Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Johtuuko rajaton käytös alkoholisti/mt-vanhemmista tai muuten turvattomasta lapsuudesta? Voiko rajattomalle antaa anteeksi?

Vierailija
25.05.2021 |

Olen joutunut nyt vuosien terapian ja itsetutkiskelun jälkeen silmätysten sen kanssa, mikä olen ja se on ollut todella vaikeaa.. En ole oikein koskaan saanut pitkäaikaisia ystävyyssuhteita ja parhaiten olen "tullut toimeen" ihmisten kanssa, joita vastaan olen paljon vahvempi... Hiljaisia mukautuvia kuuntelijoita tai muuten vain sellaisia joilla on ollut sietokykyä.. moni antanut radiohiljaisuutta vuosiksikin..

Olen aina ajatellut että tarkkanäköisyyteni ja loppujen lopuksi kateus on ollut syy sille miksi minä en ole kelvannut. Se on ollut suojamuuri, ja myös oikeutus käytökselleni... Nyt, mitä selvemmin alan nähdä, sitä pahemmalta minusta tuntuu, melkein oksettaa tajuta että ihmiset eivät ole olleet minulle kateellisia (onhan muillakin menestyneillä ja paljon hankkineilla ihmisillä ystäviä) vaan olen päsmäröinyt heidät karkuun. On minulla myös huonoa itsetuntoa, selkeästi, tarinoin itselleni syitä miksi minä olen hyvä ja ylivertainen, ja muissa on se vika.. Olen jopa miettinyt kärsinkö ns. narsistien maagisesta ajattelusta, tai jostain dissosiaatiosta jolla selitän itselleni mieluisan tarinan, ettei se satuta minua?

Taustalla on turvaton lapsuus, jossa minua myös mollattiin ja haukuttiin, ja kehitin kovaa kateutta ja kilpailuviettiä, joiden turvin olen pärjännyt todella hyvin. Olen aina puuttunut muiden asioihin (tämä ollut kipeintä tajuta) ja oikeuttanut omaa toimintaani sillä, että kuka nyt ei haluaisi apua ongelmiinsa? Jos ei ole halunnut niin sitten olen ajatellut että he ovat henkisesti kehittymättömämpiä jne. Tämä johtuu alkoholistiperheessä ennakoinnista: aloin hoitaa kaikkea ja kaikkia, ilmeisesti oma persoona ja itseys ei pääse silloin kehittymään normaalisti, vaan aikuisenakin "tunnen" että jonkun muun ongelma on jotenkin minun asiani ja tunnen myös että olen se "päällikkö" asiaa hoitamaan, kuten lapsena. Olin joskus jopa ylpeä tästä etevyydestä ja olen saanut siitä paljon kehuja aina. Mutta jossain 20-30v välillä siitä tuli karkoittava tekijä...

Terapeuttini on myös saanut minut ymmärtämään, että en oikeastaan siedä tilannetta missä joku autettavani muuttuu "paremmaksi" kuin minä. Riennän apuun kun jonkun parisuhde on ongelmissa ja saan nautintoa siitä auttamisesta, mutta muutun myrkyksi jos tämä parisuhde alkaa menestyä paremmin kuin oma...sepostan itselleni kuinka heillä ei oikeasti mene hyvin, sen sijaan että käyttäytyisin kuin normaali ihminen: olisin onnellinen heidän puolestaan!!

Onko täällä ketään, joka on kärsinyt, kärsii, samanlaisista ajatuksista, asioista ja ongelmista? Mitä te olette tehneet jotta olette saaneet apua? Miten säätelette käytöstänne ja tunnistatte missä ongelmat ovat? Tuntuu että olen tällä hetkellä niin jumissa häpeässä että en pääse eteenpäin :(

Kommentit (84)

Vierailija
61/84 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tapahtuu kun rajattomalle/narskulle huomauttaa hänen käytöksestään.

Vierailija
62/84 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ei muutu. Välit poikki lopullisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/84 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheenmallin puutteesta.

Vierailija
64/84 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän sanoo ei, enhän käyttäydy huonosti.

Mutta narsku on paskanpuhuja, tyhjänpantti. Älkää uskoko puheita vaan katsokaa tekoja. Narsistin puheet ja teot ei täsmää.

Niille mikä tahansa huomio on huomiota. Pahinta on jos ne ei saa mitään huomiota.

Parasta vaan sanoa "ei kiinnosta" ja sitten ei kiinnosta enää ikinä.

Narsisti ei siedä hylkäämistä ja yrittää saada huomiota vaikka pahalla, kun ei hyvällä pärjää. Mutta mikään ei riitä niille.

Voitte vaan pelastaa itsenne.

Vierailija
65/84 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni jaksaa käydä elämänsä aikana "rakentavia" keskusteluja narskun kanssa, eikä ymmärrä vaikka muut sanovat että ei kannata. Saahan sitä tuhlata aikaansa moiseen. Narskulle kun mikä tahansa huomio on hyvää huomiota, niin tulet antaneeksi hänelle vain juuri sitä mitä hän sinulta haluaakin, ja samalla oma aikasi menee siinä hukkaan. Täten siis kaikki kiinnostus ja yksikin sana on narskulle aina kotiinpäin.

