Kahvin juonnin lopettaminen
Löytyykö kohtalotovereita? Pahentuvien refluksioireiden vuoksi on pakko lopettaa kahvin lipittäminen.
Nyt eka päivä kokonaan ilman kahvia ja aivan jäätävä päänsärky ollut koko päivän. Mikään ei auta, levossa parempi, rasituksessa pahenee. Kauankohan tämä mahtaa kestää - onko kokemusta?
Kommentit (31)
Yli 50 vuotta kahvia olen juonut.Kyllä tulee kova päänsärky jos en kahvia juo.
Vierailija kirjoitti:
Kahvi on hyvä "orjuutushuume". Voimakas riippuvuus takaa käytön jatkumisen, yleensä päivittäin ja aamusta iltaan.
Ei kai se kahvin lopettaminen sinällään mitään fyysisiä oireita aiheuta, mutta se on vaan niin pinttynyt tapa muuten vaan ja lisäksi pulla/munkki kahvin kanssa on niin hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai se kahvin lopettaminen sinällään mitään fyysisiä oireita aiheuta, mutta se on vaan niin pinttynyt tapa muuten vaan ja lisäksi pulla/munkki kahvin kanssa on niin hyvää.
Kyllä kofeiiniriippuvaisista suuri osa kokee erilaisia vieroitusoireita jos kofeiinia ei säännöllisesti käytetä.
Kokeile tummapaahtoisempaa kahvia, ne ovat paljon vatsaystävällisempiä kuin JuhlaMokat yms. Myös murukahvit ovat tummapaahtoisempia.
Terv. Kokemuksen rintaääni
Mulla kans suomalaisesta kahvista tulee hirveä närästys heti ekasta kupista.
Mutta kreikassa pystyin juomana kahvia huru mykke.
Liekö paahtoaste erilainen tai papulajike, mutta joku ero noissa on ..
Ota kofeiinitabletti, yksikin päivässä vähentää vieroitusoireita selvästi. Ei kannata lopettaa kerralla.
Olen joskus ollut huvikseni juomatta kahvia alle viikko siinä menee niin voi olla jonkinlaisia mielihaluja mutta mitään addiktioon viittaavaa ei oikein kohdallani ole tai kovin helposti tule mistään. Toisinaan huvitan itseäni esittämällä niin olevan ja ne joille tulee eri asioihin addiktioita helposti kuvittelevat vaikkapa kahvinjuonnin olevan tärkeää oikeastaan pidän kahvin tuoksusta itse kahvi ei ole kovin tärkeää.
Tummapaahtoinen kahvi on vatsaystävällisempää. Siitä on parkkihapot paahdettu veks.
Olen vatsaongelmien takia ajoittain jättänyt kahvin tauolle ja vuorokauden kestää päänsärky. Väsymys sit pitempään. Hyvä siirtoapu on musta tee, jossa myös on kofeiinia. Siitä voi sit siirtyä terveellisempiin teelaatuihin pikkuhiljaa.
Olin ollut noin 15 tuntia juomatta kahvia.Sitten alkoi tulla kovaa päänsärkyä.Join kupillisen kahvia.10 min kuluttua tuli särkyyn huomattava helpotus.20 min kuluttua ei särkyä enää ollut.
Mulla ei onneksi tullut mitään päänsärkyä vaan sain lopetettua noin vain. Vaihdevuosien takia lopetin, kun vaikutti hikoiluun.
Mulla oli ihan hirveä kohtalo. Iltaisin alkoi tulla uni aikaisin ja en heräillyt yöllä. Jaksoi tehdä töitä, ja lounaskoomat loppui. Päänsäryt ja rytmihäiriötkin loppui.
Kyllä sen päänsäryn pitäis mennä ohi päivässä tai parissa. Näin ainakin itselläni nuorempana kun muutamaan kertaan jäi kahvit saamatta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli ihan hirveä kohtalo. Iltaisin alkoi tulla uni aikaisin ja en heräillyt yöllä. Jaksoi tehdä töitä, ja lounaskoomat loppui. Päänsäryt ja rytmihäiriötkin loppui.
En usko
Kun Lopetin kahvin juomisen niin loppui pää- ja niskasäryt. Eikä ole enää vatsa sekaisin joka päivä. Ihon ja hiustenkin kunto on ihmeellisesti parantunut. Olen jopa virkeämpi ilman kahvia! En koskisi enää pitkällä tikullakaan siihen myrkkyyn.
Vierailija kirjoitti:
Viikon voi viedä. Väliaikaista kuitenkin.
v
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01123
Kofeiini on kahvissa ja joissakin muissa kasveissa esiintyvä kemiallinen yhdiste, joka vaikuttaa ihmisen keskushermostoon. Kemialliselta nimeltään se on 1,3,7-trimetyyliksantiini. Nykyään kofeiinia lisätään moniin elintarvikkeisiin.
Mistä kofeiinia saa?
Kahvin lisäksi kofeiinia on luonnollisena aineosana teessä ja kaakaossa. Sitä on lisätty kolajuomiin ja niin sanottuihin energiajuomiin. Lisättyä kofeiinia on myös muissa elintarvikkeissa. Tuotteiden sisältämiä kofeiinimääriä on esitetty taulukossa (lähde: Ruokavirasto ja tuoteselosteet).
Kahvi lopettaminen pitää tehdä loivennellen vaikka viikon aikana. Pienennät määrää asteittain ja lopetat sitten kokonaan.
Toisaalta, ainakaan minulla nuo vieroitusoireet eivät kestä kuin pari päivää. Kyllä sen ajan kestää.
Nyt kun juo säännöllisesti, niin väsyneenä kuppi kahvia piristää huomattavasti enemmän kuin säännöllisesti käyttäessä. Eikä kupin tai parin jälkeen tule mitään vieroitusoireita.
Kahvin juojat ovat narkkareita. Pyhä Yrtti ei aiheuta tuollaisia vieroitusoireita runsaassakaan käytössä.