Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siivousintoilijat! Jaetaan vinkkejä ja suosituksia tekniikoista ja tuotteista!

Vierailija
20.05.2021 |

Ajattelin aloittaa tällaisen ketjun, jospa tästä olisi hyötyä muillekin. Olen vähitellen hurahtanut siivoamiseen siinä määrin, että olen ns. koukussa siistiin kotiin. Haluaisin parantaa siivoustekniikkaa ja kuulla niksejä siivoukseen ja erityisesti tuotteisiin liittyen.

Omat vinkkini heti alkuun on tiskiharjan käyttäminen kylpyhuoneen ja vessan lavuaarin pesuun. Lisäksi fairysta ja vedestä tulee monipuolinen siivousaine oikeastaan koko kotiin ja se sopii hyvin myös lapsiperheeseen. Märkätilojen peilit saa helposti puhdistettua, kun aina suihkun jälkeen pyyhkäisee ne ja saunan lasioven mikrokuituliinalla puhtaaksi. Ei kerry kalkkitahroja.

Kommentit (317)

Vierailija
61/317 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melko luonnonmukaisesti mennään, vesi tai laimea fairyliuos on eniten käytetyt pesuaineet. Lisäksi on ruokasoodaa rasvan irrottamiseen ja sitruunahappoa kalkin irrottamiseen. Pidän sen käytöstä enemmän. Etikka haisee pahalta ja höyrystyy liian korkeassa lämmössä. Sitruunahapostakin voi tehdä liuoksen suihkepulloon. Koska se on hapanta kuten etikkakin, ei sovi joka kohteen siivoukseen.

Tähän on pakko komnentoida, että Fairy on kaukana luonnonmukaisesta. Löytyy paljon parempia ja luonnonmukaisempiakin pesuaineita/tiskiaineita.

Vierailija
62/317 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Robotti-imuri auttaa tosi paljon. Imuroi kyllä niin paljon paremmin kuin itse 

Olen muuten aina pessyt harjalla kaikki lavuaarit ja hanat ja sitten kuivannut pyyhkeellä. Hohtavat kuin hotellissa konsanaan. 

Robotti ei imuroi lattialistojen, sohvatyynyjen väjejä, verhoja, kattoa, pöytätasojen- ja lampunkupujen pölyjä.

Ei pääse usemien huonekalujen alle.

On oltava oikea imuri .

Tottakai on oltava muukin imuri, mutta kun robotti ajelee säännöllisesti niin sitä pölyä myös kertyy vähemmän. Meillä on robotin lisäksi varsi-imuri josta saa sen rikkaimuriosan irti, sillä on hyvä imuroida juurikin sohvat, pöytätasot, lattialistat ym., perinteistä imuria ei tarvitse mihinkään. Robotti mahtuu kaikkien kalusteiden alle. Mopilla sitten saa ne muutamat hankalat nurkat, joihin ei kumpikaan noista yllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/317 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Universal stonella pesen silloin tällöin kylpyhuoneen plus kaikki lavuaarit. Kumppareista tulee kuin uudet myös tuolla!

Staattisella liinalla moppaus koirataloudessa ihan ehdoton. Puulattian pesen osissa, kuivaan toisella mopilla missä pyyhe, lähtee todella puhtaaksi eikä tule jalanjälkiä lattiaan.

Kylpyhuoneen pesen kiillon kylpy-suihkeella ja sen jälkeen neutralisoin ja poistan rasvan laimennetulla fairyllä.

Kiillon uuninpesuaine on todella tehokas. Pellit saa uusiksi kun laittaa tuota vaikuttamaan pariksi tunniksi ja sitten hinkuttaa pahimmat kohdat sokeripalalla.

Etikkapohjainen pesuaine hävittää pahat hajut.

Imuriin on paras suulake on twinner, ei tarvitse säätää matolle ja lattialle erikseen ja mahtuu sohvan alta imuroimaan.