Vierailija
66/84 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistin itseni muuten täydellisesti AP:n kuvauksesta, mutta en koe puuttuvani ystävieni elämään. Pikemminkin niin päin, että ghostaan sellaiset ystävät, jotka alkavat menestymään paremmin kuin minä.

Vierailija
67/84 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnistin itseni muuten täydellisesti AP:n kuvauksesta, mutta en koe puuttuvani ystävieni elämään. Pikemminkin niin päin, että ghostaan sellaiset ystävät, jotka alkavat menestymään paremmin kuin minä.

Kaikki kaikissa asioissa? Minulle on hankalaa jos joku vain on jossain pätevämpi. Jos joku vaikka harrastaa syöksylaskua, laji jota en halua harrastaa tai tiedä mitä se on, jos joku on siinä hyvä niin minulle tulee inhottava olo. Miten pärjäät sellaisten asioiden kanssa?

ap

Vierailija
68/84 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvattamaan kykenemättömät vanhemmat yhdistettynä luonnevikaan = rajattomuus.

Vierailija
69/84 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on nyt sitten "luonnevika". Olen kuitenkin kiitollinen monesta asiasta. Olen sitkeä, teen kovasti töitä haluamani asioiden eteen, ja monessa asiassa olen varmasti myös aidosti lahjakas. Olen saavuttanut paljon ja lyhyessä ajassa, ja tehnyt kaiken työn ihan itse. 

Joskus tuntuu vaan kohtuuttomalta että muut saa asioita helpommalla. Toisaalta tuntuu, että mikään ei ole koskaan riittänyt itsellekään enkä osaa olla tyytyväinen ja seesteinen elämään. Jos sellaisia ihmisiä on niin ajattelen vaan että ne vain päästää itsensä niin helpolla. 

Toisaalta mietin sitäkin, että joku päivä kuolen yksin ja onnettomana, koska en ole koskaan tuntenut tyydyttävää pitkäkestoista mielenrauhaa ja onnea, ja karkoitan tällä kaikki läheiseni. Lapset ovat vielä pieniä, mutta heidän kanssaan on vaikeaa kun kuuntelee muiden ihmisten lapsien elämää, etten lähtisi sielläkin kilpailemaan. 

Joku päivä lapsetkin tajuavat mikä hullu olen. Tai pahempaa, eivät, ja muuttuvat kaltaisikseni.

ap

Vierailija
70/84 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on nyt sitten "luonnevika". Olen kuitenkin kiitollinen monesta asiasta. Olen sitkeä, teen kovasti töitä haluamani asioiden eteen, ja monessa asiassa olen varmasti myös aidosti lahjakas. Olen saavuttanut paljon ja lyhyessä ajassa, ja tehnyt kaiken työn ihan itse. 

Joskus tuntuu vaan kohtuuttomalta että muut saa asioita helpommalla. Toisaalta tuntuu, että mikään ei ole koskaan riittänyt itsellekään enkä osaa olla tyytyväinen ja seesteinen elämään. Jos sellaisia ihmisiä on niin ajattelen vaan että ne vain päästää itsensä niin helpolla. 

Toisaalta mietin sitäkin, että joku päivä kuolen yksin ja onnettomana, koska en ole koskaan tuntenut tyydyttävää pitkäkestoista mielenrauhaa ja onnea, ja karkoitan tällä kaikki läheiseni. Lapset ovat vielä pieniä, mutta heidän kanssaan on vaikeaa kun kuuntelee muiden ihmisten lapsien elämää, etten lähtisi sielläkin kilpailemaan. 

Joku päivä lapsetkin tajuavat mikä hullu olen. Tai pahempaa, eivät, ja muuttuvat kaltaisikseni.

ap

Tai sitten vahvuus on heikkoutta olla keskeneräinen. Kyvyttömyyttä olla vajavainen. Ehkä et koskaan ole lapsena saanut sitä hyväksyntää ja aikuisen rakastavaa katsetta, että saat olla sellainen kuin olet. Ja että olet sellaisena tärkeä. Erityisesti isältä tyttärelle sen tunteen välittäminen on avainasemassa.

Vierailija
71/84 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun isä oli alkhoholin suurkuluttaja ellei ihan holistim  ja muutenkin vanhemmat aika ankaria kasvattajia. Tosin olen jo 60-v ja isäni oli ollut rintamalla, äiti sotalapsean. Kehotus oli että aina on pärjättävä yksin.

Minusta tuli aikuisena rajaton, join kai vähän liikaa mutta se laantui kun perustin perheen ja menin työelämään. Silti olen aikas särmikäs tyyppi ja se on kostautunut ihmissuhteissa. Appivanhempiin on luottamus melkein mennyt, työpaikoissa olen saanut haukkkuja pomoilta ja kerran potkut. 

