Siis laitaoikeistolehti Iltalehti tekee jutun kaikkien pääministerien saamasta Kesärannan aamupalaedusta ja laittaa sen syyttäen Sanna Marinin piikkiin?
Voiko enää selvemmin lehti paljastaa poliittisen laitaoikeistoagendansa? Kyse etuudesta, jota ovat käyttäneet kaikki pääministerit Kesärannassa yöpyessään ja nyt sitten Iltalehden mielestä Marinin väärinkäytös?
Kommentit (295)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mietin juttua lukiessa. Joo, olisi ollut järkevintä ajatella etteivät "ilmaiset" aamiaiset näytä hyvältä, mutta sama etu on ollut jokaisella pääministerillä viimeisen parinkymmenen vuoden aikana. Olisiko muiden kuitit mukisematta lähetetty IL:lle? Ja miksi ihmeessä piti uutisoida kuin Marin olisi ainoana pääministerinä kieroillut aamiaiset valtion piikkiin? Tai no, ei varmaan tarvitse kysyä miksi, kun ennakkoäänestys alkaa huomenna.
Aiemmat pääministerit eivät ole ko. korruptioetua näin laajamittaisesti käyttäneet. Venkoilustasi huolimatta heidän kuittinsa olivat julkiset, toisin kuin Marinin jonka osalta ne salattiin jo viime kesästä lähtien.
Eivät luonnollisesti ole, kun eivät ole asuneet Kesärannassa samassa mittakaavassa. Ei omissa kodissa syömistä luonnollisestikaan kustanneta. Ja onko joku todella nähnyt jutun esim. Kataisen tai Kiviniemen aamiaislaskujen sisällöstä, kun tiedetään, että ne olivat julkisia? Ei niitä varmasti olisi muu kuin media pyytänyt nähtäville.
Miten niin ”luonnollisestikaan”? Eli kun asuu veronmaksajien kustannuksella, niin sitten loisitaan oikein viimeiseen asti veronmaksajien kustannuksella eikä edes omia ruokatarpeita makseta itse.
Oliko muilla pääministereillä tuo samanlainen etu?
Jos oli, niin sitten mulle ihan sama, syököön.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtääköhän palstalaiset nyt ollenkaan minkälaista pyöritystä tuo pääministerin arki on?
Se on aamusta iltaan täysin minuuttiaikataulutettua.
Kukaan normaali työntekijä ei joudu tekemään tuollaisia päiviä mitä pääministeri tekee.
Jos se Kesärantaan toimitettu aamiainen hieman helpottaa arjen hallintaa, niin mun puolesta ok!
Jos laki on epäselvä, niin muutettakoon selvemmäksi niin, että pääministerille ja hänen perheelleen tarjotaan ruuat Kesärantaan.
Selvempää olisi, että vajaat 20 000€/kk verorahoista tienaava henkilö maksaisi oman perheensä ruokailut itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mietin juttua lukiessa. Joo, olisi ollut järkevintä ajatella etteivät "ilmaiset" aamiaiset näytä hyvältä, mutta sama etu on ollut jokaisella pääministerillä viimeisen parinkymmenen vuoden aikana. Olisiko muiden kuitit mukisematta lähetetty IL:lle? Ja miksi ihmeessä piti uutisoida kuin Marin olisi ainoana pääministerinä kieroillut aamiaiset valtion piikkiin? Tai no, ei varmaan tarvitse kysyä miksi, kun ennakkoäänestys alkaa huomenna.
Aiemmat pääministerit eivät ole ko. korruptioetua näin laajamittaisesti käyttäneet. Venkoilustasi huolimatta heidän kuittinsa olivat julkiset, toisin kuin Marinin jonka osalta ne salattiin jo viime kesästä lähtien.
Eivät luonnollisesti ole, kun eivät ole asuneet Kesärannassa samassa mittakaavassa. Ei omissa kodissa syömistä luonnollisestikaan kustanneta. Ja onko joku todella nähnyt jutun esim. Kataisen tai Kiviniemen aamiaislaskujen sisällöstä, kun tiedetään, että ne olivat julkisia? Ei niitä varmasti olisi muu kuin media pyytänyt nähtäville.