Tämä oli mulle ihan uusi tuttavuus. Toimiiko myös ns. nukka/lankamatolla? Mulla on Mielen imuri, johon pitäisi vaihtaa tuo suulake ja uusi maksaa yli satasen, mikä on ihan älytön hinta. Eli tuo olisi hyvä vaihtoehto, jos sillä pystyy imuroimaan myös nukkamatot.

Vierailija
64/317 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras siivousvinkkini olisi poistaa mies ja lapset perheestä.

Sinkkuaikoina kotini kiilsi. Nyt vaikka kuinka ohjeistaa ja opastaa, on kotona myllerrys.

Ja kaikille tosikoille, en nyt ihan tosissani ole. Mutta joskus, kun lapset oli pieniä, töistä tullessa viikonloppuna, kun olivat isänsä kanssa "puuhailleet ja kokkailleet" ajattelin, että jokainen nainen tarvitsisi oman yksiön. Sieltä kun lähtisi, tavarat olisi paikoillaan takaisin tullessa. Siellä voisi käydä välillä lepäämässä ja ihastelemassa kiiltävää tiskipöytää.

Ja tiedän, olen vähän siivoushullu ja en meinaa kestää ns. elämisen jälkiä.

Vierailija
65/317 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millähän täysin pinttyneet uuninpellit saisi puhtaaksi mahdollisimman vähällä hankaamisella? Pystysuorat reunat eritoten tuottavat tuskaa.

Entäpä vedenkeitin? Keittelin eilen siinä etikkaseosta peräti kolme kertaa mutta kalkki pohjalla ei hievahtanutkaan.

Vedenkeitin ja teekeitin kannattaa puhdistaa sitruunahapolla (saa apteekista tai ruokakaupasta kuten täällä on kerrottu).

Ohje:

1. Keitä veden-/teenkeittimellä puoli litraa litraa vettä.

2. Lisää kuumaan veteen vajaa 2 rkl sitruunahappoa. (Huom. sitruunahappoa ei siis keitetä!)

3. Jätä vaikuttamaan n. 15 minuutiksi.

4. Kaada sitruunahappovesi pois. (Jos kyseessä on teenkeitin, jätä pohjalle tilkka ja pyyhi talouspaperilla loput teenjämät pois heti kun et ole enää vaarassa polttaa kättäsi.)

5. Huuhtele veden-/teenkeitin keittämällä kolme kertaa peräkkäin pelkkää vettä.

Vierailija
66/317 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan kaikki pinttyneimmät uunin röpelöt, hellanlevyn reunan mustumat ja vuosikausia sinnepäin koneessa pestyt lasagnevuoat sain säihkyvän puhtaiksi, kun otin käyttöön mummojen menetelmän eli kostutetun sokeripalan. Siis ruokakaupasta paketti kovaa palasokeria, nopea kostutus hanan alla ja ei kun hinkkaamaan. Toimii tosi nopeasti ja on kuin naarmuttamaton kuorinta-aine. Jokseenkin luontoystävällinen myös.

Saksanpähkinä ja kokis ovat toinen mummoniksi. Saksanpähkinällä hieromalla saa puupintojen naarmut ja läikät pois. Kokiksella saa kaikkein nopeimmin vessanpöntön valumajäljet irti.

Vierailija
67/317 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenhän saisi vessanpöntöstä pois punertavan pystyraidan siitä kohtaa, josta vesi valuu takaosasta alas? Ja sieltä alaosan mutkista pois p-skat, ei tavallisella vessaharjalla oikein saa. Auttaako joku aine vai mikä?

Sini wc-harjalla, jolla saa pestyä myös reunojen alta. Niissä pöntöissä, joita on pesty vaan sellaisella tavallisella möhköharjalla on pöntön reunojen alla ihan hirveää tavaraa 🤢 Wc duck -aineella lähtee mun mielestä kaikki mahdollinen irti ja se pysyy pöntön seinämissä yllättävän pitkään, toisin kuin esim. Kloriitti, joka valuu samantien pois.

