Ruokakaupan valittavat asiakkaat käyvät meidän työntekijöiden hermoille
Nykyään asiakkaatkin aina valittaa jos jotain tuotetta ei ole ja sitten alkaa sen kerjääminen tai jos joku tuote on loppu ja sitten taas kerjätään että se pitäisi saada heti taikka jos joku tuote on poistunut valikoimasta niin heti mangutaan sitä takaisin. Todella uuvuttavaa ja olen jokaisen päivän jälkeen poikki enkä kotiin tultua jaksa muuta kuin ottaa 10 tunnin tirsat että jaksaa taas seuraavana aamuna mennä töihin ja kuunnella asiakkaiden valituksia. Sellainen päivä olisi armollinen että asiakkaat pitäisivät suunsa kiinni eikä valituksia tai ruinaamista tulisi mistään kaupan asiasta.
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Jos teillä ei ole halua pitää tarjolla tuotteita, joilla olisi kysyntää tai ainakaan riittävästi niitä tuotteita, niin älä huoli, en varmasti tule valittamaan sinulle. Menen kyllä kiltisti toiseen kauppaan, joka kykenee vastaamaan ihmisten tarpeisiin, ja heitä jopa kiinnosta se, mitä ihmiset haluaisivat ostaa. Koska siitä he elävät, että ihmiset tuovat rahaa sinne kauppaan. Kauppassa, jossa hyllyt on tyhjinä ja henkilökunta naama nurinpäin, on hyvin ikävä ja raskas asioida. Saattaa alkaa jopa se omakin naama kääntymään nurinpäin. Onneksi minun ei tarvitse odottaa mitään armon päiviä, vaan voin heti tehdä asialle jotain vaihtamalla palvelun tarjoajaa.
Se, että sinä ja sun kaverisi haluatte ehdottomasti jotain tuotetta, ei vielä tarkoita sitä, että sille olisi kysyntää. Vaikka sinä ja sun kaverisi ostaisitte sitä tuotetta joka viikko, niin se ei vielä tarkoita sitä, että sille olisi kysyntää. Jotta tuote on järkevää pitää kaupan valikoimissa jatkuvasti, sen pitää kiertää riittävän nopeaa tahtia ja sitä on pysyttävä tilamaan riittävän isoissa erissä - muuten homma menee tappiolle. Tämä osan ihmisistä kyky kuvitella, että se, että MINÄ tahdon jotain, tarkoittaisi sitä, että kyllä kaikki muutkin kaupan asiakkaat tahtoisivat juuri sitä samaa tuotetta, on aivan käsittämätöntä. Kauppias kun näkee konkreettisesti, mitkä tuotteet siellä valikoimissa menevät kaupaksi ja mitkä jäävät hyllyihin seisomaan. Siinä ei yhden itsensä universaaliksi tietäjäksi kuvittelevan mamman tahtomiset hirveästi auta.
Itse olin nuorena myyjä/ kassa 5v. Ihania oli asiakaat Helsingin keskusta ja saman liikeen muissa myymälöissä Keskustan ulkopuolella.Kun nuori,jouduin turaajaksi,missä toinen liike ketjun,henkilökunta vaje.. . Kaupan alan työ-ajat syy, vaidoin alaa.Syystä:Päiväkodit sulketui kello 17. Kaupat tuolloin kello 18.Muistan aina eri kaupat missä käyn kiitää , aina saan palvelua! Mutta niin monta on erinlaista asikasta kuin ihmisiä jotka käyvät kaupassa.Varmasti tulee myös niitä,jotka työssä rasitaa.Itse jos olisin työelämä.Vaihtaisin alaa.Tai pyytäisin pois asiakaspalvelusta , muihin tehtäviin. Jos likeellä tarjota muita tehtäviä? Useinhan liiket ovat ketjuja ja voi piristää, vaihto liikeen toiseen ketjuun ? Mikä on hyvä nyky aika,voi opiskella työvoima koulutuksen kautta, todella uuteen ammatiin.Miksi raataa siellä missä työ tuotaa tuskaa,tressiä pahaa mieltä,unetomuutta ymm? Meillä on vain tämä 1 elämä!( ps.amteeksi!ne kirjotus virheeni tässä,on syy luki häiriöni)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joudutaan tilaamaan tietylle asiakkaalle tuote, jota kukaan muu ei halua ostaa, saatetaan loppumyyntierä myydä kannattamattomalla alennuksella tai heittää hävikkiin jos jää vielä käsiin alennusten jälkeen. Tämä toiveiden täyttäminen on nykyään aika jokapäiväistä koska tuotevaihtoehtoja on vaan niin paljon.
Esimerkkisi kyllä kertoo kaupan ammattiosaamisesta, kuin itse asiakkaasta.
