Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on kouluaikasi inhottavin liikuntamuisto?

Vierailija
26.05.2021 |

Tuon musiikkiketjun innoittamana. Minut koululiikunta sai vihaamaan urheilua vuosiksi ja vasta aikuisena löysin liikunnallisen puoleni. Kaikkea piti mitata ja kaikesta kilpailla aina. Yksi pelko oli hiihtokilpailut, yksi huutojako, pesiksen ajolähtö jne.

Kommentit (1860)

Vierailija
1321/1860 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uimahllilla käynti 30 asteen pakkasessa Rovaniemellä. Hiukset jäätikkuina tulimme kouluun. Kamalaa kiduttamista. 

Uimahallilla käynti, pakolliset metrit piti uida (ope möykkäsi altaan reunalla) ja joltain varastettiin rahapussi, vaikka kaikilla oli oma avain nilkassa. Koulussa kuulusteltiin sitten kaikki. Minultakin kerran varastettiin rahapussi laukusta. Pussi löytyi yhden pojan pulpetista, tyhjänä. Oli ilm.lavastettu syylliseksi, itki. Aika kauheata kouluaika 1970-luvulla kun nyt muistelee.

Vierailija
1322/1860 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakolliset, kilpailulliset liikuntatunnit voisi alakoulussa muuttaa rauhallisiksi ulkoilu ja metsäretkiksi luontoon.  Samalla oppii luonnon kunnioitusta ja piolokiaa. Olisi kaikin tavoin terveellisempää.

Kivaa liikuntaa sai kun mentiin Open kanssa ihan sienimetsään ja marjamettään, ai kun mukavaa oli.  Luontopoluilla kuljettiin myös.

Ala-asteelle sopisi hyvin satujumppaa tms., ilman kilpailua ja valintoja. Ja ihan rauhaisaa rentoutusta , kaiken hälyn keskelle. Pojat ja tytöt yht aikaa voipi jumpata, omassa tahdissa, oppii olemaan yhdessä mukavasti.

Näin kukaan ei jää ulkopuolelle!!!

Uima-ja pelastustaidot kyllä hyviä opettaa lapsille. Ainakin ennen tuli todistukseen merkintä: Uimataitoinen.

Telinevoimistelua pikkulapsille, oi voi.

Yläasteelle muu liikunto valinnaisaineeksi.

Muita ajatuksia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1323/1860 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki pallo- ja joukkuelajit! Vieläkin vihaan kaikkia joukkuelajeja, kiitos koulumuistojen. En ollut opettajan suosikki, äänekkäät jalkapalloilijat olivat suosiossa.

Onneksi koulu ei onnistunut tuhoamaan minun innostusta liikuntaan. Nykyään juoksen maratoneja, hiihdän, käyn salilla.. jne. Koulussa harvoin mentiin ihan vain luontoon juoksemaan, sitä olisin kaivannut.

Vierailija
1324/1860 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cooper. Olen jaloistani sairauden takia toimintakykyrajoitteinen, mutta niin vain jouduin tuonkin juoksemaan vuosi toisensa jälkeen.

Vierailija
1325/1860 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimistelu

Vierailija
1326/1860 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Cooper. Olen jaloistani sairauden takia toimintakykyrajoitteinen, mutta niin vain jouduin tuonkin juoksemaan vuosi toisensa jälkeen.

Sen saa kävellä. Mä kävelin. Oli huono kunto.

Vierailija
1327/1860 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Coopperin testi, se oli ihan hirveetä. Suunnistus tuli hyvänä kakkosena.

Muuten liikunta oli lempiaineeni ja siitä mulla oli aina joko 9 tai 10.

Vierailija
1328/1860 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyppyarkku ja puomi, ihan kauheita.

Vierailija
1329/1860 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista, että koululiikunnassa olisi ollut uintia lukuunottamatta mitään muuta siedettävää lajia. Kansanterveydellisesti koululiikunnasta on luultavasti enemmän haittaa kuin hyötyä kilpailun ja suorituskeskeisyyden vuoksi. Tunneista nauttivat ne, jotka ovat jo valmiiksi taitavia.

Vierailija
1330/1860 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvella liikuntatunnilla jouduttiin kävellä 5km pakkasessa, ne joilla oli sukset sai hiihtää..

Sen päälle 6km matka kotiin, aamuin illoin. Paleltumia tuli jalkoihin, poskiin ja käsiin, se oli 50-60 lukua.

Vierailija
1331/1860 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lintsasin aina kun oli hiihtoa En osannut hiihtää, eikä opettajakaan opettanut. Ihaili vain jo valmiiksi odaavia Tykkäsi itse liikunnasta, jaoten tykkäsi muista liikkuvista

Vierailija
1332/1860 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurjat oli

Telinevoimistelu

Hiihto

Suunnistus

Ei kovin kivat

Uinti

Ihan ok

Lenis

Koris

Käsis

Futis

Juoksut

Kivoja oli

Sähly

Cooper

Lätkä

Ps. Cooperin testi nyt kaikkiin kouluihin pakolliseksi, ja 4 krt vuoteen!

Jos on 2 krt niin pummit saa sen kierrettyä liian helpolla.

Cooper kertoo kaikista parhaiten KOKO IKÄLUOKAN / KANSAKUNNAN kunnosta.

Vierailija
1333/1860 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cooperin testi. En millään käsitä tuon testin funktiota vieläkään. En ollut ylipainoinen tms. mutten vain halunut juosta. Armeijassakin vuonna 1986 juoksin cooperin testiä pari kierrosta, sitten vain löntystelin loppuajan. Ei tullut kuntsareita tuosta, niitä tuli kyllä myöhemmin, muttei urheilusuoritusten ansiosta. 

