Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jenna Mattila alkoi aäästää kotiäitinä, sai säästöön 30 000€. Nämä 5 oivallusta auttoivat onnistumaan

Vierailija
24.05.2021 |

Kertoisiko joku, mitkä nuo 5 oivallusta olivat. Itse en pääse Iltasanomien sivuilta lukemaan kyseistä juttua, koska on maksullinen.

Kommentit (157)

Vierailija
21/157 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No Sanna saa kuussa 660 euroa josta laittaa säästöön 100 euroa. Jää 560 euroa. Perheen kiinteät kulut ovat jo pelkästäån 2000 euroa. Muut kulut päälle.

Aika fakiiri saa olla jos tuolla kaavalla ei olisi toista, parempituloista kumppania perheessä.

Sanna sanookin itse, että mies vastaa suurimmasta osasta perheen kuluista, juupa juu.

Helppoahan siinä on vaurastua.

Sehän on Sannalle oma, kiva harrastus kotona olon piristykseksi.

Harmittaa vain tuollaiset jutut kun jku niitä uskoo ja alkaa entistä enemmän syyllistää niitä todellisia pienituloisia.

Nämä ovat niin yksipuolisia ja harhaanjohtavia juttuja. Tässäkään ei ilmaistu mikä on sen miehen tulotaso yms.

Eikä koskaan muissakaan vastaavissa jutuissa.

Sanna laittaa säästöön kuussa vain 100 euroa? Minun matikallani tuohon 30k pottiin pääsemiseen menee siis tuolla tahdilla 25 vuotta.

Riippuu mihin ne säästönsä laittaa, itse tuplasin säästöt 5 vuodessa rahastoilla (suomi, brändit).

Vierailija
22/157 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No Sanna saa kuussa 660 euroa josta laittaa säästöön 100 euroa. Jää 560 euroa. Perheen kiinteät kulut ovat jo pelkästäån 2000 euroa. Muut kulut päälle.

Aika fakiiri saa olla jos tuolla kaavalla ei olisi toista, parempituloista kumppania perheessä.

Sanna sanookin itse, että mies vastaa suurimmasta osasta perheen kuluista, juupa juu.

Harmittaa vain tuollaiset jutut kun jku niitä uskoo ja alkaa entistä enemmän syyllistää niitä todellisia pienituloisia.

Nämä ovat niin yksipuolisia ja harhaanjohtavia juttuja. Tässäkään ei ilmaistu mikä on sen miehen tulotaso yms.

Tämä on sama kun Julia Thuren on säästänyt 10 000 euroa vuodessa. Silloin pitää kuussa säästää reilu 800 euroa. On varmasti tingittävä jostain, mutta tosiaan hänelläkin puoliso, joten kahden keskituloisen perheessä summan säästäminen onnistuu.

Itse olen pari viimeistä vuotta säästänyt keskimäärin 900e kuussa, kun bruttotulot olleet 30-35 ke vuodessa. Ei ole ollut hankalaa, kun ei ole lapsia tai autoa ja asutaan edullisesti vuokralla puolison kanssa. Tänä vuonna olen säästänyt semmoiset 1000e/kk vaikka asumiskulut ovat nousseet. Mistään ei kuitenkaan tarvitse tinkiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/157 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kateelliset taas nurisemassa. Ensin sanotaan miten ”helppoahan se hänelle on..” ja toisessa lauseessa miten ankeaa mahtaa olla ja itse ainakin halutaan nauttia palkasta :,D minä säästän 15t vuodessa, alle keskipalkan tuloista, koska halua on.

No minä ainakin luen innolla joka kerta nämä klikkiotsikkojutut, ja petyn joka kerta.

Aina niissä on jotain, mitä ei mainita. Juuri sellaista, että onkin sitä alkupääomaa.

Ja säästän kyllä itsekin itselleni eläkerahoja.

Vierailija
24/157 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naimisissa olevat naiset ei yleensä ymmärrä talousasioista mitään JOS mies maksaa oikeat laskut (asuminen, vesi, sähkö, vakuutukset, auto jne) ja yleensä aina naureskellen ihmettelevät toisille että "miten niin et pysty säästämään?". Näille se avioero sitten on kamala taloudellinen katastrofi jossa kääntyvät omien vanhempien puoleen tai usein pysyttelevät huonossakin suhteessa siksi että mies elättää. En luottaisi tämän naisen talousneuvoihin missään tilanteessa, koska ei ole koskaan lapsellisena joutunut itse taloutta hoitamaan, eli ei ole omaa kokemusta siitä miten selvitään tiukoissa paikoissa.

