Jälkihuollon asiakkaiden ei tarvitse ottaa opintolainaa
https://yle.fi/uutiset/3-11949817?origin=rss
Olisi varmasti muistakin korkeakouluopiskelijoista mukavaa, että ei tarvitsisi ottaa opintolainaa oman elämänsä rahoittamiseen.
Kommentit (85)
Mä tiedän tapauksia, jossa alle vuoden ikäinen lapsi on ollut jo ulosotossa. Kyllä vanhemmat saa sössittyä lapsensa elämän myös rahallisesti jos haluavat. Onneksi lainsäädäntöä on parannettu, mutta aivan liian vähän on vielä valvontaa ja saattaa tilanne päästä tosi pitkälle ennen kuin kukaan ehtii huomaamaan.
Olen itse töissä paikassa, jossa laskutuksen peruste on kiinteistön omistaminen. Tietosuojasyistä emme kuitenkaan saa tietoon omistajan ikää vaan lasku laitetaan omistajan nimellä ja osoitteella. Usein tieto alaikäisyydestä tulee vasta pitkällä perintäprosessia ja sitten onkin säätäminen, että mistä löydetään huoltaja jolle lasku osoitetaan.
Kateudella ei näy olevan mitään rajaa. Samaa asia, kun vaikeasti vammaista kadehditaan ilmaisista taksimatkoista ja vammaistuesta, mitä v*ttua nyt oikeesti...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kun olisi ennenkin saanut. Nimimerkillä en pystynyt menemään lukioon, kun vanhemmat olivat sössineet luottotietonikin jo valmiiksi.
Opiskele siinä sitten ala, jonka kriteerinä on "mahdollisimman edulliset kustannukset", joka ei kiinnostanut ollenkaan.Luottotietoja ei voi menettää ennen kuin on 18-vuotias. Vanhemmat ei voi sössiä alaikäisen luottotietoja.
Toki voi. Monen nuoren vanhempi nostaa nuoren nimissä opintolainoja, lapsen ollessa alaikäinen. Kun nuori aikuistuu, voi olla kymppitonnin velka eikä itse ole saanut latin latia. Eikä ole millä maksaa.
Opintolainoilla ei kyllä menetä luottotietoja. Tässä tarinassa ei jokin natsaa. Lukioon mennään 15-16 -vuotiaana, jolloin kukaan ei ole menettänyt sitä paitsi luottotietojaan.
Ammattikouluun voi mennä alaikäisenä, mutta eipä niitä opintolainoja saa pankista, jos ei ole itse nuori mukana ja tietoinen asiasta.
Sulleko on heikkolahjaisuus ja dominointi noin yleensä ihmissuhteissa ihan tuntemattomia. Kyllä vastaan on tullut useampi amitsupoika, joka ei ole ollut penaalin terävin kynä ja päihdeäiti tai muuten ihan elämänhallinnan menettänyt äiti on käynyt nostamassa pojan nimiin opintolainat.
Ei voi vieläkään nostaa pojan nimiin opintolainoja tämä äiti.
Niin, mutta voi helposti painostaa poikansa ne nostamaan ja painostaa antamaan ne rahat itselleen. Joko ymmärrät?
Poika on siis tietoinen siitä, että on ottanut opintolainan. Ei pitäisi tulla yllätyksenä, että se peritään, niinkuin yrität väittää.
Voi että, olen ihan kateellinen, että elät sellaista elämää jossa saat olla tietämätön siitä, että on aika paljon semmoisia näennäisen toimivaltaisia tyyppejä, jotka ei oikeasti tajua mistään mitään ja about oma peilikuvakin on joka kerta yllätys.
Jos on niin aivoton 18v nuori niin tietääkö sellainen nuori edes onko itse ottanut ne lainat vai ne vanhemmat? Ettei omat sekoilut sekoitu nyt niin, että syytetään niistä vanhempia, kun on säikähdetty omaa peilikuvaa?
Hyvin epätodennäköistä että menisi niin päin, todennäköisemmin peloteltuna tai muuten noloissaan jättää kertomatta kellekään, että juopot tai narkkaavat porukathan ne rahat vei, ja ottaa itselleen sen ulosoton kun ei osaa ajatella, mitä kaikkea se tarkoittaa.
Kuuntelin kerran terveyskeskuksen aulassa korvat punaisina kun tällainen comalityttö puhui kaverilleen siitä kaikesta mitä saa ilmaiseksi kun äitinsä kanssa päättivät että hänet laitetaan siihen. Puheiden perusteella ei kyllä ollut ollut laitoksessa aihemmin. Sen sijaan kaiken on saanut ja silti käyttäytyminen ja varsinkin kielenkäyttönsä aivan käsittämättömän törkeää, mm. suoraan vttuili yhdelle vanhalle naiselle joka ei sanaakaan tälle sanonut (vaikka olisi kyllä pitänyt!). Myös suomalaisesta olen kuullut että kaikki maksetaan vaikkei koskaan olisi ollut missään laitoksessa. Että kyllä siinä hienoinen ero on että yrittääkö opiskelija maksaa kaiken opintotuen ylittävän omistaan vai saako kaiken mitä keksii pyytää, ilmaiseksi
Uutinen vuodelta 2014:
Länsi-Savo: Pikkulapsia ulosotossa, kolmevuotiaalla 35 000 euron velat
PERTTU KOISTINEN | 29.06.2014 | 12:55
Ulosoton asiakkaista suurin osa on 30-60 -vuotiaita, mutta mukana on myös paljon alaikäisiä.
Vaikka ulosoton asiakkaiden suuri joukko koostuukin 30-60 -vuotiaista, voi ulosottoon joutua minkä ikäisenä tahansa, kertoo sanomalehti Länsi-Savo.
Valtakunnanvoudin mukaan Suomessa oli viime vuoden lopulla 1 128 alaikäistä ulosoton asiakasta. Nuorimmat olivat syntyneet vuosina 2011 ja 2012. Heistä toisella oli 34 682 euron saatavat niskassaan.
Etelä-Savon ulosottoviraston kihlakunnanvoudin mukaan syyt alaikäisten ulosottoihin vaihtelevat ja ovat usein erikoistapauksia.
Velat voivat olla peräisin vanhemmilta, kun esimerkiksi lapsen nimissä olevan kiinteistön verot on jätetty maksamatta.
Alaikäisen nimiin voi myös rekisteröidä muun muassa auton ja hankkia osakkeita. Myös perintövero voi jäädä maksettavaksi. Oman toimintansa seurauksena lapsella voi olla maksettavanaan vahingonkorvauksia ja rikesakkoja tai esimerkiksi mopovakuutus.