Työkkäri ei ota elämäntilannetta huomioon
Jäin vastikään työttömäksi ja sain nyt työkkäristä työhönosoituksen hakea kaksivuorotyötä. Muuten tässä ei olisi mitään ongelmaa, mutta olen yksinhuoltaja ja lapseni on kahdeksan vuotias. Kysymykseni siis on että voidaanko lain mukaan pakottaa hakemaan vuorotyötä? Yritin selittää työkkäriin elämäntilanteeni, mutta siellä vaan sanottiin että koita neuvotella päivävuoroja. Melko epäreilua jos sanotaan että pitää hakea, eikö ajatus ole kuitenkin se, että olet työmarkkinoiden käytettävissä. Käsittääkseni olen jos voin ottaa vastaan päivätyötä.
Tuntuu ikävältä lähteä työhaastatteluun lyömään omia ehtoja pöytään ja onko minulla oikeutta sitten siihenkään?
Ap.
Kommentit (142)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivon koko sydämestäni, että työttömyysetuus poistetaan. Sen jälkeen jokainen voi miettiä, kelpaako vuorotyö vai ei.
Olen itse vuorotöissä ja tiesin jo alaa valitessani, että näin on. Siksi ihmettelen niitä, jotka olettavat voivansa valita pelkkiä päivävuoroja.
Siksi koska kaikki eivät halua tehdä vuorotöitä. Ei tuota työllistämisjuttua saa viedä takaisin 50-60luvuille, jolloin lähetettiin lapiohommiin tietyömaille toiselle puolelle Suomea kysymättä mitään.
Jos et halua tehdä töitä, ei sinulle pidä maksaa mitään korvauksia siitä, että et halua tehdä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitien pitäisi saada huolehtia lapsistaan ja sitä pitäisi tukea. En ihmettele miksi syntyy niin vähän vauvoja. Yritetään poistaa jo kotihoidon tuet, että pienet lapset saataisiin sullottua isoihin päiväkotiryhmiin päätä huimaavilla päiväkotimaksuilla. Äideillä on vielä monta kymmentä vuotta aikaa olla työelämässä. PItäisi keskittyä nuorisotyöttömyyteen eikä yhteiskunnan kantaviin voimiin eli äiteihin. On raskas tilanne jättää lapsi yksin selviämään, kun kaikilla ei ole tukiverkkoja. Toivottavasti tämä tilanne selviää parhain päin eikä työkkäri ala rankasemaan.
Yhteiskunnan kantaviin voimiin? Sekö kannattelee yhteiskuntaa kun äidit lorvii kotona 10-15vuotta tehden uusia ja uusia jälkeläisiä ja eletään yhteiskunnan tuilla? Sitten kun lapset muuttavat pois pesästä niin aletaan ihmettelemään kun sinne työelämään ei niin vaan enää pääsekään. Koulutuskin on jo vanhentunut tai uupuu kokonaan.
Tarkoitin vain että työelämässä olisi joustoa yhteensovittaa työ ja perhe. Nyt pitää valita työn tai perheen välillä. Kaksi kertaa olen saanut karenssin kun en voinut jättää lapsiani yksinään selviämään. Tosi vaikean valinnan joutuu tekemään, mutta lasten takia uhraus kannatti. Myöhemmin tulee aika omalle uralle. Miksi Suomessa on niin paljon huostaanottoja? Vanhemmuuteen tarvittaisiin lisää tukea.
Aika moni muu, yh äidit ja isätkin kykenevät yhdistämään työn ja perhe-elämän. Teillä jollain tuntuu olevan vaan niin kovin hankalaa kaikki. Mitään ei viitsitä tehdä ja vastuu omasta vieritetään yhteiskunnan (veronmaksajien) harteille.
No kerro mihin se lapsi laitetaan iltavuoron ajaksi??
Vierailija kirjoitti:
Oletko sinä ap jotenkin tyhmä? Te-palveluiden omilla sivuilla voi ihan ruksata, että hakee päivätyötä. Ei ruksaa sitä vuorotyökohtaa.
Sitten ei tule enää osoituksia vuorotyöpaikkoihin.
Tämä on näitä työttömän velvollisuuksia, huolehtia siitä että siellä omissa tiedoissa on ajantasaiset tiedot...
Ei myöskään kannata ruksata että auto on käytössä, jos ei ole. Jne.
