14v tytär ei aijo mennä rippikouluun koska "ei usko jumalaan"
Kommentit (283)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuossa auta muu kuin kertoa totuus. Todennäköisesti tyttäresi joutuu helvettiin.
Hah hah. Rippikoulun käymisellä ei ole mitään tekemistä helvettiin joutumisen kanssa.
Uskis
Jospa tuossa tarkoitettiinkin tuota otsikon toista osaa...? Sillä, ettei usko Jumalaan, on paljonkin tekemistä asian kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Lähetä lapsesi pioneerileirille, hyvä vaihtoehto! Nykyäänkin järjestetään näitä suosittuja kesäleirejä joissa keskiössä on vapaus, veljeys ja tasa-arvo!
Ymmärtääkseni pioneerileireillä opetettiin kommunismia ja kumartamaan Moskovaan päin.
Sitten ei saa rippilahjojakaan, niidenhän takia sinne yleensä mennään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poikani ilmoitti minulle rauhallisesti, etten mene rippileirille.
Kertoi itse näin:
En usko mihinkään mieheen joka käveli vetten päällä ja paransi ihmisiä koskettelemalla.Ja miksi kirkko yritti kieltää naispappeja työskentelemästä?
Ja miksi kirkon piirissä on niin paljon lasten hyväksikäyttöjä ja niitä yritetään salailla.
Ja miksi uskovaisissa kuten Rva kansanedustaja on heitä jotka haluavat jopa raiskauksen uhrin synnyttävän lapsenstrong..
Hämmästyin että näinkin teini oli pohtinut asioita.
Ja asia oli täysin selvä, hän ei käynyt rippikoulua ja hyväksyin sen täysin.
Jo on älykästä tekstiä. Poika on 100% oikeassa. Näin ajattelen itsekin.
Poikasi pohdinnat herättivät minussa seuraavanlaisia ajatuksia jotka haluaisin jakaa teidän muiden kanssa.
"En usko mihinkään mieheen joka käveli vetten päällä ja paransi ihmisiä koskettelemalla"
Jeesuksen tekemät ihmeteot ovat puhtaasti uskonasia, eikä niitä voi tieteellisesti todistaa. Eli täysin ymmärrettävää että ei-kristitty ei niihin usko.
"Ja miksi kirkko yritti kieltää naispappeja työskentelemästä?"
Suurin osa kristikunnasta (esim. katolinen ja ortodoksinen kirkko) pitäytyy vielä nykyäänkin siinä, että vain miehet voivat olla pappeja. Syy ei ole se että naisia jotenkin väheksyttäisiin tai pidettäisiin huonompina, vaan se että Jeesus valitsi apostoleiksi (ensimmäisiksi papeiksi) vain miehiä. Apostolit vihkivät uusia pappeja, ja hekin valitsivat vain miehiä. Ja he taas vihkivät vain miehiä jne.
Suomen ev.lut-kirkko katsoi 1980-luvulle asti että Jeesuksen ja apostolien antamaa esimerkkiä tulee seurata. Yksi syy naispappeuden torjumiseen oli myös se, että haluttiin pitää ekumeeniset suhteet muihin kirkkokuntiin kunnossa.
Mutta siis joo, nykyään osa luterilaista kirkoista hyväksyy naispappeuden ja osa ei.
Täytyy muistaa, että Neitsyt Maria on erittäin kunnioitettu sekä katolisessa että ortodoksisessa kirkossa, vaikka Jeesus ei valinnut häntä apostoliksi. Hän on itseasiassa tärkeämpi pyhimys kuin yksikään apostoleista tai heidän jälkeensä tulleista papeista.
Eli vielä kerran, naispappeuden torjumisessa ei ole kyse naisten väheksymisestä. Olen muuten itse nainen jos sillä nyt on jollekulle jotain väliä.
"Ja miksi kirkon piirissä on niin paljon lasten hyväksikäyttöjä ja niitä yritetään salailla"
Koska myös kirkon piirissä on pahoja ihmisiä siinä missä muuallakin, ja monesti he onnistuvat raivaamaan tiensä hyvin korkea-arvoisiin asemiin.
