Jälkihuollon asiakkaiden ei tarvitse ottaa opintolainaa
https://yle.fi/uutiset/3-11949817?origin=rss
Olisi varmasti muistakin korkeakouluopiskelijoista mukavaa, että ei tarvitsisi ottaa opintolainaa oman elämänsä rahoittamiseen.
Kommentit (85)
Tää aloitus menee mun mielestä samaan kategoriaan Elisabeth Fritzlin kadehtijoiden kanssa. Hän kirjoitti kirjan kokemastaan, ja moni kadehti häntä sen takia, koska kirja oli tietenkin kovin tunnettu ja myi oletettavasti oikein hyvin.
Yhtä järkevää on kadehtia jälkihuollon asiakkaita siitä, että he saavat tukia juuri ja juuri sen verran, että pärjäävät ilman opintolainaa. Ei heillä välttämättä ole yhtä karmea tausta kuin mainitsemallani Elisabethilla, mutta silti... kyllä jokainen ihminen ansaitsee hyvää osakseen.
On törkeää ajatella, että huonoihin oloihin syntyneiden lasten pitäisi joutua kohtaamaan yhtä huonoa tuuria koko elämänsä. Mitään hyvää heidän kohdalle saisi sattua, varsinkaan yhteiskunnan toimesta! Päähän on potkittava jokaista, että varmasti katkeroituu, alkoholisoituu, syrjäytyy... niin voidaan me tavallisiksi itsemme mieltävät peruspulliaiset ylpeästi kuvitella olevamme edes jotakuta parempi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se nuori opiskelee yhtään mitään, asiat on tosi hyvin verrattuna tyypilliseen jälkihuollon asiakkaaseen. Monella heistä on elämänhallinnassa puutteita, päihdeongelmia ja peruskoulunkin päästötodistus voi puuttua.
Mikä h**vetin PÄÄSTÖTODISTUS? Oisko kuitenkin päättötodistus.
Päästötodistuksesta puhuttiin ennen vanhaan, vielä siis esim. 90-luvulla, kun minutkin oppivelvollisuuden ikeestä PÄÄSTETTIIN.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole ollut missään jälkihuollossa eikä elämäni nyt ydinperheessä ihan niin hirveää ollut. Siitä huolimatta en ottanut opintolainaa vaan elin niukasti opintorahalla ja asumistuella. Kyllä sitä niinkin sai itsensä maisteriksi luettua. Siitä sitten aloittamaan velattomana ja puhtaalta pöydältä oma elämä.
Oletko kenties opiskellut jo vähän pidempi aika sitten, kun opintotuki oli rakenteellisesti erilainen? Nykyisin on kyllä aika paljon vaikeampaa opiskella ottamatta lainaa.
On siitä jo muutama vuosi. Aloittaessani puhuttiin vielä opintotuen asumislisästä, sitten se jossain kohtaa muuttui "tavalliseksi" asumistueksi, jota maksettiin kesälläkin, vaikkei silloin olisi opiskellut. Minä tosin tein kaiket kesät aina myös kirjatenttejä, jotta sain opintoja eteenpäin.
Fillari, soluasunto ja kitsas ruokavalio auttoivat tässä elämänvaiheessa. Vaatteita ja kenkiä en ostanut koko opiskeluaikana. En myöskään hankkinut perhettä tai bilettänyt tai harrastanut mitään maksullista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se nuori opiskelee yhtään mitään, asiat on tosi hyvin verrattuna tyypilliseen jälkihuollon asiakkaaseen. Monella heistä on elämänhallinnassa puutteita, päihdeongelmia ja peruskoulunkin päästötodistus voi puuttua.
Päästötodistuksesta puhuttiin ennen vanhaan, vielä siis esim. 90-luvulla, kun minutkin oppivelvollisuuden ikeestä PÄÄSTETTIIN.
Muutaman vuoden tuossa välissä se oli päättötodistus, ja nyt on jälleen palattu päästöön.
Kaunis pieni rouva Ullanlinnasta äänestää persuja, koska persut eivät ole vasemmalla eikä oikealla eikä heidän tarvitsekaan olla :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kun olisi ennenkin saanut. Nimimerkillä en pystynyt menemään lukioon, kun vanhemmat olivat sössineet luottotietonikin jo valmiiksi.
Opiskele siinä sitten ala, jonka kriteerinä on "mahdollisimman edulliset kustannukset", joka ei kiinnostanut ollenkaan.Luottotietoja ei voi menettää ennen kuin on 18-vuotias. Vanhemmat ei voi sössiä alaikäisen luottotietoja.