Vierailija
25/157 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on sama kun Julia Thuren on säästänyt 10 000 euroa vuodessa. Silloin pitää kuussa säästää reilu 800 euroa. On varmasti tingittävä jostain, mutta tosiaan hänelläkin puoliso, joten kahden keskituloisen perheessä summan säästäminen onnistuu.

Itse olen pari viimeistä vuotta säästänyt keskimäärin 900e kuussa, kun bruttotulot olleet 30-35 ke vuodessa. Ei ole ollut hankalaa, kun ei ole lapsia tai autoa ja asutaan edullisesti vuokralla puolison kanssa. Tänä vuonna olen säästänyt semmoiset 1000e/kk vaikka asumiskulut ovat nousseet. Mistään ei kuitenkaan tarvitse tinkiä.

Eli sama tilanne kuin näillä muillakin vinkkaajilla.

Vierailija
26/157 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin oivallus taisi olla että mieshän voi maksaa laskut :D

Vierailija
27/157 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan siinä artikkelissa mainittu myös se tärkein oivallus: "Työssäkäyvä puoliso vastaa muista kuluista."

Vierailija
28/157 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin tuota samaa, ettei miehen tuloista avauduta. Tehkää samanlainen juttu yh.äidistä. Taitaapi jäädä juttu tekemättä.

Sitten ärsyttää joskus näissä "näin säästät" -jutuissa, kun kansalainen mielletään jotenkin lähtötasoisesti holtittomaksi.

Olen aikuinen täysijärkinen vähävarainen henkilö. Tiedostan vähävaraisuuteni enkä ostele ruokakaupassa vaikka mitään ylimääräsitä.

Ihan sama olenko nälkäinen vai en. En mene kauppaan listan kanssa. Tarkistan ensin punalaputettujen tilanteen, MUTTA, katson aina kilohintaa. En aja kaupungin toiselle puolelle Lidliin, jos siellä on joku yksittäinen tuote edullisempaa. 

En osta listan mukaan jauhelihaa, jos se on kalliimpaa, kuin vieressä köllivä punalappuinen possun ulkofile. Yleensäkin nämä "vanhanaikaiset" hokemat vaikka jauhelihan halpuudesta voi heittää romukoppaan. Edelleen, katsokaa sitä kilohintaa, voitte yllättyä.

Joskus joku tonnikala on kuitenkin kilohinnalta näitä kalliimpi, mutta kun väännän siitä kiusauksen, ruoka on per annos silti edullisempaa.

Jos en tarvitse vaatteita, en osta niitä. En edes sieltä kirpputorilta.

Jos ei ole varaa hiustenleikkaukseen, niin en mene sinne. 

Kaikessa ei voi säästää, mutta ihan pienillä arjen valinnoilla voi elää, ilman että taistelee koko ajan itseään ja ostohalujaan vastaan.

Vierailija
29/157 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://duunitori.fi/tyoelama/jenna-mattila-saastaminen

Kiinnittäisin erityistä huomiota kohtaan "työssä käyvä puoliso"...

Joo, puolisolta pitää tällä hetkellä löytyä 2000€/kk + kaikki yllättävät menot. Tämä Jenna maksaa ruuat ja vaatteet, eli miehellä on sellaiset 4000€/kk bruttotulot.

Vierailija
30/157 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naimisissa olevat naiset ei yleensä ymmärrä talousasioista mitään JOS mies maksaa oikeat laskut (asuminen, vesi, sähkö, vakuutukset, auto jne) ja yleensä aina naureskellen ihmettelevät toisille että "miten niin et pysty säästämään?". Näille se avioero sitten on kamala taloudellinen katastrofi jossa kääntyvät omien vanhempien puoleen tai usein pysyttelevät huonossakin suhteessa siksi että mies elättää. En luottaisi tämän naisen talousneuvoihin missään tilanteessa, koska ei ole koskaan lapsellisena joutunut itse taloutta hoitamaan, eli ei ole omaa kokemusta siitä miten selvitään tiukoissa paikoissa.

On se hyvä että olen pysynyt avoliitossa :D Ja pyöritän miehenkin raha-asiat.

Mies säästää 1900 euron nettotuloistaan puolet ja maksaa meidän yhteisistä menoista puolet. Menoista se enemmän on kiinni kuin tuloista. Itsellekin jää ihan kivasti säästöön kun mies on sanonut sanansa asumisen ja juoksevien kulujen budjettiin.