Siinä on pahojen sitten helppo salailla tekemisiään, kun pahat siellä johtoportaassa varmistavat koko porukan selustan. (en tosin tiedä onko Suomen ev.lut-kirkossa tällaista, toivottavasti ei)
Ja tämähän ei ole mikään pelkästään kristinuskon ongelma, vaan koskee koko ihmiskuntaa.
Perheissä, kouluissa, partioissa, urheilujoukkueissa ja ties missä tapahtuu lapsiin kohdistuvia rikoksia jotka lakaistaan maton alle ja hyssytellään.
Jostain syystä niistä ei kuitenkaan haluta mediassa puhua, varmaan juuri siksi että ihmiset haluavat sulkea silmänsä siltä miten yleistä tällainen p*ska on ja miten syvälle ja laajalle se on juurtunut.
"Ja miksi uskovaisissa kuten Rva kansanedustaja on heitä jotka haluavat jopa r--skauksen uhrin synnyttävän lapsen"
Abortinvastustajat ovat sitä mieltä, että ihmiselämä alkaa jo kohdussa (kuten biologian mukaan alkaakin) ja siksi he uskovat että alkion tai sikiön abortoiminen on ihmisen tappamista ja moraalisesti väärin.
Jos joku uskoo tuolla tavalla, olisi epäloogista ruveta rajaamaan että alkio tai sikiö olisi ihminen vain tietyissä tilanteissa ja toisissa ei. Eihän syntyneidenkään ihmisten kohdalla voida tehdä niin.
Eli sen takia Räsänen vastustaa aborttia myös sellaisissa tilanteissa joissa lapsi on saanut alkunsa s-ksu-alirikoksten seurauksena.
t. katolilainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähetä lapsesi pioneerileirille, hyvä vaihtoehto! Nykyäänkin järjestetään näitä suosittuja kesäleirejä joissa keskiössä on vapaus, veljeys ja tasa-arvo!
Ymmärtääkseni pioneerileireillä opetettiin kommunismia ja kumartamaan Moskovaan päin.
Se oli sitä 70- ja 80-lukua, nykyään pioneerit ovat Vasemmistoliiton alaista toimintaa ja osa liberaali-demokraattista yhteiskuntaa.
Kävin riparin,erosin muista syistä kirkosta,ja kerran olin tunnin kyselemässä kirkonkirjoja jo 90lukua elettiin..minun jumalani ei rahasta.Kaikki lapsillekkin tark.tapahtumat kerhot kaukana.Myöh.saimme kokki kerhon lähemmäksi.Olen käynyt haut.häissä silti..Suomesta on tullut pakana maa.Toisten vakaamuksiin/valintoihin älkää ikinä puuttuko,hlökoht.asia.
Vierailija kirjoitti:
No en minä ymmärrä miksi olisi pakko mennä millekään proteiinileirillekään, sen kummemmin. Niistähän oli joku aika se skandaali Suomessa, kun siellä on kimppasaunoja ja niihin kova sosiaalinen paine osallistua. Jos ei osallistu on nipottava, suvaitsematon tms ja "jää ulos asioista". Joten moni koki et on pakko mennä istumaan sekasaunaan kurssilaisten ja ohjaajien kanssa alasti.
En kyllä tuollaistakaan haluaisi.
Kuulostaa kaukaa haetulta. Minun nuoreni oli protuleirillä, ja saunoja oli sekä uimapuku että seka, eikä hän saunonut lainkaan, eikä sillä ollut kenellekään mitään väliä. Se ei ole sellainen ryhmäpainekulttuuri.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuossa auta muu kuin kertoa totuus. Todennäköisesti tyttäresi joutuu helvettiin.
Tuskinpa toimii. Ylipäätään olen sitä mieltä että helvetillä kannattaa pelotella vain aikusia.
Sen sijaan suosittelen ottamaan kovat keinot käyttöön, eli lahjo tytär lupaamalla hänelle mopo tai mönkijä. Sano että leirille meno riittää, ei tarvitse konfirmaatiota/rippijuhlia jos ei halua.
Vierailija kirjoitti:
Poikani ilmoitti minulle rauhallisesti, etten mene rippileirille.
