Millä mielin luette Omakanta tekstejänne? mä en halua
Edes lukea mitä soopaa sinne laitettu tulee vaan paha mieli
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luen kaiken samantien. En pienistä hätkähdä kunhan on asiallista tekstiä. Tähän asti ei ole ollut moitittavaa. Hyvin neutraalisti ja asiallisesti on kaikki kirjattu.
Kaikki siirretään nykyisin kantaan, jos soitat, kirjoitat tai lähetät chat viestejä esimerkiksi.Joskus on kyllä niin tumpeloita töissä, etteivät tajua kirjata kantaan ollenkaan puhelinsoittoja
Kukaan ei kirjaa Kantaan.
Kirjaukset tehdään potilasohjelmaan, josta siirtyvät arkistoon Kantaan, jos täpätty sinne siirtyväksi.
Kanta on sähköinen arkisto, ei potilastietojärjestelmä.
Vierailija kirjoitti:
Kummalista, kuinka niin monet valittavat noista Oma Kanta teksteistä.
Vaikka sairaalan ja terveyskeskuksen omissa tietokannoissa on potilaasta aivan erilaiset tekstit kuin Omassa Kannassa.
Oma Kanta on vain valtakunnallinen potilasarkisto, joka on luettavissa kaikissa sairaanhoito paikossa ympäri Suomea.
Varsinaiset syvälliset tiedot potilaasta, on kunkin sen sairaalan ja terveyskeskuksen omassa tietokannassa, missä potilas on ollut pysyvässä ja toistuvassa hoidossa.
Vain sitä tietokantaa lääkärit ja hoitajat katsovat ja sen mukaan he toimivat.
Oma Kanta järjestelmään ei talleta läheskään kaikkia niitä tietoja, mitä terveyskesksuksen ja sairaalan omassa järjestelmässä on.
Oma Kanta antaa vain pääasialliset tiedot potilaan tilasta ja vonnista ja lääkityksestä, ei mitään muita tietoja.
Tarkalleen mitä tietoja sinne ei siis tallenneta? Kyllä minulla näkyy hyvinkin yksityiskohtaiset potilaskertomukset.
Voi ap raukkaa.
Jos todella tietäisit, mitä sinusta on kirjoitettu lääkärin vastaanotolla ja silloin kun olet ollut hoidettavana tai ja leikattavan jossain sairaalassa, tuskin nukkuisit koskaan noiden tietojen jälkeen.
Oma Kanta on tehty vain yleiseksi tietolähteeksi muille ja muissa yksiköissä potilasta hoitaviille terveydenhoito laitoksille, ympäri Suomea. Sekä potilaalle itselleen.
Oma Kanta on valtakunnallinen potilasarkisto.
Mikä tarkoittaa sitä, että jos joudut vaikka kesälomallasi tai jossain onnettomuudessa hoidettavaksi täysin vieraassa sairaalassa, siis vaikkpa helsinkiläinen joutuisi sairalaan Rovaniemellä.
Niin heti lääkärit näkevät Omata Kannasta sun perusairaudet ja lääkkeet, ja pysytyvät hoitamaan sinua asiallisesti sen mukaan.
Tämä ja vain tämä on Oman Kannan perustarkoitus.
Eikö potilailla ole mitään suojaa, ettei sinne kirjoitettaisi dekkaria joka käynnistä.
Joo, lääkäri sanoi ettei hän näe omakantaa. Mutta ihan sama, miksibhän kirjoitti sinne että ollen hermostunut nainen?
En ole lukenut. Ei minua kiinnosta mitä sinne on kirjoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Voi ap raukkaa.
Jos todella tietäisit, mitä sinusta on kirjoitettu lääkärin vastaanotolla ja silloin kun olet ollut hoidettavana tai ja leikattavan jossain sairaalassa, tuskin nukkuisit koskaan noiden tietojen jälkeen.
Oma Kanta on tehty vain yleiseksi tietolähteeksi muille ja muissa yksiköissä potilasta hoitaviille terveydenhoito laitoksille, ympäri Suomea. Sekä potilaalle itselleen.
Oma Kanta on valtakunnallinen potilasarkisto.
Mikä tarkoittaa sitä, että jos joudut vaikka kesälomallasi tai jossain onnettomuudessa hoidettavaksi täysin vieraassa sairaalassa, siis vaikkpa helsinkiläinen joutuisi sairalaan Rovaniemellä.
Niin heti lääkärit näkevät Omata Kannasta sun perusairaudet ja lääkkeet, ja pysytyvät hoitamaan sinua asiallisesti sen mukaan.
Tämä ja vain tämä on Oman Kannan perustarkoitus.
Jotenkin tuntuisi kiireisen sairaanhoidon kontekstissa kummalliselta, että tehtäisiin ns. oikea epikriisi ja sitten joku sensuroitu versio Omakantaan. Kävin jokin aika sitten leikkauksessa ja jälkitarkistuksessa, oli aika graafiset kuvailut ilmestyneet tuonne luettavakseni.
Kokisin suurta iloa, jos saisi painaa suurta delete nappia ja tietokannoista voisi poistaa kaikki arkaluontoiset tiedot, joita ihmiset eivät halua sinne. Ja paperit kansioista.
