Tampereella löytynyt lapsi ja aikuinen menehtyneenä
Iltalehdessä oli juttu juuri äsken. Ilmeisesti äiti surmannut itsensä ja pienen lapsensa. Suomessa olisi hyvä olla näihin tilanteisiin paikka, johon lapsen vain voi jättää, ilman kyselyjä ja yhteiskunta huolehtii tai etsii lapselle rakastavan perheen. Nyt on lastensuojelu ja virkapäivystys, mutta sinne pitää selitellä. Parempi olisi jos anonyyminä voi vain jättää kun mielenterveys prakaa.
Kommentit (594)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"lähellä Hervannan liittymää"
Muutama kysymys. Onko se joillekin liian ankea betoninen asuinalue? Osa tampereen asukkaista on muualta tulleita. Onko hädässä olevilla tietoa kriisipuhelimesta tai tulkkia saatavilla myös muulloin kuin arkena. Entä mistä tiedetään kuka tekijä oli, miksi se olisi automaattisesti äiti.
On, ja se on yhden puhelinsoiton päässä eli 112 ja se päivystää 24/7.
Ja vanhempi ja lapsi otetaan vaikka sairaalahoitoon, jos ei ole muuta paikkaa.
Etkö lue uutisia minkälaista palvelua saa 112 ja se on elvetin iso kynnys soittaa jos kukaan ei usko ja ymmärrä. Psykoottinen itse soita mihkään.
onko ystäviä, läheisiä?
Eihän narsistilla ole ystäviä , on vain itsensä jatkeita ja luuserijoukko jota voi hyödyntää.
Vierailija kirjoitti:
Löytyykö palstamammoilta ymmärrystä myös sille teneriffalaiselle isälle, joka todennäköisesti on tappanut 2 lastaan?
Suomessa on varmaan viisi kertaa enemmän pysyvästi lastenkodeissa pidettyjä lapsia kuin Espanjassa. Meille lastensuojelu on uhka, muualla maailmassa se on humanistinen palveluntarjoaja. Avohuollon tukiin ei löydy rahaa, mutta holhoamiseen rajattomasti.
Vierailija kirjoitti:
Narsisti asialla?
Itsetuntemuksesi osuu oikeaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on lisätty lapsiperheiden kotipalvelua. Eikä tarvi olla mikään lastensuojelutapaus. Riittää kun on yksinhuoltaja perhe tai huoltajalla fyysinen tai psyykkinen sairaus tai perheessä muita kuormittavaa. Kotipalvelun työntekijä auttaa lähinnä lastenhoidossa. Mutta myös kotitöissä . Toinen vaihtoehto on hakea tukiperhettä jossa lapset viettää noin yhden viikonlopun kuukaudessa.
Vai kotipalvelu auttaa jos sairastuu?
Kummasti ei saatu mitään apua vaikka mä olin 3kk täysin autettava hätäsektion jälkeen.
sain nk kiireellisen sektion naistenklinikalla, olin ollut jo aamusta tarkkailussa koska ikää oli. Lääkäri kertoi että aloitetaan luonnollisella tavalla, itse toivoin sektiota. Mulla oli ihan hyvä olo, mitä nyt vähän supisteli ja illansuussa 3 hoitajaa tuli ja sano että nyt mennään ja oli paarit. Ei siinä ehtinyt jännittää ja poika tuli minkä tiesinkin. Olin 7 pvää naistenklinikalla ja e i siinä mitään. Seuraavana päivänä olin jo kauppaan menossa vauvan kanssa vaunuilla, tein normaalit hommat, mies työssä, iltapainotteinen. Paljon olisin menettänyt ellen olisi saanut lasta. Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Eikö oma äiti, anoppi, sisarukset jos on voi tulla apuun.
Eihän ne tule, niin kuin palstaltakin saa jatkuvasti lukea. Ei kiinnosta auttaa, meidän suku päin vastoin vaatii itselleen jatkuvasti palveluksia. Lopen uupuneena kun kerran kysyin, minulle naurettiin päin naamaa miten heikko olen, ennen vanhaan oli 12 lasta eikä äidit valittaneet niin kuin minä.
