Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työkkäri ei ota elämäntilannetta huomioon

Vierailija
28.05.2021 |

Jäin vastikään työttömäksi ja sain nyt työkkäristä työhönosoituksen hakea kaksivuorotyötä. Muuten tässä ei olisi mitään ongelmaa, mutta olen yksinhuoltaja ja lapseni on kahdeksan vuotias. Kysymykseni siis on että voidaanko lain mukaan pakottaa hakemaan vuorotyötä? Yritin selittää työkkäriin elämäntilanteeni, mutta siellä vaan sanottiin että koita neuvotella päivävuoroja. Melko epäreilua jos sanotaan että pitää hakea, eikö ajatus ole kuitenkin se, että olet työmarkkinoiden käytettävissä. Käsittääkseni olen jos voin ottaa vastaan päivätyötä.
Tuntuu ikävältä lähteä työhaastatteluun lyömään omia ehtoja pöytään ja onko minulla oikeutta sitten siihenkään?
Ap.

Kommentit (142)

Vierailija
61/142 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

KORONA TEKI MINUSTA TYÖTTÖMÄN! /

Vierailija
62/142 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus todennäköisesti jatkaa yrityksille suunnattua koronatukea

Yritysten kustannustukeen valmistellaan jatkoa, ja sitä pyritään Marinin mukaan jatkamaan niin kauan kuin koronakriisi kestää.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/marin-aamulehdelle-hallitus-todenna…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/142 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kansanedustajien edut..

Vierailija
64/142 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karenssia ei koskaan anneta kyselemättä. Hallintolaki edellyttää, että asiakkaalle pitää antaa mahdollisuus kertoa oma kantansa (selvitysmenettely). Jätit siis vastaamatta selvityspyyntöön? Toisaalta työnantaja tuskin kertoi sinun kieltäytyneen, vaan asettaneen työsuhteelle kohtuuttomia rajoituksia.

Karenssia tuskin peruttiin missään ylimmässä lautakunnassa.

En jättänyt. Minulle nimenomaan ilmoitettiin, että työnantaja on ilmoittanut että olen kieltäytynyt vastaanottamasta työtä, vaikka todellisuudessa en kieltäytynyt. Sen jälkeen sain selvityspyynnön kotiini, johon vastaamalla annettiin mahdollisuus perua karenssi. Siinä oli mukana myös työnantajan lausunto, josta ilmeni suoraan, että olin hänen mukaansa väittänyt että en ota työtä vastaan.

Tein selvityspyynnön, jossa kuvailin haastattelutilanteen ja ilmoitin, että voin lähteä työpaikkaan vaikka heti, jos työvuorot saadaan sovittua siten, että lapset saadaan haettua hoidosta. Yksi auto, puoliso kävi sillä töissä toisella paikkakunnalla, lapset piti hakea useamman kilsan päästä neljään mennessä ja tuo koulutuskeskus olisi ollut muistaakseni n. 20 kilsan päässä metsän keskellä.

Paikallinen lautakunta (tjsp) päätti, että heillä ei ole mitään syytä olla uskomatta työnantajaa. Valitin sitten aina vain eteenpäin, kunnes sen ”ylimmän lautakunnan” (en muista enää nimiä koska tästä on 15 vuotta) lakimiehet tulivat siihen tulokseen, että tasa-arvolain vuoksi tässä on sana sana vastaan ja asia päätettiin mun eduksi. Tuossa vaiheessa olin jo muualla töissä.

Enkä valittanut valittamisen ilosta tai siksi että halusin olla lokki, vaan ihan periaatteesta kyykytystä vastaan.

Vierailija
65/142 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karenssia ei koskaan anneta oitin, että voin lälla lokki, vaan ihan periaatteesta kystä vastaan.

Maataloustukia leikattava rajusti

Aalto-yliopiston professori Esko Niemi on puolestaan päätynyt eri tilastoja vertaamalla tulokseen, jonka mukaan maataloustukien kokonaispotti on yli 3 miljardia euroa.

Niemi suomii kovin sanoin maatalouden tolkutonta Moolokin kitaa, joka nielaisee 3 000 loton päävoiton verran veroeuroja joka vuosi.