Vierailija
31/157 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kateelliset taas nurisemassa. Ensin sanotaan miten ”helppoahan se hänelle on..” ja toisessa lauseessa miten ankeaa mahtaa olla ja itse ainakin halutaan nauttia palkasta :,D minä säästän 15t vuodessa, alle keskipalkan tuloista, koska halua on.

Joo, kun nämä artikkelit ei anna mitenkään todellista kuvaa siitä pienituloisen säästämisen realiteetista. Miten säästäisit itse 15k vuodessa (1250 kuukaudessa), kun nettopalkka on 1900, ja maksat yksin vuokran, vakuutukset, veden, sähkön, ruoan, netin jne? Itse säästin noista tuloista 850 kuussa, ja se oli todellakin ANKEAA. Pakollisten kulujen ja säästöjen jälkeen kuukaudessa jäi "vapaata" käyttörahaa sen parikymppiä tai satanen, ja senkin olisi voinut säästää että pääsisi nopeammin omistusasuntoon. On karseaa kitkuttaa ja säästää hampaat irvessä, kun ei edes tiedä milloin tilanne laukeaa.

Vuoden jaksoin tuota, ja nyt omistusasujana säästäminen on jo paljon helpompaa ja etenee jouhevasti - kas kummaa, kun ei tarvitse enää maksaa vuokraa tai murehtia asunnon käsirahasta, ja asuntolainan lyhennys on periaatteessa säästämistä. Omistusasujana tuo 15k vuodessa onkin jo ihan realistinen summa, vaikka tulot ei ole muuttuneet. Siis miten? Kun enää en maksa 7 tonnia vuokraa vuodessa. Ihan typerää siis tehdä mitään säästämisartikkeleita ilman että näitä isoja palikoita ei edes mainita. Tai sitä että joku puoliso maksaa koko elämisen.

Vierailija
32/157 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahaa jää säästöön joka kuukausi useita satoja euroja.

En osta vaatteita kuin tarpeeseen: kahdenkymmenen t-paidan omistaminen ja yhden lisää hankkiminen koska "Mulla ei ole tämmöistä" ei ole tarpeeseen ostamista. 

en hanki sisustuskrääsää, laukkua tai uusia verhoja vain siksi että "kun on kivat", en edes kirpputorilta koska myös se kirppisshoppailu maksaa. En yleensä käy kahviloissa enkä baareissa. En osta punalapputuotteita paitsi silloin kun jo valmiiksi edullista ruokaa saa punalaputettuna, koska ei se kallis ruoka ole edelleenkään kovin edullista silloin kun se laputettunakin maksaa tuplat siihenverrattuna mitä jokin edullisempi tuote maksaa ihan normaalihintaisena. Enkä osta muovipusseja ;) 

olin joskus köyhä, työtön yksinhuoltaja ja kaikesta oli pakko tinkiä. Nyt kun olen töissä, kulutustottumukset on lähes samalla tasolla kuin silloin. Hiukan enemmän menee rahaa koska en pakota lapsia köyhäilyyn vaan saavat kyllä vaatteita, harrasteita ja muuta sellaista mihin itse en käytä rahaa.

Vierailija
33/157 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro meille vinkkisi, miten se onnistuu. Maksatko yksin elämisen kulut vai onko sinulla puoliso? Onko lapsia? Paljonko välttämättömät kulut on per kk? Entä tulot? Mistä tingit vai et mistään?

Vierailija
34/157 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sama tilanne kuin näillä muillakin vinkkaajilla.

Itse asiassa maksoin vuokraa vähemmän asuessani yksiössä ennen avoliittoa. Nyt asun taas yksinäni yhteisessä asunnossamme, joten vasta vuoden lopussa pystyn laskemaan paljonko saan säästöön kun pakolliset kulut ovat nousseet satoja euroja. Mistään ei ole tarvinnut luopua ja toisin kuin Thurén, minun ei myöskään ole tarvinnut tehdä lisätöitä.

Vierailija
35/157 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinäpä se sitten olikin. Realisoipa sinkkuna sama säästötahti samoista tuloista ja tule sitten vasta leijumaan erinomaisuudessasi. Eipä mistään tarvitse tinkiä, kun kaikkia menoja on maksamassa kahdet tulot.

Vierailija
36/157 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se hyvä että olen pysynyt avoliitossa :D Ja pyöritän miehenkin raha-asiat.

Mies säästää 1900 euron nettotuloistaan puolet ja maksaa meidän yhteisistä menoista puolet. Menoista se enemmän on kiinni kuin tuloista. Itsellekin jää ihan kivasti säästöön kun mies on sanonut sanansa asumisen ja juoksevien kulujen budjettiin.

"JOS mies maksaa oikeat laskut" niin voi kotiäitinäkin säästää ja sijoittaa. 