Ikävä kyllä voi. Minun vanhempani jättivät kaikki minun omalla nimelläni tulleet laskut (esim terveydenhuollosta) maksamatta ja 18 täytettyäni oli valmiina potti ulosotossa.
Lapsi ei voi velkaantua, olisi riittänyt että olisit ilmoittanut velkojille asiasta ja velat olisi jääneet velkojien tappioksi. Olet saanut vääriä neuvoja.
"Yhtä järkevää on kadehtia jälkihuollon asiakkaita siitä, että he saavat tukia juuri ja juuri sen verran, että pärjäävät ilman opintolainaa."
He saavat kyllä lisäksi toimeentulotukea eli kyseessä ei ole juuri ja juuri tilanne vaan silloin kyllä pärjäö oikein hyvin. T: toimeentulotuen asiakas
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kun olisi ennenkin saanut. Nimimerkillä en pystynyt menemään lukioon, kun vanhemmat olivat sössineet luottotietonikin jo valmiiksi.
Opiskele siinä sitten ala, jonka kriteerinä on "mahdollisimman edulliset kustannukset", joka ei kiinnostanut ollenkaan.Luottotietoja ei voi menettää ennen kuin on 18-vuotias. Vanhemmat ei voi sössiä alaikäisen luottotietoja.
Ikävä kyllä voi. Minun vanhempani jättivät kaikki minun omalla nimelläni tulleet laskut (esim terveydenhuollosta) maksamatta ja 18 täytettyäni oli valmiina potti ulosotossa.
Siis mitä ihmettä, miten tää voi olla mahdollistakaan? Apua. On aukko lainsäädännössä jos näin voi tapahtua. Ymmärrän sen, että teknisesti voisi näin käydä (vaikka tuleeko muka alaikäisen laskut hänen itsensä nimellä...?), mutta jo nyt on kumma jos tuollaista tilannetta ei muka voi oikaista, jos ei ole alaikäisen itsensä syy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi ei voi velkaantua, olisi riittänyt että olisit ilmoittanut velkojille asiasta ja velat olisi jääneet velkojien tappioksi. Olet saanut vääriä neuvoja.
Hei kiitos neuvoista, seuraavan kerran kun haastemies saapuu ovelle heti 18v synttäreitteni jälkeen kerron nämä terveiset.........🤦
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä ihmettä, miten tää voi olla mahdollistakaan? Apua. On aukko lainsäädännössä jos näin voi tapahtua. Ymmärrän sen, että teknisesti voisi näin käydä (vaikka tuleeko muka alaikäisen laskut hänen itsensä nimellä...?), mutta jo nyt on kumma jos tuollaista tilannetta ei muka voi oikaista, jos ei ole alaikäisen itsensä syy.
Sekunnin googlauksella: https://www.intrum.fi/fi/ratkaisut-yrityksille/uutiset/blogit-ja-artikk…
Heillehän kustannetaan autokoulu ja ajokortti myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhempi on ottanut velkaa alaikäisen nimissä, kyse on rikoksesta, jonka voi ilmoittaa poliisille. Tässä faktaa: https://maksumyohassa.fi/faq/yleinen-faq/muita-velkasuhteeseen-liittyvi…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi noin tapahtua.
Joku yrittää valehdella omaa velkaansa väittämällä, että muka vanhemmat olisivat sen aiheuttaneet.
Mietipä mistä raha jälkihuoltoon tulee. Elatustuki, mahdollinen eläke ym. Voihan kuka tahansa vanhempi kerätä lapselleen rahaa tilille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutaman vuoden tuossa välissä se oli päättötodistus, ja nyt on jälleen palattu päästöön.
Päästötodistuksesta tulee ihan mieleen tilanne jossa maatilalla jonkun eu:n direktiivin täyttämiseksi mitataan lehmien pieruja, että ylittääkö päästöt sallitun tason. Tästä sitten laaditaan päästötodistus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki voi. Monen nuoren vanhempi nostaa nuoren nimissä opintolainoja, lapsen ollessa alaikäinen. Kun nuori aikuistuu, voi olla kymppitonnin velka eikä itse ole saanut latin latia. Eikä ole millä maksaa.
Eikös persujen luottojuristi Kari UOTI opiskellut vankilatuomionsa aikana oikeustieteen maisterin ja lisensiaatin tutkinnot? Talousrikoksista istui pitkään.
Mutta se on vissiin ok kun hän on persu.
Naapuriasunto oli näille jälkihuoltohäröilijöille varattu. Ei hitto mitä päihteillä ja pers*ilyä joka sakilla. Ei herätä sääliä.