Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sinä, joka et ole ottanut influenssarokotetta ainakaan 10:neen vuoteen:

Vierailija
27.05.2021 |

Kuinka monta kertaa olet sairastanut influenssan rajusti?

Kommentit (162)

Vierailija
61/162 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nytkö sitten pitäisi kauhulla seurata meidän kuin käy tuplahötsättyjen ja päättellä että voi kamalaa, kyllä on korona paha tauti kun ei kaksikaan piikkiä auttanut, täytyypä itekkin mennä ja ottaa vaikka kolme, jos tuo sitten purisi koronaan

Vierailija
62/162 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lienee tyhmä kysymys, mutta voivatko turhat rokotteet "laiskistaa" kehon omaa järjestelmää? Työyhteisössä kiersi kamala sikaflunssa aikoinaan joulunpyhinä, ja nyt kenellekään ei ole korona aiheuttanut oireita, vaikka työ altistaa...

En tiedä mistä johtuu, mutta monella täntyyppisell (hengitystieinfektioita aiheuttavalla) taudilla on taipumus kadota kuin itsestään. Ne vain kiertää aikansa, ja hiipuu pois...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/162 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

rtyrety kirjoitti:

Nytkö sitten pitäisi kauhulla seurata meidän kuin käy tuplahötsättyjen ja päättellä että voi kamalaa, kyllä on korona paha tauti kun ei kaksikaan piikkiä auttanut, täytyypä itekkin mennä ja ottaa vaikka kolme, jos tuo sitten purisi koronaan

Heh, ne rokotteet taitaa olla pahasti myöhässä. (Jos edes hyödyllisiä.) Meni jo, se flunssakausi, ja ties mitä variantteja missäkin pyörii... ei ole sellaista massaesiintymistä tietystä variantista, johon ennätettäisiin rokottaa. Ei ole ongelmaa.

Vierailija
64/162 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ottanut rokotusta. Ei ole ollut influenssaa, ja viimeksi vuonna 2007 on ollut kova flunssa.

Vierailija
65/162 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tämä on nyt kuulkaa ihan paisuttamalla paisuteltu ongelma.

Vierailija
66/162 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mikähän ihme tekisi koronasta erilaisen tässä suhteessa??

Vierailija
67/162 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä ottanut influenssarokotetta, enkä ole tiettävästi sairastanut influenssaa.

Mulla on joka kevät ja syksy pikku flunssa (yskällä) ja välillä katoaa ääni. Kuumetta/lämpöä ei ole ollut flunssan yhteydessä sitten vuoden 1991.

Olen syönyt terveellisesti ja epäterveellisesti eikä sillä ole havaintojeni mukaan ollut vaikutusta mun nuhiin tai yskiin.

Sama juttu tulee olemaan koronan kanssa. Ei se sen kummempi flunssa oo.

Flunssa ja influenssa eivät suinkaan ole sama asia.

THL:

"Flunssaa eli nuhakuumetta aiheuttavia viruksia on ainakin parisataa erilaista. Flunssaan liittyy usein kurkkukipua, nuhaa ja yskää, mutta ei välttämättä aina kuumetta. Flunssa paranee parhaiten lepäämällä eikä vaadi erityistä hoitoa.

Influenssa on influenssavirusten aiheuttama tauti. Se alkaa tyypillisesti nopeasti nousevalla korkealla kuumeella, ja siihen voi liittyä lihaskipua, yskää ja päänsärkyä. Taudinkuva on usein flunssaa voimakkaampi. Myös influenssan hoito on pääasiassa oireenmukaista. Lapsilla, vanhuksilla ja riskiryhmiin kuuluvilla se voi joskus vaatia sairaalahoitoa. Influenssaa voidaan ehkäistä rokotteella."

Me puhutaan "flunssakaudesta" ja "flunssarokotteesta", tarkoitetaan influenssaa. Jatkossa myös koronaa.

Olet selvästi käsittänyt asiat väärin. "Flunssakausi" tarkoittaa nimenomaan noita nuhakuumeita. "Flunssarokote" on selvästi väärä nimitys, koska kyseessä on influenssavirusrokote. Se ei "flunssiin" sairastumista estäkään, koska kyseessä ovat aivan eri virukset. "Flunssaviruksia" on pari sataa erilaista, eikä niihin ole rokotteita olemassa. "Flunssat" eivät ole tappavia. Influenssaan sen sijaan Suomessakin kuolee vuosittain satoja. Koronavirukset ovat sitten taas erilasia kuin flunssa- tai influenssavirukset.

Totta tässä on se, että Covid-19 jäänee kiertelemään maailmaan koko ajan hiljalleen muuntuen influenssavirusten ohella, ja siihen influenssarokotusten tapaan tullee tarjolle vuotuiset rokotukset.

"Flunssat" sen sijaan joudutaan sairastamaan edelleen ilman rokotteiden suojaa entiseen tapaan. 

Vierailija
68/162 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä ottanut influenssarokotetta, enkä ole tiettävästi sairastanut influenssaa.

Mulla on joka kevät ja syksy pikku flunssa (yskällä) ja välillä katoaa ääni. Kuumetta/lämpöä ei ole ollut flunssan yhteydessä sitten vuoden 1991.

Olen syönyt terveellisesti ja epäterveellisesti eikä sillä ole havaintojeni mukaan ollut vaikutusta mun nuhiin tai yskiin.

