Onko se okei olla työttömänä tukien varassa, jos yksi kertaisesti ei vain jaksa joka aamuista heräämistä ja oravanpyörää?
Eli mitään ns. Sairautta ei ole, mutta kokee työelämän niin raskaana ettei jaksa.
Heräämiset tidella vaikeita jne, tai monotonisen tekeminen 8h
Onko silloin ok olla tukien varassa työttömänä?
Kommentit (554)
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunta ja sen vaatimukset ahdistaa mua enkä koe kuuluvani joukkoon. Mä voin pahoin kun yritetään väkisin sovittaa johonkin muottiin.
Mun mielestä on kohtuullista että yhteiskunta antaa mun olla rauhassa ja tehdä omaa juttua ja hakea ne yhteisöt ja tekemiset mitkä tuottaa mun elämään sisältöä.
Mä haluaisin asua omalla maapläntillä missä yhteiskunnan säännöt ei koske mua, mutta mulla ei ole siihen mahdollisuutta eikä ole varaa ostaa maata. En halua osallistua veronmaksajan oravanpyörään. Joudun asumaan jossain missä on muitakin ihmisiä ja ostamaan ruoat kaupasta ja olemaan tekemisissä yhteiskunnan kanssa, joten musta on reilua että yhteiskunta tarjoaa mulle sit ne perusedellytykset. Jos mä en saa omaa maata ja joudun sopeutumaan sellaiseen systeemiin minkä osa en halua olla, niin kyllä siitä pitää tehdä mulle kans mahdollista.
Sen enempää en halua osallistua. Antakaa mulle asunto ja rahaa perustarpeisiin, ja antakaa olla rauhassa. Minä en puutu yhteiskunnan asioihin eikä yhteiskunta minun.
"Antakaa mulle maata, asunto ja rahaa perustarpeisiin" - ei AP muuta pyydä...Sun pyyntösi ei ole ollenkaan oikeudenmukainen: jos et tahdo olla osa yhteiskuntaa, miksi yhteiskunnan pitäisi sulle maat ja muut vastikketta kustantaa?
No entä tällainen tapaus: yli 20 vuotta työelämässä ollut joutuu yhtäkkiä työttömäksi. Aluksi paniikissa yrittää löytää uuden työn, mutta huomaakin pian nauttivansa joutilaisuudesta. Tulee liikuttua enempi, on aikaa läheisille ja harrastuksiin, stressi ja verenpaine on laskeneet jne. Asunto on maksettu ja yhtiövastike on vain 185€/kk, tavaraa ja vaatetta on kaapit pullollaan ja elämiseen jää ihan tarpeeksi rahaa, hieman jopa säästöön, kun korona aikana ei voi matkustella. Jos menisi taas töihin matalapalkka-alalle, joista töitä voisi ehkä saada, käteen jäisi verotuksen ja työssäkäyntikulujen jälkeen vain muutama sata euroa enemmän kuin nyt. Kannattaako? Moni ajattelee, että mitäpä se hyvejää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, silloin yritetään löytää työ jota jaksaa. Opiskele ala jota sinua kiinnostaa. Tai jos suurin ongelma on aamuheräämiset. Niin tiedätkö mitä, löytyy myös paljon töitä joihin ei tarvitse aikaisin herätä.
Mutta kun mikään ei kiinnosta. Yhden tutkinnon tosin suoritin, koska sitten ei joutunut niin pahasti kyykytettäväksi mitä ilman amistutkintoa olisi joutunut.
Olet selkeästi masentunut. Varaa aika lääkärille.
Työttömien masennusta ei btw hoideta. Hyvä sieltä työterveyden piiristä huudella, haepa itse apua masennukseen terveyskeskuksen kautta... Niin joo, ja maksapa tuista 200e/kk terapia jos ikinä siihen asti pääset!