Välillä turhauttaa mutta oikeusturvan takia haluan tietää, mitä siellä on. Jos samat virheet toistuvat eikä puhe auta, tiedän lähteä eteenpäin kirjallisesti.
"Joo, lääkäri sanoi ettei hän näe omakantaa. Mutta ihan sama, miksibhän kirjoitti sinne että ollen hermostunut nainen?"
Se oli hänen tulkintansa. Minusta tuo on yhdentekevä juttu jonka voi unohtaa. Ei ole merkitystä.
Tiedot siirtyvät kantaan, ei lääkäri niitä välttämättä näe jos niin sanoi. Hän kirjoitti omaan käytössä olevaan potilastietojärjestelmään alunperin.
Vastaus aloitukseen: Luen pahalla mielellä.
Kanta pitäisi lakkauttaa. Tai vähintäänkin kieltää kaikkien elämäntilanteeseen tai psyykepuolen asioihin liittyvien asioiden kirjaaminen sinne. En enää mene julkiseen terveydenhuoltoon omalla alueellani ollenkaan, koska kaikki mitä olen vaikeassa elämäntilanteessa tullut kertoneeksi lääkärille on muiden luettavissa. Olen siirtänyt terveyspalvelut toiseen kuntaan, johon näkyvyyden voi estää Omakannan kielloilla.
Lääkärit eivät koskaan itse alistuisi samaan. Heidän ei tarvitsekaan; heillä on oma luottolääkärijärjestelmä, jonka puitteissa voivat käydä ilman että heistä tehdään yhtään minkäänlaisia merkintöjä mihinkään. Asiasta oli juttu kerran Mediuutisissa, koska on periaatteessa lainvastaista ettei tehdä Kanta-merkintöjä. Mutta kukapa lääkäreitä oikeuteen vetäisi, ei ainakaan kollegat.
S ehän on paljon hauskempi palsta kuin tämä. Vastaanotolle mennessäni minulla on oikea jalka tulehtunut mutta sieltä poistuessani vika onkin vasemmassa jalassani. Onneksi ei tarvittu leikkausta!
Mulla luki kerran jotain "hieman pälyilevä katse", kun kävin terveyskeskuslääkärillä, jonka toinen silmä katsoi kieroon enkä tiennyt kumpaa silmää olisin katsonut.
Virheitä hän siellä vilisee. Osan olen pyytänyt korjaamaan. Lääkkeet merkitty päin honkia. Leikkauksen yhteydessä on leikattu aivan eri kuin sinne kirjattu. On kirjattu asioita, joista minulle ei ole kukaan puhunut. Esim. Yksi Syöpäepäily, toisen kasvaimen näytteen tutkiminen useaan otteeseen jälkikäteen. Endimmäisestäkään ei ole minulle kerrottu. Noita minua henkilönä kuvailevia kirjauksia ei ole ollut yhtään.
Sinne kannattaa mennä luskekelemaan kaikkea mielenkiintoista, kuten mulla mm kaksi lääkärikäyntiä, kaiken lisäksi terveyskeskuksissa, joissa en ole koskaan edes käynyt. Kenen lie tiedot ja kenen omakannassa mahtaa olla mun tietoja.
Mutta siitä pitää antaa pisteet, jos kerrankin kaikki asialliset asiat on oikein, vain yksi kirjoitusvirhe. Näin mulle kävi kerran. Hurraa.
Yksi tohtori oli runoillut, miten ihana, siis ihana koti mulla on. Puhe oli sivunnut asumisolojani, joihin kyllä asiallisesti kerroin olevani tyytyväinen.
Mitähän tuo oli miettinyt kirjoittaessaan.
Vierailija kirjoitti:
S ehän on paljon hauskempi palsta kuin tämä. Vastaanotolle mennessäni minulla on oikea jalka tulehtunut mutta sieltä poistuessani vika onkin vasemmassa jalassani. Onneksi ei tarvittu leikkausta!
Olen tämän hahmotusongelman pistänyt itsekin merkille. Tästä syystä yritän tehdä hahmottamisesta ja muistamisesta helpompaa nostamalla esim vasemman käden ylös ja sanoen, että vika on vasemman puoleisen käden puolella. Lähtiessäni vastaanotolta juuri viime viikolla, lääkäri selvensi, että "niin se vika oli oikealla puolella. " Ei, kyllä se vasemmalla on yhä edelleen. En tiedä miten helpottaisin tässä ongelmassa lisää. Ehkäpä vaan värjään toisen raajan siniseksi ja toisen punaiseksi ja puhun väreistä. Jospa se siitä sitten...
minusta oli kirjoitettu asiattomuuksia ja sain ne poistettua kun vaadin virallisesti
on kyllä nykyään sellainen olo, että ei haluta mennä mihinkään mistä tulee merkintä sinne, korkeintaan jotain peruslabrakokeita
jos tarvitsisin mielenterveysapua, jättäisin varmaan menemättä lekuriin, en haluaisi lukea, ja sitä paitsi urkkimistakin tapahtuu