Yksikään kauppa/yritys ei tilaa myyntiin tuotteita, joilla ei ole kysyntää, kuin yhden asiakkaan verran. Hyvässä asiakaspalvelussa kerrotaan asiakkaalle, mitä sen saa hankittua tai tilattua.
Kaupathan tekevät yhteistyötä myös kilpailijoidensa kanssa ja ohjaa asiakkaan sinne, jos yrityksellä perusasiat on halussa.
Niin niin. Viimeksi kun näin toimittiin, huusi asiakas että eipä tarvitse sitten tänne enää tulla vaan käykin tästä lähtien kaupassa mistä tuotteen saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten vielä kun on niitä, jotka valittaa valmistajan virheestä kauppiaalle, ihan niinkuin kauppias vastaisi valmistuksesta. Hyvä esimerkki on, kun lukee gigantin sivuilla palautteita, niin siellä eräs rouva raivoaa, kuinka on gigantin vika, että hänelle toimitettu laite onkin viallinen.
Kauppa vastaa myytävistä tuotteista ja niiden laadusta. Tottakai viallinen tuote täytyy palauttaa kauppaan josta kauppa hoitaa reklamoinnin toimittajalle.
Jotkut asiakkaat silti inttävät, että se on kauppiaan vika ja vaihtavat kauppaa, ei valmistajaa. Ei kauppias voi avata pakkauksia ja katsoa että kaikki on niinkuin pitää.
Kyllähän se on kaupan "vika" jos on ostanut epäkuraattia tavaraa toimittajalta ja siksi tuotevalitukset ja palautukset ovat tärkeää kohdistaa kaupalle, eikä suoraan tavaran toimittajalta, jotta kauppa voi reagoida jo ennakkoon, ettei asiakkaille pettymyksiä tule ja tehdä toimittajalle reklamaatio tuotteesta tai pakkauksesta tai vetää tuote myynnistä pois.
Millä se kauppa tietää että tuote on epäkurantti?
Toki on hyvä palauttaa tuote sinne mistä sen osti mutta raivoaminen kaupalle on tyhmää.
Ei se kauppa tiennyt yhtään sen enempää että tuote on viallinen kuin sinäkään.
Totta kait asiakas purkaa pettymyksensä myyjälle, koska myyjä edustaa kauppaa/yritystä, eikä lähde hikipajalle Intiaan valittamaan lapsiompelijalle huonosti ommellusta puseron saumasta. Se on asiakkaan oikeus.
Ja mikä ihme siinä on, ettei kaupan/ravintolan asiakkaat saisi arvostella tai pitäisi tyytyä huonoon palveluun, kun asiakkaat eivät osta ainoastaan sitä puseroa tai maitopurkkia, vaan myös niitä arvoja mitä yritys edustaa.
Jotenkin huvittavaa, kun kaupan/ravintolan ala jatkuvasti valittavat itse omista asiakkaastaan, mutta sitä samaa oikeutta ei suoda kuitenkaan asiakkaille. Tästä hyvä esimerkki on aloitus, ap. itse valittaa, kuinka asiakkaat saa hän hermonsa kireälle, vaikka juuri asiakkaat mahdollistavat hänelle työn ja palkan.
Muilla aloilla, tätä jatkuvaa valitusta ei ole asiakkaista, vai onko jo kuullut taksien, julkisen liikenteen kuljettajien, lääkärien, hoitajien, juristien jne. valittavan asiakkaista, jotka päivittäin saavat kielteistä palautetta, jopa kokevat väkivaltaa.
Mutta nämä myyjät ja muut asiakaspalvelijat vain jaksavat valittaa, vaikka ovat itse valinneet työnsä.
Itse teen työtä asiakaspalvelussa ja olen kurkkuani myöten täynnä näistä jatkuvasti työkaverini valituksista ja asiakkaiden haukkujista.
Vierailija kirjoitti:
Monet vinkumiset ja valittamiset on ihan keksimällä keksittyjä. Todella monella on vain tarve päästä puhumaan jollekin. Ja sitten se kaatuu kaikkien aspojen päälle.
Lisää terapeutteja Suomeen.
Ihan sama tulee mieleen kommenttejä lukiessa näistä asiakaspalvelijoista, jotka jaksavat vain vinkua ja valittaa asiakkaistaan.
Eli ehkä kannattaisi käydä puhumassa siellä työterv.hoidossa.
