Onko se okei olla työttömänä tukien varassa, jos yksi kertaisesti ei vain jaksa joka aamuista heräämistä ja oravanpyörää?
Eli mitään ns. Sairautta ei ole, mutta kokee työelämän niin raskaana ettei jaksa.
Heräämiset tidella vaikeita jne, tai monotonisen tekeminen 8h
Onko silloin ok olla tukien varassa työttömänä?
Kommentit (554)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole!
Onpas!
Tämä ei liity nyt ap:n tilanteeseen tai häneen muutenkaan mitenkään.
Mielestäni on yleisesti todella inhottavaa, miten työttömiä sätitään ja laitetaan häpeämään. Valtaosa työttömistä on ihan ahkeria, tavallisia, työhön haluavia ja hakevia ihmisiä. Silti työttömyyskeskusteluissa heidät leimataan pers homeessa sohvalla makaaviksi, tyhmiksi ja kyvyttömiksi yksilöiksi.
Olen itse ollut elämässäni yhden puolen vuoden pätkän työttömänä ja sain silloin enemmän aikaan kuin tavallisesti. Sain erään suuren käsityöprojektini valmiiksi, viimeisteltyä mökkimme remontin, aloitin jopa uuden harrastuksen eli kaunokirjallisuuden ja runojen kirjoittamisen. Luin tuon puolen vuoden aikana yhteensä 37 romaania, kirjoitin kymmeniä runoja. Oli aikaa perehtyä myös oman alani kirjallisuuteen eri tavalla kuin kokopäivätyön lomassa. Hain myös tietysti töitä, ja lopulta tärppäsi.
Kaikesta tästä puuhastelusta huolimatta pari ihmistä lähipiiristäni heittivät kommentteja, että tuntuu varmaan kivalta laiskotella ja makoilla sohvalla päivät pitkät.
Aivan älytöntä yleinen työttömien sättiminen ja leimaaminen laiskoiksi ja hävettäviksi, kun useimmat työttömät ovat kyvykkäitä ihmisiä, jotka jossain vaiheessa saavatkin uuden työn.
Vierailija kirjoitti:
Yhteisöverotus on läntisten teollisuusmaiden alhaisimpia,
Suomi 20 %, Saksa 30 %, Ranska 31 %, jopa USA nostamassa 21% sta 28 %.
Kun taas.
Kotitalouksien kokonaisveroaste yksi maailman korkeimmista.
(alv, kiinteistö, ansio, sähkö, sähkönsiirto, auto, ajoneuvo, polttoaine, YLE, varainsiirto, alkoholi, lista lähes loputon) - ostovoima pakkasen puolella, ei varaa ostaa yritysten tuotteita eikä palveluja.
Verorahat lähetetään vastikkeetta ulkomaille EU-paketti 6,6 miljardia,
kehitysapu 1,2 miljardia ja lapioidaan turhuuteen.
Säästyneet rahat voitaisiin köyttä kotitalouksien veroasteen
alentamiseen - positiiviseen kierteeseen.
Hauskinta tässä on se, että ihmiset eivät tajua elävänsä nykyisen köyhyysrajan alapuolella vaan laittavat rastin ruutuun "olen erittäin onnellinen".
Vierailija kirjoitti:
Tiedän paremmin kirjoitti:
Kaikista paras olisi pienentää tuollaisilta tuet ihan minimiin. Eihän yhteiskunnan tarvitse elättää sellaisia joita ei työnteko kiinnosta. Aloitushan oli provo mutta hyvä sellainen.
Kysehän oli siitä että ei haluaisi, vaan että ei vain jaksa.
Minäkin haluaisin olla ahkera ja jaksaa hakea töitä, mutta en jaksa.
Kyse ei siis ole halusta
Kummasti sitä jaksaa, jos haluaa. Sinäkin halusit tänään palstailla.
Mä saan silti moralisointia osakseni, vaikka olen asunnot ja autot maksanut nelikymppinen. Mä en saisi olla kotona, vaan pitäisi ottaa se huonopalkkainen homma vastaan, koska korona vei omat työt.
Mulle työ ei ole mikään harrastus tai elämän suola vaan ihan pakollinen paha.
En aio kuunnella muiden mielipiteitä.
En yhtään ihmettele jos työt ei nykyään naposta.
Yhtä avointa paikkaa hakee vähintään 100 ihmistä ja monesti rekryprosessit ovat täyttä pelleilyä. Pitää täyttää firman omaan hakujärjestelmään kaikki cv:stä ja siitä huolimatta cv pitää lisätä liitteeksi. Tämän lisäksi vaaditaan videoesittelyä, ennakkotehtävien raapustelua sun muuta. Minä ainakaan ala ilveilemään videoille ja tyrkyttämään ameriikan malliin itseäni. Kyllä se osaaminen löytyy työhistoriasta ja koulutuksesta eikä siitä kuinka saa kehuttua itseään 3 minsaa.
Ne työt joitten kohdalla voisi jopa natsata ovat sellaisia ettei tuntimääristä kertyvällä palkalla elä. Viimeisetkin tuet lähtevät ja tilillä on lopulta vähemmän massia kuin työttömänä ollessa. Harva työ on niin jättekivaa että sitä omaksi ilokseen vain tekee.