– Huvittavaa on, tai pikemminkin itkettävää, että budjettiesityksessä maanviljelijöiden lomituskorvaukset ovat 200 miljoonaa euroa, mutta niiden aiheuttama byrokratia maksaa 16 miljoonaa euroa, Niemi toteaa.

Niemi katsoo, että heitä pitäisi kohdella eläkeasioissa yhdenvertaisesti perinteisten yrittäjien kanssa. Näin ei kuitenkaan tapahdu.

– Maanviljelijän maksama eläkemaksu on vain puolet siitä, mitä yrittäjä maksaa tuloistaan tulevia eläkepäiviään varten. Tällainen etu on ilman muuta maataloustukea, Niemi tulkitsee.

Hän muistuttaa myös siitä, että veronmaksajat kustantavat maanviljelijöiden eläkkeistä 77 prosenttia.

Pitäisin järkevänä, että maataloustukia leikataan rajusti. Kannattavat tilat kyllä säilyvät ilman veronmaksajien tukiakin, Esko Niemi paukauttaa.

Vierailija
66/142 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Business Finland myöntänyt lähes miljardi euroa koronasta kärsiville yrityksille

Business Finland myönsi viime vuonna koronahäiriöistä kärsiville yrityksille 994 miljoonaa euroa häiriörahoitusta. Hankkeita oli hieman päälle 20 000.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/business-finland-myontanyt-lahes-mi…

Vierailija
67/142 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritykset hakivat uutta kustannustukea vilkkaasti heti ensimmäisenä päivänä – hakemuksia yli puolet enemmän kuin viimeksi

Yrityksille uudestaan haettavaksi avautunut kustannustuki oli ensimmäisenä hakupäivänä suositumpi kuin edellisen hakukierroksen alkupäivänä, kertoo tukea jakava Valtiokonttori.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/yritykset-hakivat-uutta-kustannustu…

Vierailija
68/142 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain mielipuolet tukevat liikkeettä, jonka politiikka ajaa muutkin työttömyyden partaalle ja vararikkoon.

sekoomuksen puudelipuolue perskarvat valehtelee ja

haluaa maksaa kreikka-italiatukia!

Vierailija
69/142 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasa-arvoa olisi se, että entistä enemmän eroperheet alkaisivat huolehtimaan lapsista viikko-viikko periaatteella. Tuolloinhan ap pystyisi menemään haastatteluun kertoen tilanteen. Esimerkiksi parittomat viikot minulla on lapset, joten tuolloin aamuvuorot olisi paremmat. Ja parillisilla viikoilla kun lapset isällään, niin voin hyvin tehdä myös iltaa. Eikä sitä ongelmaa enää olisi.

Toinen kysymys, tiedätkö millainen vuororytmi. Kyllähän iltavuoro voi tarkoittaa sitä että työt loppuu jo esim klo 18. Ei ne kaikki iltavuorot ole automaattisesti yömyöhään. Lukeeko tämä ilmoituksessa tai oletko jo kysynyt firmalta.

Vierailija
70/142 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karenssia ei koskaan anneta kyselemättä. Hallintolaki edellyttää, että asiakkaalle pitää antaa mahdollisuus kertoa oma kantansa (selvitysmenettely). Jätit siis vastaamatta selvityspyyntöön? Toisaalta työnantaja tuskin kertoi sinun kieltäytyneen, vaan asettaneen työsuhteelle kohtuuttomia rajoituksia.

En jättänyt. Minulle nimenomaan ilmoitettiin, että työnantaja on ilmoittanut että olen kieltäytynyt vastaanottamasta työtä, vaikka todellisuudessa en kieltäytynyt. Sen jälkeen sain selvityspyynnön kotiini, johon vastaamalla annettiin mahdollisuus perua karenssi. Siinä oli mukana myös työnantajan lausunto, josta ilmeni suoraan, että olin hänen mukaansa väittänyt että en ota työtä vastaan.

Tein selvityspyynnön, jossa kuvailin haastattelutilanteen ja ilmoitin, että voin lähteä työpaikkaan vaikka heti, jos työvuorot saadaan sovittua siten, että lapset saadaan haettua hoidosta. Yksi auto, puoliso kävi sillä töissä toisella paikkakunnalla, lapset piti hakea useamman kilsan päästä neljään mennessä ja tuo koulutuskeskus olisi ollut muistaakseni n. 20 kilsan päässä metsän keskellä.