Vierailija
37/157 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä asioita on tällä palstalla turha kuuluttaa.

Säästäminen on mammoille kirosana ja ainakin kateuden ja kaunan kohde.

Vierailija
38/157 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä asioita on tällä palstalla turha kuuluttaa.

Säästäminen on mammoille kirosana ja ainakin kateuden ja kaunan kohde.

Onpas mustavalkoista.

Tässähän kritisoitiin sitä, että koskaan se isoja summia säästävä ei ole pienituloinen yh.

Vierailija
39/157 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kun Mattila oli vielä palkkatyössä työterveyshoitajana ja ansiosidonnaisella vanhempainvapaalla, hän säästi 1 600 euron nettotuloista 800 euroa kuussa. 

Suuret säästösummat olivat mahdollisia pienten elinkustannusten takia. Perheen kiinteät kuukausikulut ovat noin 2 000 euroa. Vaatteet ja muut käyttötavarat Mattila hankkii pääasiassa käytettynä. 

Nyt hoitovapaalla Mattilan nettotulot ovat kuukaudessa 660 euroa ja siitäkin summasta hän laittaa 100 euroa säästöön. Lopun hän käyttää ruokaan sekä omiin ja lasten menoihin. Työssäkäyvä puoliso vastaa muista kuluista. Se on Mattilasta reilua.

"Minä annan aikapanoksen olemalla kotona. Lisäksi hoitovapaa näkyy suoraan eläkkeessäni. Siksi pidän tärkeänä, että laitan jonkun verran säästöön karttumaan."

Lasketaanpa hieman:

Mattila siis säästi 1 600 euron nettotuloista 800 euroa kuussa. Eli perheen menoihin hän käytti 800 euroa kuussa.

Kuitenkin perheen kiinteät kuukausikulut olivat 2 000 euroa. Ja niiden päälle tulee muuttuvat kuukausikulut. Eli ruoka, harrastukset, korjaukset, hankinnat, ja muut.

Kukahan mahtoikaan kustantaa loppuosan perheen mehoista?

Vierailija
40/157 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahaa jää säästöön joka kuukausi useita satoja euroja.

En osta vaatteita kuin tarpeeseen: kahdenkymmenen t-paidan omistaminen ja yhden lisää hankkiminen koska "Mulla ei ole tämmöistä" ei ole tarpeeseen ostamista. 

en hanki sisustuskrääsää, laukkua tai uusia verhoja vain siksi että "kun on kivat", en edes kirpputorilta koska myös se kirppisshoppailu maksaa. En yleensä käy kahviloissa enkä baareissa. En osta punalapputuotteita paitsi silloin kun jo valmiiksi edullista ruokaa saa punalaputettuna, koska ei se kallis ruoka ole edelleenkään kovin edullista silloin kun se laputettunakin maksaa tuplat siihenverrattuna mitä jokin edullisempi tuote maksaa ihan normaalihintaisena. Enkä osta muovipusseja ;) 

olin joskus köyhä, työtön yksinhuoltaja ja kaikesta oli pakko tinkiä. Nyt kun olen töissä, kulutustottumukset on lähes samalla tasolla kuin silloin. Hiukan enemmän menee rahaa koska en pakota lapsia köyhäilyyn vaan saavat kyllä vaatteita, harrasteita ja muuta sellaista mihin itse en käytä rahaa.

Näin se on viisainta tehdä eli ostaa vain kun oikeasti tarvitsee jotain. Minullakin aina tapana joka hankinnan edellä miettiä että voinko korvata sen jollakin jo olemassa olevalla tavaralla. Huomaa että uutta tarvitsee todella vähän. Vaatteitakin kaapissa pitkäksi aikaa. Esimerkiksi hajotin kahvinkeittimeni: itse en juo koskaan kahvia ja vieraita käy tosi harvoin kahvilla. Joten ostin muovisen suodattimen enkä uutta keitintä. Sen kerran kun joku kahvia haluaa (yleensä se sama ihminen joka suunnilleen itkee jos ei saa kahvia), niin jaksan kyllä kattilalla veden keittää. Lisäksi säästyy pöytätilaa kun ei ole keitin pölyttymässä. Kirppiskiertelynkin lopetin ihan kokonaan kun tajusin että saattaa mennä jopa 100€/kk näihin heräteostoihin. Ostelun sijaan aloin myymään ylimääräisiä tavaroitani, joihin en ole koskenutkaan viimeiseen 10-15 vuoteen. Nyt lisätuloa tulee 100-200€/kk. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi neljä