Vierailija kirjoitti:
Ihan vain näille "mun verorahat menee" tyypeille tiedoksi ,että harva teistä tienaa ja maksaa veroja edes sen verran että saisi omat käyttämänsä verovaroin tuetut palvelut maksettua..
Maksan noin 3x enemmän kuin julkisyhteisöjen menot ovat per capita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne jotka ei halua osallistua yhteiskunnan kuluihin voivat jäädä vaikka työttömiksi, sitten ei tarvitse itkeä.
Siis ihan oikeasti ajattelet, että sinulla on oikeus heittäytyä muiden elätettäväksi kuin lapsi? Muut ovat palvelijoitasi?
Todellakin. Ei ne mun palvelijoita ole, niillä menee paremmin kuin mulla. Mutta kyllä mulla on oikeus tyytyä minimielintasoon jos niin haluan, ei kenelläkään ole oikeutta pakottaa minua töihin.
Kyllä, he ovat kuin palvelijoitasi. Sinä et tee mitään, he paiskivat töitä ja elättävät sinutkin. Aika narsistinen ajatus, että on oikeus loikoilla.
Kyllä se vaan on suomessa oikeus, tykkäsi ajatuksesta eli ei.
Sossupummailu ei ole oikeus, se on etuus, jota on haettava hattu kourassa jatkuvasti täytellen anomuskaavakkeita. Sossupummi ei elä vapaasti, vaikka voi niin luulla. Sossupummin on yhteiskunnan pykälien vanki.
0-tunti sopimukset pitää kieltää ja oikea työaika ja
oikea työ kohtaamaan toisensa ei mitään tempputyöllistämistä.
Palkalla pitää elää ja tulla toimeen.
Kun palkkaa ei saa niin ei voi kuluttaa ja täten ei ole kysyntää
Miksi muka yritysjohto ei tätä bonjaa ?
Orjamarkkinoilla ei rikastuta eikä voida hyvin ja eliitillä
alkaa oleen turvatonta.
Ketjun aloittajan profiili> ihmisen persoonallisuus voi muuttua yllättäen vaikka vessanpönttöä siivotessa! Tästä kvanttimuutoksessa on kyse
https://www.is.fi/menaiset/ihmiset-ja-suhteet/art-2000007942807.html
Suomen sosiaaliturva on Espanjaakin huonompi – Tutkija:
Glassdoor Economic Researchin ja Llewellyn Consultingin yhteistyössä tekemä selvitys vertailee 14 valikoidun Euroopan maan ja Yhdysvaltojen
työttömyyskorvauksia. Kaikki etuudet yhteenlaskettuna Suomi sijoittui kuudenneksi. Kärkikolmikkoon pääsivät Tanska, Ranska ja Espanja.
Pohjoismaat eivät ole enää niin erityislaatuisia.
Alankomaat sijoittui neljänneksi. Siellä sosiaaliturvan erikoisuuksia on esimerkiksi se, että työntekijä voi olla poissa töistä sairauden takia jopa kaksi vuotta ja saada koko ajalta sairauspäivärahaa, joka vastaa noin 70 prosenttia ansiotuloista. Viidenneksi tuli Ruotsi, joka sijoittui useilla mittareilla kolmen kärkeen.
Suomi joutui viime vuonna Euroopan neuvoston sosiaalisten oikeuksien komitean tarkkailulistalle.
komitea totesi Suomen sosiaaliturvaetuuksien vähimmäistason riittämättömäksi.
aamulehti
"Suomessa on työ- ja elinkeinoministeriön mukaan 358 000 työtöntä, mutta 33 000 avointa työpaikkaa."
Älkää nyt ainakaan tunteeko syyllisyyttä huonosta politiikasta.
Yritystukia on maksettu 2000-luvulla hurja määrä
Yritystuen määritelmä ei ole selvä, ja tukimuotojen kokonaislukumäärä on hankala laskea. Valtion oma listaus muutaman vuoden takaa listaa erimuotoisia yritysten tukia 71 kappaletta maa- ja metsätalous mukaan lukien.
Viime vuoden marraskuussa Lainà laski, että 2000-luvulla yrityksiä on tuettu erilaisin kädenojennuksin 22 miljardia euroa. Yritykset ovat hyötyneet ainakin yhteisöveron alennuksesta, Kela-maksun poistosta, kilpailukykysopimuksen tuomasta työajan pidennyksestä ja sosiaalivakuutusmaksujen alennuksista.
Tilastokeskus kertoi torstaina, että tammi-maaliskuussa suoraa yritystukea jaettiin 150 miljoonaa euroa, kun vuotta aiemmin sitä maksettiin 106 miljoonaa.
Suurin osa tukea saaneista yrityksistä oli kuitenkin mikroyrityksiä tai pienyrityksiä.
Näin ollen koronatuet – joista tosin vajaa puolet takaisin saatavaa rahaa kuten lainaa ja takauksia – kaksinkertaistavat kaiken yrityksille suunnatun tuen huimaan 44 miljardiin euroon 2010-luvulta alkaen koronavuoteen 2020.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006623277.html
On on on. Onpa hyvinnii ok olla tukien varassa.
