Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuleva opiskelija täällä kysyy

Vierailija
30.07.2024 |

Tukien, osa-aikatyöstä saatavan palkan ja vuokramaksun jälkeen elämiseen jää n.300 e /kk. Onko mahdollista selvitä ilman lainaa? 

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On

Vierailija
2/33 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuu varmasti. Riippuu tietysti, pitääkö tuosta ostaa vaatteet, läppärit, kodinkoneet, netit, kännykät. Mutta kyllä tuolla hyvinkin syö, etenkin jos käyt päivittäin opiskelijahintaisella lounaalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mahdollista, mutta opiskelussa kyllä tosiaan tarvitaan kunnon läppärit ja puhelimet eli varaudu nyt ainakin näihin investointeihin.

Vierailija
4/33 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnistuu varmasti. Riippuu tietysti, pitääkö tuosta ostaa vaatteet, läppärit, kodinkoneet, netit, kännykät. Mutta kyllä tuolla hyvinkin syö, etenkin jos käyt päivittäin opiskelijahintaisella lounaalla.

Ihminen tarvitsee muutakin kuin ruokaa. Kyseessä ei ole vain ruokabudjetti. Rahalla pitää maksaa myös liikkuminen, vaatteet, lääkkeet, silmälasit, käyttötavarat, hygieniatarvikkeet, vapaa-ajan menot, kengät, puhelin, vakuutukset ja kaikki muutkin isommat ja pienemmät menot. 

Vierailija
5/33 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ottaa opintolaina, jos olet siihen oikeutettu. Sen halvempaa lainaa et tule enää saamaan. On lisäksi varmuutena elämässä, 300e on kovin vähän, tulee yllättäviäkin menoja.

Vierailija
6/33 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ottaa opintolaina, jos olet siihen oikeutettu. Sen halvempaa lainaa et tule enää saamaan. On lisäksi varmuutena elämässä, 300e on kovin vähän, tulee yllättäviäkin menoja.

Tämä on täyttä puppua. Opintolaina ei ole halpaa lainaa. Se on markkinakorkoista lainaa, josta korot juoksee täysimääräisenä jo opiskeluaikana.

Vierailija
7/33 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaalia lainaa se josta korot juoksee. Kannattaa nostaa vasta sitten kun oikeasti tuntuu että tarvitsee. Itse olen nyt opiskellut 1v korkeakoulussa ilman lainaa (lapsia 4). Asumistukea (tällä hetkellä 60€) en saa enää talvella ja silloin ehkä on pakko nostaa.

Vierailija
8/33 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Millä aikakaudella elät?  Jos vaa  mahdollista, niin enintään ihan loppuvaiheessa lainaa, jos suinkin mahdollista, niin ei korot juokse koko ajan ja kasvata taakkaa. Nykyään iso opintolaina on ihan surmanloukku.

Vierailija
9/33 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile. Et sinä tuolla budjetilla ainakaan nälkään kuole, huvitusten kanssa voi tehdä tiukempaa.

Vierailija
10/33 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useampi opiskelija rahoittaa opiskelujaan seksin myynnillä. Kertapanosta saa helposti 200e jopa 300e 

Odotan taas innolla syksyn ja opintojen alkua. Toki moni opiskelija rahoittaa kesänsäkin seksillä

T: setämies

Vierailija
11/33 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelu on täysin turhaa puuhaa

Vierailija
12/33 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuo summa olisi vain ruokaan ja välttämättömiin laskuihin (liikkuminen, sähkö, vakuutus, liittymä...), niin voisi just ja just pärjätä.

Vierailija
13/33 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet lapseton niin pärjäät kyllä, ehkä ei mitään opiskelijajuhlia joka viikonloppu mutta hyvinkin jäät henkiin.

Vierailija
14/33 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet lapseton niin pärjäät kyllä, ehkä ei mitään opiskelijajuhlia joka viikonloppu mutta hyvinkin jäät henkiin.

Lapsettomankin on maksettava elinkustannukset. 300 ei minkään kriteerin mukaan riitä yhden aikuisen kuluihin.