Mitä väliä, kuka sinne reunojen alle näkee? :D

Vierailija
68/317 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenhän saisi vessanpöntöstä pois punertavan pystyraidan siitä kohtaa, josta vesi valuu takaosasta alas? Ja sieltä alaosan mutkista pois p-skat, ei tavallisella vessaharjalla oikein saa. Auttaako joku aine vai mikä?

Sini wc-harjalla, jolla saa pestyä myös reunojen alta. Niissä pöntöissä, joita on pesty vaan sellaisella tavallisella möhköharjalla on pöntön reunojen alla ihan hirveää tavaraa 🤢 Wc duck -aineella lähtee mun mielestä kaikki mahdollinen irti ja se pysyy pöntön seinämissä yllättävän pitkään, toisin kuin esim. Kloriitti, joka valuu samantien pois.

Mitä väliä, kuka sinne reunojen alle näkee? :D

Ei näe, mutta haistaa kyllä sen pinttyneen kusipaskasotkun. Yök.

Vierailija
69/317 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millähän täysin pinttyneet uuninpellit saisi puhtaaksi mahdollisimman vähällä hankaamisella? Pystysuorat reunat eritoten tuottavat tuskaa.

Entäpä vedenkeitin? Keittelin eilen siinä etikkaseosta peräti kolme kertaa mutta kalkki pohjalla ei hievahtanutkaan.

Vedenkeitin ja teekeitin kannattaa puhdistaa sitruunahapolla (saa apteekista tai ruokakaupasta kuten täällä on kerrottu).

Ohje:

1. Keitä veden-/teenkeittimellä puoli litraa litraa vettä.

2. Lisää kuumaan veteen vajaa 2 rkl sitruunahappoa. (Huom. sitruunahappoa ei siis keitetä!)

3. Jätä vaikuttamaan n. 15 minuutiksi.

4. Kaada sitruunahappovesi pois. (Jos kyseessä on teenkeitin, jätä pohjalle tilkka ja pyyhi talouspaperilla loput teenjämät pois heti kun et ole enää vaarassa polttaa kättäsi.)

5. Huuhtele veden-/teenkeitin keittämällä kolme kertaa peräkkäin pelkkää vettä.

Oman kokemuksen perusteella vedenkeittimen puhdistamiseen riittää pelkkä sitruunamehu. Itse käytän keltaiseen muovipulloon pakatun sitruunamehun jämiä tähän tarkoitukseen.

Vierailija
70/317 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi vinkki vitonen minkä opin youtubesta katsomalla siivousvideoita: roskikset voi puhdistaa lorauttamalla vähän yleispesuainetta ja päälle kiehuvan kuumaa vettä. Antaa hetken olla ja kaataa sitten pönttöön.

Myöskin vähän paremman varsi-imurin hankinta on ollut nappiostos itselle joululahjaksi :D tänä jouluna ostan sitten robotti-imurin, niin koti pysyy siistimpänä siivousten välillä!

Tuosta aikaisemmin mainitusta kuivamoppauksesta haluaisin kuulla lisää!

Vierailija
71/317 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi vinkki vitonen minkä opin youtubesta katsomalla siivousvideoita: roskikset voi puhdistaa lorauttamalla vähän yleispesuainetta ja päälle kiehuvan kuumaa vettä. Antaa hetken olla ja kaataa sitten pönttöön.

Myöskin vähän paremman varsi-imurin hankinta on ollut nappiostos itselle joululahjaksi :D tänä jouluna ostan sitten robotti-imurin, niin koti pysyy siistimpänä siivousten välillä!

Nyt melkein samalla hinnalla saa moppaavan roboimurin. Minulla on ollut vuoden käytössä moppa-robo ja olen erittäin tyytyväinen, käytän sitä kerran viikossa ja perinteistä imuria vain tarvittaessa(en edes muista milloin viimeksi). Lattialistoihin olen ajatellut hakkia tuon sinin pölypalleron. 

Twinnerin suulake on kätevä ja on toiminut minulla kaikkiin mattoihin huomattavasti helpompi vedellä mattoja kuin perinteisillä kangistuksilla.

