14v tytär ei aijo mennä rippikouluun koska "ei usko jumalaan"
Kommentit (283)
Se ei ole sun asia!
Toista ei voi pakottaa kirkon jäseneks vain siksi, että epätoivoinen mamma sais omat kestitysjuhlansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aijo?
Voi hyvänen aika.
Miten kehtaat kirjoittaa noin? Suomessa kuitenkin on peruskoulu, jossa kattavasti opetetaan oikeinkirjoitus. Ap:n päähän ei ole mitään jäänyt.Eikö ole hienoa, että sinä pääsit pätemään!
Otitko huomioon, että on olemassa myös eri murteita? Etpä tietenkään!
Hölmö, on olemassa murteita, mutta kuka on niin tyhmä, että kirjoittaa murteella jollekin palstalle. Sinä ja ap.
Tyhmyyttä tuo on, ei murretta.
OhisMie kirjotan murtehel! Ja oon ylpiä siittä. Toivosit et ossaisin paremmin karjalan murrett. Mutta asiaan. Aikoinani ja varmaan nykyäänkin ripille pääsy on yleinen tapa. Leiri oli tosi lysti, kivoja kavereita sain ja oltiin vielä jatkoriparillakin.
Kaikki 14 vuotiaat ei halua - ei mielestäni tarvitse. Yks tuttu meni protu-leirille, tykkäsi paljon. Kävi aikuisena rippikoulun, kun halusi kirkkohäät ja kastaa lapset. Näinkin voi tehhä.
Valoisaa kevättä kaikil teil suvatsevaisil!
Juuret syvällä Karjalassa
Kaatsa sie ku tuohan nyt ei kuulostant yhtikäs karjalan murteelt. Miun mummoin haastoi karjalaa koko sielunsa kyllyyvest, hää ku ol Laatokan Karjalan evakoit, eikä murteestaan luopunut, vaikka suurimman osan elämästään tääl Hämmeessä asusteli.
t: moninkertainen Etelä-Hämeen karjalaisten piirinmestari parissa eri lajissa, joten juuria täältäkin löytyy ;)
Vierailija kirjoitti:
Olipa kirkosta ja sen sanomasta mitä mieltä tahansa, haluan monen lapsen äitinä ja erityisopettajana sanoa tämän:
Jos nuorelle on oikeasti tärkeää tehdä valinta olla menemättä esim. rippileirille, sitä pitää kunnioittaa.
Kuitenkin tässä on mukana myös toinen näkökulma: olen nähnyt nyt yhä enemmän ja enemmän näitä nuoria, joilla on hyvin heikot sosiaaliset taidot ja tällaiset tilanteet kuten leirit yksinkertaisesti jännittävät heitä liikaa. Osa ei uskalla olla monta yötä pois kotoa, osa ei koe pärjäävänsä ryhmässä. Siksi sanotaan, ettei jeesusjutut kiinnosta tms.
Valitettavan monella nuorella se vapaaehtoinen syrjäytyminen oman ikäluokan avainkokemuksista alkaa juuri riparista. ”Muut menivät ja minä en. Nyt ne kertoilevat tuolla kokemuksistaan ja minä en kuulu joukkoon.”
Kun kerran antaa itselleen luvan olla osallistumatta johonkin, seuraava kerta käy kuin itsestään. Ei mennä mukaan ysiluokan leirikouluun tms. Jätetään vanhojentanssit väliin. Ei mennä abiristeilylle eikä osallistuta muutenkaan samoihin juttuihin kuin ”kaikki muut”. Aina löytyy selitys, miten se on kallista, typerää tai massan mukana menemistä.
Ja pian ihmetellään, miksi kaikki pitävät outolintuna ja yksinäisenä sutena ja miksi ei ole oikein kavereita ja on yksinäinen ja ulkopuolinen olo.
Ihminen - varsinkin nuori - on kuitenkin valtavan sosiaalinen olento ja ikäkausiriitit ovat tärkeitä. Vaikka me kuinka ihannoimme yksilöllisyyttä, nuoria voisi hyvin rohkaista myös tekemään tiettyjä asioita yhdessä muiden omanikäisten kanssa, koska se saa heidät tuntemaan että he kuuluvat joukkoon, ovat osa tätä yhteiskuntaa.
