Hammas poistetaan, ahdistaa!
Heippa! Hammaslääkäri edessä, tarkoituksena poistaa hammas. Muita vaihtoehtoja ei ole, hammasta on yritetty pelastaa mutta nyt lääkärin mukaan kaikki on tehty, ja poisto ainut toimenpide. Itse poisto ei minua pelota, mutta se tuleva hampaattomuus.. Hammas on 5 alhaalla, keskeltä taaksepäin laskettuna.
Hammaslääkäri sanoi, ettei puuttumista tuskin huomaa, ellei nyt kovin leveään virnuile. Mutta minähän virnuilen, olen naurava ja eloisa, perusilmeeni on leveä ja aurinkoinen hymy. Tai on ainakin vielä, tilanne muuttunee poiston jälkeen..
Pelottaa tosi paljon, jotenkin tuollainen hampaattomuus ahdistaa. Pelkään yleisilmeeni olevan epäsiisti ja nuhjuinen, jos hammas puuttuu. Pelkään itsetuntoni romahtavan ja pelkään etten uskalla enää puhua sosiaalisissa tilanteissa, ettei kukaan vain näe suuhuni.
Mitä olette tehneet vastaavissa tilanteissa, minkä ratkaisun olette ottaneet?
Hammaslääkäri ei suositellut kruunusiltaa, koska silloin ilmeisesti viereiset hampaat tulisi hioa, eikä tämä kuulemma ole kannattavaa terveiden hampaiden kohdalla. Implantti kiinnostaa, mutta leukaluuhun poraaminen kuulostaa kauhistuttavalta! Onko muita vaihtoehtoja? Kustannuksella ei väliä, otan vaikka pankkilainan että uskallan vielä hymyillä.
Ja kertokaa, kuinka kestää se hampaattomuus ennen korjausta, uskaltaako enää puhua tai nauraa? Väkisinkin sen kanssa joutuu elämään jonkun aikaa, ehkä pitkäänkin.
Tilanne on todella ahdistava, en tiedä kuinka pystyn tekemään asiakaspalvelutyötäni. Vaikka kukaan ei hampaattomuuttani pilkkaisikaan, on se silti minulle suuri ongelma, en kestä olla hampaaton. Itkettää ja pelottaa, varsinkin kun en tiedä mitä edessä. Joten, kertokaa kokemuksia, miten itse suhtauduitte ja opitte elämään hampaattomuuden kanssa?
Kommentit (55)
Hampaanmenetysangsti saattaa olla ihmisellä geeneissä. Metsästäjä-keräilijät todella tarvitsivat toimivaa jauhamiseen pystyvää hammasrivistöä ravittuna pysymiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieti sitten kun on sen aika. Typerää murehtia etukäteen. Kun hammas on poistettu, hymyilet peilille ja kameralle ja kyselet korjausratkaisuja sitten vasta, jos vaikuttaa tarpeelliselta.
Hammaskosmetologia on kehittynyt, ei ole enää kuin 1950-luvulla.
Luuhun poraaminen ei ole homma eikä mikään, sehän puudutetaan. Ainut mikä itseäni häiritsi, oli palavan luun käry kun leikkuriterä sitä kuumensi. Minulta pikkuisella luusahalla kaivettiin 2 viisaudenhammasta kerralla leukaluun sisältä, jossa ne kasvoivat poikittain puhkeamatta ikinä ikenen läpi pintaan.
Jälkeenpäin viikon turvotus liukenevien tikkien kanssa ja antibioottikuuri, särkylääke ja soseruoka, ei jäänyt pelkoja.
Olen hammashoitaja ja mulla on tapana imuroida se palava käry koska haju on niin epämiellyttävä. Kummallista että kaikki hoitajat eivät tee tätä.
Saatettiin imuroidakin, mutta ei se kaikkea katkua poista ja minulla on liiankin herkkä hajuaisti.
Lisäksi tuo operaationi tehtiin vuonna 1986, minkä jälkeen sekä toimintatapa että laitteet ovat varmaan kehittyneet kovasti.
Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiöllä tehtiin.
