Selittäkää mulle mikä idea on asumisoikeusasumisessa Hgissä?
Otan 30 000 e lainaa ja laitan sen kiinni asuntoon, ja maksan vastiketta kuussa saman verran kuin maksaisin vuokraa saman kokoisesta asunnosta.
Millä tavalla tämä on kannattavaa?
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Minulla on haku vetämässä Helsingin kaupungin sekä muihin asumisoikeusasuntoihin.
Numero on aika pieni, vuodelta 2003.En kuitenkaan ole haluamistani paikoista tarjousta saanut, vaikka haen Itä-Helsingistä enkä keskustan tuntumasta.
Joistain taloista ei usein asuntoja vapaudu.
Törmäsin hulluuteen!
Olin pannut toiveeksi 40 neliötä. Vuoteen ei tullut tarjouksia.
Kun kysyin mistä kiikastaa niin sanoivat että ei ole tullut yhtää 40 neliön asuntoa!
Kun laitoin 35-45, kuukaudessa tuli kymmeniä.
Pääsen samalla rahalla kiinni jo omistusasuntoonkin. Asoa ei saa koskaan omaksi, se on huono investointi siinä mielessä, jos haluaa kasvattaa varallisuuttaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on haku vetämässä Helsingin kaupungin sekä muihin asumisoikeusasuntoihin.
Numero on aika pieni, vuodelta 2003.En kuitenkaan ole haluamistani paikoista tarjousta saanut, vaikka haen Itä-Helsingistä enkä keskustan tuntumasta.
Joistain taloista ei usein asuntoja vapaudu.
Saat tuolla numerolla helpommin asunnon uudistuotannosta.
Vierailija kirjoitti:
Asomaksulla ostetaan naapureiksi ihmiset ;-)
Jos nyt ihan rehellisiä ollaan, niin tämähän se syy suurimmalle osalle on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asomaksulla ostetaan naapureiksi ihmiset ;-)
Jos nyt ihan rehellisiä ollaan, niin tämähän se syy suurimmalle osalle on.
No tää on ymmärrettävä vastaus. Ap
Vierailija kirjoitti:
Pääsen samalla rahalla kiinni jo omistusasuntoonkin. Asoa ei saa koskaan omaksi, se on huono investointi siinä mielessä, jos haluaa kasvattaa varallisuuttaan.
Ei asoa kannatakaan pitää investointina itsessään. Sen voi nähdä myös niin, että jos haluat vastaavan omistusasunnon esim. Jätkäsaaresta niin sinun on laitettava siihen kiinni 400 ke. Asossa sidot pääomaa vain 60 ke ja loput voit sijoittaa haluamallasi tavalla.
Kynnysraha pitää rupusakin kaukana.
Taloyhtiöstä pidetään parempaa huolta kun tiedetään, että se vaikuttaa vastikkeisiin.
Asomaksun saa takaisin vähintään alkuperäisenä, ellei rakennuskustannusindeksi ole sitä jonkun verran nostanut.
Asomaksun saa takaisin viimeistään 3 kuukauden kuluttua. Sen saa jo aikaisemminkin, jos asuntoon on löytynyt jo asukas.
En Helsingistä tiedä mutta tässä vieressä Vantaalla jos haluaa isompaa asuntoa kuin komion ei oikein vaihtoehtoja ole kuin aso jos ei sitä omaa saa.
Vierailija kirjoitti:
Ohis.
Tietääkö joku onko ikivanha jonotusnumero asumisoikeusasuntoon vielä voimassa? On jostain 1990-luvun puolivälin tienoilta.
Tietenkin on. Voit tarkistaa sen täältä:
https://www.hel.fi/helsinki/fi/kaupunki-ja-hallinto/hallinto/palvelut/a…
Asun aso-kaksiossa Vantaalla suositulla alueella, vastike 600 euroa kuussa. Sen mitä olen katsonut vuokra-ilmoituksia vastaavista asunnoista samalla alueella, vuokrat ovat 800-900 euroa. En joutunut ottamaan lainaa aso-maksuun, eli tämä on parempi vaihtoehto kuin vuokralla asuminen vastaavankokoisessa asunnossa.
Ihmettelen tätä, että tuntuu että jokaiselta löytyy tuollainen ikivanha aso numero, mutta silti kukaan ei joko a) ole koskaan kuullutkaan aso kämpistä tai b) ei voisi vähempää kiinnostaa aso kämpät
En mäkään oikein ymmärrä tätä ideaa vaikka kuinka selitätte (vika on minussa, tiedän).
Ei asukas panttaa sen jonkun tietyn summan, ja sen jälkeen maksaa pienehköä vuokraa? Saako sen pantatun summan takaisin kun muuttaa?
Vierailija kirjoitti:
Kynnysraha pitää rupusakin kaukana.
Taloyhtiöstä pidetään parempaa huolta kun tiedetään, että se vaikuttaa vastikkeisiin.