Kai tiedät, että tuolla rastilla ei ole mitään merkitystä muulle kuin sille, että sinun tiedetään hakevan ensisijaisesti muita kuin vuorotyöpaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivon koko sydämestäni, että työttömyysetuus poistetaan. Sen jälkeen jokainen voi miettiä, kelpaako vuorotyö vai ei.
Olen itse vuorotöissä ja tiesin jo alaa valitessani, että näin on. Siksi ihmettelen niitä, jotka olettavat voivansa valita pelkkiä päivävuoroja.
Siksi koska kaikki eivät halua tehdä vuorotöitä. Ei tuota työllistämisjuttua saa viedä takaisin 50-60luvuille, jolloin lähetettiin lapiohommiin tietyömaille toiselle puolelle Suomea kysymättä mitään.
Jos et halua tehdä töitä, ei sinulle pidä maksaa mitään korvauksia siitä, että et halua tehdä töitä.
Kyllähän sitä voi haluta tehdä töitä, mutta jonkun aikaan ns päivävuorossa, elämäntilanteesta johtuen.
Työkkäri ei voi määrätä vuorotyöhön, ainoastaan päivä. Näin mulle sanottiin siellä...
Vierailija kirjoitti:
Kyllä muuten tulee osoituksia vaikka olisi pelkän päivätyön ruksannut. Olen nimittäin sen lisäksi vuosi sitten selvittänyt virkailijalle että isää ei enää kiinnosta yhteishuoltajuus kun lapsi meni kouluun ja ottaa ehkä kerran kk kahdessa muksun viikonlopuksi. Näköjään työkkäriä ei ollenkaan kiinnosta ja ymmärrystä ei ole. Sanoin vielä edellisen puhelun päätteeksi että olisi vakituinen työ jos en olisi yhtäkkiä yksinhuoltajaksi jäänyt. Tosin sillä ehdolla että kolmivuoroa olisi tehnyt, ei neuvotteluvaraa.
Ap.
Työkkäri ei ole sosiaalitoimisto! Siellä ei tarvitse ottaa huomioon sitä, mikä sinusta olisi kivaa ja mukavaa.
Vierailija kirjoitti:
Työkkäri ei voi määrätä vuorotyöhön, ainoastaan päivä. Näin mulle sanottiin siellä...
Itse asiassa työkkäri ei määrää ketään töihin, mutta jos alalla vuorotyö on normi, niin työttömän oletetaan vuorotyötä hakevan.Jos ei hae, saa selvarin ja karenssin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sitä voi haluta tehdä töitä, mutta jonkun aikaan ns päivävuorossa, elämäntilanteesta johtuen.
Sitten etsit sen päivätyön tai saat karenssin. helppoa. Minäkin haluan päivätyön yövartijana, elämäntilanteesta johtuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa työkkäri ei määrää ketään töihin, mutta jos alalla vuorotyö on normi, niin työttömän oletetaan vuorotyötä hakevan.Jos ei hae, saa selvarin ja karenssin.
Ei saa. Eikä tarvitse hakea vuorotyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa. Eikä tarvitse hakea vuorotyötä.
Ihan faktana: saa karenssin, jos siihen on syytä ja on haettava vuorotyötä.
terveisin työkkärin tätioletettu
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko?
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/yksinhuoltaja-anja-ei-voinut-jattaa…
Tuollaista se oli vielä pari vuotta sitten, tuskin on muuttunut.
Tämä minuakin kiinnostaisi, että onko pakko työnhakijana ottaa vuorotyötä vastaan? Onko se lain mukaan perusteltua jos kuitenkin ideana on olla "työmarkkinoiden käytettävissä" eli päivätyöhön on käytettävissä. Kehotetaan vaan neuvottelemaan vuorotyö päivätyöksi jos on pieniä koululaisia. Sitten vielä tälle rekrytoijalle joka käräyttelee hakijoita, kun eivät voi hyppiä kaikkina vuorokauden aikoina töissä ja hänen mukaansa vieroksuvat töitä, niin lämpimästi toivon että joudut itse samanlaisen tilanteen eteen.
Vierailija kirjoitti:
Tekosyitä, ettei muka päästäs 8 vuotiaan takia töihin. Itse olen ollut peruskoulun 1 luokalta yksin, kun vanhemmat töissä. Täyspäiväinfn työssäkävijä musta tuli ja samaa näyttää tekevän toinen sukupolvi. Ei kannata kasvattaa niistä äidin helmoissa pyöriviä mukuloita vaan tukee itselliseen tekemiseen.
