Sanna Marin maksattaa perheensä syömisen verovaroista
Kommentit (405)
Vierailija kirjoitti:
"Etu perustuu valtioneuvoston kanslian (VNK) tulkintaan, jonka mukaan pääministerillä ja tämän kanssa samaan talouteen kuuluvilla on oikeus saada valtion varoista aamiaistarvikkeita ja kylmiä aterioita yöpyessään Kesärannassa."
Mikä tässä on vaikea ymmärtää? Mitä etuja te jätätte kättämättä, jotka teille laillisesi kuuluu? Esimerkiksi minulla olisi varaa makaa puhelin, netti, salimaksuni, lääkärikulut jne. itse, koska olen kovapalkkaisessa työssä. Mutta koska nämä edut minulle kuuluvat, totta kai käytän ne. Maksan toki vastaavasti myös reippaasti veroja tuloistani. Ihan kiva, että on tällaisia pieniä etuja kompensoimassa.
Olet härski, kun käytät nuo etusi, vaikka olet kovapalkkainen. Sinunlaisiasi on vaikea arvostaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo täsmälleen sama KÄYTÄNTÖ - ei siis Marinin aloite, vaan hallinnon käytäntö - on ollut voimassa KOKO 2000-luvun. Sitä ei vaan ole aiemmista pääministereistä hyödyntäneet kuin Lipponen ja lyhyen kautensa ajan Kivimäki, koska muut eivät ole Kesärannassa asuneet.
Ihan turha siis persuilla ja valehdella, että Marin olisi ahneuksissaan ITSE keksinyt velottaa aamiaiskulunsa valtiolta. Sellainen väite EI PIDÄ PAIKKAANSA. Ihmetyttää vaan, eivätkö ketjun mölisijät osaa tai viitsi lukea linkkiä, jonka uutista kommentoivat. Vai eikö teille ole faktoilla niin "nokon nuukaa"?
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/6454bc8a-f9ef-478e-9f42-74da97687…
"Pääministeri Sanna Marinin (sd) ja tämän perheen yksityiskäyttöön hankitaan elintarvikkeita valtion varoista.
Etu perustuu valtioneuvoston kanslian (VNK) tulkintaan, jonka mukaan pääministerillä ja tämän kanssa samaan talouteen kuuluvilla on oikeus saada valtion varoista aamiaistarvikkeita ja kylmiä aterioita yöpyessään Kesärannassa.
Valtioneuvoston kansliasta kerrotaan, että etu on ollut tarjolla kaikille pääministereille, mutta vastaavassa mittakaavassa sitä on 2000-luvulla käyttänyt korkeintaan pääministeri Paavo Lipponen (sd). Näin siksikin, että Lipposen jälkeen ja ennen Marinia ainoastaan pääministeri Mari Kiviniemi (kesk) on varsinaisesti asunut Kesärannassa – hänkin alle vuoden ajan.
Lipposen, Kiviniemen ja Marinin lisäksi myös pääministeri Jyrki Kataiselle (kok) on VNK:n mukaan ostettu Kesärantaan elintarvikkeita valtion varoista ”hyvin lyhyen aikaa”. Lisäksi muille pääministereille aamiaistarpeita on VNK:n mukaan voitu hankkia heidän yöpyessään Kesärannassa."
Päätöstä ei löydy
Edun lakiperusta on kyseenalainen. Valtioneuvoston kanslia vetoaa ministeripalkkiolain kuudenteen pykälään, jonka mukaan:
”Pääministerillä on asunto valtion talossa, jonka kunnossapito, lämmitys ja valaistus sekä sisustus kustannetaan ja tarpeellinen henkilökunta maksetaan valtion varoista”.
Lista ei sisällä elintarvikkeita eikä niitä mainita lain esitöissäkään. Iltalehti ei ole saanut valtioneuvoston kansliasta ymmärrettäviä perusteluja sille, miksi Kesärannassa perheineen vakituisesti asuvan pääministerin aamiaistarpeet katsotaan valtion varoista maksettaviksi.
Iltalehti pyysi myös saada valtioneuvoston kanslian päätöksen, jolla pääministerin ruokaostoksia on päätetty ottaa valtion maksettavaksi. Päätöksiä ei ole toimitettu.
Demaripääministereiltä voi odottaa juuri tämmöistä.
Lipponen valtasi aikoinaan huoneen eduskunnasta, koska katsoi että kun on ollut pääministeri, niin voi tämän tehdä. Myös että kun kirjoittaa muistelmia edustaja-ajoilta niin voi tehdä sen eduskunnassa.
