Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on kouluaikasi inhottavin liikuntamuisto?

Vierailija
26.05.2021 |

Tuon musiikkiketjun innoittamana. Minut koululiikunta sai vihaamaan urheilua vuosiksi ja vasta aikuisena löysin liikunnallisen puoleni. Kaikkea piti mitata ja kaikesta kilpailla aina. Yksi pelko oli hiihtokilpailut, yksi huutojako, pesiksen ajolähtö jne.

Kommentit (1940)

Vierailija
1881/1940 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeushyppy. Minun ahterini kun ei noussut millään. Tasapainoilu puomilla; muistan vielä kun olin puomilla (n. 15 cm korkeudella lattiasta) ja opettaja sanoi naureskellen: "Katsokaa, hän kävelee jalat ulospäin kuin apina!" 973

Vierailija
1882/1940 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan se, kun yläasteella jouduttiin välillä yksin esiintymään muiden edessä (esim. joku pukkihyppely tai korkeushyppy), eikä porukka ollut kovin kannustavaa. Kukaan liikuntaryhmäni tytöistä ei ollut mitenkään loistava urheilija, mutta silti etenkin tietyille naurettiin ihan avoimesti. Nuo tilanteet antoivat toisille mahdollisuuden arvostella paitsi liikuntasuoritusta, myös vartalon, vaatetuksen tai liikkeet. Koko esityksen ajan kuului supina "Kattokaa ny miten toi seisoo" ja "Kamelinvarvas paistaa, hihihi". Opettajamme ei puuttunut tuollaiseen mitenkään, vaan joskus jopa heitti bensaa liekkeihin kommentoimalla suorituksen jälkeen jotain sarkastista. Tuollaisessa kyllä tehokkaasti murennetaan herkässä kehitysvaiheessa olevan nuoren itsetunto ja minäkuva.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1883/1940 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joukkuepelit, olin nuorena yksilöurheilija: uinti, suunnistus yms..

Vierailija
1884/1940 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olisi yksikin muisto, joka EI ole inhottava, vaan valitettavasti ei ole. Yläasteella opettaja P. Kallionpää (Jyväskylä) työnsi minut vaatteet päällä suihkuun ja tulen ikuisesti muistamaan sen kävelyn märissä vaatteissa kotiin. Silloin päätin, etten IKINÄ enää tule osallistumaan yhteenkään joukkoliikuntatuntiin tai mihinkään liikuntatuntiin. Myöhemmissä oppilaitoksissa eräskin opettaja tuli hakemaan mut kotoa liikuntatunnille. Isäni ilmoitti oven raosta, ettei se tule! Jos se on päättänyt, ettei se tule, niin sen päätä ei käännä mikään. :D 

Yhdestä oppilaitoksesta erosin, kun pakottivat pesäpalloon. Sanoin, että voin mennä vaikka uimaan ja tuoda sen kuitin todisteeksi, että olen uinut, niin ei tämä käynyt (aikuisoppilaitoksen!) opettajalle. Sanoin siihen, että eiköhän tämä sitten ollut tässä. Lasta voitte vielä kiusata, mutta kolmekymppistä akkaa ette pakota enää mihinkään. 

Vierailija
1885/1940 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suunnistaminen. Märässä, tiuhassa, vaikeakulkuisessa, hämähäkinverkkoisessa jne. metsässä rämpimistä. Kartasta ja kompassista en ymmärrä vieläkään mitään. 

Se oli ihan pskaa. Olin kiltti tyttö ja yritin aina parhaani, mutta himourheilija liikunnanope kohteli minua kuin purkkaa kengänpohjassa, koska en ollut nopea ja osannut lajeja valmiiksi.

Kerran parisuunnistuksessa sain pariksi sellaisen vähän punkkaritytön. Kun olimme kävelemässä kohti metsää hän kysyi, että mennäänkö kahville? Olin ihan huuli pyöreänä että meidänhän pitäisi mennä tuonne märkään metsään etsimään niitä rasteja... Hän tuumasi että ei hän ainakaan mitään löydä, miksi sinne pitäisi mennä? No en löytäisi minäkään, joten menimme kahville ja istuimme siellä koko tunnin ajan, hän poltteli tupakkaa. Palattuamme totesimme vain että ei löydetty mitään. Tuli jotenkin voimaannuttava olo kun tajusi, että opettaja olisi kohdellut minua kuin roskaa vaikka olisin huhkinut siellä metsässä ja löytänyt pari rastia. Nyt hän voi vaan voimattomana pöhistä kiukusta.

