Saatanalliset suonenvedot - mikä auttaa?
Jalat kramppaavat etenkin iltaisin ja öisin niin, ettei voi olla missään asennossa. Millä näistä pääsee eroon? Poppakonstivinkitkin kehiin!
Kommentit (127)
Vierailija kirjoitti:
Kaikki jankuttaa aina tosta magnesiumista, mutta sen puute on todella harvinaista.
Paljon vettä juovilla suolat huuhtoutuu ja silloin sitä pitää saada lisää. Ihan merisuolakide kielen päälle tai mineraaliveden juonti auttaa. Suomalaiset vissyt on yleensä ilman suolaa ja mineraaleja, joten ei niitä vaan perrieriä tai Lidlin saskiaa.
Onko pakko ostaa perrieriä vai voiko itse sekoittaa suolaa veteen?
Vehnänalkiot auttavat parhaiten. Esim. jugurttiin päivittäin reilu ruokalusikallinen sekaan.
Raskausaikoina oli järkyttävät suonenvedot ja tuo poisti ne kokonaan.
Koko aikuisikäni olen juonut parisen litraa mineraalivettä päivässä, siis pullovettä jossa paljon mineraaleja kuten kalsiumia, kaliumia ja erilaisia suoloja. Ei ole kramppeja ollut koskaan. Nyt saan varmasti haukut kuten aina sanoessani etten hanavettä juo. Mineraalipitoisella vedellä en tarkoita vissyä. Äidillä, isällä ja isovanhemmilla "veti" suonta joka ainoa yö. Krampit ja suonenveto ovat varmasti ilkeitä juttuja. Turun torilla myi vanha rouva itse kehräämistään lampaanvilloista kudottuja sukkia ja selitti, että jos niitä pitää yöllä niin takuulla ei tule suonenvetoa. Ostin sellaiset vanhemmilleni ja suonenveto loppui heiltä. Yleensä ostetun mineraaliveden juominen Suomessa on vihattava teko.
Harvinaista jos joku tarvii lisäsuolaa suomalaisella ruokavaliolla, ja puutos ei tule yhdessä päivässä tai viikossa vielä.
Vierailija kirjoitti:
Harrastatko liikuntaa? se auttaa aina
Mun "suonenvedot" loppuivat, kun aloin lenkkeillä vähän enemmän ja treenata jalkoja painoilla. Ihme, ettei liikuntaa ole ehdotettu tässä enempää.
Liika magnesiumin saanti voi altistaa myrkytykselle, eikä sovi esim munuaisvikaisille. Veren mg pitoisuus olisi hyvä välillä tarkistaa. Jos se ei kohtuullisella annoksella auta niin ei kannata alkaa sitä ainakaan tankkaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile magnesiumia
Tämä. Lisäksi pitkävartiset villasukat tai kompressiosukat. Juo riittävästi vettä sekä nauti päivittäin jotain kaliumia sisältäviä ruoka-aineita kuten avokadoa, valkoisia papuja, pinaattia, kuivattuja aprikooseja, banaania, bataattia, marjoja ja vesimelonia.
Pinaattia? Ilmankps mun suonenvedot ovat vähentyneet
Iso O nukkumaanmennessä. Loppuu öiset suonenvedot.
Mahtavia neuvoja, kiitos! Paljon kokeiltavaa ja suolaa tulikin jo kokeiltua illalla. Eka yö viikkoihin, kun en herännyt kramppeihin sääressä, pohkeessa ja jalkaterässä. Mutta ehkä varaan lääkärille ajan, jos vaikka pitäisi veriarvot tarkistaa.
Seuraavaksi metsästän karkeampia villasukkia ja kompressiosukkia.
Omissa kohtauksissa muuten kuuma vesi laukaisee ne parhaiten. Ämpäriin vaan seisomaan, toisen avustuksella, jos ei jalka taitu. Jospa suola tepsisi jatkossa helpommin.
Yksi juttu, minkä huomasin itse. Ostin uuden peiton, sellaisen oikein laadukkaan ja kuohkean, ja huomasin, että suonenvedot väheni ensimmäisestä yöstä alkaen. Vanha peitto oli mennyt tiiviiksi ja säilöi kosteuden, joten siitä tuli varsinkin jalkateriin suonenvetoja.
Kysykää lääkäriltä lihaksia rentouttavaa lääkettä esim Norflex 100mg. Paketissa lukee että käytetään lihaskramppeihin.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän nämä h*lvetellliset krampit, jotka ovat kaukana pienestä suonenvedosta.