Miten niin ”luonnollisestikaan”? Eli kun asuu veronmaksajien kustannuksella, niin sitten loisitaan oikein viimeiseen asti veronmaksajien kustannuksella eikä edes omia ruokatarpeita makseta itse.
Luonnollisesti sen vuoksi, että VNK on kertonut tuon edun olevan pääministereillä vain Kesärannassa. Siksi sitä ei ole saanut muualla asuessa.
Ei haittaa minua veronmaksajaa aamiaisetu vaan kuittien salailu.
Ilmeisesti sen teki VNK, mutta miksi se toimisi niin ilman Marinin nimenomaista pyyntöä? Salailun perusteluna on muka yksityisyys, mutta edun perusteluna on virka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtääköhän palstalaiset nyt ollenkaan minkälaista pyöritystä tuo pääministerin arki on?
Kukaan normaali työntekijä ei joudu tekemään tuollaisia päiviä mitä pääministeri tekee.
Jos se Kesärantaan toimitettu aamiainen hieman helpottaa arjen hallintaa, niin mun puolesta ok!
Jos laki on epäselvä, niin muutettakoon selvemmäksi niin, että pääministerille ja hänen perheelleen tarjotaan ruuat Kesärantaan.
Selvempää olisi, että vajaat 20 000€/kk verorahoista tienaava henkilö maksaisi oman perheensä ruokailut itse.
Jännä, että Sauli Niinistöllä on aivan samat ehdot, eikä hänelle ollut yhtään epäselvää se, että einekset kuuluvat hänen itsensä maksettaviksi.
Vierailija kirjoitti:
Lue ap se uutinen ajatuksella.
Jos Marin maksattaa ja salaa ruoka-ostoksiaan veronmaksajilta niin joutaa jäädä kiinni.
Niinistö maksaa kaiken perheensä ruokakustannukset itse.
Marinin lähtöpalkka kk on 17 000 ekee ja kehtaa maksattaa aamiaisia 300 ekee kk.
Miehelleen ja äidilleen myös.Oikein et media tuo näitä esiin ja oikeusoppineiden mielestä asia on hämärä.
Marinille, eikö sua hävetä.
IL KOLMANNESSA jutussa tästä samasta pazka-aiheesta kerrotaan kuin ohimennen, että Katainen asui Kesärannassa useita kuukausia ja söi sekä aamiaisen että päivällisen ilmaiseksi. Lipponen ja Kiviniemi käyttivät myös täsmälleen samaa etua Kesärannassa asuessaan. Ja Marin on näistä ainoa jolla on täysi syy asua korona-ajan matkustamisen välttämiseksi Kesärannassa useammin kuin nuo muut. VNK on kuitit jemmannut, ei Marin joka ei ole itse edes näitä kauppareissuja tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä, että Sauli Niinistöllä on aivan samat ehdot, eikä hänelle ollut yhtään epäselvää se, että einekset kuuluvat hänen itsensä maksettaviksi.
Kovasti oli asia epäselvä myös muille aiemmille pääministereille jotka samaa etua käyttivät. VNK kanslian suosituksesta.
Aamupalaetua ei olisi tarvinnut käyttää, vaan aamupalan olisi voinut maksaa omalla mahtipalkallaan - kuten Niinistö teki. Pääministeri halusi ja päätti maksattaa aamupalansa muilla. Piste.
edellisen kerran aamupalasteli Lipponen valtion piikkiin, demari hänkin. Marinin salailu kertoo, että tietää tehneensä väärin. Näitä Yliviikareita ei trvita yhtään lisää. etenkään semmoiselta tasolta joka tuhlaa, kun ei perheenjäsenet hoitele hommiaan.
Miten jotkut nähdä demarilasien läpi maailman niin vääristyneenä? "Mitä väliä on jollain 300 eurolla??"
Mitä väliä on sitten loppujen lopuksi millään? Mitä väliä jos vien teidän kukkapenkistä vähän kukkia, mitä väliä jos varastan kaupasta suklaapatukan, mitä väliä jos teen pimeitä töitä?
