Ottaako kaikki naiset vaihdevuosiin korvaushoitoja?
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aion ottaa kun aika tulee. Toivottavasti ei 10 vuoteen vielä.
Ystäväni on lämpimästi suositellut. Sanoi että pysyy paikat nuorena ja muutenkin kun riittävän ajoissa aloittaa eli jo esivaihtareissa.Mitä tarkoittaa pysyy paikat nuorena? Mulla ainakin seksi luistaa vaikka on vaihdevuodet päällä.
Odota kun kuukautiset loppuvat kokonaan ja kerro sitten uudestaan vieläkö luistaa. Monella nimittäin ei luista. Voi myös mennä seksihalut hormonien mukana
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ovat selvästi lievempi naisten vaihtisoireet, miksihän? Kait syöty e-pillereitä tms ikämme.
Älä puhu paskaa.
Olen ollut koko ikäni kasvissyöjiä, joten uskon etten tule saamaan mitään oireita. Kaikki tuntemani korvauslaastarin ottaneet ovat saaneet syövän:(
En ota mitään. Oireet on sen verran vähäiset ettei tarvitse, ja kun ikää on kohta 60 v ei varmaan tarvitsekaan. Täytyy vain huolehtia kalkinsaannista ja verenpaineista, estrogeeni ei enää suojaa.
Vierailija kirjoitti:
En. Naisilla ollut vaihdevuodet aina, miksi niihin pitäisi jotain hormoneja syödä?
Jos oireet on niin pahat, että ei pysty öisin nukkumaan, niin miten siinä jaksaa käydä töissä? Kuulostat siltä ihmistyypiltä, joka kieltää tyttäriltään särkylääkkeiden käytön kuukautiskipuihin, koska naisilla on aina ollut kuukautiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aion ottaa kun aika tulee. Toivottavasti ei 10 vuoteen vielä.
Ystäväni on lämpimästi suositellut. Sanoi että pysyy paikat nuorena ja muutenkin kun riittävän ajoissa aloittaa eli jo esivaihtareissa.Mitä tarkoittaa pysyy paikat nuorena? Mulla ainakin seksi luistaa vaikka on vaihdevuodet päällä.
Odota kun kuukautiset loppuvat kokonaan ja kerro sitten uudestaan vieläkö luistaa. Monella nimittäin ei luista. Voi myös mennä seksihalut hormonien mukana
Käyttämällä pysyy kuulemma kunnossa. Syöpähoitojen aikana tuli vaihtarit koettua. Seksi luisti kuitenkin. Kookosöljy, Repadina yms kunniaan. Hormonihoitoja en myöhemmin saa, joten toivottavasti tulee siedettävät vaihtarit. Hoitojen jälkeen jäi kauhea hikoilu ja heräily päälle, tasoittui nopeasti vhh:lla.
En ole vielä tarvinnut, mutta jos oireet pahenee haitaksi asti niin otan kyllä korvaushoidon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ovat selvästi lievempi naisten vaihtisoireet, miksihän? Kait syöty e-pillereitä tms ikämme.
Söin nuorena pari vuotta pillereitä ja siinä se. Mulla ainain on erittäin terveellinen ruokavalio ja olen ajatellut sen helpottavan näitä vaihdevuosioireita. Siis oireita oli yhtikästä mitään lopulta.
No ei se terveeellinen ruokavalio sitä ratkaise. Toisille ei tule oireita ja toisille tulee tosi rajuja oireita. Se että sulle ei ole tullut, ei tarkoita että se kanssasisar jolla on pahat oireet eläisi epäterveemmin kuin sinä.
Kuka tietää. Olen lukenut, että ruokavalio voi vaikuttaa paljonkin vaihdevuosioireisiin.
No väitän että tää on enemmänkin geneettistä. Sukumme naisilla on kaikilla ollut todella pahat vaihdevuosioireet ja elämäntavat ja ravinto on ollut laidasta laitaan.
Miksi ottaisin. Ei ole mitään ollut oikein. Seksiä oman rakkaan kanssa tekee vain enemmän mieli ja hyvä niin💞💞💕💕
Te vaihdevuosiongelmaiset oletteko koskaan kinnittäneet huomiota ruokavalioon, tyyliin jättäneet pois kahvin, alkoholin, vehnän ja sokerin?
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut koko ikäni kasvissyöjiä, joten uskon etten tule saamaan mitään oireita. Kaikki tuntemani korvauslaastarin ottaneet ovat saaneet syövän:(
Älä levitä valheita. Sillä että on kasvissyöjä ei ole tuohon mitään merkitystä. Olen itsekin kasvissyöjä ja joudun käyttämään korvaushoitoa vaikeuden vaihdevuosioireiden vuoksi. Korvaushoitoa on muutakin kuin laastarihoitoa ja sen syövän voi saada vanhemmiten monesta muustakin asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Te vaihdevuosiongelmaiset oletteko koskaan kinnittäneet huomiota ruokavalioon, tyyliin jättäneet pois kahvin, alkoholin, vehnän ja sokerin?
Ei vaikutusta. Kokeiltu on. En käytä alkoholia, kahvia, sokeria enkä vehnää.
Mä olen käyttänyt noin 2 vuotta. Esivaihtareissa oli epäsäännölliset vuodot monta vuotta ja limakalvot silkkipaperinohuet (gynen sanoin). Kuumat aallot alkoi yhtäkkiä, vaikka menkat ei olleet loppuneet. Niitä oli vain yöllä, enkä voinut nukkua ollenkaan. Olen muutenkin erittäin huono nukkuja. KKoska lähisuvussa kuumat aallot ovat kestäneet joillakin jopa 70- vuotiaaksi asti, ja joillakin todella rajut oireet, aloitin heti hormonikorvaushoidon. En ole katunut hetkeäkään.
Tuttavapiirissä aniharva syönyt hormoneja,mitä en ymmärrä,kkun oireita ollut paljon. Raivokohtausta, masennusta, jatkuvaa hikoilua, lihaskatoa, keskivartalon lihomista, osteoporoosia.
Hormonikorvaushoito ehjäisee sydän-ja verisuonisairauksia, jos se aloitetaan heti vaihdevuosien alussa. Myös osteoporoosiriski ja lihaskato vähenee.
Jokainen tekee itse valintansa, mutta oudoksun "vanhanaikaista" ajattelutapaa, jossa pitäisi jotenkin " vanheta luonnollisesti" vaikka se ei ole hyväksi kropalle. Rintasyöpäriskikin on erittäin pieni, jos suvussa ei ole siihen taipumusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mulla taas vaikuttaa paljonkin.
No itse asiassa laastari on tutkimusten mukaan turvallisempi kuin pillerit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mulla taas vaikuttaa paljonkin.
Kahvi ja alkoholi aiheuttaa ihan hirveän hikoamisen heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi harmi siis sulle. Itse olen päässyt vähällä juuri jättämällä nuo pois ruokavaliosta. Ei tarvitse hormnihoitoa lisäksi.
En ota. Olen transsukupuolinen mies, elän kuitenkin ihan biologisessa kehossani naisena. Mitä vähemmän minussa on estrogeenia sitä paremmin voin. Erityisesti kun kuukautisten aikaan estrogeeni on alhaalla voin erityisen hyvin. Mielialan kanssa ongelmia tuottaa estrogeeni. Ihoni on myös paremmassa kunnossa silloin kun estrogeenia on vähemmän. Odotan sitä, että estrogeenihelvetti loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei auta muu kuin ottaa osaa. Ei ole helppoa teikäläisellä.
No hyvä sulle mutta älä vähättele muiden oireita.