Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Määrittele "suora demokratia"

Vierailija
23.05.2021 |

Minulle suora demokratia on sitä, että jokainen aikuinen kansalainen päättää suoraan omista asioistaan. Vajaavaltaiset, lapset yms. tarvitsevat "kansandustajaa" tähän väliin päättämään omista asioistaan. Kuinka hyvin parlamentarismi mielestäsi toimii?

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suora demokratia ei ole mikään mielipidekysymys. Se tarkoittaa esimerkiksi tilannetta, jossa ihmisryhmä, vaikkapa koululuokka, äänestää, minne mennään luokkaretkelle. Enemmistön päätöksen mukaan sitten mennään.

Suora demokratia ei tarkoita, että kukin tekee itsekseen, mitä huvittaa. Se on anarkiaa.

Valitettavasti suoraa demokratiaa on mahdotonta soveltaa, kun puhutaan kokonaisista valtioista ja miljoonista ihmisistä ja miljardeista veroeuroista. Silloin tarvitaan edustajia, jotka päättävät.

Olet oikeassa. Sveitsi sitä kokeili ja heti romahti!

42/44 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edustuksellisessa demokratiassa ongelmana on se, että valitaan pienin paha. Valitset suosikkisi joillain perusteilla, mutta et tiedä hänen kantaansa myöhemmin esille tuleviin kysymyksiin. Lisäksi  ns. puoluekuri pakottaa hänet kannattamaan tai vastustamaan joitain aloitteita tai lakiesityksiä.  Edustajien valinnassa useimpien päätös on hataralla pohjalla, kuten esim. vaalikoneen suosituksiin perustuva,

Tietotekniikan avulla suora demokratia voidaan toteuttaa myös edustuksellisesti. Jokaisella äänioikeutetulla on yksi ääni, jota voi käyttää itse (kunnanvaltuuston/eduskunnan online-istunnot) osallistuessaan istuntoon, taisitten voi antaa äänensä valitsemansa edustajan käyttöön ja ottaa sen pois jos haluaa jossain asiassa äänestää itse tai vaihtaa edustajaa. Tällöin edelleen olisi ammattipoliitikkoja, jotka päätoimisesti perehtyvät asioihin ja äänestäisivät saamiensa äänestystokenien määrällä, mutta yksilö voisi kuitenkin halutessaan käyttää ääntään itse sekä vaihtaa edustajaa milloin haluaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa mikä suora demokratia?

Vierailija
44/44 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Demokratia tarkoittaa pelkästään kansanvaltaa. Kansa päättää asioista. Jotenkin kuitenkin EU:ssa mikä muu tahansa kuin liberaalidemokratiaa ei tunnusteta demokratiaksi jostain syystä. Kuten Yhdysvaltojen nykyistä hallintoa tai Unkaria, vaikka ovat demokraattisesti valittuja.