Vierailija
15/33 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Varsinkin, jos edes joskus vanhemmat/isovanhemmat auttaa ruokaostoksissa tms rahallisesti. Mun lapsella ei ollut edes tuota osa-aikatyötä, mutta oli saanut säästettyä armeijan päivärahasta sen verran, ettei ekana vuonna tarvinnut lainaa. Minä maksoin puhelimen, vakuutukset, YTHS-maksut,vuokratakuun ja annoin joskus pientä ruokarahaa. Tämä opiskelija on kyllä hyvin tarkka rahasta, syö yliopistolla halvan ruoan ja tekee päivän toisen ruoan aina kotona itse. Yksi sukulainen vie joskus vaatekauppaan ja maksaa ostoksia niin on aina esim hyvät kengät jalassa. Paljon kyllä riippuu siitä millainen rahankäyttäjä olet ja oletko tottunut istumaan kahviloissa tms.

Vierailija
16/33 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomankin on maksettava elinkustannukset. 300 ei minkään kriteerin mukaan riitä yhden aikuisen kuluihin.

Ei minkään kriteerin, mutta edullisesti kun syö kotiruokaa ja liikkuu vaikka pyörällä koululle jos asuu lähellä (oma opiskelija asunto on lähellä). Vaatteet kirpparilta. Ainakin itseä motivoi saada hyväpalkkainen työ, josta ei velkoja tarvitse pois maksella.

Itse olen siis opiskellut nyt 6v ajan putkeen ja laskujen jälkeen jäänyt 200€-400€/kk.

Vierailija
17/33 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On. Varsinkin, jos edes joskus vanhemmat/isovanhemmat auttaa ruokaostoksissa tms rahallisesti. Mun lapsella ei ollut edes tuota osa-aikatyötä, mutta oli saanut säästettyä armeijan päivärahasta sen verran, ettei ekana vuonna tarvinnut lainaa. Minä maksoin puhelimen, vakuutukset, YTHS-maksut,vuokratakuun ja annoin joskus pientä ruokarahaa. Tämä opiskelija on kyllä hyvin tarkka rahasta, syö yliopistolla halvan ruoan ja tekee päivän toisen ruoan aina kotona itse. Yksi sukulainen vie joskus vaatekauppaan ja maksaa ostoksia niin on aina esim hyvät kengät jalassa. Paljon kyllä riippuu siitä millainen rahankäyttäjä olet ja oletko tottunut istumaan kahviloissa tms.

Eli vastaus on, ei riitä. Eikö ihmiset osaa lukea aloitusta?

Vierailija
18/33 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minkään kriteerin, mutta edullisesti kun syö kotiruokaa ja liikkuu vaikka pyörällä koululle jos asuu lähellä (oma opiskelija asunto on lähellä). Vaatteet kirpparilta. Ainakin itseä motivoi saada hyväpalkkainen työ, josta ei velkoja tarvitse pois maksella.

Itse olen siis opiskellut nyt 6v ajan putkeen ja laskujen jälkeen jäänyt 200€-400€/kk.

Jos luit, tuo 300 ei ollut laskujen jälkeen vaan vuokran jälkeen. Sillä pitää maksaa myös kaikki muut laskut.

Vierailija
19/33 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli vastaus on, ei riitä. Eikö ihmiset osaa lukea aloitusta?

ON, On mahdollista selvitä ilman lainaa, vielä jos saa pikkasenkin sukulaisilta apuja joskus. Se oli mun vastaus, dorka.

Vierailija
20/33 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos luit, tuo 300 ei ollut laskujen jälkeen vaan vuokran jälkeen. Sillä pitää maksaa myös kaikki muut laskut.

Mun ainoa lasku on vuokran lisäksi vakuutus ja sähkö. YTHS maksu. Netti kuuluu vuokraan. Puhelin prepaid, koska en halua lisää laskuja. Vakuutuksia ei ole kuin koti ja se on vuodessa alle 100€. useimmiten siis se n. 200€ jää vain käyttörahaa ja kyllä minä sillä olen pärjännyt. Ei sillä juhli, mutta hengissä pysyy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi seitsemän