Vierailija
1886/1940 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se kun viimeiseksi jäi joukkueesen valinnassa. Kaikki muut oli jo " huudettu " ja minä jouduin eitoivottuna jompaankumpaan joukkueeseen. Se naureskelu ja kyräily ja sadattelu että nyt kyllä hävitään tää peli , kun tuo tuli meidän joukkueeseen. En ollut edes huono liikunnassa. Päinvastoin , voitin palkintoja juoksukisoissa ja hiihdossa. Kilpailin myös isommissa kisoissa. Minua vaan halveksittiin ja lytättiin koko kouluaika.

Sama!

Minut valittiin pesäpallon joukkueen jaossa aina viimeisten joukossa, vaikka olin yksi parhaista lyöjistä koko luokalla. Ilmeisesti valinnat eivät perustuneet taitoihin, vaan kyseessä oli kilpailu luokan suosituimpien oppilaiden paikoista. Nepsynä en siinä pelissä pärjännyt. 

Vierailija
1887/1940 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luistelu jäätynein varpain -20c pakkasessa koulun huonolla jääkentällä. 

Vierailija
1888/1940 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suunnistaminen. Märässä, tiuhassa, vaikeakulkuisessa, hämähäkinverkkoisessa jne. metsässä rämpimistä. Kartasta ja kompassista en ymmärrä vieläkään mitään. 

Se oli ihan pskaa. Olin kiltti tyttö ja yritin aina parhaani, mutta himourheilija liikunnanope kohteli minua kuin purkkaa kengänpohjassa, koska en ollut nopea ja osannut lajeja valmiiksi.

Kerran parisuunnistuksessa sain pariksi sellaisen vähän punkkaritytön. Kun olimme kävelemässä kohti metsää hän kysyi, että mennäänkö kahville? Olin ihan huuli pyöreänä että meidänhän pitäisi mennä tuonne märkään metsään etsimään niitä rasteja... Hän tuumasi että ei hän ainakaan mitään löydä, miksi sinne pitäisi mennä? No en löytäisi minäkään, joten menimme kahville ja istuimme siellä koko tunnin ajan, hän poltteli tupakkaa. Palattuamme totesimme vain että ei löydetty mitään. Tuli jotenkin voimaannuttava olo kun tajusi, että opettaja olisi kohdellut minua kuin roskaa vaikka olisin huhkinut siellä metsässä ja löytänyt pari rastia. Nyt hän voi vaan voimattomana pöhistä kiukusta.

Tää oli ihana :) Kilttinä, kiusattuna ja liikunnanopettajan inhoamana olisin itsekin kaivannut tuon punkkaritytön kaltaista rohkaisijaa.

Vierailija
1889/1940 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää olen sodan jälkeisen ajan lapsi. Ei ollut rahaa mihinkää urheiluvälineisiin. Olin myös koulun pienin ja nuorin oppilas.

Hiihtämään piti lähteä. Sain jotkut varmaan sotilaiden varastosta olevat pitkät sukset, ja enhän minä jaksanut sellaisilla juurikaan hiihtää. Olin jäänyt jälkeen ja sitten kaaduin selalleni sukset pystyssä lumihankeen. Opettaja oli lähtenyt etsimään, kun yksi hiihtäjä ei ilmestynyt maaliin. Makasin selälläni hangessa sukset jotenkin pystyssä, enkä päässyt ylös. Vuosien päästä tapasin opettajan, ja hän ei suinkaan muistanut minun briljanttista osaamistani, vaan sen muiston, kun makasin lumihangessa odottaen apua.

Toisen kerran piti sukset laittaa jalkaan , kun oltiin rankan lumisateen jälkeen menossa mökille.  Selälleni silloinkin mätkähdin, eikä urheilullinen puolisoni nauramatta auttanut minua ylös hangesta. Sentään lapioi polun autolle, niin ei toista kertaa tarvinnut suksiin sonnustautua.

Ei ole enää lunta mökkitielläkään, tai saa nyt nähdä millaisen talven tekee ilmojen haltija.

Vierailija
1890/1940 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peräkanaa juoksu tampuriinin tahtiin. Vm.-71

Vierailija
1891/1940 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni uiminen oli niitä harvoja lajeja, joista liikunnassa pidin. Koska meillä kuitenkin oli 9. luokan keväänä uintitunteja noin 3-4 viikon välein, ne osuivat aina samaan aikaan menkkojeni kanssa, enkä siis voinut osallistua niille. Opettaja (joka ei mikään mukava tyyppi ollut muutenkaan) raivosi, että miten ihmeessä ne muka voivat olla joka kerta, kun pitäisi mennä uimaan. Hän uhosi minulle muun ryhmän edessä, ettei päästä minua läpi liikunnasta ja miltäs sitten tuntuu, kun kaikki kaverini valmistuvat pian ja minä saan jäädä yläasteelle kärvistelemään. Lopulta äitini soitti tuolle opettajalle aika tiukkasanaisen puhelun ja asia sovittiin sillä, että kävin pari kertaa kouluajan ulkopuolella korvaamassa noita uintitunteja.