Ihan työmarkkinatuella täällä huutelen, "sairauslomalla" useamman vuoden kipujen vuoksi. Terveyskeskuksen kanssa tapellen :)
No onko ne sun kivut masennusta vai miksi kuvittelet että terveyskeskuksesta saisi työtön masennukseen apua? Ei saa kuin korkeintaan lääkkeet, ja ne eivät tutkitusti yksinään yleensä muuta kuin pahenna lamaannusta.
No ei ole masennusta mutta muu kipusairaus jota ei naisilla todesta oteta kun ei verikokeissa koskaan näy. Hirvittävää taistelua ollut jo vuosikausia, nyt viimein löytyi lääkäri joka uskoi. Hoitajat käytti kaikki konstinsa että en pääsisi lääkäriin ollenkaan. Sitä pilkkanaurun ja kiusaamisen määrää ei uskoisi kukaan. Tiedän ja ymmärrän että masentuneella niitä henkisiä voimavaroja ei ole tähän riitelyyn, vähissä ne on minullakin ollut, kun kipujen vuoksi ei saa nukuttuakaan aina. Mutta mitään ei saa jos ei jaksa yrittää.
Kyllähän tuo fibromyalgia on täysi työnvieroksujien "sairaus". Valttikortti minkä diagnoosi perustuu pelkästään omaan kokemukseen. Ihmistä jolla on "oikeasti" fibromyalgia on mahdoton erottaa ihmisestä, joka teeskentelee.
No eipä ole fibromyalgiaa tämä :D arvaas uudelleen....
Psykosomaattista emätinkouristusta?
Ei, tuosta en ole koskaan kuullutkaan :D arvaa uudelleen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunta
Sen enempää en halua osallistuaiksi yhteiskunnan pitäisi sulle maat ja muut vastikketta kustantaa?
Nyt olisi korkea aika poistaa kaikki maataloustuet Suomesta.
Pärjätköön maatalous"yrittäjä" markkinataloudessa, jos on pärjätäkseen.
Mikäli ei pärjää, kuolkoon pois.Suomella ei ole enään varaa elättää tuota lo isivaa maat alousporukkaa.
Nyt voidaan tehdä radikaaliratkaisuja,
kun Kepu on kutistunut pienimmäksi oppositiopuolueeksi
eikä voi enään torperoida Isänmaan etua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Typerää. Jos tarpeeksi moni lähtee tuohon "minulla on oikeus siihen, että muut palvelevat ja kustantavat asunnon ja ruoan", jossain vaiheessa siihen ei yksinkertaisesti ole rahaa. Jos ei muuta, niin työtä tekevät muuttavat pois. Siinä sitten on ongelmissa, kun on tehnyt itsestään täysin riippuvaisen muista.
Kenelläkään ei ole oikeutta olettaa, että muut elättävät hänet. Jos on niin onnekas, että asuu maassa, jossa saa työttömänä apuna, se johtuu siitä että on ympäröity vastuullisilla ihmisillä. Niidenkin ihmisten vastuun kannolla on rajat.
Jos tarpeeksi moni lähtee tuohon ideaa, niin kuolette yksinkertaisesti lopulta nälkään.
Tietysti, mutta näin ei tapahdu.
Jos riittävän moni lähtee siihen että mitään ei saa kustantaa verovaroin niin kaikki yhteiskunnan tukirakenteet kaatuvat, ja elämme karussa riistokapitalistien dystopiassa.
Kumpikaan ei ole realistinen. Suurin osa ihmisistä ei tyydy siihen, että kituuttavat sosiaalituilla, kun haluavat paremman elintason. Eivät he tee sitä muiden vuoksi, vaan itsensä.
Sama olisi sanoa että jos kaikki haluavat olla koodareita, niin sitten muille töille ei ole tekijöitä. Ihan turha lässyttää tuollaista kun ei ole millään tasolla realistista että kaikki, edes suurin osa, edes kovinkaan moni toimisi noin.
Totuus on että vaikka töistä saisi kautta linjan vähemmän palkkaa pidemmillä tunneilla, ja sitä maksettaisiin enemmän sossupummeille, niin aivan ylivoimainen enemmistö menisi silti töihin.