Kertoi itse näin:
En usko mihinkään mieheen joka käveli vetten päällä ja paransi ihmisiä koskettelemalla.Ja miksi kirkko yritti kieltää naispappeja työskentelemästä?
Ja miksi kirkon piirissä on niin paljon lasten hyväksikäyttöjä ja niitä yritetään salailla.
Ja miksi uskovaisissa kuten Rva kansanedustaja on heitä jotka haluavat jopa raiskauksen uhrin synnyttävän lapsen..
Hämmästyin että näinkin teini oli pohtinut asioita.
Ja asia oli täysin selvä, hän ei käynyt rippikoulua ja hyväksyin sen täysin.
Harmi, minkä päätöksen teki. Hänellä oli selvästi paljon mieltä askarruttavia kysymyksiä eikä kenties ketään asioista tietävää, kenen kanssa niistä puhua. Juuri siellä riparilla hän olisi voinut saada vastauksia näihin kysymyksiinsä. Tai käydä ainakin keskustelua ja ajatusten vaihtoa näistä ja monista muistakin asioista. Ette sitten tätä tajunneet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa kirkosta ja sen sanomasta mitä mieltä tahansa, haluan monen lapsen äitinä ja erityisopettajana sanoa tämän:
Jos nuorelle on oikeasti tärkeää tehdä valinta olla menemättä esim. rippileirille, sitä pitää kunnioittaa.
Kuitenkin tässä on mukana myös toinen näkökulma: olen nähnyt nyt yhä enemmän ja enemmän näitä nuoria, joilla on hyvin heikot sosiaaliset taidot ja tällaiset tilanteet kuten leirit yksinkertaisesti jännittävät heitä liikaa. Osa ei uskalla olla monta yötä pois kotoa, osa ei koe pärjäävänsä ryhmässä. Siksi sanotaan, ettei jeesusjutut kiinnosta tms.
Valitettavan monella nuorella se vapaaehtoinen syrjäytyminen oman ikäluokan avainkokemuksista alkaa juuri riparista. ”Muut menivät ja minä en. Nyt ne kertoilevat tuolla kokemuksistaan ja minä en kuulu joukkoon.”
Kun kerran antaa itselleen luvan olla osallistumatta johonkin, seuraava kerta käy kuin itsestään. Ei mennä mukaan ysiluokan leirikouluun tms. Jätetään vanhojentanssit väliin. Ei mennä abiristeilylle eikä osallistuta muutenkaan samoihin juttuihin kuin ”kaikki muut”. Aina löytyy selitys, miten se on kallista, typerää tai massan mukana menemistä.
Ja pian ihmetellään, miksi kaikki pitävät outolintuna ja yksinäisenä sutena ja miksi ei ole oikein kavereita ja on yksinäinen ja ulkopuolinen olo.
Ihminen - varsinkin nuori - on kuitenkin valtavan sosiaalinen olento ja ikäkausiriitit ovat tärkeitä. Vaikka me kuinka ihannoimme yksilöllisyyttä, nuoria voisi hyvin rohkaista myös tekemään tiettyjä asioita yhdessä muiden omanikäisten kanssa, koska se saa heidät tuntemaan että he kuuluvat joukkoon, ovat osa tätä yhteiskuntaa.
Joskus sanon nuorelle jostakin jännittävästä jutusta, että kaikkia muitakin jännittää mutta kannattaa silti osallistua. Saa uusia kokemuksia, ehkä uusia kavereita ja parhaimmillaan yhteenkuuluvaisuuden tunnetta. Siinä oppii olemaan muiden kanssa ja oppii, että itsekin kuuluu joukkoon ja on niin kuin muut.
Jos leiriä ja siellä ryhmäytymistä pitää tärkeänä ja ikälausiriittinä, niin ei siihen silti uskontoa tarvitse sekoittaa. Prometheus-leiri toimii yhtä hyvin. Joskus paremmin, koska siellä hyväksytään kaikki ihmiset, ei vain ne jotka kirkko hyväksyy.
Lisäksi sopii myös koulukiusatuille, voi valita sellaisen leirin jonne omat kiusaajat ei varmasti tule, ja saa onnellisen ja välittävän kokemuksen ryhmästä jossa ei kiusata, ja jossa sinut hyväksytään sellaisena yksilönä joka olet.Miksei rippileirillä hyväksytä muka kaikkia?