Samanlaista se oli jo yli vuosikymmen sitten kun itse olin kaupan kassalla töissä. Kassalle piti valittaa siitä että tarjoustuote loppu kuin kassa olisi itse rohmunnut kaiken tai päättänyt ilkeyttään viedä tuotteet pois tai voisi taikoa lisää paikalle. Tai jos tuotetta ei löydy, on sekin ilkeän kassan vika. Toki kassa voi viedä palautteen eteenpäin, mutta asiansa voi esittää asiallisesti eikä raivota pää punaisena kun tarjouskahvi pääsi loppumaan hyllystä.
Jos jokin tuote on jatkuvasti loppu, niin kaupan pitäisi tehdä korjausliike ja tilata sitä enemmän.
Kyllähän se muuten ärsyttää, jos lähikauppa poistaa valikoimastaan jonkun itselle olennaisen tuotteen. Lähde sitten sen perässä muualle.
Vierailija kirjoitti:
Jos jokin tuote on jatkuvasti loppu, niin kaupan pitäisi tehdä korjausliike ja tilata sitä enemmän.
Kyllähän se muuten ärsyttää, jos lähikauppa poistaa valikoimastaan jonkun itselle olennaisen tuotteen. Lähde sitten sen perässä muualle.
No lähde
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joudutaan tilaamaan tietylle asiakkaalle tuote, jota kukaan muu ei halua ostaa, saatetaan loppumyyntierä myydä kannattamattomalla alennuksella tai heittää hävikkiin jos jää vielä käsiin alennusten jälkeen. Tämä toiveiden täyttäminen on nykyään aika jokapäiväistä koska tuotevaihtoehtoja on vaan niin paljon.
Yksikään kauppa/yritys ei tilaa myyntiin tuotteita, joilla ei ole kysyntää, kuin yhden asiakkaan verran. Hyvässä asiakaspalvelussa kerrotaan asiakkaalle, mitä sen saa hankittua tai tilattua.
Kaupathan tekevät yhteistyötä myös kilpailijoidensa kanssa ja ohjaa asiakkaan sinne, jos yrityksellä perusasiat on halussa.Niin niin. Viimeksi kun näin toimittiin, huusi asiakas että eipä tarvitse sitten tänne enää tulla vaan käykin tästä lähtien kaupassa mistä tuotteen saa.
Turhaa ja tyhjänpäiväistä uhoamista jolla ei ole mitään merkitystä. Seuraavana päivänä sama asiakas tulee kiltisti takaisin kauppaan aivan kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan vaikka olisi edellisenä päivänä vannonut kiukuspäissään ettei aio astua enää jalallakaan kauppaan ja alkaa boikotoimaan ketjun muitakin kauppoja.
Vierailija kirjoitti:
Päivän hauskimman valituksen kuulin eilen. Alueemme viljelypalstojen vuokraamisesta vastuussa oleva henkilö kertoili, miten tämän kevään uusi palstaviljelijä oli soittanut hänelle tuohtuneen puhelun siitä, että palstansa ei ollut ollenkaan valmis, vaan ihan kamalassa kunnossa. Olisi pitänyt olla valmiiksi käännettyä kauniilla mullalla siellä odottamassa, kun hän tuli istutusaikeissa. Palstavastaava sai siinä sitten selitellä, että jos se pläntti on ollut vuoden viljelemättä (tai edes talven yli ja koko kevään), niin kyllä niinä kasvaa rikkaruohoa ja kyllä se on ihan sen palstalaisen itse se maa käännettävä ja rikkaruohot poistettava ennen viljelyn aloitusta. Ei sitä tule kukaan valmiiksi tekemään. Toivottavasti uusi viljelijänalku on tajunnut, että kukaan ei myöskään kitke ja kastele sitä palstaa hänen puolestaan, vaan sekin pitää tehdä ihan itse. Oikeasti, nämä nykyihmiset ovat kyllä välillä käsittämättömiä vaatimuksineen, kun odottavat, että jonkun muun pitäisi tehdä kaikki heidän puolestaan ja tietysti ilmaiseksi ja juuri heille sopivana ajankohtana.
Jaa. Meidän kaupungissamme kaupunki kyntää ja äestää viljelypalstat vuosittain. Ehkä tämä palstalainen on nähnyt tai kuullut näin tehtävän muualla ja siksi hämmästeli asiaa. Tokihan niissä rikkoja kasvaa, mutta mitään vuosia muokkaamatonta juolavehnäpeltoa ei tarvitse alkaa perata.
Sama kuin ap. Ärsyttää asiakkaat jotka huomauttelee poistuvista tuotteista. Ja haluaa pitää valikoimissa aina sitä halvinta paskaa. Olisi kiva kun asiakkaat ymmärtäisi että kyllä minä yli 10 v kokemuksella tiedän ne parhaat ja laadukkaimmat tuotteet, eikä ne aina ole edullisimpia.
