Hammas poistetaan, ahdistaa!
Heippa! Hammaslääkäri edessä, tarkoituksena poistaa hammas. Muita vaihtoehtoja ei ole, hammasta on yritetty pelastaa mutta nyt lääkärin mukaan kaikki on tehty, ja poisto ainut toimenpide. Itse poisto ei minua pelota, mutta se tuleva hampaattomuus.. Hammas on 5 alhaalla, keskeltä taaksepäin laskettuna.
Hammaslääkäri sanoi, ettei puuttumista tuskin huomaa, ellei nyt kovin leveään virnuile. Mutta minähän virnuilen, olen naurava ja eloisa, perusilmeeni on leveä ja aurinkoinen hymy. Tai on ainakin vielä, tilanne muuttunee poiston jälkeen..
Pelottaa tosi paljon, jotenkin tuollainen hampaattomuus ahdistaa. Pelkään yleisilmeeni olevan epäsiisti ja nuhjuinen, jos hammas puuttuu. Pelkään itsetuntoni romahtavan ja pelkään etten uskalla enää puhua sosiaalisissa tilanteissa, ettei kukaan vain näe suuhuni.
Mitä olette tehneet vastaavissa tilanteissa, minkä ratkaisun olette ottaneet?
Hammaslääkäri ei suositellut kruunusiltaa, koska silloin ilmeisesti viereiset hampaat tulisi hioa, eikä tämä kuulemma ole kannattavaa terveiden hampaiden kohdalla. Implantti kiinnostaa, mutta leukaluuhun poraaminen kuulostaa kauhistuttavalta! Onko muita vaihtoehtoja? Kustannuksella ei väliä, otan vaikka pankkilainan että uskallan vielä hymyillä.
Ja kertokaa, kuinka kestää se hampaattomuus ennen korjausta, uskaltaako enää puhua tai nauraa? Väkisinkin sen kanssa joutuu elämään jonkun aikaa, ehkä pitkäänkin.
Tilanne on todella ahdistava, en tiedä kuinka pystyn tekemään asiakaspalvelutyötäni. Vaikka kukaan ei hampaattomuuttani pilkkaisikaan, on se silti minulle suuri ongelma, en kestä olla hampaaton. Itkettää ja pelottaa, varsinkin kun en tiedä mitä edessä. Joten, kertokaa kokemuksia, miten itse suhtauduitte ja opitte elämään hampaattomuuden kanssa?
Kommentit (55)
Laitoin implantin, kuudes hammas poistettiin. Siihen aukkoon vähän tottui kyllä, implanttiahan ei voi heti laittaa. Valitsin lääkäriä pitkään ja olen kyllä ollut tosi tyytyväinen, tuo on kuin oma hammas.
On sulla murheet. Multa poistettiin viides ylärivistä. Onneksi ulkonäössäni on niin paljon pahempiakin vikoja et yksi hammas ei tunnu missään.
Ei se viides hammas sieltä näy, tuskin sinä suu ammollaan kuljeskelet. Sitäpaitsi muut ihmiset kiinnittävät sinuun paljon vähemmän huomiota kuin mitä itse luulee.
Minulta on poistettu alhaalta yksi hammas melko edestä (hammas 34 hammaskartan mukaan), ei ole haitannut elämistä mitenkään enkä ole kertaakaan edes miettinyt että mitä jos ihmiset huomaavat sen puuttuvan.
Et ole todellakaan ainoa, joka on menettänyt hampaan, jotkut menettää esim. onnettomuuksissa etuhampaita, toiset menettää koko hammaskaluston. Rahalla saa, eli jos asia noin paljon vaivaa, niin laitatat siihen sen implantin. Tiedät varmaan itse kumpi haittaa sinua enemmän, hampaan puuttuminen vai se, että joku kerran poraa sinua leukaluuhun että saat siihen uuden hampaan.