Eduskunnan vahtimestarilla oli kova työ saada Lipponen ulos talosta. Ehkä piti lukot vaihtaa, että sai estettyä Lipposen.
Marinissa on paljon samaa. Kaikki valtion piikkiin. Muutenkin piittaamaton. Mitkään vaalipuheajat ei häntä koske.
Olen genuiinisti yllättynyt, että valtion päämies joutuu kustantamaan itse ruokansa.
Tuskin kovin monessa maassa näin.
Vaikka olen Marin-kriitikko niin tässä ollaan taas pölhöpopulismin jäljillä. Joku 4000 euroa vuodessa siis menee Mariinin aamupaloihin. Haha, turhempiakin kohteita valtiolla lienee.
Laki on tietysti laki ja jos se Suomessa on sellainen, että PM maksaa omat ruokansa niin sitä on toteltava.
Juuh aika paskat edut maan johtamisessa. Pistää entistä enemmän mietittymään millainen persoona hakeutuu näihin hommiin. Saman rahallisen korvauksen kun nyt kuitenkin saisi lahjakas ja ahkera ihminen tavallisemmissakin hommissa, missä ei tarvitse olla vastuussa miljoonien ihmisten kohtalosta eikä toisaalta arvostelun kohteenakaan. Alkaisi koodariksi tai lääkäriksi.
Jotain sairaalloista vallanhimoahan näissä ihmisissä on oltava.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo mitään. Aikoinani Jollaksessa bussia odotellessa näin, kun Paavo Lipponen antoi virka-autossaan kyydin lapsilleen päivähoitoon. Siinä se auto odotteli, kun hetra pääministeri saattoi lapsensa. Hyvä demarit! Kyllä niin tärkeässä työssä pitää käyttää kaikki edut, jotka on tarjolla.
asuu Töölössä, ei oo asunut Jollaksessa.
Samarin on vanha lääke närästykseen.
SaMarin vain pahentaa oireita, miten voin reklamoida?!
Vierailija kirjoitti:
Olen genuiinisti yllättynyt, että valtion päämies joutuu kustantamaan itse ruokansa.
Vaikka olen Marin-kriitikko niin tässä ollaan taas pölhöpopulismin jäljillä. Joku 4000 euroa vuodessa siis menee Mariinin aamupaloihin. Haha, turhempiakin kohteita valtiolla lienee.
Laki on tietysti laki ja jos se Suomessa on sellainen, että PM maksaa omat ruokansa niin sitä on toteltava.
"Genuiinisti"? Siis mitä h-----tin mökellystä?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Genuiinisti"? Siis mitä h-----tin mökellystä?!
No ihan huvikseen laitoin.
Olen ostanut myös takin, joka oli genuiinin nahkaa :D
Varoasiantuntijan mukaan kyseessä on verotettava etu ja sekä maksajan että saajan pitää se ilmoittaa veroilmoituksessa.
Kehottaa ilmoittaman tulon (Marin) vaikka nyt myöhässä.
Lähde. Hs.
Vierailija kirjoitti:
Varoasiantuntijan mukaan kyseessä on verotettava etu ja sekä maksajan että saajan pitää se ilmoittaa veroilmoituksessa.
Kehottaa ilmoittaman tulon (Marin) vaikka nyt myöhässä.
Lähde. Hs.
Pääministeri pimittänyt tuloja.
Haha, jotenkin kansanluonteesta kertovaa, että Suomessa pääministerin ja presidentinkin pitää kilvoitella siitä, kuka ankeuttaa eniten ja elää kurjimmin.
Niinistöhän sai suuret kansanhurraukset aikanaan kun kieltäytyi ottamasta vastaan presidentille säädettyä palkkionkorotusta ja päätyi lahjoittamaan sen hyväntekeväisyyteen.
Yleen ja hesariin laskeutui sitten hiljaisuus asiasta?
Mediahiljaisuus on merkki siitä että tajuavat käryn käyneen.
Suklaapatukastakin demari ministereitä erotettu.
Nyt on politiikan moraali puntarissa.
Rötöspääministerit kuriin.
Tyrnävän miettiin tekemisiään.
Ei syö: "Tasavallan presidentin palkkiosta annetussa laissa on lueteltu presidentin virka-asuntoon kuuluvat palvelut sanasta sanaan samalla tavalla kuin ministeripalkkiolain Kesärantaa koskevassa pykälässä. Tästä huolimatta presidentti Sauli Niinistölle tai tämän perheen ruokaostoksia ei makseta valtion varoista. Presidentin kansliasta kerrotaan Iltalehdelle, että mainittu lakipykälä ei mahdollista tällaisen edun tarjoamista."
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/6454bc8a-f9ef-478e-9f42-74da97687…