Paljonko oman paikkakuntasi yritykset saavat koronatukia?
Katso tästä ajantasaiset listat
Taloussanomat listasi yhteen ajantasaiset koronatukisummat yrityksittäin. Tukia myöntävien Ely-keskusten ja Business Finlandin tukipotti on 6. toukokuuta mennessä jo yli 285 miljoonan euron kokoinen.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006498541.html
Vierailija kirjoitti:
No entä tällainen tapaus: yli 20 vuotta työelämässä ollut joutuu yhtäkkiä työttömäksi. Aluksi paniikissa yrittää löytää uuden työn, mutta huomaakin pian nauttivansa joutilaisuudesta. Tulee liikuttua enempi, on aikaa läheisille ja harrastuksiin, stressi ja verenpaine on laskeneet jne. Asunto on maksettu ja yhtiövastike on vain 185€/kk, tavaraa ja vaatetta on kaapit pullollaan ja elämiseen jää ihan tarpeeksi rahaa, hieman jopa säästöön, kun korona aikana ei voi matkustella. Jos menisi taas töihin matalapalkka-alalle, joista töitä voisi ehkä saada, käteen jäisi verotuksen ja työssäkäyntikulujen jälkeen vain muutama sata euroa enemmän kuin nyt. Kannattaako? Moni ajattelee, että mitäpä se hyvejää.
Toivottavasti asunnossa on myös putkiremontit tehty. Moni lähtee silti töihin.
Vierailija kirjoitti:
Mä saan silti moralisointia osakseni, vaikka olen asunnot ja autot maksanut nelikymppinen. Mä en saisi olla kotona, vaan pitäisi ottaa se huonopalkkainen homma vastaan, koska korona vei omat työt.
Mulle työ ei ole mikään harrastus tai elämän suola vaan ihan pakollinen paha.
En aio kuunnella muiden mielipiteitä.
Arvostan teitä, jotka elätte säästöillänne.
Minun olisi pakko ottaa vastaan muiden maksama yhteiskunnan tuki.
Vierailija kirjoitti:
Maataloustuet pois!
Mielenkiintoisia saajia löytyy myös listan loppupäästä..Kuten:Svenska Österbottens förbund för utbildning och kultur"..Näin äkkiseltään minulle tuottaa ongelmaa nähdä miten Ruotsinkielisen Pohjanmaan yhdistys koulutukselle ja kulttuurille liittyy maataloustukiin?
Kaikki oli meidän rahaa joka vaan kierrätettiin brysselin kautta. Olemme nettomaksajia.
Kyllä sais leikata maataloustukia ja rankasti,
Suuri osa tuista näyttää menevän Närpiöön. Rkp on pitänyt hyvin kannattajiensa puolta.
Voisiko joku selkokielellä/rautalankamallilla selittää, mikä järki näissä tukien maksuissa on.
Tarjoaakos tuo ruotsalaisen pohjanmaan koulutus- ja kulttuuriyhdistys karjalleen
kulttuuria ja koulutusta, kun näyttää sekin saaneen "maataloustukea"?
Kaikki nuo tuet turhia. Viljelijät sanovat olevansa yrittäjiä, miksi eivät sitten kanna itse riskiä kärsimällä yritystensä tappiot?
Ja silti on isot talot, useita autoja, varaa lomamökkiin ja varaa etelänmatkoihin. Miten tuo kaikki on mahdollista
Asuntotukea saavat eivät ole rikkaita yrittäjiksi itseään kutsuvia maanomistajia.
Entäs ne jotka eivät syö kotimaista ruokaa, pitääkö niidenkin verovaroista maksaa maataloustukea sinun ruokailutottumustesi takia?
Ja nämä rikkaat tukiensaajat sit kadehtii köyhiä, vähätuloisia, jotka saa asumistukea, että saavat katon päänsä päälle.
Yritystuet vuosittain ovat paljon suuremmat.
Rikkaille jaetaan. Kepu ja kokoomus näiden tukien takana.
Jos tai oikeastaan kun et ymmärrä, miksi maataloustukia maksetaan, niin älä kirjoita niistä.
Maatiloilla tehdään valtava määrä töitä, yötä päivää.
Suomen tulee olla mahdollisimman omavarainen, koska meillä on sotaisa naapuri.
Vierailija kirjoitti:
Mä en viittis millään maksaa veroja puolet palkasta. Onks pakko? Voisiko joku muu maksaa ne vaikka tukina? Miks mä en saa tukia kun muut saa?
Perskules, minäkin maksan palkastani 40% veroja. Ja niitä veroahoja käyttää joku velliper.e sossupummi. Mää tahdon uuden asunnon, tää seutu ei miellytä mua. Ja kyllä yhteiskunnan on mullekin tukia ruvettava maksamaan, on toi ruokakin niin kallista. Että missäs mun tuet?
Kysehän oli siitä että ei haluaisi, vaan että ei vain jaksa.
Minäkin haluaisin olla ahkera ja jaksaa hakea töitä, mutta en jaksa.
Kyse ei siis ole halusta