Koitapa kertoa riparilla olevasi homo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa kirkosta ja sen sanomasta mitä mieltä tahansa, haluan monen lapsen äitinä ja erityisopettajana sanoa tämän:
Jos nuorelle on oikeasti tärkeää tehdä valinta olla menemättä esim. rippileirille, sitä pitää kunnioittaa.
Kuitenkin tässä on mukana myös toinen näkökulma: olen nähnyt nyt yhä enemmän ja enemmän näitä nuoria, joilla on hyvin heikot sosiaaliset taidot ja tällaiset tilanteet kuten leirit yksinkertaisesti jännittävät heitä liikaa. Osa ei uskalla olla monta yötä pois kotoa, osa ei koe pärjäävänsä ryhmässä. Siksi sanotaan, ettei jeesusjutut kiinnosta tms.
Valitettavan monella nuorella se vapaaehtoinen syrjäytyminen oman ikäluokan avainkokemuksista alkaa juuri riparista. ”Muut menivät ja minä en. Nyt ne kertoilevat tuolla kokemuksistaan ja minä en kuulu joukkoon.”
Kun kerran antaa itselleen luvan olla osallistumatta johonkin, seuraava kerta käy kuin itsestään. Ei mennä mukaan ysiluokan leirikouluun tms. Jätetään vanhojentanssit väliin. Ei mennä abiristeilylle eikä osallistuta muutenkaan samoihin juttuihin kuin ”kaikki muut”. Aina löytyy selitys, miten se on kallista, typerää tai massan mukana menemistä.
Ja pian ihmetellään, miksi kaikki pitävät outolintuna ja yksinäisenä sutena ja miksi ei ole oikein kavereita ja on yksinäinen ja ulkopuolinen olo.
Ihminen - varsinkin nuori - on kuitenkin valtavan sosiaalinen olento ja ikäkausiriitit ovat tärkeitä. Vaikka me kuinka ihannoimme yksilöllisyyttä, nuoria voisi hyvin rohkaista myös tekemään tiettyjä asioita yhdessä muiden omanikäisten kanssa, koska se saa heidät tuntemaan että he kuuluvat joukkoon, ovat osa tätä yhteiskuntaa.
Joskus sanon nuorelle jostakin jännittävästä jutusta, että kaikkia muitakin jännittää mutta kannattaa silti osallistua. Saa uusia kokemuksia, ehkä uusia kavereita ja parhaimmillaan yhteenkuuluvaisuuden tunnetta. Siinä oppii olemaan muiden kanssa ja oppii, että itsekin kuuluu joukkoon ja on niin kuin muut.
Jos leiriä ja siellä ryhmäytymistä pitää tärkeänä ja ikälausiriittinä, niin ei siihen silti uskontoa tarvitse sekoittaa. Prometheus-leiri toimii yhtä hyvin. Joskus paremmin, koska siellä hyväksytään kaikki ihmiset, ei vain ne jotka kirkko hyväksyy.
Lisäksi sopii myös koulukiusatuille, voi valita sellaisen leirin jonne omat kiusaajat ei varmasti tule, ja saa onnellisen ja välittävän kokemuksen ryhmästä jossa ei kiusata, ja jossa sinut hyväksytään sellaisena yksilönä joka olet.Miksei rippileirillä hyväksytä muka kaikkia?
Koitapa kertoa riparilla olevasi homo.
Minä kävin riparin 10v sitten ja siellä oli lesbo pappi sekä sittemmin heteropoluille päätynyt lesbo nuoriso-ohjaaja.
Itse olen bi, ja olisin varmasti voinut kertoa sen ääneen ilman pelkoa kiusaamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Voisit vaikka opetella kirjoittamaan.
Aijo, hölmö, se kirjoitetaan aio.
Eikö yhtään hävetä olla noin oppimaton moukka?