Minulla on puuttunut ylhäältä oikealta vitonen 21-vuotiaasta lähtien (siihen ei vaan ikinä kasvanut rautahammasta), eikä sitä saa leveällä hymylläkään näkymään kovin selvästi, pitää erikseen irvistää tai vetää ientä taaksepäin sormella tai kiinnittää toisen ihmisen huomio siihen. Harvempi tuijottaa toisen hampaita, puhuttaessa kasvotusten katsotaan lähinnä silmiin.
Hyvin olen pärjännyt ilman tuota hammastakin.
N41
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieti sitten kun on sen aika. Typerää murehtia etukäteen. Kun hammas on poistettu, hymyilet peilille ja kameralle ja kyselet korjausratkaisuja sitten vasta, jos vaikuttaa tarpeelliselta.
Hammaskosmetologia on kehittynyt, ei ole enää kuin 1950-luvulla.
Luuhun poraaminen ei ole homma eikä mikään, sehän puudutetaan. Ainut mikä itseäni häiritsi, oli palavan luun käry kun leikkuriterä sitä kuumensi. Minulta pikkuisella luusahalla kaivettiin 2 viisaudenhammasta kerralla leukaluun sisältä, jossa ne kasvoivat poikittain puhkeamatta ikinä ikenen läpi pintaan.
Jälkeenpäin viikon turvotus liukenevien tikkien kanssa ja antibioottikuuri, särkylääke ja soseruoka, ei jäänyt pelkoja.
Käyköhän mullekin noin, multa ei oo poistettu viisureita, mutta kerran lääkäri katsoi, että on siellä poikittain...
Pitäisiköhän mun tehä asialle jo jotakin vai odottaa?
Siihen osaa vain lääkärisi ottaa kantaa. Mun viisurit oli niin ahtaasti, että ongelmia olisi tullut jossain vaiheessa ja toinen oli reikiintynyt siellä umpipiilossaan, ne ovat nyt korurasiassa tallessa : D vuodesta 1986, jolloin olin potra parikymppinen.
Minäkin murehdin etukäteen kaikki, vaikka se vain kuluttaa voimia eikä auta yhtään. Olen koettanut opetella siitä pois ja vähän jo osaankin.
Mä kyllä pelkäisin nimenomaan sitä hampaan irrottamista! Oon hammaslääkäri-kammoinen edelleen aikuisena, syntymäkaupungissani oli lapsilla kauhujen hammaslääkäri, joka jotenkin nautti lasten pelosta ja jännityksestä..
Multa katkesi nuorena etuhammas ja juurikin poistettiin, kun ei se pala enää pysynyt. Onni onnettomuudessa, mulla on niin ahdas suu, että viereiset hampaat siiryivät yöllisellä "puruluulla" ohjatusti peittämään aukon täysin. Kukaan ei huomaa, että alahampaita on yksi vähemmän.
Kannattaa laittaa implantti. Itse en laittanut kun ajattelin ettei haittaa kun ei aukko näy. Nyt rapsahtanut halki hampaat molemmin puolin eli 3 hampaan aukko. Nyt näkyy ja vaikuttaa purentaan ja syömiseen.
Olisi tullut halvemmaksi laittaa se yksi implantti aikanaan. Nyt joudun laittamaan 3 ja leukaluu on vähentynyt tuon ekan poiston kohdalta, täytyy laittaa keinoluuta ja se nostaa hintaa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa laittaa implantti. Itse en laittanut kun ajattelin ettei haittaa kun ei aukko näy. Nyt rapsahtanut halki hampaat molemmin puolin eli 3 hampaan aukko. Nyt näkyy ja vaikuttaa purentaan ja syömiseen.
Olisi tullut halvemmaksi laittaa se yksi implantti aikanaan. Nyt joudun laittamaan 3 ja leukaluu on vähentynyt tuon ekan poiston kohdalta, täytyy laittaa keinoluuta ja se nostaa hintaa.
Aivan, viereisille hampaille saattaa tulla lisää epätasaisesti jakautuvaa painetta. Ei se keinoluun laitto silti mikään karmea ja iso operaatio ole, minulle laitettiin ja se meni ihan mukavasti sekin.
Palaan tähän ketjuun kirjoittamaan kokemukseni, jos vaikka joku tähän joskus eksyy ja saa tästä lohdutusta :)
Eli hammas poistettiin, suunnitellusti. Poisto itsessään ei sattunut yhtään, eikä mitään jälkikipuja. Viikon ajan oli tosi vaikeaa syödä, nyt oppinut jo hyvin pureskelemaan olemassa olevilla hampailla. Implanttiin varattu aika, asennetaan vielä tänä vuonna.