Järkyttää minkälaista ruokaa varsinkin vanhempi väestö ostaa. Onneksi pystyn vähän vaikuttamaan asiaan viilailemalla valikoimia oikeaan suuntaan samalla asiakkaiden maku maailmaa laajentaen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten vielä kun on niitä, jotka valittaa valmistajan virheestä kauppiaalle, ihan niinkuin kauppias vastaisi valmistuksesta. Hyvä esimerkki on, kun lukee gigantin sivuilla palautteita, niin siellä eräs rouva raivoaa, kuinka on gigantin vika, että hänelle toimitettu laite onkin viallinen.
Kauppa vastaa myytävistä tuotteista ja niiden laadusta. Tottakai viallinen tuote täytyy palauttaa kauppaan josta kauppa hoitaa reklamoinnin toimittajalle.
Jotkut asiakkaat silti inttävät, että se on kauppiaan vika ja vaihtavat kauppaa, ei valmistajaa. Ei kauppias voi avata pakkauksia ja katsoa että kaikki on niinkuin pitää.
Kyllähän se on kaupan "vika" jos on ostanut epäkuraattia tavaraa toimittajalta ja siksi tuotevalitukset ja palautukset ovat tärkeää kohdistaa kaupalle, eikä suoraan tavaran toimittajalta, jotta kauppa voi reagoida jo ennakkoon, ettei asiakkaille pettymyksiä tule ja tehdä toimittajalle reklamaatio tuotteesta tai pakkauksesta tai vetää tuote myynnistä pois.
Millä se kauppa tietää että tuote on epäkurantti?
Toki on hyvä palauttaa tuote sinne mistä sen osti mutta raivoaminen kaupalle on tyhmää.
Ei se kauppa tiennyt yhtään sen enempää että tuote on viallinen kuin sinäkään.Totta kait asiakas purkaa pettymyksensä myyjälle, koska myyjä edustaa kauppaa/yritystä, eikä lähde hikipajalle Intiaan valittamaan lapsiompelijalle huonosti ommellusta puseron saumasta. Se on asiakkaan oikeus.
Ja mikä ihme siinä on, ettei kaupan/ravintolan asiakkaat saisi arvostella tai pitäisi tyytyä huonoon palveluun, kun asiakkaat eivät osta ainoastaan sitä puseroa tai maitopurkkia, vaan myös niitä arvoja mitä yritys edustaa.
Jotenkin huvittavaa, kun kaupan/ravintolan ala jatkuvasti valittavat itse omista asiakkaastaan, mutta sitä samaa oikeutta ei suoda kuitenkaan asiakkaille. Tästä hyvä esimerkki on aloitus, ap. itse valittaa, kuinka asiakkaat saa hän hermonsa kireälle, vaikka juuri asiakkaat mahdollistavat hänelle työn ja palkan.
Muilla aloilla, tätä jatkuvaa valitusta ei ole asiakkaista, vai onko jo kuullut taksien, julkisen liikenteen kuljettajien, lääkärien, hoitajien, juristien jne. valittavan asiakkaista, jotka päivittäin saavat kielteistä palautetta, jopa kokevat väkivaltaa.
Mutta nämä myyjät ja muut asiakaspalvelijat vain jaksavat valittaa, vaikka ovat itse valinneet työnsä.
Itse teen työtä asiakaspalvelussa ja olen kurkkuani myöten täynnä näistä jatkuvasti työkaverini valituksista ja asiakkaiden haukkujista.
Väkivallan laatu on erilaista. Noissa esimerkeissäsi se on fyysistä, joten vartija tai poliisi hoitaa häiriköijän. Sen sijaan asiakaspalvelijoiden kimppuun käydään sanallisesti, joten eipä siihen voi muuta kuin hymyillä ja ehkä kutsua esimiehen paikalle, joka sekään ei voi muuta kuin kuunnella tilitystä. Muutenkin asiakaspalvelijoita pidetään roskasakkina, joten niille on helppo tulla avautumaan vaikka miten pienistä asioista. Harva alkaa lääkärille valittamaan miten vastaanoton tuolit ovat liian kovia.
Maitä ruokakaupan asiakkaita ottaa päähän ruokakaupan henkilöstö, joka ei palvele meitä asiakkaita, jotka periaatteessa maksamme heidän palkkansa.
Tietysti meidän tulisi purkaa valituksemme suoraan kaupan hoitajalle tai kauppiaalle itselleen, mutta harvassa myymälässä heitä näemme silloin kun valituttaa!
Oletko aloittaja koskaan miettinyt, että ehkäpä asiakaspalvelutyö ei ole se sun juttu?
Kaupathan tekevät yhteistyötä myös kilpailijoidensa kanssa ja ohjaa asiakkaan sinne, jos yrityksellä perusasiat on halussa.