Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sinä, joka et ole ottanut influenssarokotetta ainakaan 10:neen vuoteen:

Vierailija
27.05.2021 |

Kuinka monta kertaa olet sairastanut influenssan rajusti?

Kommentit (162)

Vierailija
41/162 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ottanut koskaan enkä tiedä varmuudella edes influenssaa sairastaneeni.

Nuhakuumeeksi tai angiinaksi olen kaikki tautini luokitellut.

Vierailija
42/162 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

eterter kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisyys sairastua on pieni. Rokotetta suositellaankin lähinnä niille joilla sairastuminen olisi perussairauden takia riski.

Joillain työpaikoilla tarjotaan rokotetta siksi, ettei koko firma tyhjenisi yhdellä kertaa kun joku saa influenssan. Ja osa vapaamatkustaa.

Koronarokote on jo toista vuotta pyörinyt pandemia joka ei osoita hiipumistsa. Siksi siihen rokotetaan vähän useammin. Ja osa vapaamatkustaa.

Vapaamatkustajien läsnäolon ei pitäisi henkisesti häiritä niitä jotka ilomielin ottavat piikkinsä ja pitävät sitä tervellisenä ja hyvinvointiaan lisäävänä riskittömänä rohtona

lol

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/162 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronan kanssa tulee olemaan ihan sama juttu. Mutta arvatkaapas vain, ketkä siitä ottavat kunnian...

Vierailija
44/162 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kertaakaan ottanut, ja influenssaa ei tietääkseni ole ollut. Sikainfluenssan ehkä sairastin.

Vierailija
45/162 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ottanut influenssarokotetta ja olen jatkuvasti sairaana flunssakausina. En tiedä onko ollut influenssaa vai ei, kun ei ole ikinä testattu. Jatkuva stressi ja univaje tuhonnut vastustuskyvyn.

Vierailija
46/162 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tietää onko raju flunssa flunssaa vai influenssaa? Pari vuotta sitten oli kova flunssa joka kesti varmaan 3 viikkoa. Silloin epäilin että olisiko influenssa. En ole kuitenkaan ottanut koskaan influenssarokotetta koska flunssaoireet eivät sinänsä pelota minua enkä ole riskiryhmien kanssa tekemisissä. Korona taas on moninaisine oireineen niin erilainen ja tuhoisa tauti, että sitä vastaan otan piikin mielelläni.

Vierailija
47/162 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairastanut elämässäni yhden influenssan sikavuonna 2010. Kotihoidolla meni.

En ole ottanut influenssarokotetta koskaan, en sikaversiotakaan.

Olen saanut ensimmäisen koronarokotteen. Luultavasti myös sairastanut koronan selkein mutta vaarattomin oirein helmikuussa -20.

N42

Vierailija
48/162 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä ottanut influenssarokotetta, enkä ole tiettävästi sairastanut influenssaa.

Mulla on joka kevät ja syksy pikku flunssa (yskällä) ja välillä katoaa ääni. Kuumetta/lämpöä ei ole ollut flunssan yhteydessä sitten vuoden 1991.

Olen syönyt terveellisesti ja epäterveellisesti eikä sillä ole havaintojeni mukaan ollut vaikutusta mun nuhiin tai yskiin.

Sama juttu tulee olemaan koronan kanssa. Ei se sen kummempi flunssa oo.

Flunssa ja influenssa eivät suinkaan ole sama asia.

THL:

"Flunssaa eli nuhakuumetta aiheuttavia viruksia on ainakin parisataa erilaista. Flunssaan liittyy usein kurkkukipua, nuhaa ja yskää, mutta ei välttämättä aina kuumetta. Flunssa paranee parhaiten lepäämällä eikä vaadi erityistä hoitoa.

Influenssa on influenssavirusten aiheuttama tauti. Se alkaa tyypillisesti nopeasti nousevalla korkealla kuumeella, ja siihen voi liittyä lihaskipua, yskää ja päänsärkyä. Taudinkuva on usein flunssaa voimakkaampi. Myös influenssan hoito on pääasiassa oireenmukaista. Lapsilla, vanhuksilla ja riskiryhmiin kuuluvilla se voi joskus vaatia sairaalahoitoa. Influenssaa voidaan ehkäistä rokotteella."

Vierailija
49/162 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ottanut influenssapiikin kahdesti (silloinen työnantaja tarjosi) ja molempina talvina olin normia useammin kipeänä. Jälkimmäisenä vuonna sairastin myös influenssan todella rajuna eli ei kiitos rokotteille. 

Joitakin vuosia sitten influenssarokote floppasi täysin. Arvion mukaan ihmisiä kuoli yli 2000.

Vierailija
50/162 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä kun ei ole koskaan testattu, mutta luultavasti kerran 8-vuotiaana. Olin viikon kuumeessa, kun lämpö laski normaaliksi menin kouluun mutta kuume nousi taas ja olin toisen viikon pois. Kuume yli 39 ja hourailin.