Vierailija
1334/1860 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka aina jäitte viimeiseksi joukkuejaossa. ... miksi ette tsempanneet?

Viimeisenä valitaan aina huonoimmat.

Eli ne jotka ei edes yritä.

Jos olet huono ja yrität olet jo ok. Ja voit kehittyä.

Mutta jos et edes yritä, petät joukkueesi ja siitä ei moni tykkää.

Eli oma vika useilla tuo oire...olisit vaan ollut ahkerampi. Hopihopi.

Myös yhteiskunnassa on sama ongelma, jotkut eivät edes yritä uraa vaan siivestävät muiden piikkiin.

Se on puhdasta laiskuutta, hengen köyhyyttä tai sitten mt ongelma tms asennevika.

Vierailija
1335/1860 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes kaikki kilpailu.

Polttopallo ja jotku semmoset oli joskus hauskoja leikkimielisiä.

Vihasin lentopalloo ku en osannu sitä ja opettaja ja muut nauro ku mokailin.

Vihasin hiihtoa ja sitä et oli pakko.

Vihasin kaikkea missä pallot lentää mua päin ja sattuu, joskus sain pallon tai kiekon lujaa naamaan ja se sattui. Vihasin miten pojat heitteli palloja lujaa ennen tuntia niin ettei saliin uskaltanu mennä.

Vihasin lähes kaikkea liikuntaa koulussa koska oli pakko, paitsi kun sai valita et käy kävelyllä nii mentiin siskon kanssa.

Ite kotona tykkäsin liikkua kävelemällä ja tanssista oon aina tykänny.

Vierailija
1336/1860 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina valittiin viimeisenä joukkueeseen. Koskaan opettajat ei opettaneet miten pelataan mitäkin peliä, olisi pitänyt vaan itse osata.

Joo tämä kans. Aina kiusattuna ja syrjittynä viimeisenä.

Opettaja ei opettanut sääntöjä kunnolla niin vaikee pelata jos ei osaa sääntöjä.

Naurua ja pilkkaa sain

Vierailija
1337/1860 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakolliset koulujen väliset hiihtokisat. Olin joka ikinen vuosi viimeinen. Kutosella osallistuminen ei enää ollut pakollista, mutta opettaja sanoi että voi saada paremman numeron kun osallistuu. Osallistuin sitten, olin tokavikana, kunnes kaaduin noin kaksi metriä ennen maaliviivaa ja hävisin taas ":)".

Noi kisat aiheutti mulle kauheaa pelkoa, kun oli kymmeniä ihmisiä katsomassa suoritusta vieressä, ja jäin aina heti alussa kymmeniä metrejä jälkeen siitä, joka lähti mun kanssa samaan aikaan.

Ha. Mä aina hiihossa tahallaanki hävisin ja kaikissa kilpailulajeissa niin ei ollu pakko mennä koska hävisin oman koulun karsinnoissa ja muissakin karsinnoissa. En koskaan halunnutkaan voittaa..

Vierailija
1338/1860 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä oikein ole mitään kivoja muistoja niiltä tunneilta, vaan aina jotain inhottavaa.

Eräskin luokkakaveri käytti aina tilaisuutta hyväkseen ja kuisasi minua eri tavoin. Oli vielä jostain varakkaasta kulttuurikodista että ei olis luullut olevan tarvetta. Muistan vieläkin hänen nimensä enkä ole koskaan voinut sietää sitä, ja jos joku senniminen on tullut vastaan niin on täytynyt pinnistellä etten antaisi noiden kamalien koulumuistojen häiritä.

Vierailija
1339/1860 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki heittolajt jossa objekti heitetään ja sitten noudetaan...ja sama sykli uuudestaan ja uudestaan.!!.

Vierailija
1340/1860 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te jotka aina jäitte viimeiseksi joukkuejaossa. ... miksi ette tsempanneet?

Viimeisenä valitaan aina huonoimmat.

Eli ne jotka ei edes yritä.

Jos olet huono ja yrität olet jo ok. Ja voit kehittyä.

Mutta jos et edes yritä, petät joukkueesi ja siitä ei moni tykkää.

Eli oma vika useilla tuo oire...olisit vaan ollut ahkerampi. Hopihopi.

Myös yhteiskunnassa on sama ongelma, jotkut eivät edes yritä uraa vaan siivestävät muiden piikkiin.

Se on puhdasta laiskuutta, hengen köyhyyttä tai sitten mt ongelma tms asennevika.

Kuulostat joltain muinaiskouluaikojen opettajalta.

Jos sua kiusataan niin vähät siitä oma vikasi.

Ehkä mua ei paskaakaan kiinnostanut yrittääkkään. Miksi olisi kiinnostanut kun mua kiusattiin ja opettajakin kiusasi.

Kotona serkkujen kanssa jalkapallo oli kivaa koska ne ei kiusanneet ja ei ollut kiusaavaa opettajaa eikä ollut pakko. Ei me osattu aina sääntöjäkään, pidettiin vaan hauskaa.

Mua ei koskaan oo kiinnostanu alkaa myöskään mielistellä kiusaajia. Mieluummin vetäydyn sitten omaan seuraani tai niiden harvojen seuraan jotka ei kiusaa.

Ainut jolla on hengen köyhyyttä on sinä ja kiusaajat.

Olitko kenties opettaja? Tai sitten olit kiusaaja eikö vain?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kaksi