Vierailija
72/84 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Tai sitten vahvuus on heikkoutta olla keskeneräinen. Kyvyttömyyttä olla vajavainen. Ehkä et koskaan ole lapsena saanut sitä hyväksyntää ja aikuisen rakastavaa katsetta, että saat olla sellainen kuin olet. Ja että olet sellaisena tärkeä. Erityisesti isältä tyttärelle sen tunteen välittäminen on avainasemassa.

Millä perusteella?

Vierailija
73/84 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lupaa muuttaa käytöstään ja jonkun kerran voi muuttaakin , mutta pikkuhiljaa homma luisuu entiselleen ja kohta eletäänkin epänormaalia normaalia. Eli sanominen ei auta kuin vähäksi aikaa.

Vierailija
74/84 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten rajattomuus näkyy esim työelämässä?

Vierailija
75/84 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rajaton venyy ja venyy. Ei , ei minulla ole kiire vaikka vanha äiti tarvis tunnin päästä uuden happipullon mutta tottakai voin siitä joustaa ja tehdä ensi kesän lomalistat koska sinulla on niin kiire anoppisi puutarhajuhlille. Vietä oikein ihana ilta , minä kyllä hoidan hommat valmiiksi. Ei , ei tästä ole mitään vaivaa kyllä äiti joutaa nyt odottamaan , hei hei ja vielä kerran hauskaa iltaa!

Vierailija
76/84 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rajaton venyy ja venyy. Ei , ei minulla ole kiire vaikka vanha äiti tarvis tunnin päästä uuden happipullon mutta tottakai voin siitä joustaa ja tehdä ensi kesän lomalistat koska sinulla on niin kiire anoppisi puutarhajuhlille. Vietä oikein ihana ilta , minä kyllä hoidan hommat valmiiksi. Ei , ei tästä ole mitään vaivaa kyllä äiti joutaa nyt odottamaan , hei hei ja vielä kerran hauskaa iltaa!

Tällainen on ihminen on eri suuntaan rajaton kuin ap. Hänellä ei itsellään ole rajoja. Ap ei tunnista muiden rajoja suhteessa itseen.

Eli muiden asiat ja ajatukset ovat yhtä lailla hänen, jos joku elää eri tavalla tai pitää eri asioista tai havaitsee jotain eri aikaan kuin ap, kokee ap sen uhkana, vääryytenä, virheenä tai vaikka kehittymättömyytenä. Hän on muut, muut on hän.

Vierailija
77/84 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun isä oli alkhoholin suurkuluttaja ellei ihan holistim  ja muutenkin vanhemmat aika ankaria kasvattajia. Tosin olen jo 60-v ja isäni oli ollut rintamalla, äiti sotalapsean. Kehotus oli että aina on pärjättävä yksin.

Minusta tuli aikuisena rajaton, join kai vähän liikaa mutta se laantui kun perustin perheen ja menin työelämään. Silti olen aikas särmikäs tyyppi ja se on kostautunut ihmissuhteissa. Appivanhempiin on luottamus melkein mennyt, työpaikoissa olen saanut haukkkuja pomoilta ja kerran potkut. 

Kuulostaa ennemmin hieman kulmikkaalta persoonallisuudelta ilman manipulatiivista ulottuvuutta? Kaikilla meillä on haasteemme ja varsinkin kun lapsuus ei ole ollut ideaali. Armollinenkin saa olla.

Vierailija
78/84 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta narsku on paskanpuhuja, tyhjänpantti. Älkää uskoko puheita vaan katsokaa tekoja. Narsistin puheet ja teot ei täsmää.

Niille mikä tahansa huomio on huomiota. Pahinta on jos ne ei saa mitään huomiota.

Narsisti ei siedä hylkäämistä ja yrittää saada huomiota vaikka pahalla, kun ei hyvällä pärjää. Mutta mikään ei riitä niille.

Tää on varmasti aika totta. Kun ei kiinnosta niin se vaikuttaa olevan pahin synti. Mutta myös isoin polttoaine kohteeksi joutumiselle.

Vierailija
79/84 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on varmasti aika totta. Kun ei kiinnosta niin se vaikuttaa olevan pahin synti. Mutta myös isoin polttoaine kohteeksi joutumiselle.

Tuskin liian kauan jaksaa yrittää. Mutta jos pitää olla jatkuvasti väleissä niin ehkäpä sitten

Vierailija
80/84 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällainen on ihminen on eri suuntaan rajaton kuin ap. Hänellä ei itsellään ole rajoja. Ap ei tunnista muiden rajoja suhteessa itseen.

Eli muiden asiat ja ajatukset ovat yhtä lailla hänen, jos joku elää eri tavalla tai pitää eri asioista tai havaitsee jotain eri aikaan kuin ap, kokee ap sen uhkana, vääryytenä, virheenä tai vaikka kehittymättömyytenä. Hän on muut, muut on hän.

Ja siis muiden yksilöllisyys ja itsenäisyys on aina uhka rajattomalle.