Saatanalliset suonenvedot - mikä auttaa?
Jalat kramppaavat etenkin iltaisin ja öisin niin, ettei voi olla missään asennossa. Millä näistä pääsee eroon? Poppakonstivinkitkin kehiin!
Kommentit (127)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kärsinyt suonenvedoista alle kouluikäisestä asti. Aikuisena välillä on krampannut yhtä aikaa reisilihakset edestä ja takaa, pohje, nilkka ja varpaat. Joskus kramppi on niin paha, että tuntuu, kuin lihas repeäisi. Pahimmillaan krampit kestävät varttitunnin ja voivat tulla kolme kertaa yössä.
Magnesium ei toiminut minulla, mutta kerran leikkaukseen mennessä löytyi kaliumin puute. Kaliumtabletteja syömällä suonenvetoja on enää murto-osa entiseen verrattuna. Minusta on tullut jo niin hyvä lihasten rentouttaja, että krampin tullessa yöllä en viitsi edes nousta sängystä. Keskityn vain lihasten rentouttamiseen ja hengitän hyvin syvään, että lihas saa happea. Siinä se menee ohi ja jatkan unia.
Varttitunnin? Herrantähen, mulla se muutaman sekunnin kramppikin tekee pohkeen niin kipeäksi että seuraavana päivänä tuntuu joka askeleella. Krampit onkin mulla sellaisia että koko pohje lyö lukkoon ihan kuin salama kirkkaalta taivaalta ja jalkaa pitää puristaa kaksin käsin täysillä ja silti huutaa tuskasta.[/quote
Juuri tuollaisia kramppeja minullakin oli nuorena ennenkuin vaihdoin aikuisiällä hanaveden mineraalipitoiseen veteen. Pohje oli kova kuin kivi ja sattui monta päivää krampin jälkeen. Krampeista on enää muisto jäljellä onneksi mutta kaameita kohtauksia ne olivat. ]
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Crampixon oletko kokeillut? En tiedä auttaako.
Vanhemmallani oli loppuun asti krampit.
Lihasrelaksantit?
Triptyl??Ei siihen mitään lääkkeitä tarvita, vaan suolaa.
Siinäpä syöt suolaa pahoihin kramppeihin.
Suola syö nesteet ja nestevajaus tuo krampit.
Vierailija kirjoitti:
Voiko ahdistus aiheuttaa jalkakramppeja?
Hyvinkin voi, kokemusta on
Vierailija kirjoitti:
Suolapurkki sängyn viereen. Lähtee suonenveto muutamassa sekunnissa kun laitat suolaa suuhun
Mutta on tullut jo.
Kannattaa tarkistuttaa verensokerit. Mulla oli esidiabetes ja hirveät krampit öisin. Kun sain sokerit normaalitasolle loppui krampitkin.
Jokuhan siihen on syynä jos kramppaa jatkuvasti ja kivuliaasti. Kannattaa käydä lääkärissä ja kokeissa ja yrittää selvittää asia luotettavasti. Parempi näin kuin yrittää itse mutu pohjalta jotain höpö juttuja kuten suolaa ja magnesiumia, harvalla niistä on oikeasti pulaa.
Liikunta auttaa oikeasti,mutta ei sitä saa tällä palstalla sanoa koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Liikunta auttaa oikeasti,mutta ei sitä saa tällä palstalla sanoa koskaan.
Näin on. Kunnon iltajumppa ehkäisee ja iltalenkki ehkäisee varmasti. Siis suonenvedon.
Kramppikroonikkona voin kertoa, että magnesium ei auta tippaakaan. Jalat voivat krampata, jos kävelen paljain jaloin kylmällä lattialla - pahin paikka on uimahallin kaakelilattia. Villasukat ovat pakollinen yövaruste kesät talvet. Krampin laukaisee kuuma suihku jaloille, suola ja kävely. Tai kaikki nämä yhdessä. Tässä hommassa voi mennä koko yö, jos herää aina puolen tunnin unen jälkeen kramppiin.
Ehkäisynä toimii kaikkien virtsan eritystä lisäävien (vievät ne suolat ja kaliumin) aineiden välttäminen - etenkin illalla. Juon kahvia vain aamulla sen yhden kupin. Olut on paha. Jos tulee joutua pari olutta, pitää syödä suolaista ja juoda vettä. Jos tulee juotua useampi, otan vielä särkylääkkeen nukkumaan mennessä (burana tms). Saattaa auttaa ainakin aamupuolelle asti.
Mulla krampit jäivät toiseen jälkaan pahan selkäkivun ja leikkauksen jälkeen. Muualla niitä ei ole. Ehkä jotain vaurioita tullut. Hyvin vaikeaa saada mistään apua. Tähän mennessä olen joten kuten pärjännyt mutta ehkä pitäisi lääkettä pyytää.
Vierailija kirjoitti:
Harvinaista jos joku tarvii lisäsuolaa suomalaisella ruokavaliolla, ja puutos ei tule yhdessä päivässä tai viikossa vielä.
Mulla tulee heti jos lyhyessä ajassa juon esim. litran verran vettä. Suola on ainakin tähän mennessä tuonut nopean avun.
Onko joku joka on kokeillut suolaa eikä ole saanut siitä apua?
Vierailija kirjoitti:
Jokuhan siihen on syynä jos kramppaa jatkuvasti ja kivuliaasti. Kannattaa käydä lääkärissä ja kokeissa ja yrittää selvittää asia luotettavasti. Parempi näin kuin yrittää itse mutu pohjalta jotain höpö juttuja kuten suolaa ja magnesiumia, harvalla niistä on oikeasti pulaa.
Kyllä suolaa kannattaa kuitenkin ensin kokeilla koska on halpaa ja auttaa nopeasti eikä tarvita reseptiä.
Mulla kramppailee jos on liian viileässä. Toisin sanoen, pitkät kalsarit jalkaan.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile magnesiumia
EI OLE mitään merkitystä!
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00498
Suonenvedon hoito
Ensiapuna suonenvetoon auttaa kramppaavan lihaksen venyttäminen.
Suonenvedon ehkäisy
Nestetasapainosta huolehtiminen saattaa vähentää kramppeja. Magnesiumvalmisteita käytetään yleisesti suonenvedon estämiseen, mutta useiden tutkimusten mukaan ne eivät vähennä lihaskramppeja. Siitä huolimatta magnesium-tabletteja voi kokeilla. .
Säännöllisen lihasten venyttelyn ei ole todettu ehkäisevän suonenvetoa.
Olen kokeillut kaikkia ketjussa mainittuja konsteja. Ei apuja. Paitsi Crampiton-lääke silloin kun sitä vielä sai.
Laihdutus ja liikunta. Suola ei todellakaan auta kramppeihin, se vaan nostaa verenpainetta hetkellisesti,ja voi tuntua että piristyy.
Suolaa saa jokainen liikaa muutenki.
Vichy-veden juominen. Itsellä auttoi 98%:sti!
Kun tarpeeksi usein kramppaa samasta lihaksesta, niin lihakset tottuvat eikä enää kipeydy. Sitten kun löytyy uusi lihas, niin se menee kipeäksi. Nyt on uutena tullut leuan alta ja kaulasta, ihan mahdoton paikka.