Tuollaisessa asemassa jossa Marin on, luottamustehtävässä pääministerinä hulppealla palkalla kaikkine etuineen, pitäisi moraalisen kompassin olla erityisen täsmällinen. Silloin ei pidä maksattaa veronmaksajien laskuun omia ja sukulaisten aamiaistarpeita. (ja vielä kaiken lisäksi kiertää veroja!)
Mikä se otsikko olikaan? Jotain Kesärannan keisarinnan aamupalaedusta?
Vierailija kirjoitti:
Oliko muilla pääministereillä tuo samanlainen etu?
Jos oli, niin sitten mulle ihan sama, syököön.
KYLLÄ OLI. Ja he myös käyttivät sitä. Katainenkin asui Kesärannassa monta kuukautta ja veteli sekä aamiaiset että päivälliset ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muut pääministerit eivät tehneet 300 e/kk laskuja ajalta, jolloin pääministeri ei välttämättä itse edes ollut koko aikaa paikalla. Muut ovat syöneet yksittäisiä aamiaisia, ruokaa ei ole ollut koko perheelle ja lastenhoitajalle. Lisäksi muiden pääministerien laskut ovat julkisia toisin kuin Marinin.
Mutta ymmärräthän että tuo 300e/kk on täysin olematon summa suhteessa siihen kuinka paljon poliitikkojen erilaisiin kuluihin (mm. edustuskuluihin) yleisesti ottaen menee rahaa?
Asia voi olla kyllä periaatteellisesti tärkeä.
On ihan ymmärrettävää että VNK ostaa käytännössä ruokatarvikkeita pääministerille. Mutta ehkä voisi harkita jotain tarkempaa sääntelyä että miltä osin sitten maksuja pitää periä jälkikäteen takaisin.
Veikkaanpa että Marin kohta ilmoittaa vastaisuudessa maksavansa nuo kulut itse.
Poliitikon oman perheen yksityiset kulut (jollaisiksi nuo on nyt määritelty ja salaisiksi päätetty) eivät koskaan demokratiassa voi olla yhteiskunnan maksettavia kuluja! Pääministerin virka-asunnolla yksin syömänsä aamupala voidaan laskea tehtävään liittyväksi kuluksi, mutta pääministerin lapsen aamumurot eivät kuulu veronmaksajien kustannettaviksi.
Vasemmisto on täysillä sitä mieltä, että ei pienillä summilla ole merkitystä, kyllä aina jostain löytyy joku suurituloinen, jonka pitää kulut maksaa. Sanna olettaa, että kaikki muutkin yli 15 000 e/kk tienaavat syövät, asuvat ja pukeutuvat maksutta, joten he voivat maksaa enemmän veroja kuin nyt.
Tuskinpa Mäntyniemen kokki tekee lounaan vain Saulille vaan kyllä siitä valtion maksaman kokin ateriasta nauttii samalla tavalla Jenni ja Aarokin. Ja he matkustavat samalla kyydillä Saulin kanssa, asuvat samoissa paikoissa jne.
Ei perhettä siis voi kokonaan erottaa erilliseksi vaan jos maan päättäjillä on perhe, he käytännössä saavat asioita joita valtio heille kustantaa.
Niinistö ei edes asu Mäntyniemessä.
Vierailija kirjoitti:
edellisen kerran aamupalasteli Lipponen valtion piikkiin, demari hänkin. Marinin salailu kertoo, että tietää tehneensä väärin. Näitä Yliviikareita ei trvita yhtään lisää. etenkään semmoiselta tasolta joka tuhlaa, kun ei perheenjäsenet hoitele hommiaan.
Iltalehdessä haastateltiin joitakin edellisiä pääministereitä ja sekä Mari Kiviniemi, Paavo Lipponen että Jyrki Katainen käyttivät tuota etua joka on jo tulkittu noin parikymmentä vuotta VNK kansliassa. Katainen asui tuolla kuukausikaupalla ja söi sekä aamiaiset että päivälliset ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei, ainakin Katainen ja Kiviniemi ovat käyttäneet tuota etua enemmän kuin yksittäisiä kertoja, Katainen jopa kertoi saaneensa myös päivälliset ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Jyrki Katainen (kok) kertoi käyttäneensä niin sanottua ruokapalvelua sen kolmen kuukauden ajan, kun hän asui pääministeriaikanaan Kesärannassa.