Ne voivat tulla yhtä aika syvälle reisilihakseen, pohkeeseen ja polvitaipeeseen, Vielä varvaskin vääntyy, kun heittäytyy istualleen laitaakseen jalan maahan. Jalka on nin vääntynyt, että miten kantapään saakaan lattiaan. Kohtaus voi kestää minutteja. Yritän vain liikkua edestakaisin.
Magnesiumsitraattia käytän säännöllisesti ja syön muutenkin terveellisesti.
Onko niissä päivässä ap:lla jotain eritystä, kun niitä tulee? Minä olen huomannut, että ne tulevat yöllä, kun päivällä olen raatanut hulluna tietokoneella aivan ylipitkän työpäivän. Siitä huolimatta, että pyrin taukoliikuntaan oikeastaan vähän väliä. Kuitenkin flow-tilanteessa se ehkä unohtuu tai sitä on vähemmän kuin normipäivinä.
Lopeta heti se magnesiumsitaatti! Miksi ihmiset ei tajua ilmiselvää yhteyttä.
Pitkien työpäivien jälkeen, jos paljon istumista putkeen, voi tulla suonenvetoa.
Liikunta auttaa ja lisäksi voi hieroa. Jo reipas kilometrin lenkki helpottaa kummasti.
Suolaa saadaan muutenkin liikaa ja siitä on monia haittoja. Miksi te suolaatte itseänne kaiken maailman saippuoilla ja syötte vielä sitä lisäksi? Ei kannata.
Juo illalla vihkivettä tai jos ei viikon sisällä ala helpottaa niin kutsu paikalle manaaja.
Itselläni 90% suonenvedoista kalassa lähtee sillä että venyttää istualtaan (jalka suoraksi ja varpaista kiinni) mutta sitähän tietysti kokeillaan ensimmäisenä.
Painopeitto saattaisi auttaa jos yleensä tulevat sängyssä. Kannattaa kysyä joltain kaverilta jos voisi lainata tai kokeilla, koska nuo ovat aika kalliita. Tietysti jos ei pikkurahasta ole puutetta niin ostohousut jalkaan ja kaupoille. Itselläni n 10% painosta ja on vähentynyt levottomat jalat ja uni parantunut muutenkin. Yksi kaveri sanoi että vähentyneet krampit ja suonenvedot.
Vältä kumisaappaita ja vetoa jalkoihin.
Kouristuksia helpottaa ja miksei ehkäisekin Herbamedicus pferdebalsam urheilu-/hevosvoide. Saa esim Tokmannilta ja Puuilosta
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kärsinyt suonenvedoista alle kouluikäisestä asti. Aikuisena välillä on krampannut yhtä aikaa reisilihakset edestä ja takaa, pohje, nilkka ja varpaat. Joskus kramppi on niin paha, että tuntuu, kuin lihas repeäisi. Pahimmillaan krampit kestävät varttitunnin ja voivat tulla kolme kertaa yössä.
Magnesium ei toiminut minulla, mutta kerran leikkaukseen mennessä löytyi kaliumin puute. Kaliumtabletteja syömällä suonenvetoja on enää murto-osa entiseen verrattuna. Minusta on tullut jo niin hyvä lihasten rentouttaja, että krampin tullessa yöllä en viitsi edes nousta sängystä. Keskityn vain lihasten rentouttamiseen ja hengitän hyvin syvään, että lihas saa happea. Siinä se menee ohi ja jatkan unia.
Varttitunnin? Herrantähen, mulla se muutaman sekunnin kramppikin tekee pohkeen niin kipeäksi että seuraavana päivänä tuntuu joka askeleella. Krampit onkin mulla sellaisia että koko pohje lyö lukkoon ihan kuin salama kirkkaalta taivaalta ja jalkaa pitää puristaa kaksin käsin täysillä ja silti huutaa tuskasta.
Itsellä auttaa sopivat ohuetkin sukat-villasukat hiostaa ja aiheuttaa painajaisia. Otanpa nuo suola-ja kaliumohjeet muistiin. Mutta todellakin, liian kylmä makuuhuone voi olla yksi aiheuttaja suonenvedoille.
"Lihas kramppaa pääsi se jalka sitten liikkumaan tai ei."
Se varmaan riippuu siitä että mistä se kramppi lähtee. Itselläni aina jalkapohjasta ja varsinkin jos jalkaterää koukistaa vahingossa niin se laukaisee sen. Siihen voi hyvinkin auttaa joku tuki.