Ikävä tilanne! Ei ole kokemusta, mutta älä ainakaan nauramista ja hymyilyä lopeta. Varmasti nakertaa itsetuntoa tuollainen. Ehkä koittaisin hyväksyä vaan tilanteen ja ajatella että on niitten ongelma joita se haittaa ja ite porskuttaisin vaan eteenpäin samalla lailla kuin ennenkin, kunnes saan implantin.
Tsemppiä!
Mieti sitten kun on sen aika. Typerää murehtia etukäteen. Kun hammas on poistettu, hymyilet peilille ja kameralle ja kyselet korjausratkaisuja sitten vasta, jos vaikuttaa tarpeelliselta.
Hammaskosmetologia on kehittynyt, ei ole enää kuin 1950-luvulla.
Luuhun poraaminen ei ole homma eikä mikään, sehän puudutetaan. Ainut mikä itseäni häiritsi, oli palavan luun käry kun leikkuriterä sitä kuumensi. Minulta pikkuisella luusahalla kaivettiin 2 viisaudenhammasta kerralla leukaluun sisältä, jossa ne kasvoivat poikittain puhkeamatta ikinä ikenen läpi pintaan.
Jälkeenpäin viikon turvotus liukenevien tikkien kanssa ja antibioottikuuri, särkylääke ja soseruoka, ei jäänyt pelkoja.
Savuton kirjoitti:
Nyt teet kärpäsestä Härkäsen... Naiset onkin yleensä pinnallisia. Enemmän olisin huolissani kuivan kuopan syndroomasta joka joskus tulee poistin jälkeen. Jatkuvaa kipua joka saa aikaan ajatuksen itsemurhasta
Oikea syvällisesti peeniksellä ajatteleva naistenmies siinä taas 😂 Sanonko missä sulla on kuiva kuoppa?
Ien paranee ja kuoppa luutuu umpeen kun poistokohtaa hoitaa ohjeiden mukaan. Sen pitää antaa olla rauhassa, jotta hyytymä alkaa korvautua luulla.
Kiitos vastauksista. Ajattelinkin olevani turhan neuroottinen, jotenkin koko juttu vain pelottaa. Olen yleensäkin ihminen, joka ei siedä yllätyksiä tai tietämättömyyttä. Ja nyt, joudun ensimmäistä kertaa tällaisen eteen. Koko juttu ahdistaa, hampaattomuus, kuinka paljon se vaikuttaa puheeseeni, korjaus. Minun on todella vaikea käsitellä tällaisia tuntemattomia asioista, ja siksi halusin kokemuksia.
Nyt tunnen itseni vähän hölmöksi näiden vastausten perusteella.. Ehkä kysymys oli vain tyhmä. Kiitos kuitenkin kuin luitte ja kommentoitte, ehkä tämä tästä!
Mun mieheltäni aiotaan poistaa toi viides hammas ensi viikolla. Hän on väännellyt naamaansa ja aukonut suutaan peilin edessä ja me ollaan molemmat sitä mieltä että ei sitä koloa tule huomaamaan, sen verran takana se on.
Vierailija kirjoitti:
Laitoin implantin, kuudes hammas poistettiin. Siihen aukkoon vähän tottui kyllä, implanttiahan ei voi heti laittaa. Valitsin lääkäriä pitkään ja olen kyllä ollut tosi tyytyväinen, tuo on kuin oma hammas.
Haittasiko hampaan puuttuminen puhetta tai syömistä, vai oliko syysi esteettiset? Kuinka nopeasti hampaan poiston jälkeen homma aloitettiin, ja koska se valmistui? Olisin kiitollinen jos jaksisit kirjoitella vähän prosessista :)
Terveisin aloittaja.
Vierailija kirjoitti:
Mieti sitten kun on sen aika. Typerää murehtia etukäteen. Kun hammas on poistettu, hymyilet peilille ja kameralle ja kyselet korjausratkaisuja sitten vasta, jos vaikuttaa tarpeelliselta.
Hammaskosmetologia on kehittynyt, ei ole enää kuin 1950-luvulla.