Voi herran jumala lakatkaa jo inttämästä. Ihme tyyppejä, kun täytyy takertua yhteen väärin kirjoitettuun sanaan. Internetissä on paljon ihmisiä ja kaikki eivät osaa täydellistä kirjakieltä kirjoittaa, eikä tarvitsekaan osata. Kannattaa sulkea kone, jos ei sellaista ajatusta kestä. Täällä on varmaan jo kohta yksi sivullinen pelkästään näitä teidän "aijo" kommenttejanne. Menkää roskiin. Ei jaksa näitä joka ketjussa kokoajan lukea sivutolkulla. Riittää, että siellä ensimmäisellä sivulla on se yksi idiootti valittamassa kirjoitusvirheestä. Menee kyllä perille silläkin, eikä sitäkään tarvitse kirjoittaa, kun kyllä sen tekstistä osaa jo lukea, onko siinä niitä virheitä, eikä kukaan niihin kuole.
Joo menee hermot, kiitos aikomuksesta kysyä.
Vierailija kirjoitti:
En uskonut jumalaan, mutta ehdottomasti halusin rippileirille, kun siellä tehtiin kaikkea muutakin mukavaa.
Oli kyllä tosi hauska viikko.
Tämä kommentti ei vastaa ap:n kysymykseen.
Muistan kun olin itse tuon ikäinen. Uskolla ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Tyttö vain kokeilee voisiko välttää menemästä ripariin.
Vierailija kirjoitti:
Kouluista saisi poistaa uskonnonopetus kokonaan. Alaikäisiä ei saisi aivopestä tuommoisiin. Ne on k-18 juttuja.
Tunnustuksellinen uskonnonopetus on kyklä poistettu jo aikapäiviä sitten. Eikä uskonnonopetus muutenkaan ole mitään aivopesua. Tutustutaan eri uskontoihin tässä monikulttuurisessa maailmassa. Myös toki kristinuskoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin kirkon taholta jalkaudutaan Jeesuksen tavoin kärsivien ihmisten keskuuteen. Korona-aikana kirkko on ollut hipi hiljaa . Muutama striimattu lähetys on tullut telkkarista. Minulla oli elämäni jossakin vaiheessa hätä ja soitin neljälle papille. Kaikilla oli kiire. Yhdelle soitin illalla kotiin, kun numero oli seurakunnan sivuilla. Se epäonnistui, kun vaimo oli mustasukkainen. Kaikilla oli kiire. Mihin. Ei ainakaan ihmisiä auttamaan. Kun ihminen syntyy, kirkko ottaa mielellään kirjoihinsa ja seuraavan kerran sairaalapastorin voi tavata kuoleman portilla. Väliin jäävä osa onkin toteutumatonta unelmahöttöä.
Sinun viisaassa kirjoituksessasi on yksi perustavaa laatua oleva puute. Olet ymmärtänyt nykyisen kirkon arvot väärin odotuksissasi. Ei kirkko koe olevansa ihmistä varten vaan ihmiset kirkkoa varten. Papistolle tärkein, ja lähes ainut, motiivi on kirkollisverolla rahoitettu loistelias ja elitistinen elämä. Ihmisistä he eivät välitä lainkaan, kaikki empatia ja lähimmäisenrakkaus on valhetta,propagandaa ja ulkokultaisuutta.
Papin (akateemiselle pienellä) palkalla loistelias ja elitistinen elämä?? Missä todellisuudessa jotkut elää...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään menisi. Kirkkoa ei tarvitse mihinkään. Naimisiinmeno on aina juridinen sopimus ihan sama vihitäänkö kirkossa vai maistraatissa. Myöskään hautausmaalle hautaamiseen ei kirkkoa tarvi, valtio maksaa sen seurakunnille.
En kuulu kirkkoon. En keksi yhtään syytä miksi kuuluisin kirkkoon jonka kesleinen oppi, tavoite on minun alistamiseni, halventaminen ja vielä maksaiain siitä!Huomaa ettet käynyt rippikoulua, ihan väärät tiedot kristinuskon keskeisestä opista :(
Korjaatko sitten ne "väärät tiedot"?
Vierailija kirjoitti:
Sitten ei saa rippilahjojakaan, niidenhän takia sinne yleensä mennään
Itse menin 50% rahalahjojen, 50% vanhempien painostuksen vuoksi. Olisin pärjännyt hyvin ilman rahoja, jos olisin saanut pitää kiinni vakaumuksestani.
Miksei rippileirillä hyväksytä muka kaikkia?