Moppiimurin moppikankaaseen suihkautan hieman lattianpesuainetta. Silloin kun minulla oli pienempi asunto ja lemmikkieläimiä niin käytin höyrymoppia H20 vai mikä se oli. Se oli loistava muuten mutta varresta katkesi osa ja nyt se ei pysy kasassa. Kun haluan desinfioida ja puhdistaa raot perusteellisesti käytän kärcheriä. Kun muutan uuteen asuntoon esim. keittiön koloihin ja rakoihin on pinttynyt edelliseltä asukkaalta likaa ja suihkutan höyryä joka tulee kovalla paineella noihin rakoihin ja voi hel mitä moskaa sieltä tulee ulos. Millään muulla noita likoja tuolta ei saa ulos. Suosittelen siis kärcciä. Olen joutunut vastaamaan useamman asunnon siivouksesta niin kokemusta minulla on kaikista isoimmasta imevästä sekä kaikista pienimmästä, molemmat ok mutta tuo isompi vempele on aika kömpelö mutta monesti kuulema miehet innostuvat siivouksesta tuon laitteen myötä.

Vierailija
72/317 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt melkein samalla hinnalla saa moppaavan roboimurin. Minulla on ollut vuoden käytössä moppa-robo ja olen erittäin tyytyväinen, käytän sitä kerran viikossa ja perinteistä imuria vain tarvittaessa(en edes muista milloin viimeksi). Lattialistoihin olen ajatellut hakkia tuon sinin pölypalleron. 

Twinnerin suulake on kätevä ja on toiminut minulla kaikkiin mattoihin huomattavasti helpompi vedellä mattoja kuin perinteisillä kangistuksilla.

Moppiimurin moppikankaaseen suihkautan hieman lattianpesuainetta. Silloin kun minulla oli pienempi asunto ja lemmikkieläimiä niin käytin höyrymoppia H20 vai mikä se oli. Se oli loistava muuten mutta varresta katkesi osa ja nyt se ei pysy kasassa. Kun haluan desinfioida ja puhdistaa raot perusteellisesti käytän kärcheriä. Kun muutan uuteen asuntoon esim. keittiön koloihin ja rakoihin on pinttynyt edelliseltä asukkaalta likaa ja suihkutan höyryä joka tulee kovalla paineella noihin rakoihin ja voi hel mitä moskaa sieltä tulee ulos. Millään muulla noita likoja tuolta ei saa ulos. Suosittelen siis kärcciä. Olen joutunut vastaamaan useamman asunnon siivouksesta niin kokemusta minulla on kaikista isoimmasta imevästä sekä kaikista pienimmästä, molemmat ok mutta tuo isompi vempele on aika kömpelö mutta monesti kuulema miehet innostuvat siivouksesta tuon laitteen myötä.

Unohtui sanoa ettää mulla on xiaomi merkkinen robo, sitä on helppo käyttää kännykällä. Voi valita halutun alueen. Gigantin tarjouksia kannattaa seurata, välillä nuo on hyvässä tarjouksessa.

Vierailija
73/317 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo oma yksiö rupesi kuulostamaan nyt lyllä liian hyvältä

Vierailija
74/317 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylppärin viemäriritilän alla käytän Sinituotteen Kaivokieloa. Kerää hiukset viemäriä tukkimasta.

Vierailija
75/317 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paras siivousvinkkini olisi poistaa mies ja lapset perheestä.

Sinkkuaikoina kotini kiilsi. Nyt vaikka kuinka ohjeistaa ja opastaa, on kotona myllerrys.

Ja kaikille tosikoille, en nyt ihan tosissani ole. Mutta joskus, kun lapset oli pieniä, töistä tullessa viikonloppuna, kun olivat isänsä kanssa "puuhailleet ja kokkailleet" ajattelin, että jokainen nainen tarvitsisi oman yksiön. Sieltä kun lähtisi, tavarat olisi paikoillaan takaisin tullessa. Siellä voisi käydä välillä lepäämässä ja ihastelemassa kiiltävää tiskipöytää.