Joskus sanon nuorelle jostakin jännittävästä jutusta, että kaikkia muitakin jännittää mutta kannattaa silti osallistua. Saa uusia kokemuksia, ehkä uusia kavereita ja parhaimmillaan yhteenkuuluvaisuuden tunnetta. Siinä oppii olemaan muiden kanssa ja oppii, että itsekin kuuluu joukkoon ja on niin kuin muut.
80- luvulla oli mahdollisuus joko talvi- tai kesärippikouluun.
Talvirippikoululaiset eivät olleet leirillä, vaan riparia käytiin seurakuntatalolla iltaisin.
Kävin talviriparin juuri siitä syystä, että pelkäsin leiriä.
Olin ujo ja arka, paljolti siksi, että olin kiusattu koko ala-asteen.
derte kirjoitti:
Ei ihme että lapsilta katoaa usko kun koulu oprttaa ateistista evoluutio-teoriaa totuutena noin kolmannelta luokalta luokion vikalle
Evoluutioteoria ei ole ateistinen vaan tieteellinen. Se pohjautuu havaittavissa oleviin historiallisiin todistusaineistoihin.
Minä tulen lestadiolaisperheestä ja luovuin uskosta jo ala-asteella siksi, että Jumala oli minun mielestäni todella käsittämätön keksintö. Se ei mahtunut logiikkaani sitten millään muotoa. Kieltäydyin teininä menemästä rippikouluun ja minua yritettiin painostaa sinne kaikin keinoin; kiristämällä, lahjomalla, uhkailemalla ja rankaisemalla. Kieltäydyin myös prometeutsleiristä, mitä minulle viimekädessä paniikinsekaisesti yritettiin tarjota, kun olin jättänyt keräämättä niitä rippikoululeimoja. Mitään ei kuitenkaan tapahtunut. Mitä nyt vanhemmat puuskuttivat vähän aikaa ja suku sekä lestadiolaiset katsoivat kieroon tätä mustaa lammasta, mutta jonkun on seistävä aatteensa takana myös lestadiolaispiireissä. Olen edelleen ylpeä siitä, että puolustin omaa kantaani ja valintaani, vaikka kaikki muut yrittivät kaikkensa.
En usko Jumalaan tai jumaliin edelleenkään ja rippikoulu sekä prometeusleiri olisivat olleet vapaa-ajan haaskausta. Kesäloma meni paljon mukavammin vapaalla. Viettää nyt osa arvokkaasta ja odotetusta kesälomasta jossain leirillä. Pyh.
Rippikoulu on uskovia varten ja sellaisena sen tulee pysyä. Ei sinne kannata lahjojen toivossa mennä.
derte kirjoitti:
Ei ihme että lapsilta katoaa usko kun koulu oprttaa ateistista evoluutio-teoriaa totuutena noin kolmannelta luokalta luokion vikalle
Se on hyvä vaan että lapsetkin tajuaa uskontojen olevan huuhaata. Kukaan järkevä ihminen ei tuhlaa semmoiseen aikaansa ja rajoita elämäänsä.
Kouluista saisi poistaa uskonnonopetus kokonaan. Alaikäisiä ei saisi aivopestä tuommoisiin. Ne on k-18 juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Milloin kirkon taholta jalkaudutaan Jeesuksen tavoin kärsivien ihmisten keskuuteen. Korona-aikana kirkko on ollut hipi hiljaa . Muutama striimattu lähetys on tullut telkkarista. Minulla oli elämäni jossakin vaiheessa hätä ja soitin neljälle papille. Kaikilla oli kiire. Yhdelle soitin illalla kotiin, kun numero oli seurakunnan sivuilla. Se epäonnistui, kun vaimo oli mustasukkainen. Kaikilla oli kiire. Mihin. Ei ainakaan ihmisiä auttamaan. Kun ihminen syntyy, kirkko ottaa mielellään kirjoihinsa ja seuraavan kerran sairaalapastorin voi tavata kuoleman portilla. Väliin jäävä osa onkin toteutumatonta unelmahöttöä.