Kyllä, mutta iso osa muuttaisi naapuriin. Ja se pummien leipä kapenisi ilman muuttoliikettäkin ohuen ohueksi.
Niin, mutta tämäkin on täyttä jossittelua. Vaikka miten maalailee piruja seinille niin tuo ei toteudu. Suurin osa ihmisistä menee mielellään töihin ja tekee työtä paremman elintason perässä.
Kyllä, on jossittelua. Edelleenkin suuri osa ihmisistä tekee töitä, ei tarkoita että loputtomiin suostuvat että heidän rahansa vuotavat pummeille. Jollain tavalla raja tulee vastaan ja hanat katkeavat.
On jo tullut. Aivopako on ihan todellinen ilmiö ja kiihtyy kiihtymistään kun verot vain jatkavat nousuaan.
Minullakin neuvottelut työpaikan siirrosta työnantajan kanssa käynnissä minun aloitteestani toiseen yhtiön maahan ja todennäköisesti toteutuu. ja tämä työ ei kerran täältä lähettyään takaisin Suomeen palaa vaikka minä firmasta lähtisinkin.
Miljoonia euroja toimeentulotukea jää nostamatta
Toimeentulotukea jää edelleen nostamatta suuria määriä. Tampereen ja Turun yliopistojen tutkijat arvioivat, että etuuksia jää käyttämättä joka vuosi satojen miljoonien eurojen arvosta. Syynä tuen hakematta jättämiseen on usein se, ettei hakija tiedä, mihin on oikeutettu.
https://yle.fi/uutiset/3-5844393
Palkan maksu halukkuus on kausityön ulkomailta raahaamisen
myötä heikentynyt ja ostovoimaa pyritään kokoajan painamaan
alas eli pissataan omille nilkoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Typerää. Jos tarpeeksi moni lähtee tuohon "minulla on oikeus siihen, että muut palvelevat ja kustantavat asunnon ja ruoan", jossain vaiheessa siihen ei yksinkertaisesti ole rahaa.
Jokaisella on tälläkin hetkellä mahdollisuus tehdä näin. Kummallista, ettei työttömänä oleskelu kiinnosta enempää. Mistähän johtuis?
mutta selkeästi kiinnostaa liikaa. Mistähän johtuis? -> tuet liian "palkitsevia".
Yhteisöverotus on läntisten teollisuusmaiden alhaisimpia,
Suomi 20 %, Saksa 30 %, Ranska 31 %, jopa USA nostamassa 21% sta 28 %.
Kun taas.
Kotitalouksien kokonaisveroaste yksi maailman korkeimmista.
(alv, kiinteistö, ansio, sähkö, sähkönsiirto, auto, ajoneuvo, polttoaine, YLE, varainsiirto, alkoholi, lista lähes loputon) - ostovoima pakkasen puolella, ei varaa ostaa yritysten tuotteita eikä palveluja.
Verorahat lähetetään vastikkeetta ulkomaille EU-paketti 6,6 miljardia,
kehitysapu 1,2 miljardia ja lapioidaan turhuuteen.
Säästyneet rahat voitaisiin köyttä kotitalouksien veroasteen
alentamiseen - positiiviseen kierteeseen.
Suomalaisia yhtiöitä lipuu tasaista tahtia ulkomaiseen omistukseen; viime viikolla muun muassa jäätelöntekijä Ingmanin kerrottiin siirtyvän ylikansallisen Unileverin omistukseen. Samaan aikaan loppuu Suomessa kokonaisia tuotannon aloja.
Tiistaista tuli jälleen yksi synkkä päivä Suomen teollisuushistoriaan. Tiistai tiesi kuoliniskua suomalaiselle lasikuituteollisuudelle, kun Ahlstrom ilmoitti lopettavansa lasikuidun valmistuksen Karhulan tehtaallaan.
