Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka myöhään syksyyn käytte saari mökillä? Ja sitten laitatte talvikuntoon ja käyttekö jäitä pitkin talvella? Mulla nimittäin hakusessa

Vierailija
23.08.2026 |

mökkipaikka saaresta, en saa vaan päätettyä mistä päin saaristoa ostaisin.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sinne talvella pääse kuin jäitä pitkin 

Vierailija
2/16 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvella meidän mökille pääsee veneellä. Mantereen ja saaren välissä on sellainen kapea suntti noin 20 metriä leviä ja meillä on pieni vene mantereen puolella ja soudamme siitä saaren puolelle ja kävelemme kilometrin mökille. Siinä mantereen puolella on monella muullakin pieni vene jolla mökkeilijät käy mökillä talvella. Jäitä pitkin pääsee kyllä jos kävelee kauempaa suntista. Se suntti on sulana usein talvella koska siinä on virtaava vesi. Kyllä sekin jäätyy mutta ei kestäväksi. 100 metriä kauempaa pääsisi kävellen mutta emme usein uskalla jäillä kävellä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttava asui saaressa. Noin kolme viikkoa keväisin ja syksyisin oli kelirikkoaika, jolloin saareen ei päässyt. Tuttava oli eläkkeellä, ja oli varautunut säilykkeillä ym. 

Toisella etäisemmällä tuttavapariskunnalla on mantereella kakkosasunto, jossa viettävät kelirikkoajan ja muutenkin tarvittaessa, jos on huonompi jäätie ym.

Meillä saaressa mökki, jossa käydään kesällä silloin tällöin ja talvella ehkä max 1-2 kertaa; joskin poikamme on innostunut käymään siellä talvellakin aina joskus kavereidensa kanssa (vesimatka saareen 1.5 km, yleensä ei varsinaisesti jäädytettyä tietä, mutta mönkijällä/kelkalla ajetaan samaa uraa).

Vierailija
4/16 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laitan saarimökin talviteloille lokakuun lopussa, ja menen sinne seuraavan kerran jäiden lähdettyä, eli nykytalvina vähän ennen vappua.

Saareni on aika virtaisten vesien takana, eikä sinne olisi todennäköisesti turvallistakaan yrittää jäitä pitkin kuin ainoastaan monen viikon tiukan pakkaskauden jälkeen. Ja miksipä sinne talvella pitäisi mennäkään?

Vierailija
5/16 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan syyskuun loppuun tai puoliväliin. Sitten alkaa olla liian kylmä. Keväällä ei nykyisin käydä useinkaan. Kesäkuussa vielä on kylmä, koska meri lämpenee hitaasti. Talvella ei käydä, mökki ei ole talvilämmin. 

Vierailija
6/16 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ja miksipä sinne talvella pitäisi mennäkään?" 

Niin, miksi kukaan haluaisi mökkeillä talvellakin, jos/kun mökki kerran on 😀

Vierailija
7/16 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun saarimökissäni on aurinkosähköjärjestelmä, ei varaavaa tulisijaa. Eipä tänne kyllä talvella tee mieli. Kylmää ja pimeää. Olen kuitenkin asunut täällä saarellani lähes yhtäjaksoisesti toukokuun alusta lähtien, ja käynyt kaupunkiasunnolla lähinnä leikkaamassa nurmet. Ajattelin pysyä tällä vielä syyskuun loppupuolelle. Lokakuun lopussa lämpötilat alkavat painua lähelle nollaa, ja päivät lyhenevät. Silloin on aika laittaa mökki talviteloille ja varata lennot lähemmäksi päiväntasaajaa.

Vierailija
8/16 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun saarimökissäni on aurinkosähköjärjestelmä, ei varaavaa tulisijaa. Eipä tänne kyllä talvella tee mieli. Kylmää ja pimeää. Olen kuitenkin asunut täällä saarellani lähes yhtäjaksoisesti toukokuun alusta lähtien, ja käynyt kaupunkiasunnolla lähinnä leikkaamassa nurmet. Ajattelin pysyä tällä vielä syyskuun loppupuolelle. Lokakuun lopussa lämpötilat alkavat painua lähelle nollaa, ja päivät lyhenevät. Silloin on aika laittaa mökki talviteloille ja varata lennot lähemmäksi päiväntasaajaa.

Kuulostaa hyvältä idealta. En itsekään viipyisi saaristossa pidempään. t.ap

Vierailija
9/16 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun täällä vaikka en saisi. Onneksi tänne ei kukaan näe. Hämäykseksi pieni vuokraluukku kylällä.

Vierailija
10/16 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talvella meidän mökille pääsee veneellä. Mantereen ja saaren välissä on sellainen kapea suntti noin 20 metriä leviä ja meillä on pieni vene mantereen puolella ja soudamme siitä saaren puolelle ja kävelemme kilometrin mökille. Siinä mantereen puolella on monella muullakin pieni vene jolla mökkeilijät käy mökillä talvella. Jäitä pitkin pääsee kyllä jos kävelee kauempaa suntista. Se suntti on sulana usein talvella koska siinä on virtaava vesi. Kyllä sekin jäätyy mutta ei kestäväksi. 100 metriä kauempaa pääsisi kävellen mutta emme usein uskalla jäillä kävellä

"Suntti"  lienee siis suomeksi "salmi". Jos käytät sitä sanaa, etkä jtuollaista teidän pohjanmaalaisten ruotsista vääntämää epäilmausta, muutkin saattavat ymmärtää, mistä puhut.

Vierailija
11/16 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

saarimökille varmaan aika harvat yrittävät kelirikkoaikana tai talvellakaan.

Normaalillä mantereella olevalla mökillä kyllä on kiva mökkeillä koko vuosi. Syysretkiä, hiihtelyä, luistelua, avantouintia, luonnon seuraamista - aah, syys -ja talvimökkeily on ihanaa!

Vierailija
12/16 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saaristossa puolet elämästäni asuneena, enpä ole koskaan nähnyt saarimökkiä, jossa ei ole tulisijaa. Aika järjetöntä.

Vierailija
13/16 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökissäni ei siis ole varaavaa tulisijaa. Puuhella ja kamiina on. Niillä on aika vaikeaa pitää mökkiä lämpimänä pakkasella. Enpä ole koskaan yrittänykään. 

Mökki on rakennettu kesäkäyttöön jo vuonna 1936. Eristeenäkin oli pitkään pelkkä puru.

Vierailija
14/16 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletpa outo tyyppi. Asut siis mökillä toukokuun alusta syyskuun loppuun. Talvet asut ulkomailla ja sulla on kuitenkin asunto, josta täytyy nurmikko leikata. 

Vierailija
15/16 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletpa outo tyyppi. Asut siis mökillä toukokuun alusta syyskuun loppuun. Talvet asut ulkomailla ja sulla on kuitenkin asunto, josta täytyy nurmikko leikata. 

Tästä voi laskea 1+1.

Vierailija
16/16 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekin etsiskellään mökkiä, ja saarimökit on pitänyt sulkea kokonaan pois vaihtoehdoista, koska tarkoitus on asua mökillä sitten pysyvästi. Menisi hankalaksi sinä aikana kun jäät ei kanna.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yksi