Sinun viisaassa kirjoituksessasi on yksi perustavaa laatua oleva puute. Olet ymmärtänyt nykyisen kirkon arvot väärin odotuksissasi. Ei kirkko koe olevansa ihmistä varten vaan ihmiset kirkkoa varten. Papistolle tärkein, ja lähes ainut, motiivi on kirkollisverolla rahoitettu loistelias ja elitistinen elämä. Ihmisistä he eivät välitä lainkaan, kaikki empatia ja lähimmäisenrakkaus on valhetta,propagandaa ja ulkokultaisuutta.
Suomalainen yhteiskunta rakentuu hyvin pitkälle evankelisluterilaisen kalenterin ja juhlien ympärille, kulttuuri on kietoutunut tähän systeemiin enemmän ja vähemmän. Elämässä tämä vaikuttaa kohtuullisen paljon. Nykypäivän rippikoulu on enemmän pohdiskelua, haastamista ja kokemuksia, kuin Raamatulla päähän hakkaamista. Eväitä elämään ja eettisiäki pohdintoja.
Usko tulee jos on tullakseen, mutta siihenkin annetaan valmiuksia.
Jokaisen pitäisi kyllä saada itse päättää leirille tai päivämuotoiseen rippikouluun osallistumisesta, sillä ei siitä pakkopullana mitään jää käteen.
Tervetuloa kuitenkin ja voihan siihen käydä tutustumassa.. terveisin nuorisotyönohjaaja ja rippikoulun opettaja
Kolmesta lapsestamme yksi kävi rippikoulun koska kaveritkin kävivät.
Kahta muuta se satuolennon palvominen ei voisi vähempää kiinnostaa.
Itse kävin -en tiedä miksi- ja vihasin joka hetkeä siellä.
Mentiin kirkossa naimisiin mutta nyt olen saanut otettua itsestäni niskasta kiinni ja skipannut tyystin uskontopaskan elämästäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aijo?
Voi hyvänen aika.
Miten kehtaat kirjoittaa noin? Suomessa kuitenkin on peruskoulu, jossa kattavasti opetetaan oikeinkirjoitus. Ap:n päähän ei ole mitään jäänyt.Eikö ole hienoa, että sinä pääsit pätemään!
Otitko huomioon, että on olemassa myös eri murteita? Etpä tietenkään!
Hölmö, on olemassa murteita, mutta kuka on niin tyhmä, että kirjoittaa murteella jollekin palstalle. Sinä ja ap.
Tyhmyyttä tuo on, ei murretta.
OhisMie kirjotan murtehel! Ja oon ylpiä siittä. Toivosit et ossaisin paremmin karjalan murrett. Mutta asiaan. Aikoinani ja varmaan nykyäänkin ripille pääsy on yleinen tapa. Leiri oli tosi lysti, kivoja kavereita sain ja oltiin vielä jatkoriparillakin.
Kaikki 14 vuotiaat ei halua - ei mielestäni tarvitse. Yks tuttu meni protu-leirille, tykkäsi paljon. Kävi aikuisena rippikoulun, kun halusi kirkkohäät ja kastaa lapset. Näinkin voi tehhä.
Valoisaa kevättä kaikil teil suvatsevaisil!
Juuret syvällä Karjalassa
Tuo ei ole Karjalan murretta vaan huonosti kirjoitettua Länsi-Lapin murretta ja jotain 50- tai 60-luvun lähiökieltä, jossa sekoittuu eri murrealueet.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään menisi. Kirkkoa ei tarvitse mihinkään. Naimisiinmeno on aina juridinen sopimus ihan sama vihitäänkö kirkossa vai maistraatissa. Myöskään hautausmaalle hautaamiseen ei kirkkoa tarvi, valtio maksaa sen seurakunnille.
En kuulu kirkkoon. En keksi yhtään syytä miksi kuuluisin kirkkoon jonka kesleinen oppi, tavoite on minun alistamiseni, halventaminen ja vielä maksaiain siitä!
Huomaa ettet käynyt rippikoulua, ihan väärät tiedot kristinuskon keskeisestä opista :(
Myöhässä ketjuun, mutta tyhmä tai hyvä moraalinen tyttö sinulla. Ei sinne kukaan mene sen takia kun uskoo jumalaan, vaan sen takia kun saa lahjoja sen jälkeen.