Paikallinen lautakunta (tjsp) päätti, että heillä ei ole mitään syytä olla uskomatta työnantajaa. Valitin sitten aina vain eteenpäin, kunnes sen ”ylimmän lautakunnan” (en muista enää nimiä koska tästä on 15 vuotta) lakimiehet tulivat siihen tulokseen, että tasa-arvolain vuoksi tässä on sana sana vastaan ja asia päätettiin mun eduksi. Tuossa vaiheessa olin jo muualla töissä.

Enkä valittanut valittamisen ilosta tai siksi että halusin olla lokki, vaan ihan periaatteesta kyykytystä vastaan.

Ehkä tyhmä kysymys, mutta jos ainoa ongelma oli tuo auto. Miksi ette hankkineet toista autoa?

Vierailija
71/142 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuossa ole ongelmaa. Lähetät sutaisten tehdyn hakemuksen, jossa ilmaiset että et ole työhön sovelias.
Soitteleeko ne työkkärin tädit muuten näille työnantajille tarkistaakseen onko paikkaa haettu?

En oikein usko, että työnantajakaan kaiken kiireen keskellä jaksaa vastailla työkkärin uteluihin ja tarkistella kansioista onko Pirjo-Pertti Pekkarinen työnhakijoiden listoilla.

En usko, että työkkärissäkään on aikaa soitella ja onko heillä edes mahdollisuus kysellä moisia. Eikö siinä rikota yksityisyyden suojaa? tms.

kyllä ne joskus kyselee onko työtön hakenut ko työtä.

Vierailija
72/142 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkkäri tekee kaikkensa, ettei porukka ole työttömänä. Se ei kuitenkaan voi pakottaa kirjoittamaan työsopimusta. Itse laittaisin hakemukseen, että ala ja työ kiinnostaa, mutta perhetilanteen takia pystyt tekemään vain päivävuoroja. Et pääse edes haastatteluun, jos se ei työnantajalle sovi. Ja yksikään työnantaja ei halua sellaista ihmistä riveihinsä, jolla ei ole motivaatiota.

Ehdottomasti ei mitään tuollaista hakemukseen! Työkkäri tulkitseesen haluttomuudeksi työllistyä ko. paikkaan. Kaikki tuollaiset pitää kertoa vasta haastattelussa, jolloin pallo lopullisesta päätöksestä jää työnantajalle.

Vierailija
73/142 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuossa ole ongelmaa. Lähetät sutaisten tehdyn hakemuksen, jossa ilmaiset että et ole työhön sovelias.

Soitteleeko ne työkkärin tädit muuten näille työnantajille tarkistaakseen onko paikkaa haettu?

En oikein usko, että työnantajakaan kaiken kiireen keskellä jaksaa vastailla työkkärin uteluihin ja tarkistella kansioista onko Pirjo-Pertti Pekkarinen työnhakijoiden listoilla.

TYönantaja voi itse ottaa yhteyttä ja kertoa, että hakija oli paras, mutta ilmoitti, että työ ei kelpaa. Ja jos pöydän toisella puolella 2 kuuli selitystä siitä, että on lastenhoito-ongelmia enkä siksi tätä työtä oikeasti halua, niin se on 3 kk karenssi.

Työnantajana olen muutaman kerran ilmoittanut työkkäriin työhaluttomista hakijoista.

Ihmisen pitää olla sanalla sanoen aikamoinen kusipää tuon ilmoituksen tehdäkseen. Ottaako sinulla eteen, kun saat toista ihmistä nöyryyttää vai miksi ihmeessä teet tuollaista?

Vierailija
74/142 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tyhmä kysymys, mutta jos ainoa ongelma oli tuo auto. Miksi ette hankkineet toista autoa?

Sinulla ehkä on varaa ostaa uusi auto tuosta vain, suurimmalla osalla ei.

Vierailija
75/142 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap_ kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te tyiate.

Taas skitsoeläkkeellä oleva aloittaja-

rolli on sepustanut tällaisen tarinan tänään.

Kovasti teet kyllä töitä lietsoaksesi kateutta ja vihaa työttömiä köyhiä kohtaan.

