Sinä, joka et ole ottanut influenssarokotetta ainakaan 10:neen vuoteen:
Kuinka monta kertaa olet sairastanut influenssan rajusti?
Kommentit (162)
Ap, opettele kirjoittamaan _edes_ peruskoulutason suomea.
Se kirjoitetaan "10 vuoteen" eikä "10:neen vuoteen".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mikähän ihme tekisi koronasta erilaisen tässä suhteessa??
On, paitsi että jos nakki napsahtaa omalle kohdalle... Menetin ystäväni long covidille, sai tartunnan joulukuussa 2019 ja menehtyi viime kuussa. Ei koskaan tullut täysin terveeksi. Toinen ystäväni sairasti syyskuussa, ei ole vieläkään kunnossa. Eli vaikka joo suurin osa näyttää tervehtyvän, entäs kun ei tervehdykään?
Oho, tuli väärä lainaus. Tämä oli tarkoitettu viestiin, jossa sanottiin tämän kaiken olevan liioittelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ottanut ikinä enkä sairastanutkaan yhtään influenssaa. En ymmärrä miten jotkut aikuiset ihmiset sairastavat jatkuvasti kuumetauteja.
Minä aloin sairastaa vaikeita flunssia kun aloin aktiivisesti harrastaa liikuntaa. Silloin kun olin täysi sohvaperuna niin meni helposti yli 5 vuotta että tuli edes nuhaa. Nyt kun olen taas vähentänyt reippaasti treenaamista lähes nolla tasolle niin olen pysynyt hyvin terveenä.
Sama täällä. Kuukauden välein kipeänä, kun treenaa aktiivisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ottanut influenssapiikin kahdesti (silloinen työnantaja tarjosi) ja molempina talvina olin normia useammin kipeänä. Jälkimmäisenä vuonna sairastin myös influenssan todella rajuna eli ei kiitos rokotteille.
Joitakin vuosia sitten influenssarokote floppasi täysin. Arvion mukaan ihmisiä kuoli yli 2000.
😶 ?
Kaudella 2016-2017 ylikuolemia influenssaan oli ehkä jopa 2334 henkilöä. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/134915/TY%C3%962017_30_Inf..., Taulukko 4
Sairaalat oli täynnä flunssapotilaita. Kuolemista suurin osa johtui jälkitaudista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Influenssarokotetta en ole ottanut muuten kuin sikapiikin, josta ei tullut minkäänlaista oiretta. Ja sen otin sen vuoksi että sairastin SARS1:n v. 2003 ja se oli kyllä elämäni rajuin keikka. En halua tätä kakkostakaan, eli kyllähän se nykytiedon valossa rokotteelle tieni käy.
Mutta kysymys oli niille, jotka eivät ole ottaneet.
Niin, en ole 10 vuoteen ottanut, kuten otsikossa kysyttiin.
Vierailija kirjoitti:
Puhekielessä ihmiset puhuu flunssarokotteesta, ja jokainen tietää, mitä sillä tarkoitetaan.
Puhuu kuka puhuu. Ja aika moni tuskin oikeasti tietää, mitä sillä tarkoitetaan, ja mitä viruksia vastaan se on tarkoitettu suojaamaan.
Monet luulevat että flunssa ja influenssa on sama asia. Ja ajattelevat että influenssarokotuksen pitäisi suojata flunssilta. Tai ajattelevat, että influenssarokotukset eivät toimi, kun eivät estäneet flunssaan sairastumista.
Vierailija kirjoitti:
Se kirjoitetaan "10 vuoteen" eikä "10:neen vuoteen".
No itse asiassa mietin, onko oikea kirjoitustapa 10:een... ja niinhän se on, tarkistin äsken.
"Puhekielessä" käytän kuitenkin mainitsemaasi muotoa, vaikka jos tarkkoja ollaan, se olisi "kymmenen vuoteen" (ei "kymmeneen vuoteen").
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhekielessä ihmiset puhuu flunssarokotteesta, ja jokainen tietää, mitä sillä tarkoitetaan.
Puhuu kuka puhuu. Ja aika moni tuskin oikeasti tietää, mitä sillä tarkoitetaan, ja mitä viruksia vastaan se on tarkoitettu suojaamaan.
Monet luulevat että flunssa ja influenssa on sama asia. Ja ajattelevat että influenssarokotuksen pitäisi suojata flunssilta. Tai ajattelevat, että influenssarokotukset eivät toimi, kun eivät estäneet flunssaan sairastumista.
Kyllä mä uskon, että jokainen influenssarokotteen ottava tietää, että se on vaarallisempaa tautia varten, jota he eivät arvele välttämättä kestävänsä. Mutta niin kansan kuin ammattilaistenkin keskuudessa käytetään lyhenteitä.
Minä en ole koskaan ottanut influenssarokotetta. Viimeisen 10 vuoden aikana olen ollut yhden kerran "kunnolla kipeä". Minulla oli ilmeisesti aika paha hengitystieinfektio ja voi että, en muista että olisin ikinä eläessäni yskinyt niin pahasti. Tuntu kirjaimellisesti siltä että yskin keuhkoni pihalle. Tuntui pahalta naapureiden puolesta koska voimakkaat yskäisyt/min olivat jo sitä luokkaa että ei meinannut pysyä laskuissa mukana. Ääni oli ihan käheä. Epäilen että se on ainut kerta kun olet saattanut sairastaa influenssan, tai toki olen joskus voinut sairastaa oireettomana.