Asomaksun saa takaisin vähintään alkuperäisenä, ellei rakennuskustannusindeksi ole sitä jonkun verran nostanut.
Asomaksun saa takaisin viimeistään 3 kuukauden kuluttua. Sen saa jo aikaisemminkin, jos asuntoon on löytynyt jo asukas.
Ahaa, kysyin tätä ennen kuin näin tämän vastauksen. Onko se kynnysraha siis ikään kuin valtava vakuus, vai mikä sen tarkoitus on?
Tarkistin juuri mitä vastaavasta vuokrakämpästä pyydetään vuokraa ja vuokrat olivat 200-300 e kalliimpia kuin aso-kämpän vastikkeeni. Mieluummin siis asun näin omistusasuntoon säästäessäni.
Vierailija kirjoitti:
En mäkään oikein ymmärrä tätä ideaa vaikka kuinka selitätte (vika on minussa, tiedän).
Ei asukas panttaa sen jonkun tietyn summan, ja sen jälkeen maksaa pienehköä vuokraa? Saako sen pantatun summan takaisin kun muuttaa?
Totta kai saa. Se myös kasvaa korkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, kerrotko mistä päin Helsinkiä löytyy vapailta markkinoilta kaksio, jonka vuokra on 500? Niin ja kynnysraha karsii asossa pois pahimmat ääliöt.
Kerrotko mistä löytyy aso, jossa kaksion kk-asumiskulut ovat 500 e/kk?
Minä asun tällaisessa aso-kaksiossa ja maksan vastiketta hitusen alle 500€. Hki.
Huom. Minulla ei olisi varaa asua Helsingissä vastaavassa asunnossa vuokralla tai ostaa vastaava asunto.
Nyt pystyn asumaan lähellä työpaikkaani ja läheisiäni.
"Vuokrani" on halvempi kuin vapailla markkinoilla, talo on hiljainen ja hyväkuntoinen, asunto on hyvä ja minulla EI ole mahdollisuutta ostaa omistusasuntoa koska Helsingissä tarvitsee niin suuren lainan ettei minulle myönnetä.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen asunut seitsemässä vuokra-asunnossa Helsingissä, ei ole koskaan käynyt niin, että olisin joutunut muuttamaan pois, koska asunto meni myyntiin tmv. Eli se pysyvyysriski ei ole koskaan kohdallani realisoitunut, enkä usko, että se on niin iso muutenkaan, että sen vuoksi kannattaisi aso hankkia.
Kun aikanaan asuin vuokralla niin multa "lähti alta" neljä vuokrakämppää, eikä yksikään omasta syystä. Ostin sittemmin oman asunnon. Jos jostain syystä joutuisin myymään velkaisen kämppäni niin todellakin ainoa vaihtoehto olisi aso. Vuokralle en todellakaan muuttaisi enää. Se fiilis kun ei koskaan voi olla varma onko kuukauden päästä enää kattoa pään päällä. Sitä stressiä en elämääni tarvitse.
Btw, aika moni kaverinikin aikoinaan vuokralla asuessaan joutui syystä tai toisesta muuttamaan ilman omaa halua. Kiva jos sun kohdalle ei ole sattunut mutta paljon sitä tapahtuu.
Aika pieni se se prosenttimäärä on, mitä vuokralaiset joutuvat muuttamaan omistajan tahdon takia. Otetaan huomioon että erittäin iso osa vuokranantajista ei ole yksityisiä, vaan esim. Lumo, Sato, M2, Avara, vakuutusyhtiöt sekä Helsingin kaupunki omistavat ison osan Helsingin vuokra-asunnoista, eikä niistä kyllä joudu ulos kuin jalat edellä jos maksaa vuokransa eikä häiriköi. Lisäksi näillä lafkoilla on usein mahdollisuus siirtää vuokra-oikeus lapselleen tai vanhemmalleen, eli vuokra-asunnot voi tavallaan periä tarvittaessa.
Eikä yksityisillä omistajillakaan asunnon menetys ole mitenkään yleistä, tiedän monia ihmisiä, jotka ovat asuneet 10-15 vuotta samalla vuokranantajalla. Yleensä ne on ne vuokralaiset jotka vaihtuvat, koska ihmisten elämäntilanteet ja tarpeet muuttuvat.
Ihan surkea selitys siis tuo että asumisoikeusasunto kannattaa, koska vuokralta voi joutua pihalle. Ja siihen vähän halvempaan kuukausivuokraan pitäisi laskea mukaan tää 20 000-70 000 e asumisoikeusmaksu, koska täytyyhän sitä lainaakin lyhentää eikö? Eri asia on jos on saanut jonkun perinnön, mutta siinä kohtaa jos vaikka ylimääräinen 40 000e löytyy takataskusta, ei kauheasti kannata musta vertailla yhtään mitään.
Sama summa tuottaisi enemmän jossain muualla. Indeksikin voi myös laskea. Aso-asumista ei kannata ajatella sijoittamisena.