Kaikista ennakkopeloista huolimatta, hampaan puuttuminen ei ole juurikaan häirinnyt minua. Hampaan puuttuminen ei näy puhuessa tai hymyillessä, mutta nauraessa tai esim huutaessa näkyy. Kukaan ei ole tosin maininnut mitään, uskoakseni hampaani ei heitä siis juuri kiinnosta :) implantin otan, koska ison poskihampaan puuttuminen vaikeuttaa syömistä aika tavalla, ja toki myös esteettistä syistä. Lisäksi hammaslääkäri kertoi tuosta, mistä muutamat varoitelleet, että tyhjän kolon vuoksi voi viereiset hampaat kärsiä.
Implantti maksanee noin 1. 500e. Rahaa ei ole suoraan maksaa, maksan siis luottokortilla ja lyhennän kuukausittain. Irtisanon samalla suoratoistot ja kilpailutan vakuutukset ja liittymät. Laskin, että näin ei luottolyhennys juuri näy arjessa.
Kaikki siis hyvin, ja kiitän kommenteistanne. Lohdutti tietää, etten ole ainoa tämän kokenut. Jotenkin pelotti, kun ajatuksissani olin täysin epäonnistunut luuseri, lähes ainoa joka tähän joutuu näin nuorena. En todellakaan tajunnut että hampaan puuttuminen on niin yleistä.
Ja lisäksi vielä, jos sinulla on sama kohtalo. Älä säikähdä, jos et poiston jälkeen pysty enää tuottamaan tiettyjä äänteitä, saat ne takaisin kun suusi on tottunut aukkoon :)
Mukavaa syksyä! Terveisin aloittaja.
Nythän voi käyttää maskia, ei puuttuvat hampaat häiritse 😂
Pahan näköistä kun hammas puuttuu. Hankkisin tilalle implantin tai mikä se sitten onkaan, hymyilen leveesti .
Minulta puuttuu alhaalta oikealta viides hammas ja alhaalta vasemmalta kuudes hammas. Muuten on ihan nätit hampaat eikä ole käynyt mielessäkään että ne nauraessa tai irvistellessä näkyisivät. Piti ihan peilin edessä käydä katsomassa että näkyykö ne haukotellessa tai nauraessa. No ei. Ja olen nainen.
N33 kirjoitti:
Minulla oli vielä 9 vuotta sitten yksi maitohammas, nimenomaan viides hammas keskeltä taaksepäin laskettuna, joka piti poistaa raskauden aikana kun se alkoi heilua. Ei kyllä ikinä ole käynyt mielen vieressäkään, että joku sen tyhjän kuopan normaalissa kanssakäymisessä huomaisi, kyllä se sen verran takana on. Eli etköhän sinäkin pärjää.
N33
Minulla, äidilläni ja siskollani on myös samassa kohtaa maitohammas (olen 34-vuotias)! Jonotan parhaillaan aikaa hammaslääkäriin, jotta saataisiin kyseisessä hampaassa oleva reikä paikattua. Jos ei saa paikattua, niin sitten poistetaan. Itse jännitän lähinnä sitä, että pystynkö syömään kunnolla mahdollisen hampaan poiston jälkeen vai sattuuko esim. kovakuorisen leivän syönti kovasti ikeneen tms. No, senhän näkee sitten tuonnempana. Hauska sattuma vaan, että Sinullakin on maitohammas samassa kohtaa :)
Minulla oli samanlainen tilanne mutta yläleuassa. Hampaan menettäminen ahdisti niin pirusti ja päätin heti että haluan implantin. Implantti siis tehtiin ja se oli yllättävän helppo mutta kallis prosessi. Muistelen, että minulla ei ollut missään vaiheessa aukkoa hammasrivistössä vaan sellainen väliaikainen hampaantekele, joka ei millään tavalla vaivannut tai ollut hankala. Ylipäätään hammaslääkärien menetelmät on kehittyneet valtavasti.
Onko hammaslääkärisi kommentoinut sitä että purentasi saattaa muuttua, jos leuasta katoaa vastinparihammas? Vastakkaisella puolella oleva hammas saattaa työntyä ulos ikenestä kun vastapuolella ei ole mitään.