Ja tiedän, olen vähän siivoushullu ja en meinaa kestää ns. elämisen jälkiä.

Jokainen… nainen? Mä olen nainen ja ollut aina se sotkuisempi osapuoli. Toisaalta mua myös sotku eniten haittaa ja saan sitten siivouskohtauksia… Mut ihmettelen edelleen miten vahvana elää toi stereotypia, että nainen on siistimpi, siivoaa enemmän ja mies ja lapset ovat sotkun aiheuttajia… Meillä esim. jos minä teen ruokaa niin laitan miehen siivoamaan keittiön, koska itse en jaksa. Teinhän jo ruuan. Saatan huomauttaa, että siivoo sä

tänään vessa, koska mä pesen tänään neljä koneellista pyykkiä. Tai että sä teet ruuan tai mennään jonnekin syömään. Mä en jaksa.

Jotenkin käy kateeksi miten jotkut naiset vaan jaksaa päivästä toiseen pyörittää ihan kaikkea. Mä rakastaisin siivousta jos siihen olisi koko päivä aikaa ja vois välillä kahvitella ja sit taas jatkaa.

Vierailija
76/317 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kloritea on myös geelimäisenä. Wc-ankka on ehkä huonointa wc:n pesuainetta jota olen koskaan käyttänyt. Jos ei lasketa näitä luonnonystävien veskinpesuaineita.

Vierailija
77/317 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten saa induktiolieden pinnasta rasvaläikät pois? Pyyhin käytön jälkeen, mutta osa ei vaan lähde millään..

Induktioliesi ei oikein lähde puhtaaksi kuin skraballa ja induktioliedelle tarkoitetulla puhdistusaineella.

Vierailija
78/317 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten saa kaakelien saumoista mustan hiusvärin tahrat pois? Kyseessä ei siis sileä sauma-aine vaan semmonen karheampi.

Vierailija
79/317 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytän lähes kaikkeen siivoamiseen sellaista siivoussaippuaa. Sitä myy pieni suomalainen yritys, Candle Light Story. Siivoussaippua on aina pelastanut, kun muu ei auta. Sillä on lähtenyt veritahrat ja punkutkin valkoisista vaatteista. Sitten mä myös tiskaan sillä, se on hyvä irrottamaan rasvaa, mutta ilman fairyn myrkkyjä. Pesen keittiössä sillä altaat ja meidän keraamisen lieden. Siinä on vähän sama idea kuin Universal Stonessa, mutta siitä ei jää sitä ärsyttävää savimuhjua jäljelle. Sillä saa kyllä hanat uskomattoman kirkkaiksi. Oon ihan hurahtanut siihen! Löysin sen täältä: www.candlelightstory.com/siivoussaippua

Vierailija
80/317 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivous(saippua)hullu kirjoitti:

Mä käytän lähes kaikkeen siivoamiseen sellaista siivoussaippuaa. Sitä myy pieni suomalainen yritys, Candle Light Story. Siivoussaippua on aina pelastanut, kun muu ei auta. Sillä on lähtenyt veritahrat ja punkutkin valkoisista vaatteista. Sitten mä myös tiskaan sillä, se on hyvä irrottamaan rasvaa, mutta ilman fairyn myrkkyjä. Pesen keittiössä sillä altaat ja meidän keraamisen lieden. Siinä on vähän sama idea kuin Universal Stonessa, mutta siitä ei jää sitä ärsyttävää savimuhjua jäljelle. Sillä saa kyllä hanat uskomattoman kirkkaiksi. Oon ihan hurahtanut siihen! Löysin sen täältä: www.candlelightstory.com/siivoussaippua

Mulla on myös tuollainen Candle Light Storyn siivoussaippua ja on kyllä riittoisa ja tehokas. Keittiössä käytän Sopo saippuaa, sopii myös tiskaamiseen. Jotkut vannovat Saaren Taika siivoussaippuoiden nimeen, niitä en ole itse kokeillut.