Mahtaa sua työttömät ja köyhät-sitä ja tätä trollii ahistaa todella kovasti

kun kokoajan teet näitä työtön-köyhät-aloituksia ja ketjuja,joita

sitten käsivatkaten kikulifinniäs ja silmät kiiluen suu vaahdossa

trollaatjaspämmäät esiin kokoajan vastailemalla itse itsellesi.

Puhutaan sitten myös muista tuista! Kaikki tuet esiin!

Joo, sama mielipuolihullu tekee tätä samaa myös suoli24 sivustolla.

Tuttujuttu.Haukkuu sieläkin työttömiä ja valittaa tt-tuista aina.

Käyhä.

Vierailija
76/142 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa nauhoittaa ne haastattelut itselleen ihan siltä varalta, että törmää epärehelliseen työnantajaan.  Omat keskustelunsa saa nauhoittaa eikä siitä tarvitse edes kertoa toiselle osapuolelle. Varsinkaan, kun tarkoitus on se, että jää itselle todisteet asioista. 

Vierailija
77/142 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko, että työkkärissäkään on aikaa soitella ja onko heillä edes mahdollisuus kysellä moisia. Eikö siinä rikota yksityisyyden suojaa? tms.

kyllä ne joskus kyselee onko työtön hakenut ko työtä.

Jos tulee osoitus hakea tiettyä paikkaa, haun tuloksesta tulee aina myös selvityspyyntö. Se voi tulla vain nettipalveluun, joten kandee käydä siellä katsomassa kun on hakenut.

Vierailija
78/142 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karenssia ei koskaan anneta kyselemättä. Hallista vain, suurimmalla osalla ei.

Maataloustuet pois

Miksi maataloustukia ei voida leikata kuten Esko Niemi järkevästi ehdottaa? Onko Keskusta diktaattoripuolueena esteenä? Miksi tässäkin asiassa tekohengitetään. Tässä tullaan taas siihen mätäpaiseeseen että kuinka haluttomia ja kykenemättömiä perinteiset puoleet ovat kaikenlaisiin rakenteellisiin muutoksiin. Kaikki on sitä samaa konsensuspaskaa ja mitään ei uskalleta tehdä etteivät vain valtapuolueiden vakioäänestäjät katoaisi, ollaan vaan vallanhaluisia aatteettomia leikkipuolueita.

Vierailija
79/142 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikavippifirmat saivat Business Finlandin koronatukea – jättikorolla varustettuja luottoja myynyt yritys sai valtiolta 100 000 euroa

joukko pikavippejä tarjoavia ja markkinoivia yrityksiä on saanut Business Finlandilta koronatukia.

Tuettujen yritysten joukossa on myös Business Finlandilta 100 000 euroa saanut Euro24 Finance Oy, jonka Euro24.fi-sivustolla tarjotaan pikavippejä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pikavippifirmat-saivat-business-fin…

Vierailija
80/142 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritystukia on maksettu 2000-luvulla hurja määrä

Yritystuen määritelmä ei ole selvä, ja tukimuotojen kokonaislukumäärä on hankala laskea. Valtion oma listaus muutaman vuoden takaa listaa erimuotoisia yritysten tukia 71 kappaletta maa- ja metsätalous mukaan lukien.

Viime vuoden marraskuussa Lainà laski, että 2000-luvulla yrityksiä on tuettu erilaisin kädenojennuksin 22 miljardia euroa. Yritykset ovat hyötyneet ainakin yhteisöveron alennuksesta, Kela-maksun poistosta, kilpailukykysopimuksen tuomasta työajan pidennyksestä ja sosiaalivakuutusmaksujen alennuksista.

Tilastokeskus kertoi torstaina, että tammi-maaliskuussa suoraa yritystukea jaettiin 150 miljoonaa euroa, kun vuotta aiemmin sitä maksettiin 106 miljoonaa.

Suurin osa tukea saaneista yrityksistä oli kuitenkin mikroyrityksiä tai pienyrityksiä.

Näin ollen koronatuet – joista tosin vajaa puolet takaisin saatavaa rahaa kuten lainaa ja takauksia – kaksinkertaistavat kaiken yrityksille suunnatun tuen huimaan 44 miljardiin euroon 2010-luvulta alkaen koronavuoteen 2020.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006623277.html