THL:

"Flunssaa eli nuhakuumetta aiheuttavia viruksia on ainakin parisataa erilaista. Flunssaan liittyy usein kurkkukipua, nuhaa ja yskää, mutta ei välttämättä aina kuumetta. Flunssa paranee parhaiten lepäämällä eikä vaadi erityistä hoitoa.

Influenssa on influenssavirusten aiheuttama tauti. Se alkaa tyypillisesti nopeasti nousevalla korkealla kuumeella, ja siihen voi liittyä lihaskipua, yskää ja päänsärkyä. Taudinkuva on usein flunssaa voimakkaampi. Myös influenssan hoito on pääasiassa oireenmukaista. Lapsilla, vanhuksilla ja riskiryhmiin kuuluvilla se voi joskus vaatia sairaalahoitoa. Influenssaa voidaan ehkäistä rokotteella."

Me puhutaan "flunssakaudesta" ja "flunssarokotteesta", tarkoitetaan influenssaa. Jatkossa myös koronaa.

Olet selvästi käsittänyt asiat väärin. "Flunssakausi" tarkoittaa nimenomaan noita nuhakuumeita. "Flunssarokote" on selvästi väärä nimitys, koska kyseessä on influenssavirusrokote. Se ei "flunssiin" sairastumista estäkään, koska kyseessä ovat aivan eri virukset. "Flunssaviruksia" on pari sataa erilaista, eikä niihin ole rokotteita olemassa. "Flunssat" eivät ole tappavia. Influenssaan sen sijaan Suomessakin kuolee vuosittain satoja. Koronavirukset ovat sitten taas erilasia kuin flunssa- tai influenssavirukset.

Totta tässä on se, että Covid-19 jäänee kiertelemään maailmaan koko ajan hiljalleen muuntuen influenssavirusten ohella, ja siihen influenssarokotusten tapaan tullee tarjolle vuotuiset rokotukset.

"Flunssat" sen sijaan joudutaan sairastamaan edelleen ilman rokotteiden suojaa entiseen tapaan. 

Ei, ei, vaan flunssakausi tarkoittaa ajanjaksoa, jossa suurin epidemiapiikki, "pikkuaaltoineen". 

Vierailija
69/162 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Influenssarokotetta en ole ottanut muuten kuin sikapiikin, josta ei tullut minkäänlaista oiretta. Ja sen otin sen vuoksi että sairastin SARS1:n v. 2003 ja se oli kyllä elämäni rajuin keikka. En halua tätä kakkostakaan, eli kyllähän se nykytiedon valossa rokotteelle tieni käy. 

Vierailija
70/162 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhekielessä ihmiset puhuu flunssarokotteesta, ja jokainen tietää, mitä sillä tarkoitetaan. 

Vierailija
71/162 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronakin on vanha tuttu SARS...

Vierailija
72/162 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 29, en ole koskaan ottanut influenssarokotetta enkä koskaan sairastanut influenssaa. Lievässä funssassakin vain parin vuoden välein jos sitäkään.

Vierailija
73/162 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Influenssarokotetta en ole ottanut muuten kuin sikapiikin, josta ei tullut minkäänlaista oiretta. Ja sen otin sen vuoksi että sairastin SARS1:n v. 2003 ja se oli kyllä elämäni rajuin keikka. En halua tätä kakkostakaan, eli kyllähän se nykytiedon valossa rokotteelle tieni käy. 

Mutta kysymys oli niille, jotka eivät ole ottaneet.

Vierailija
74/162 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ottanut influenssapiikin kahdesti (silloinen työnantaja tarjosi) ja molempina talvina olin normia useammin kipeänä. Jälkimmäisenä vuonna sairastin myös influenssan todella rajuna eli ei kiitos rokotteille. 

Joitakin vuosia sitten influenssarokote floppasi täysin. Arvion mukaan ihmisiä kuoli yli 2000.

😶 ?

Vierailija
75/162 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ottanut influenssarokotteita satunnaisen harvakseltaan, riippuen siitä mitä on tarjottu ja mikä on ollut elämäntilanne (otin esimerkiksi kun lapset menivät ensimmäistä kertaa päiväkotiin). Sikapiikkiä en ottanut sen sisällön vuoksi. Influenssaoireinen tauti minulla on ollut aikuisiällä kerran n. kolmekymppisenä, silloinkin lievänä. Lapsuudesta en ole ihan satavarma, mutta en ainakaan muista influenssaa olleen koskaan.

Muuten vastustuskykyni ei ole häävi.

Vierailija
76/162 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa mahdollista, että moni "flunssa" on lievä influenssa - sellaisena, kuin normaali ihminen influenssan kestää.

Vierailija
77/162 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se influenssatesti maksa 400-500 euroa?

Vierailija
78/162 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä ottanut, olen sairastanut sikainfluenssan v. 2009. 

Vierailija
79/162 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

THL:

Ei, ei, vaan flunssakausi tarkoittaa ajanjaksoa, jossa suurin epidemiapiikki, "pikkuaaltoineen". 

Ajanjaksoa tietysti, mutta älä sotke flunssia influenssoihin. Äläkä COVID-19:ää infuenssoihin tai "flunssiin".

Yhteistä näissä on se, että epidemiapiikit ajoittuvat samoihin vuodenaikoihin. Kesällä esiintyvyys on vähäisempää.

Vierailija
80/162 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkään aikaan en ottanut ja sitten sairastuin. Tuli niin pahana, että sydämen takia piti olla osastolla. Sen jälkeen oon kyllä ottanut rokotteen!