Kun parikymppisten vela-sukupolvi tulee keski-ikään, mielenterveysongelmat räjähtävät!
Suomella ei ole varaa eikä resursseja siihen terapeuttien ja ennen kaikkea psykiatrien määrään, mikä tullaan tarvitsemaan.
Kommentit (139)
No mutta eikös tämä ole sitä globaalia kansainvälistä sukupolvea joka on vauvasta asti kasvanut kiinni englannin kieleen. Hehän voivat mennä ulkomaille hoitoon. No problem!
Ei ne silloin enää ole veloja, se on ohi menevä ilmiö, jonkinlainen kapinavaihe, myöhemmin järki palaa.
Kiva jos vähän perustelisit mielipidettäsi. Olen keski-ikäinen vela enkä kadu mitään valintojani eikä mitään mielenterveysongelmiakaan ole.
Jos ovat mielisairaita, niin sehän on pelkästään positiivinen asia, etteivät lisäänny.
Nyt suurin ongelma on se, että mielenterveysongelmaiset ja muut luuserit lisääntyvät eniten.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen n 10 vela-naista ja useita kymmeniä äitejä.
Vela-naisista 9 syö psyykenlääkkeitä. Unettomuutta, ahdistusta ym. Kaksi heistä on läpikäynyt psykoosin.
Huh, onneksi ovat tajunneet olla hankkimatta lapsia, kerta ovat noin huonossa kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Olen akateeminen mies luovalla alalla ja sitä kautta tunnen todella monia lapsettomia naisia. Niitä jostain syystä pesiytyy "pehmeämmille" aloille.
Allekirjoitan täysin aloituksen. Se terapiassa ravaamisen ja jopa pyskoosien määrä, jonka ympärilläni näen, on järkyttävää.
Tuskin psykoosit lapsettomuudesta johtuvat. Toisinpäin asioilla voi kuitenkin olla jonkinlainen yhteys, mutta tietenkin vain joidenkin valinnoissa. Lapsettomuus voi johtua mielenterveyteen liittyvistä haasteista. Jos esim. oma lapsuudenkoti on ollut traumatisoiva, ihminen voi tulla siihen tulokseen, ettei omaa riittäviä eväitä vanhemmuuteen ja jättäytyy tietoisesti lapsettomaksi.
Tuttavissani on näitä lapsettomuudesta oireilevia keski-ikäisiä naisia. Yksi avautui kerran ja sanoi, että tuntuu kuin elämä olisi huijannut häntä. Työnteko ja matkustaminen eivät enää riittäneetkään täyttämään elämää.
Hänelle kävi hyvin: löysi miehen ja tulikin yllätyksekseen raskaasti hieman ennen 40-vuotispäiviään.
Lapsettomuuskriisi näyttää kyllä hälvenevän 50:n jälkeen.
Minä alan kohta olla keski-ikäinen, entinen parikymppinen vela. Vela siis olen yhä, mutta en enää parikymppinen. Haluaisin vain tietää, milloin minulla on ne mielenterveysongelmat odotettavissa, jotta tiedän varautua. Vielä ei ainakaan ole mitään ilmennyt.
AP:n pakkomielle viittaa mt-ongelmiin.
Äidit eivät uskalla hakea apua ongelmiinsa, koska sosiaalinen paine ja mahdolliset ongelmat lapsen kanssa pelottavat.
Äitiys pelastaa mielenterveysongelmilta mikä ilmenee hyvin palstalta. Vitsi vitsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen akateeminen mies luovalla alalla ja sitä kautta tunnen todella monia lapsettomia naisia. Niitä jostain syystä pesiytyy "pehmeämmille" aloille.
Allekirjoitan täysin aloituksen. Se terapiassa ravaamisen ja jopa pyskoosien määrä, jonka ympärilläni näen, on järkyttävää.
Tuskin psykoosit lapsettomuudesta johtuvat. Toisinpäin asioilla voi kuitenkin olla jonkinlainen yhteys, mutta tietenkin vain joidenkin valinnoissa. Lapsettomuus voi johtua mielenterveyteen liittyvistä haasteista. Jos esim. oma lapsuudenkoti on ollut traumatisoiva, ihminen voi tulla siihen tulokseen, ettei omaa riittäviä eväitä vanhemmuuteen ja jättäytyy tietoisesti lapsettomaksi.
Jep, tässä on kausaliteetit sekaisin. Moni tuntemani vela, sen lisäksi että he eivät halua lapsia, kokevat myös että eivät voisi tarjota hyvää kotia niille koska kamppailevat mielenterveyden ongelmien kanssa. Harmittavan moni lapsia hankkinut ei ole miettinyt tätä asiaa yhtään ja kasvattavat lapsensa epäterveessä kodissa.
Tuntemistani mt-ongelmaisista naisista kaikki ovat äitejä. Yksi sairastui niin pahaan synnytyksen jälkeiseen masennukseen, että oli tosissaan perhesurmankin kanssa, koska koki että kaikki vihaavat hänen vauvaansa ja vain näyttelevät innostunutta ja onnellista hänelle. Väitän, etten velana kyllä yllä samanlaiseen suoritukseen mitenkään, jos hulluudesta lähdetään kilpailemaan.
Näköjään velat uusi haukuttava ihmisryhmä vauvalla, mm. vegaanien, transihmisten ja työttömien lisäksi.
Ap:lla kummallinen pakkomielle vela-asioihin. En itse ole vela, mutta ap vaikuttaa siltä ettei itse ole tyytyväinen omiin päätöksiinsä, muuten hän ei olisi noin katkera. Ei minua kiinnosta yhtään se tekeekö muut lapsia vai eivät, se on jokaisen oma asia. Ne lapsettomat jotka tunnen ovat todella onnellisia eivätkä tosiaan kadu lapsettomuuttaan.
Miksi taas puhutaan vain naisista, entäs miehet jotka eivät halua lapsia tai ovat kyllä tehneet lapsia mutta hyljänneet heidät täysin äidin kasvatettavaksi. Varma psykoosi edessä vai?
Vierailija kirjoitti:
Näköjään velat uusi haukuttava ihmisryhmä vauvalla, mm. vegaanien, transihmisten ja työttömien lisäksi.
Lapsia hankkineilla on jostain syystä tapana uhriutua ja suuttua siitä, ettei jotkut tee samoja valintoja kuin he.
Vierailija kirjoitti:
Taiteelliset/luovat persoonat tuppaavat muutenkin olemaan vähemmän tasapainoisia persoonia, joten en nyt ihan vapaarhoisen lapsettomuuden piikkiin sitä laittaisi.
Kieltäkää toki kaikki tutkimukset jotka todistavat ap:n ajatukset. Sehän on teillä salaliittoihin uskovilla veloilla tapana.
Mikä on yhteys mielenterveysongelmien ja vapaaehtoisen lapsettomuuden välillä? T. Keski-ikäinen vela