Luuhun poraaminen ei ole homma eikä mikään, sehän puudutetaan. Ainut mikä itseäni häiritsi, oli palavan luun käry kun leikkuriterä sitä kuumensi. Minulta pikkuisella luusahalla kaivettiin 2 viisaudenhammasta kerralla leukaluun sisältä, jossa ne kasvoivat poikittain puhkeamatta ikinä ikenen läpi pintaan.
Jälkeenpäin viikon turvotus liukenevien tikkien kanssa ja antibioottikuuri, särkylääke ja soseruoka, ei jäänyt pelkoja.
Olen hammashoitaja ja mulla on tapana imuroida se palava käry koska haju on niin epämiellyttävä. Kummallista että kaikki hoitajat eivät tee tätä.
Minulla oli vielä 9 vuotta sitten yksi maitohammas, nimenomaan viides hammas keskeltä taaksepäin laskettuna, joka piti poistaa raskauden aikana kun se alkoi heilua. Ei kyllä ikinä ole käynyt mielen vieressäkään, että joku sen tyhjän kuopan normaalissa kanssakäymisessä huomaisi, kyllä se sen verran takana on. Eli etköhän sinäkin pärjää.
N33
Koiraltamme poistetaan myös lähiaikoina, se voi antaa vertaistukea.
Poiston jälkeen katso muutama viikko häiritseekö hampaanpuutos esteettisesti. Jos häiritsee niin teetä siihen ns joustavaproteesi. Se toimii oikein hyvin yhden hampaan poistokohtaan ja hinta pari sataa. Hammaslääkärisi osaa kertoa tarkemmin. Pysyy hyvin ja ei erotu omista hampaista.
Mahdollisen implanttihoidon ajan voit tätä myös käyttää kun sehän on pitkä prosessi.
Vierailija kirjoitti:
Ikävä tilanne! Ei ole kokemusta, mutta älä ainakaan nauramista ja hymyilyä lopeta. Varmasti nakertaa itsetuntoa tuollainen. Ehkä koittaisin hyväksyä vaan tilanteen ja ajatella että on niitten ongelma joita se haittaa ja ite porskuttaisin vaan eteenpäin samalla lailla kuin ennenkin, kunnes saan implantin.
Tsemppiä!
Kiitos kauniista sanoistasi, viestistäsi tuli todella hyvä mieli. Toivottavasti sinulla on mukava päivä
Terveisin aloittaja.
Nooh, onhan se ihan normaalia olla vähän ahdistunut siitä kun poistetaan jotain pysyväksi tarkoitettua itsestä. Mutta kyllä hampaita puuttuu yhdeltä sun toiselta. Itseltänikin on yksi poistettu muutaman kuukautta sitten. Enemmän jännitin itse poistoa kuin miltä se kolo näyttää. Implanttejahan saa aina.
Mieti siltä kannalta, että ihmisiltä on revitty ennen muinoin hampaita ilman puudutusta. Eikä todellakaan ollut mitään implantteja. Ota rennosti vuaan, hyvin se menee. Huonot hampaat ovat terveysriski, joten hyvä kun se otetaan pois. Tsemppiä.
Minulta kiskottiin äskettäin hammas varoittamatta, kun juurihoito ei onnistunutkaan ja selvisi että hammas on haljennut huomaamatta pilalle. Kyllä se säikäytti hetkeksi, mutta kohta on parantunut nopeasti eikä näy hymyillessä. Minulle sanottiin, että implanttia pitää odottaa puoli vuotta kunnes leuka on taas luutunut.
4 poskihammasta jo poistettu, osa niin lujassa, että ei pydynyt persaus penkissä kun kiskottiin.
Ei mitään komplikaatioita.
Vanheneminen on luopumista...
Nyt teet kärpäsestä Härkäsen... Naiset onkin yleensä pinnallisia. Enemmän olisin huolissani kuivan kuopan syndroomasta joka joskus tulee poistin jälkeen. Jatkuvaa kipua joka saa aikaan ajatuksen itsemurhasta
Elämää kannattaa elää eikä valittaa joka asiasta