No en minä ymmärrä miksi olisi pakko mennä millekään proteiinileirillekään, sen kummemmin. Niistähän oli joku aika se skandaali Suomessa, kun siellä on kimppasaunoja ja niihin kova sosiaalinen paine osallistua. Jos ei osallistu on nipottava, suvaitsematon tms ja "jää ulos asioista". Joten moni koki et on pakko mennä istumaan sekasaunaan kurssilaisten ja ohjaajien kanssa alasti.
En kyllä tuollaistakaan haluaisi.
Vierailija kirjoitti:
Kolmesta lapsestamme yksi kävi rippikoulun koska kaveritkin kävivät.
Kahta muuta se satuolennon palvominen ei voisi vähempää kiinnostaa.
Itse kävin -en tiedä miksi- ja vihasin joka hetkeä siellä.
Mentiin kirkossa naimisiin mutta nyt olen saanut otettua itsestäni niskasta kiinni ja skipannut tyystin uskontopaskan elämästäni.
Miksi näissä erosin kirkosta- viesteissä on niin paljon vihaa ja puhetta paskasta?
Niinpä, Jumala on rakkaus <3
Ei minunkaan tyttäreni mene. Hän menee Prometheus-leirille.
Hienoa, että olet kasvattanut omilla aivoillaan ajattelevan lapsen. :)
Vierailija kirjoitti:
Hölmöhän se on jos ei mene. Ei meilläkään kukaan siellä mihinkään jumalaan uskonut mutta mistään muualta ei saanut sen ikäisenä tienattua niin helpolla massia. Yksi viikko sitä paskanjauhuuta ja rahahanat aukesi sukulaisilta.
Olen vähän samaa mieltä :D Oikeasti, ei siellä ketään käännytetä uskoon joka ei jo valmiiksi ole taipuvainen, ja usein heidätkin vaan jos saavat kaveriporukan seurakunnan piireistä ja lähtevät itse isosiksi, luultavasti kun isosaika loppuu sitä sitten alkaa kuitenkin etääntymään... sosiaaliset aspektit, oman ikäisten kanssa ajan viettäminen on ne suurimmat syyt miksi nuoret menee riparille. Mutta saman saa esimerkiksi protulta eli itse ainakin vain kysyisin nuorelta kiinnostaisiko joku tuollainen leirikokemus sitten, jos ei ripari. Siskoni lapsi on ainakin jo suunnitellut kahden vuoden päästä menevänsä protulle.
Sellaiseen vähittäiseen aikuistumiseen ja oman identiteetin kehitykseenhän tuo voi positiivisesti vaikuttaa. Itse tapasin riparilla ensimmäisen poikaystävän (suloinen puolen vuoden teinisuhde, mutta sekin tärkeä osa nuoruuttani) ja rippilahjarahoja käytin kaverin kanssa kielikurssiin.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen yhteiskunta rakentuu hyvin pitkälle evankelisluterilaisen kalenterin ja juhlien ympärille, kulttuuri on kietoutunut tähän systeemiin enemmän ja vähemmän. Elämässä tämä vaikuttaa kohtuullisen paljon. Nykypäivän rippikoulu on enemmän pohdiskelua, haastamista ja kokemuksia, kuin Raamatulla päähän hakkaamista. Eväitä elämään ja eettisiäki pohdintoja.
Usko tulee jos on tullakseen, mutta siihenkin annetaan valmiuksia.
Jokaisen pitäisi kyllä saada itse päättää leirille tai päivämuotoiseen rippikouluun osallistumisesta, sillä ei siitä pakkopullana mitään jää käteen.
Tervetuloa kuitenkin ja voihan siihen käydä tutustumassa.. terveisin nuorisotyönohjaaja ja rippikoulun opettaja
No löysihän tänne yksi järjestelmästä hyötyvä siivestäjäkin. Kirkollisveroeuroista se sinunkin palkkasi maksetaan. Vielä hetken, evenkelisluterilaisen kirkon verotusoikeus tullaan poistamaan tulevaisuudessa. Sitten loppuu lokkeilu ja kansan riisto, hähhää!
ei sinne rippikouluun kukaan mene siksi että jumalaan uskoo, vaan että pääsee leirille hengailemaan ja rippilahjat tietty mielessä
Voi myös käydä sekä riparin että protun, joko samana tai peräkkäisinä vuosina.