Toivottavasti uutisen äiti ei ollut kukaan tänne kirjoitelleista väsyneistä ja tukiverkottomista.
Hirveä uutinen :( Ihan kamalaa tuon lapsen puolesta, mutta jos äidin vammat ovat hoidettavissa ja tulee ymmärtämään mitä teki niin on kyllä kestämätön tilanne hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Heti keittiöpsykolookit hyökkäämässä.
Narkkitrolli lastensuojelusta pyörii näillä palstoilla. Hän on nyt päättänyt että kaikki äidit ovat päihdeongelmaisia.
Virkahenkilöillä , johdolla ja byrokraateilla sotessa on paljon paperia tehtävänä . Se on tärkeintä ,että hallinto osaa pilkulleen ne täyttää . Ruohonjuuritasosta ja oikeista tekijöistä viis , hallinto jees . Näin sitä työllistetään asian vierestä lainkirjaimen mukaan . Kaikkialla .
Kyllä se pitäisi oppia pitämään ne haarat yhdessä. Tai edes ehkäisyä käyttää.
Samaa mieltä. Pitäisi olla keino jättää lapsi johonkin turvapaikkaan ilman, että saisi syytteet heitteillejätöstä niskaansa, vaikka lapsi olisi jo vanhempi, tyyliin 2-5 v.
Tietysti siinä on omat ongelmansa lapsen oikeuksien kannalta mutta aina näissä lapsisurmasioissa toitotetaan, että miksi huoltaja ei antanut lasta pois sen sijaan, että pahoinpiteli tms. lapsen kuoliaaksi. Mutta ei se lapsen poisantaminen ole tehty helpoksi jos ei heti tyyliin synnytyslaitoksella anna pois.
Pitää myös olla tieto, että lapsi pääsee rakastavaan perheeseensä, eikä joudu laitokseen, koska usein näillä henkilöillä on se ajatus, että lapsella on parempi olla taivaassa kuin julmassa maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on lisätty lapsiperheiden kotipalvelua. Eikä tarvi olla mikään lastensuojelutapaus. Riittää kun on yksinhuoltaja perhe tai huoltajalla fyysinen tai psyykkinen sairaus tai perheessä muita kuormittavaa. Kotipalvelun työntekijä auttaa lähinnä lastenhoidossa. Mutta myös kotitöissä . Toinen vaihtoehto on hakea tukiperhettä jossa lapset viettää noin yhden viikonlopun kuukaudessa.
Vai kotipalvelu auttaa jos sairastuu?
Kummasti ei saatu mitään apua vaikka mä olin 3kk täysin autettava hätäsektion jälkeen.sain nk kiireellisen sektion naistenklinikalla, olin ollut jo aamusta tarkkailussa koska ikää oli. Lääkäri kertoi että aloitetaan luonnollisella tavalla, itse toivoin sektiota. Mulla oli ihan hyvä olo, mitä nyt vähän supisteli ja illansuussa 3 hoitajaa tuli ja sano että nyt mennään ja oli paarit. Ei siinä ehtinyt jännittää ja poika tuli minkä tiesinkin. Olin 7 pvää naistenklinikalla ja e i siinä mitään. Seuraavana päivänä olin jo kauppaan menossa vauvan kanssa vaunuilla, tein normaalit hommat, mies työssä, iltapainotteinen. Paljon olisin menettänyt ellen olisi saanut lasta. Kiitos.
Eniten ottaa päähän kaltaisesi äidit "kyllä minä vaan heti lenkkeilin ja kaiken hoidin heti kun kotiin pääsin, joten mitä te muut valitatte". Hienoa, että sinulla synnytys meni hyvin. Mutta ymmärrätkö, kaikki eivät ole yhtä onnekkaita? Entä jos olisit saanut 3. asteen repeämän alapäähän, kuvitteletko tosissasi äidin pystyvän hoitamaan vauvaa normaalisti siinä tilassa ja lenkkeilevän viikkokausiin? Minä tiedän ja koin sen ja voin sanoa, että antaisin mitä vain jotta olisin saanut kaltaisesi synnytyskokemuksen.
