkoi siitä, kun luin hänen kirjoittamansa tekstin ja huomasin, että sen lukeminen lievitti ahdistustani.
Psykologi oli sitten kirjoittanut, että olin huomannut, että "humoristisen tekstin lukeminen lievittää ahdistusta". No, oli se teksti tavallaan humoristinen, mutta kun se ei ollut se pointti.
Vierailija kirjoitti:
Vastaus aloitukseen: Luen pahalla mielellä.
Kanta pitäisi lakkauttaa. Tai vähintäänkin kieltää kaikkien elämäntilanteeseen tai psyykepuolen asioihin liittyvien asioiden kirjaaminen sinne. En enää mene julkiseen terveydenhuoltoon omalla alueellani ollenkaan, koska kaikki mitä olen vaikeassa elämäntilanteessa tullut kertoneeksi lääkärille on muiden luettavissa. Olen siirtänyt terveyspalvelut toiseen kuntaan, johon näkyvyyden voi estää Omakannan kielloilla.
Lääkärit eivät koskaan itse alistuisi samaan. Heidän ei tarvitsekaan; heillä on oma luottolääkärijärjestelmä, jonka puitteissa voivat käydä ilman että heistä tehdään yhtään minkäänlaisia merkintöjä mihinkään. Asiasta oli juttu kerran Mediuutisissa, koska on periaatteessa lainvastaista ettei tehdä Kanta-merkintöjä. Mutta kukapa lääkäreitä oikeuteen vetäisi, ei ainakaan kollegat.
Onko jossain enemmän tuosta lääkäreitä koskevista kanta-merkinnöistä? Kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
En pysty lukemaan. Luin teininä joitain pätkiä ja se laukaisi voimakkaan ahdistuksen ja suorastaan aggressiivisen halun tappaa itseni. Tiedän, että pitäisi lukea onko sinne kirjattu jotain insestiepäilyksiä vai puhuttiinko niistä epäilyksistä vain selkäni takana äidilleni kirjaamatta minnekään.
Tarkennuksena, että minulle ei puhuttu (virheellisistä) epäilyksistä mitään! Sain kuulla vasta vuosia myöhemmin.
Välttelen yleensä lukemasta, kunnes olen sellaisella tuulella että jaksan paskaa. Enemmän kuitenkin raivostuttaa, ettei saa fyysisiin vaivoihin hoitoa vanhan mt-diagnoosin takia, vaikka minua ei mikään vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Jännityksellä. Viimeksi luki mm. että "normaalin ilmeikkäät kasvot". Minkälaiset olisivat epänormaalin ilmeikkäät,
Esim kasvohalvaus vie ilmeen, kasvojen lihakset eivät liiku lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just oli tästä ketju. Kerroin että olen vältellyt puoli vuotta, ja menin sitten lukemaan, "hermostuneen oloinen joka käynyt mielenterveysasioissa 12 vuotta sitten", no voi v***u, eikö koskasn voi olla jotenkin neutraalia kertomusta?
"Mitattu verenpaine, ensimmäisellä mittauksella 210/145 pulssi 114, toisella 203/152 pulssi 113."
Tässä tarkistamani tulokset. Ja lääkäri kirjaa että hermostunut nainen? No helvetti soikoon, jos pulssi on levossa 110 ja vaikka suihkussa käydessä 160, kuinka ei- hermostunut voi olla? Voi v** ottakaa se sydämentykytys ja miettikää. Lääkärin kirjaus saa ajattelemaan kuin olisin hyppinyt seinille ja pyytänyt huumeita. Joo, pyysin selkäkipuihini buranaa kyllä.
Oliko vielä että huomattavan alipainoinen nälkiintynyt?
Mielenkiinnolla. Kerran minut oli määritelty näin: 116 senttinen normaalipainoinen nainen. Olen kyllä 166 senttiä pitkä. Mutta mitäs pienistä.
Mulla luki, että teeskentelee mahakipua, luultavasti haluaa vain huu meita. (En ole koskaan edes harkinnut huumeita.) Mulla oli kova vatsakipu. Syytä ei löydetty.
Ja kesken menon kaavinnan kohdalla lukee: potilas esi suostu riisumaan housujaan. Aika vitsi noin niinkuin kaavitaan housut jalassa? (Oikeasti en suostunut riisumaan sukkiani.)
Vierailija kirjoitti:
Mulla luki, että teeskentelee mahakipua, luultavasti haluaa vain huu meita. (En ole koskaan edes harkinnut huumeita.) Mulla oli kova vatsakipu. Syytä ei löydetty.
Ja kesken menon kaavinnan kohdalla lukee: potilas esi suostu riisumaan housujaan. Aika vitsi noin niinkuin kaavitaan housut jalassa? (Oikeasti en suostunut riisumaan sukkiani.)
Siis "keskenmeno" ja "ei suostu"
Vierailija kirjoitti:
Omakannan kirjaukset ovat ilmaista viihdettä.
Olisivat, jos pystyisi ottamaan satuilut huumorilla. Kaipa hoitajille ja muille ne ovat viihdettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummalista, kuinka niin monet valittavat noista Oma Kanta teksteistä.
Vaikka sairaalan ja terveyskeskuksen omissa tietokannoissa on potilaasta aivan erilaiset tekstit kuin Omassa Kannassa.
Oma Kanta on vain valtakunnallinen potilasarkisto, joka on luettavissa kaikissa sairaanhoito paikossa ympäri Suomea.
Varsinaiset syvälliset tiedot potilaasta, on kunkin sen sairaalan ja terveyskeskuksen omassa tietokannassa, missä potilas on ollut pysyvässä ja toistuvassa hoidossa.
Vain sitä tietokantaa lääkärit ja hoitajat katsovat ja sen mukaan he toimivat.
Oma Kanta järjestelmään ei talleta läheskään kaikkia niitä tietoja, mitä terveyskesksuksen ja sairaalan omassa järjestelmässä on.
Oma Kanta antaa vain pääasialliset tiedot potilaan tilasta ja vonnista ja lääkityksestä, ei mitään muita tietoja.
Tarkalleen mi
Ei sinne ihan kaikki kuitenkaan siirry. Minulle lääkäri joskus maininnut jotain, että täällä lukee niin ja niin, enkä ollut lukenut sellaista Kannasta. Nuo muut tiedot saaneet tilaamalla kustakin potilastietojärjestelmästä?
Kiitos tämän kirjoittajalle. Vaikka oletkin neljän vuoden takaa.