Sen jälkeen lukiossa kerran nousi yhtäkkiä kuume 39 yhtenä iltapäivänä, mutta nukuin joku 15 h ja kuume poistui eikä palannut, joten mikä lie, ehkä tavallinen vilustuminen.

Nyt olen keski-ikäinen. Yleensäkään taudit eivät tartu herkästi.

Vierailija
51/162 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ottanut koskaan, enkä tietääkseni ole sairastanut influenssaa. Olen ollut väsynyt ja aivoni kuin sumussa sikainfluenssarokotteen otettuani, sattumaa? Harmi, että olin silloin alaikäinen ja otin rokotteen kun muutkin koululaiset. Vanhempani eivät ole koskaan osanneet kyseenalaistaa hätäisesti valmistettuja rokotteita.

Vierailija
52/162 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kertaakaan. Kerran hyvin lievästi.

Vierailija
53/162 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä ottanut influenssarokotetta, enkä ole tiettävästi sairastanut influenssaa.

Mulla on joka kevät ja syksy pikku flunssa (yskällä) ja välillä katoaa ääni. Kuumetta/lämpöä ei ole ollut flunssan yhteydessä sitten vuoden 1991.

Olen syönyt terveellisesti ja epäterveellisesti eikä sillä ole havaintojeni mukaan ollut vaikutusta mun nuhiin tai yskiin.

Sama juttu tulee olemaan koronan kanssa. Ei se sen kummempi flunssa oo.

Flunssa ja influenssa eivät suinkaan ole sama asia.

THL:

"Flunssaa eli nuhakuumetta aiheuttavia viruksia on ainakin parisataa erilaista. Flunssaan liittyy usein kurkkukipua, nuhaa ja yskää, mutta ei välttämättä aina kuumetta. Flunssa paranee parhaiten lepäämällä eikä vaadi erityistä hoitoa.

Influenssa on influenssavirusten aiheuttama tauti. Se alkaa tyypillisesti nopeasti nousevalla korkealla kuumeella, ja siihen voi liittyä lihaskipua, yskää ja päänsärkyä. Taudinkuva on usein flunssaa voimakkaampi. Myös influenssan hoito on pääasiassa oireenmukaista. Lapsilla, vanhuksilla ja riskiryhmiin kuuluvilla se voi joskus vaatia sairaalahoitoa. Influenssaa voidaan ehkäistä rokotteella."

Me puhutaan "flunssakaudesta" ja "flunssarokotteesta", tarkoitetaan influenssaa. Jatkossa myös koronaa.

Vierailija
54/162 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noniin, hengissä selvitty - ilman rokotteita!

Vierailija
55/162 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ottanut ikinä enkä sairastanutkaan yhtään influenssaa. En ymmärrä miten jotkut aikuiset ihmiset sairastavat jatkuvasti kuumetauteja.

Minä aloin sairastaa vaikeita flunssia kun aloin aktiivisesti harrastaa liikuntaa. Silloin kun olin täysi sohvaperuna niin meni helposti yli 5 vuotta että tuli edes nuhaa. Nyt kun olen taas vähentänyt reippaasti treenaamista lähes nolla tasolle niin olen pysynyt hyvin terveenä.

Vierailija
56/162 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tietää onko raju flunssa flunssaa vai influenssaa? Pari vuotta sitten oli kova flunssa joka kesti varmaan 3 viikkoa. Silloin epäilin että olisiko influenssa. En ole kuitenkaan ottanut koskaan influenssarokotetta koska flunssaoireet eivät sinänsä pelota minua enkä ole riskiryhmien kanssa tekemisissä. Korona taas on moninaisine oireineen niin erilainen ja tuhoisa tauti, että sitä vastaan otan piikin mielelläni.

Ei sitä helposti tiedäkään testaamatta.

Oireista voi kuitenkin jotain päätellä. Influenssaan ei yleensä kuulu erityisesti nuhaa ja flunssan räkäisyyttä, mutta sen sijaan siinä on usein korkea kuume ja lihas- ja päänsärkyä, yskää ym.

Vierailija
57/162 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

40 vuotias, ikinä en ole ottanut rokotetta ja sairastanut yhden kerran lapsena.

Vierailija
58/162 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtäkkiä koronan kanssa terve ihminen ja hänen puolustusjärjestelmänsä onkin muka täysin avuton...

Kusetusta.

Vierailija
59/162 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 27v. ja vain yhtenä vuonna ottanut influenssarokotuksen, kun olin kesätöissä sairaalassa ja se vaadittiin. Olen sairastanut influenssan tietääkseni kerran. Toivuin siitä reilun viikon kotilevolla ilman lääkityksiä tai hoitoja. Olihan se rajumpi tauti kuin perusflunssa, mutta terveelle nuorelle aikuiselle ei vaarallinen kuitenkaan.

Vierailija
60/162 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ottanut rokotetta ikinä, enkä sairastanut influenssaa ikinä. Ilo ja usko terveyteen pitää terveenä. Jos meinaa joku sairaus "kolkutella" niin lisätään vasta panoksia. Lisää iloa ja uskon vahvistusta esim c-ja sinkki tableteilla.