Ahlstromin päätöksen myötä maamme teollisuuden yksipuolistuminen saa näin jatkoa. Kokonaisten teollisuusalojen lopettamisia on viime aikoina ollut muitakin. Karhulassa lopetettiin joku aika sitten lasipullojen valmistus. Suomessa ei tehdä enää myöskään miesten pukuja, kännykänkuoria tai kumisaappaita. Koko kenkäteollisuuskin on kuihtunut oikeastaan vain erikoiskenkien valmistamiseksi.
Tiistai oli ankea päivä muutenkin, sillä myös rakennuskonserni Lemminkäinen ja valimoyhtiö Componenta ilmoittivat lopettavansa teollisia työpaikkoja. Yhteensä Lemminkäiseltä, Ahlstromilta ja Componentalta on häviämässä yli 730 työpaikkaa. Yritykset perustelevat työvoiman vähentämistään – kuinka muuten – pääosin tarpeella parantaa tuloskuntoaan ja kilpailukykyään.
Taloudellisen tilanteen yleinen heikentyminen on alkanut näkyä; lähes päivittäin joku firma ilmoittaa aloittavansa yt-neuvottelut, jotka säännön mukaisesti johtavat lomautuksiin ja irtisanomisiin.
Tekes tukenut Chempolista lähes 11 miljoonalla eurolla
Chempolis Oy on saanut Tekesiltä lähes 11 miljoonaa euroa tukea ja lainaa.
Tekes myönsi yhtiölle 1 840 000 euron suuruisen avustuksen. Avustus on myönnetty samana vuonna kuin Juha Sipilän Chempolikselle antama 750 000 euron "hätälaina".
Vuonna 2010 Tekes myönsi Chempolikselle 30 000 euron suuruisen avustuksen.
Tekes on tukenut Chempolista vuosina 2001-2011 yhteensä 10,8 miljoonalla eurolla. Summasta kuusi miljoonaa euroa on suoraa yritystukea ja 4,8 miljoonaa euroa tuotekehityslainaa.
Vuonna 2011 eduskuntaan noussut Sipilä toimi oululaisen Chempoliksen neuvonantajana ja omistajana entisen sijoitusyhtiönsä Fortel Investin kautta. Yhtiö on nykyään Sipilän aikuisten lasten omistuksessa.
Suomi on Viron ja Irlannin ohella yksi harvoista Euroopan maista,
joissa eläkekattoa ei ole säädetty. Monessa maassa on käytössä palkkaraja.
Esim.Ranskassa eläkettä ei kerry 3090 euroa ylittävältä kuukausiansion osalta,
Belgiassa raja on 4260 euroa, Ruotsissa 4?190 euroa ja Itävallassa 3?790 euroa.
Suomen ylisuuret eläkkeet antavat ikävän kuvan järjestelmän oikeudenmukaisuudesta.
Suomessa pitäisikin käydä perusteellinen keskustelu niin kutsutusta eläkekatosta,
jolla säädellään maksettavan eläkkeen ylärajaa.
Katto tarkoittaa, että tietyn summan ylittävästä palkasta ei enää kertyisi eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten typeriä nämä ihmiset ovat? Itse jos pummisin, olisin asiasta aivan hiljaa ja esittäisin että etsin töitä kovasti. Muutenhan ihmiset suuttuvat ja lopettavat syöttiläiden ruokkimisen.
Eiväthän suutu. Tai vaikka suuttuisivat niin tulevat korkeintaan öyhöttämään siitä AV:lle. Vaikka äänestäisivätkin eri tavalla niin mikään puolue Suomessa ei aja sosiaaliturvan lakkauttamista, hallituksia tulee ja menee mutta tämä ei ole kenellekään kynnyskysymys eikä sellainen asia, mistä vakavasti keskustellaan.
Yksityinen veronmaksaja voi suuttua mutta sen keino vaikuttaa on äänestäminen, ja on vahva poliittinen yksimielisyys hyvinvointivaltion ylläpidosta. Ei se pysty lopettamaan syöttiläiden ruokkimista eikä se valtaosalle ole mitenkään tärkeä asia. Suurin osa haluaa säilyttää hyvinvointivaltion turvaverkot.