Tämä äitien väheksyminen ja "kyllä minä vaan pystyin" juuri lisää pahaa oloa muiden keskuudessa, etenkin kun niiden hokija ei itse tajua olleensa aivan eri tilanteessa. Missä on joidenkin äitien sympatiat toisia äitejä kohtaan? Miksi itse pitää aina olla se paras/ahkerin/osaavin? Ja mitä saa toitottamalla omaa paremmuuttaan muille?
Vierailija kirjoitti:
Eikö kukaan nähnyt mitään epäilyttävää Hervannassa tai Hallillassa eilen lauantaina 14.30 asti?
Kuten naista työntämässä rattaita huudellen samalla että menen nyt hukuttamaan lapseni ja sen jälkeen naisen kävelemässä huudellen hukutin sen ja nyt tapan itseni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa jätetään äidit aivan yksin pärjäämään lapsen kanssa eikä terveydenhuollossa kuunnella jos esimerkiksi lapsi ei nuku lainkaan ja itkee vain - esimerkiksi vuoden putkeen -on kuulema ”ihan normaalia”. Sekin on normaalia ettei äiti nuku vaikkapa vuoteen kahta tuntia pidempään missään kohti. ”Ihan normaalia”.
Viis veisataan vaikka olisi mitä ongelmia - tästähän vanhemmalle tulee tietysti aivan kelvoton olo - en osaa edes olla äiti. Tämä on surullinen tulos kun ei ennaltaehkäistä mitään, jätetään vain pärjäämään yksin.
Hyvä kirjoitus sinulta. Apua ei saa. Itse tarvisin apua, vuosia anellut,pyytänyt ei saada. Olen uupunut, väsynyt yh-äiti muttei sosiaalityöntekijöitä kiinnosta tai eivät ymmärrä uupumusta koska lukevat näistä kirjoista. Kyllä tämä maa on paska
Ei j*malauta, missään ei ole sellaista tukiverkkoa pienlapsiperheille kuin täällä!
Herätkää todellisuuteen ja tehkää itsekin jotain.
Tukiverkko on ns. Moniammatillinen tiimi lastenpsykiatriassa, jonka kirjausten avulla saadaan lapset pysyvästi erotettua biovanhemmista ja laitostettua koko loppuelämän. Näin Suomessa “autetaan.” Palavereita lastensuojelussa ja lastenpsykiatriassa , mutta ei konkreettista apua perheelle. Ainakaan Itä-Suomessa ei ole kotiapua lapsiperheille. Palkkasin itse lähihoitajan sairaalle lapselleni, koska lastensuojelussa sanottiin, ettei kuluja korvata tai hoitajia tarjota, kaupungin puolesta.
Tällä palstalla lapsensa tappava saa enemmän sympatiaa luin työtön...
varmaankin se av-palstalla poikalapsista kirjoittanut feministi toteutti haaveensa
Sukulaissijoituksia ei suosita, koska silloin sillä sukulaisella ei ole pelkkä lapsen etu mielessä, vaan usein sympatiaa myös sitä sukulaista kohtaan. Silloin saattaa vähän lipsua ja lepsua, lapsille selitellä asioita parhainpäin ja puolustaa niitä lapsen vanhempia, jotka saattaa olla läheisiä ja tärkeitä tälle sijoitussukulaiselle.
Ei tietenkään kaikki, mutta milläs nämä erottaa niistä muista? Ei voi olla varma, niin pelataan varmanpäälle ja sijoitetaan jollekin, kenellä ei ole yhteistä historiaa ja ennakkoasenteita.
Vierailija kirjoitti:
Täällä kotipalvelu auttaa vain vanhuksia, ei lapsiperheitä.