– Siinä taisi olla aamiainen ja päivällinen. Kun muutimme Kesärantaan, meille kerrottiin, että tähän kuuluu tietty ennaltamäärätty palvelukokonaisuus. Palvelut kuuluivat vain Kesärannassa asumiseen. Tämä perustui johonkin valtionhallinnossa tehtyyn linjaukseen.
Mari Kiviniemi (kesk) viestitti, että valtioneuvoston kanslialla oli selkeät säännöt, joiden mukaan toimittiin ja vastaavanlainen järjestely oli käytössä.
IS:lle kerrottiin valtioneuvoston kansliasta, että etu on ollut käytössä ainakin Paavo Lipposen (sd) pääministeriajasta lähtien. Iltalehden mukaan Marinin kanssa vastaavassa mittakaavassa etua on käyttänyt korkeintaan Lipponen.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000008002051.html
Kokkarille ei riittänyt pelkkä aamiainen. Missä huutoitku ja verotarkastus?
Onpa yllättävää, että korruptioetu on ollut voimassa siitä lähtien kun pääministerinä oli toinen demari. Kovin yllättävää sekin, että tuo toinen demari oli edellinen joka etua on käyttänyt vastaavassa mittakaavassa nykyisen demaripääministerin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä aamiaisen tilaamisessa pahaa ole mutta olisi itse maksanut isosta palkastaan. Siinä laissa ei puhuta ruuasta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muut pääministerit eivät tehneet 300 e/kk laskuja ajalta, jolloin pääministeri ei välttämättä itse edes ollut koko aikaa paikalla. Muut ovat syöneet yksittäisiä aamiaisia, ruokaa ei ole ollut koko perheelle ja lastenhoitajalle. Lisäksi muiden pääministerien laskut ovat julkisia toisin kuin Marinin.
Mutta ymmärräthän että tuo 300e/kk on täysin olematon summa suhteessa siihen kuinka paljon poliitikkojen erilaisiin kuluihin (mm. edustuskuluihin) yleisesti ottaen menee rahaa?
Asia voi olla kyllä periaatteellisesti tärkeä.
On ihan ymmärrettävää että VNK ostaa käytännössä ruokatarvikkeita pääministerille. Mutta ehkä voisi harkita jotain tarkempaa sääntelyä että miltä osin sitten maksuja pitää periä jälkikäteen takaisin.
Veikkaanpa että Marin kohta ilmoittaa vastaisuudessa maksavansa nuo kulut itse.
Poliitikon oman perheen yksityiset kulut (jollaisiksi nuo on nyt määritelty ja salaisiksi päätetty) eivät koskaan demokratiassa voi olla yhteiskunnan maksettavia kuluja! Pääministerin virka-asunnolla yksin syömänsä aamupala voidaan laskea tehtävään liittyväksi kuluksi, mutta pääministerin lapsen aamumurot eivät kuulu veronmaksajien kustannettaviksi.
Vasemmisto on täysillä sitä mieltä, että ei pienillä summilla ole merkitystä, kyllä aina jostain löytyy joku suurituloinen, jonka pitää kulut maksaa. Sanna olettaa, että kaikki muutkin yli 15 000 e/kk tienaavat syövät, asuvat ja pukeutuvat maksutta, joten he voivat maksaa enemmän veroja kuin nyt.
Tuskinpa Mäntyniemen kokki tekee lounaan vain Saulille vaan kyllä siitä valtion maksaman kokin ateriasta nauttii samalla tavalla Jenni ja Aarokin. Ja he matkustavat samalla kyydillä Saulin kanssa, asuvat samoissa paikoissa jne.
Ei perhettä siis voi kokonaan erottaa erilliseksi vaan jos maan päättäjillä on perhe, he käytännössä saavat asioita joita valtio heille kustantaa.
Niinistö ei edes asu Mäntyniemessä.
Tämä. Tietysti maksaa aamupalansa kun ei edes asu siellä.
Edellisessä työpaikassaan oli aiheuttanut pahennusta:
https://yle.fi/uutiset/3-10152007