Pystyy. Minäkin tein niin. Olen nyt ollut vuoden ulkomailla töissä, enkä kadu päivääkään. Nettopalkka 3,5 x entisen palkan verran, ja työnantaja maksaa terveydenhuollon. Ilmastokin paljon lämpimämpi.
Paitsi tukijulleilla, jotka jää laitanaan nuorena eläkkeelle ja muut maksaa senkin. Kepulit ajaa pelkästän tukijullien ja muiden loisyrittelijöiden asiaa.
Edelleen työ tai elinkeino valitaan perustuslain 18 pykälän mukaisessa järjestyksessä. Sitä ei ohiteta millään työnhakupakoilla.
Harmi vain, että ei ole vieläkään avautunut päättäjille, että suuri osa työvoimapoliittisesta lainsäädännöstä on ristiriidassa perustuslain kanssa ja tämä johtaa Suomen viranomaiset mielivaltaiseen päätöksentekoon.
Suomessa rakennellaan innokkaasti fa sismia, vaikka sitä sanavalintaa ei varsinaisesti missään käytetäkään.
Mihin fas ismi johtaa, se johtaa rikoksiin, joten on luultavasti odotettavissa myös tuomioita rikoksesta kansalaista vastaan, ja kun sitä toimintaa harjoitetaan systemaattisesti kymmeniä tai satoja tuhansia kansalaisia vastaan, pitää myös rikoksen laajuus näkyä jaettavien rangaistuksien kokoluokassa.
Vierailija kirjoitti:
Kovin moni joka tänne tähän aikaan kirjoittelee ei taida päivätöissä olla...
Tähän aikaan kirjoittelevat voivat olla yötöissä, vuorotöissä, vapaapäivällä, lomalla tai vaikka ruokatunnillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten typeriä nämä ihmiset ovat? Itse jos pummisin, olisin asiasta aivan hiljaa ja esittäisin että etsin töitä kovasti. Muutenhan ihmiset suuttuvat ja lopettavat syöttiläiden ruokkimisen.
Eiväthän suutu. Tai vaikka suuttuisivat niin tulevat korkeintaan öyhöttämään siitä AV:lle. Vaikka äänestäisivätkin eri tavalla niin mikään puolue Suomessa ei aja sosiaaliturvan lakkauttamista, hallituksia tulee ja menee mutta tämä ei ole kenellekään kynnyskysymys eikä sellainen asia, mistä vakavasti keskustellaan.
Yksityinen veronmaksaja voi suuttua mutta sen keino vaikuttaa on äänestäminen, ja on vahva poliittinen yksimielisyys hyvinvointivaltion ylläpidosta. Ei se pysty lopettamaan syöttiläiden ruokkimista eikä se valtaosalle ole mitenkään tärkeä asia. Suurin osa haluaa säilyttää hyvinvointivaltion turvaverkot.
Pystyy. Minäkin tein niin. Olen nyt ollut vuoden ulkomailla töissä, enkä kadu päivääkään. Nettopalkka 3,5 x entisen palkan verran, ja työnantaja maksaa terveydenhuollon. Ilmastokin paljon lämpimämpi.
No tietysti pystyy mutta läheskään kaikki ei voi, uskalla tai halua. Ja ihan sama mikä maa, johonkin turhakkeeseen nekin rahat valuu osittain eikä sitä voi itse kontrolloida. Mutta itse olen juuri kannustanut että jos ei nappaa niin lähtekää sitten muualle. Ei mua kiinnosta. Eikä herätä kateutta tai katkeruutta heikko provo.
Suurin osa ihmisistä ei kuitenkaan noin tee, ja valtion piikki on jatkossakin auki. 😎 Yksittäiset ihmiset voi äänestää jaloillaan ja kannustankin siihen mutta valtaosa jatkaa samaa touhua.
Ja mistä nämäkin miljoonat tulee? ettei vain veronmaksajilta? Näistä ei kauheasti arvostella tuennostajia, mitä nyt se kohu oli aikoinaan hetken ajan, mutta työttömiä jaksetaan syyllistää.