Lapseni leikattiin Helsingin lastenklinikalla. Sosiaalityöntekijä kehotti pyytämään kotiapua liikunta-ja ulkoilukiellossa olevalle lapselle. Kysyin Kuopion kaupungin lastensuojeluta. Sanottiin, että kotiapua ei ole. En saanut myöskään apua kustannuksiin, kuten matkakuluihin ja hoitajan palkkaamiseen, vaikka se oli välttämätöntä, koska olin oppisopimuskoulutuksessa. Kun lapseni pääsi kouluun, huostattiin hänet ja kaksi isosiskoa. Lastensuojelu oli laittanut meidät arviointiin ja leimasi meidät, pyydettyämme apua kotiin. Nykyisen pääministerimme perhe oli vähävarainen tamperelainen. Jos hän olisi, samalla taustalla, nykyisin pikkulapsi, niin hän olisi joutunut laitoskierteeseen. Lastensuojelu olisi hyökännyt, hakenut pikku-Sannan ja erottanut vanhemmistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä suomalaisten naisten järkyttävälle väkivaltaisuudelle voisi tehdä? Parisuhdetapoista jo yli puolet on naisten tekemiä, ja lastenmurhista melkein kaikki. Suomessa on maailman väkivaltaisimmat naiset :(
Lapsenmurha johtuu lähes aina synnytyksen jälkeisestä psykoottisesta masennuksesta - lähinnä voitaisiin kysyä miksei sille asialle tehdä mitään? Miksei äitejä kuunnella, miksi hätää ei oteta vakavasti?
Parisuhdetappojen taustasyyksi veikkaisin parisuhdeväkivaltaa miehen puolelta joka on Suomessa maailman kärkiluokassa yleisyydellään.
Tää on kyllä jännä. Sain omani ysärin lopulla, ja olisin jo kuvitellut että nykyään otetaan vakavasti neuvolassa lapsen ja äidin asiat, mutta ilmeisesti näin ei edelleenkään ole.
Muistan miten siihen etten saanut nukkua kun vauva herätti jatkuvasti, suhtauduttiin neuvolassa niin että sellaista se nyt vain on kaikilla. Eli jos minä en jaksaisi, niin kyse olisi siitä etten ole sopiva lapseni äidiksi, ja että kaikki muut kyllä jaksavat oman rakkaan lapsensa hoitaa kunnialla ja ilolla ja hymyillen. Mikään, korostan MIKÄÄN ei ollut siinä tilanteessa vahingollisempaa, koska lapsi oli tietenkin minun maailmani tärkein asia, miljoona kertaa tärkeämpi kuin minä itse.
Olin lisäksi nuori äiti, enkä tuntenut ketään jolla olisi ollut vauva, ja ne vanhemmat naiset joilla oli lapset jo isompia lällättelivät vvahingonilolisena että semmoista se on kun lapsia tekee.
Tuosta on yli 20v aikaa jo, joten oletukseni oli että asiat olisivat muuttuneet, mutta ilmeisesti feminismi, metoo, tasa-arvovouhottelu tai mikään muu ei ole vaikuttanut tähän asiaan niin että tällaista ei pääsisi enää tapahtumaan.
Onneksi itse, ja lapseni olemme edelleen hengissä, mutta olen melko varma että lapseni psyykeeseen on jäänyt jotain negatiivista noilta ajoilta. Minun psyykeeseeni ainakin on jäänyt. Jäi muuten ainoaksi lapsekseni, koska en olisi jaksanut toista lasta.
Se piti vielä sanomani, että lapseni ei muuten vieläkään nuku yhtään yötä putkeen, ja hänellä on siihen syynsä, että olisi varmaan kannattanut sekin asia tutkia, eikä esittää että syy lapsen nukkumattomuuteen on minun huonossa vanhemmuudessani. Nukuin 17v aikana vain muutamia öitä kokonaan. Fiksumip jo tästä arvaa, että olen sairastunut sen vuoksi, enkä nyttemmin kykene enää edes työelämään.
Toivottavasti edes neuvolantyöntekijät ja muu väki joka vähätteli, mollasi, ja antoi ymmärtää minun olevan viallinen, ovat edes tyytyväisiä tilanteeseen.
Kyllä se päikky ja koulu ihan asiasta tekee lasun ja sitä ennen on tapahtunut yleensä paljon huomioita johon ei puhe ja palaverit mitenkään auta.
Yle tekee ohjelmia siitä, että lastensuojelu ei tutki mhdollisuutta perhesijoittamisiin ja hylkää ne systemaattisesti. HAO ei suosi perheen apua, vaan tekee niin kuin lastensuojelu vaatii. Varmasti sukulaiset ja tuttavat auttaisivat, ilmaiseksikin, mutta lastensuojelu tuo rahaa kunnalle, miljoona per lapsi lastenkodeissa.