En ole ottanut influenssarokotetta koska en ole perusterveenä kokenut sitä tarpeelliseksi. Muistelisin lukeneeni että vuosittain rokotetuilla kissoilla olisi suurempi riski tiettyihin sairauksiin (mm. krooninen munuaisten vajaatoiminta) kuin verrokeilla ja se on ehkä alituisesti vaikuttanut päätöksiin, vaikka pääsyy on se että uskon perusterveenä selviäväni influenssoista. Rokotusohjelman rokotteet olen ottanut ja influenssan otan varmaankin myöhemmässä elämässä jos ja kun terveydentila ei ole yhtä hyvä kuin tässä iässä.
Vierailija kirjoitti:
"Flunssaviruksia" on pari sataa erilaista, eikä niihin ole rokotteita olemassa. "Flunssat" eivät ole tappavia. Influenssaan sen sijaan Suomessakin kuolee vuosittain satoja. Koronavirukset ovat sitten taas erilasia kuin flunssa- tai influenssavirukset.
Tähän sellanen tarkennus, että "flunssaviruksista" osa on erinomaisen tappavia, esimerkiksi RS niittää kertäessään maailmanlaajuisesti n. 500 000 vuodessa.
Mikään ei myöskään estä tekemästä rokotteita flunssaviruksia vastaan, esimerkiksi Sputnikin ottaneet saanevat samalla vastustuskykyä niille parille adenovirukselle joita siinä käytetään virusvektoreina.
Ja kolmas tarkennus on se, että normaalikierron flunssaviruksiin kuuluu myös pari koronavirusta, joskin adenot ja rhinot ovat tietysti ihan eri tavalla edustettuina.
"Flunssakausi" normaalisti alkaa loppusyksyllä, ja loppuu alkukeväällä; voi joinakin vuosina alkaa jo syksyn puolessavälissä, ja loppua kevään puolessavälissä, joka tapauksessa kesään mennessä hiipuen.
Aiemmin otin influenssarokotteen vain satunnaisesti, lähinnä jos ennustettiin vaikeaa muotoa. Sairastin influenssan ainakin kerran, kun en ollut rokotetta ottanut. Oli karseaa.
Sitten eräänä vuonna 10 vuotta nuorempi ystäväni sairastui pahasti influenssaan. Hän oli pitkään todella sairaana, ja sen jälkeen vielä monta kuukautta ihan huomattavan uupunut, kalpea ja heikko. Säikähdin siitä sen verran, että sen jälkeen olen ottanut piikin joka vuosi, ja nyt se on tarpeen siksikin että iäkäs äitini on riskiryhmää. Enkä tästä nuorene itsekään. Mitenkään erityistä halua ei ole sairastua pahasti, saati kuolla vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Influenssarokotetta en ole ottanut muuten kuin sikapiikin, josta ei tullut minkäänlaista oiretta. Ja sen otin sen vuoksi että sairastin SARS1:n v. 2003 ja se oli kyllä elämäni rajuin keikka. En halua tätä kakkostakaan, eli kyllähän se nykytiedon valossa rokotteelle tieni käy.
Mutta kysymys oli niille, jotka eivät ole ottaneet.
Niin, en ole 10 vuoteen ottanut, kuten otsikossa kysyttiin.
Jaa hämäs toi "muuta kuin".
Mutta et vastannut aloituksen kysymykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kirjoitetaan "10 vuoteen" eikä "10:neen vuoteen".No itse asiassa mietin, onko oikea kirjoitustapa 10:een... ja niinhän se on, tarkistin äsken.
"Puhekielessä" käytän kuitenkin mainitsemaasi muotoa, vaikka jos tarkkoja ollaan, se olisi "kymmenen vuoteen" (ei "kymmeneen vuoteen").
Se on 10:een vain, jos se "kymmeneen" on yksin, ilman esim. sanaa "vuoteen", joka taipuu. Mutta kun seuraava sana taipuu "vuoteen", se kirjoitetaan 10 vuoteen - VAIKKA sanotaan "kymmeneen vuoteen".
Tarkistapa siis uudelleen.
En ottanut kyseinen rokote, Otin kyllä korona rokoteen ilolla. Kontaktini vähäiset ,elämä kapenee eläkeellä.Uskon raakaan inkivärin ja valkosipuli. Tarkoitan en niitä kulota ymm.Vaan raastan ravintoni pääle, mitä syönki.Kun ravintoni valmis ja lautasella päälle,inkivääri ja valkosipuli.Haju haitta tietysti valkkosipulin on ympäristöni,mitä väliä.Toinen ulkoilen paljon yksin päivitäin .Säällä kuin säällä läpi vuoden aikojen.Ehkä antaa vastustus kykyä?Ainakin tuo hyvät unen lahjat kuin mielen ulkoilu.Eikös ne unetkin yhteydessä terveyteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kirjoitetaan "10 vuoteen" eikä "10:neen vuoteen".No itse asiassa mietin, onko oikea kirjoitustapa 10:een... ja niinhän se on, tarkistin äsken.
Tarkistit väärin 😄😄😄
Influenssarokotetta en ole koskaan ottanut. Vuonna 2015 sairastin keuhkokuumeen, mutta en tiedä, liittyikö se influenssaan kun testiä ei otettu. Muutoin olen hyvin harvoin kipeänä, pieni flunssa saattaa tulla viiden vuoden välein suunnilleen. Koronarokotteen otin.
En kertaakaan.
Ennen näitä rokotteita sairastin kahtena jouluna peräkkäin 1980-luvin puolessa välissä, sen jälkeen en yhtään kertaa.
On, paitsi että jos nakki napsahtaa omalle kohdalle... Menetin ystäväni long covidille, sai tartunnan joulukuussa 2019 ja menehtyi viime kuussa. Ei koskaan tullut täysin terveeksi. Toinen ystäväni sairasti syyskuussa, ei ole vieläkään kunnossa. Eli vaikka joo suurin osa näyttää tervehtyvän, entäs kun ei tervehdykään?