Monilla muillakin oli tuon opettajan kanssa vääntöä samasta asiasta, muun muassa kaverillani, joka ei putkitettujen korvien vuoksi voinut uida lainkaan.

Vierailija
1892/1940 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika ihmeellistä, että jokainen suomalainen on valittu aina viimeisenä joukkueeseen. 

Ketjun nimi on "inhottavin koululiikuntamuisto". Ei täällä ne liikkatunnilla loistaneet kirjoittele. Lue aloitus.

Vierailija
1893/1940 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se kun viimeiseksi jäi joukkueesen valinnassa. Kaikki muut oli jo " huudettu " ja minä jouduin eitoivottuna jompaankumpaan joukkueeseen. Se naureskelu ja kyräily ja sadattelu että nyt kyllä hävitään tää peli , kun tuo tuli meidän joukkueeseen. En ollut edes huono liikunnassa. Päinvastoin , voitin palkintoja juoksukisoissa ja hiihdossa. Kilpailin myös isommissa kisoissa. Minua vaan halveksittiin ja lytättiin koko kouluaika.

Sama!

Minut valittiin pesäpallon joukkueen jaossa aina viimeisten joukossa, vaikka olin yksi parhaista lyöjistä koko luokalla. Ilmeisesti valinnat eivät perustuneet taitoihin, vaan kyseessä oli kilpailu luokan suosituimpien oppilaiden paikoista. Nepsynä en siinä pelissä pärjännyt. 

Tämä! Eipä ne ekana valitut aina olleet mitään parhaita urheilussa, mutta suositut valittiin ensin ja epäsuosituin jäi viimeiseksi vaikkei olisi liikunnassa paljoa muita huonompi ollut. Tämä toiminta korostui erityisesti yläasteella.

Vierailija
1894/1940 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin pidän liikunnasta, mutta ala-asteella pakkopullaa. Miksi? Olin sen verran hyvä, että päädyin luokkien välisiin kisoihin, joissa olin sitten jumbosijoilla. Maastojuoksu oli yhtä kidutusta. Mahakas miesopettaja kannusti minua ohittavaa urheilufriikkiä. Minä yritin farkuissa ja markettitennareilla parhaani.

Vierailija
1895/1940 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

paskin liikuntatunti koskaan kirjoitti:

Yläasteella ennakkovaroittamaton tanssitunti liikuntatunnilla tyttöjen kanssa. Olin kiusattu hylkiö ja tämä tunti paloi erittäin negatiivisena kokemuksena mieleeni iäksi. Tytöt tietysti inhosivat minua joten "kumppani" vaihtui kun tytöt eivät halunneet joutua mihinkään tekemisiin tällaisen epäsuositun hylkiön kanssa :/

Olisi varmaankin pitänyt lähteä vain lintsaamaan heti tunnin aiheen paljastuttua...

Ennakolta kerrottu ja kovasti stressattu tanssitunti poikien kanssa. Vain pari poikaa, joilla oli seurustelukumppani paikalla tanssi. Loput lintsasivat tai istuivat penkillä naamallaan ilme, että minä en ainakaan tanssi. Itseä kauhistutti ajatuskin tanssia heistä kenenkään kanssa, kädet hiessä ja varpaita talloen. Toisaalta sekin, ettei kukaan heistä missään nimessä halunnut tanssia minun kanssani, ei kauheasti itsetuntoa kohottanut. Ei ollut oikein menestys se tanssitunti.

Vierailija
1896/1940 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakollinen osallistuminen vuosittaisiin yleisurheilu- ja hiihtokilpailuihin. 

Vierailija
1897/1940 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki liikuntatunnit ja siitä osittain kärsin vieläkin. 

Vierailija
1898/1940 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, ettei ohuita siteitä oltu keksitty ja paksuissa vaippamaisissa siteissä piti osallistua kuukautistenkin aikana. Ei mitään joustoa. Uimapäivinä äiti sentään suostui kirjoittamaan sairaspoissaolon.  Oli ihan noloa ala-astelaiselle. 

Vierailija
1899/1940 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Telinevoimistelu. Siis mitä järkee on pakottaa sellaiseen, johon ruumiinrakenne ja tasapaino-ongelmat eivät millään sovi?? 

Vierailija
1900/1940 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki oli pahinta, ihan kaikki, tappoi liikunnan ilon. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kahdeksan