Tee hyvä hakemus ja rohkeutta jättää se lapsi joiksikin illoiksi yksin.
Lain mukaan alle 12-vuotiasta ei saa jättää yksin. Kiva sitten, jos lapsi huostaanotetaan työn takia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekosyitä, ettei muka päästäs 8 vuotiaan takia töihin. Itse olen ollut peruskoulun 1 luokalta yksin, kun vanhemmat töissä. Täyspäiväinfn työssäkävijä musta tuli ja samaa näyttää tekevän toinen sukupolvi. Ei kannata kasvattaa niistä äidin helmoissa pyöriviä mukuloita vaan tukee itselliseen tekemiseen.
Lain mukaan alle 12-vuotiasta ei saa jättää yksin. Kiva sitten, jos lapsi huostaanotetaan työn takia
Mikä laki?
Lisäksi varhaiskasvatuslain mukaan lapsella on oikeus hoitopaikkaan vanhemman töiden tai opintojen takia myös kouluikäisenä. Eli ei lapsi ole yksin kotona, lapsi on vuoropäiväkodissa.
Äitilleni kävi samallailla joskus. Olin itse silloin 8-vuotias ja pikkusiskoni 1v. Sai työtarjouksen vuorotyöstä. Ei työkkäri kuunnellut valituksia siitä, että minua ei saa minnekään hoitoon. 1v pikkusiskoni tietenkin olisi vuoropäiväkotiin päässyt (sellaisessa minäkin olin tarhaikäisenä), mutta eihän 8-vuotiaille yksinkertaisesti ole hoitopaikkoja missään. Työkkäristä kehotettiin viemään mummolaan (asuivat satojen kilometrien päässä) ja sitten lätkäisivät karenssin, kun ei työtä voinut vastaanottaa. Että kyllä se valitettavasti sellaista on. Toivottavasti haastattelusi menee huonosti (heh) etkä saa töitä. Tsemppiä, ei ole helppoa olla yksinhuoltajana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä laki?
Lisäksi varhaiskasvatuslain mukaan lapsella on oikeus hoitopaikkaan vanhemman töiden tai opintojen takia myös kouluikäisenä. Eli ei lapsi ole yksin kotona, lapsi on vuoropäiväkodissa.
Vuoropäiväkodit eivät ota kouluikäisiä lapsia. Kokemusta on, ekaluokkalaistakaan ei huolita. Näin ainakin n. 10 vuotta sitten
Ei 7-12 vuotias ole enää päiväkodissa, vaan hoitopaikka pitää keksiä jostain muualta!
Vierailija kirjoitti:
Tämä minuakin kiinnostaisi, että onko pakko työnhakijana ottaa vuorotyötä vastaan? Onko se lain mukaan perusteltua jos kuitenkin ideana on olla "työmarkkinoiden käytettävissä" eli päivätyöhön on käytettävissä. Kehotetaan vaan neuvottelemaan vuorotyö päivätyöksi jos on pieniä koululaisia. Sitten vielä tälle rekrytoijalle joka käräyttelee hakijoita, kun eivät voi hyppiä kaikkina vuorokauden aikoina töissä ja hänen mukaansa vieroksuvat töitä, niin lämpimästi toivon että joudut itse samanlaisen tilanteen eteen.
Jos se on alalla normaali käytäntö, niin vuorotyötä on otettava vastaan tai sitten saa karenssin. Mikä on ihan oikein, koska meillä on jo nyt runsaasti yksinhuoltajia vaikka sairaanhoitajina eikä heillä ole mahdollisuutta irtisanoutua karenssitta vetoamalla lastenhoitoon. Miksi siis töiden vastaanottamisessa ei olisi samoja sääntöjä?
Vierailija kirjoitti:
Ei 7-12 vuotias ole enää päiväkodissa, vaan hoitopaikka pitää keksiä jostain muualta!
Varhaiskasvatuslaki määrää kunnan tarvittaessa huolehtimaan yksinhuoltajan lapsen hoidosta, joten päiväkoti on ensisijainen paikka, 1-3 -luokkalaista vanhemmalle voidaan tarjota paikka vaikka perhepäivähoitajalla. Kunta ei voi tästä vastuustaan laistaa.