Siivousintoilijat! Jaetaan vinkkejä ja suosituksia tekniikoista ja tuotteista!
Ajattelin aloittaa tällaisen ketjun, jospa tästä olisi hyötyä muillekin. Olen vähitellen hurahtanut siivoamiseen siinä määrin, että olen ns. koukussa siistiin kotiin. Haluaisin parantaa siivoustekniikkaa ja kuulla niksejä siivoukseen ja erityisesti tuotteisiin liittyen.
Omat vinkkini heti alkuun on tiskiharjan käyttäminen kylpyhuoneen ja vessan lavuaarin pesuun. Lisäksi fairysta ja vedestä tulee monipuolinen siivousaine oikeastaan koko kotiin ja se sopii hyvin myös lapsiperheeseen. Märkätilojen peilit saa helposti puhdistettua, kun aina suihkun jälkeen pyyhkäisee ne ja saunan lasioven mikrokuituliinalla puhtaaksi. Ei kerry kalkkitahroja.
Kommentit (317)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenhän saisi vessanpöntöstä pois punertavan pystyraidan siitä kohtaa, josta vesi valuu takaosasta alas? Ja sieltä alaosan mutkista pois p-skat, ei tavallisella vessaharjalla oikein saa. Auttaako joku aine vai mikä?
Ihmesieni käyttöön. Ihan vain mekaaninen pesu ihmesienellä. Käsi pönttöön vain ja hankaamaan.
Tätä en uskaltais kokeilla.. Taikasienellä voi saada lasitteen pilalle ja sen jälkeen siihen pöntön pintaan tarttuu aivan kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Mitenhän saisi vessanpöntöstä pois punertavan pystyraidan siitä kohtaa, josta vesi valuu takaosasta alas? Ja sieltä alaosan mutkista pois p-skat, ei tavallisella vessaharjalla oikein saa. Auttaako joku aine vai mikä?
Jos punertava raita on ruostetta, siihen tehoaa kokis. Seisottaa kokista vaikka yön yli.
Mäntysuovalla saa kuulakärkikynän, tussin jäljet, rasvatahrat pois.
Marseille-saippuaa olen hangannut vaatteiden öljytahroihin, pesussa tulleisiin värjäytymiin, jättänyt vaatteeseen ja normaali pesu, tahrat lähteneet.
Youtubessa löytyy videoita joissa on monta erilaista vinkkiä, kokikselle, ruokasoodalle, sitruunalle ym., englannin kielellä.
Ikkunoita voi pestä valmiiksi kosteilla ikkunaliinoilla. Ei vettä eikä pesuaineita.
Tiskiharja ja kynsiharja ovat korvaamattomia välineitä meidän kissataloudessa! Niillä saa kevyesti harjaamalla kissankarvat ja pölyt pois matoista ja huonekaluista sekä kissan kiipeilytelineestä. Esimerkiksi kiipeilytelineen imurointi on käytännössä mahdotonta joten käytän kynsiharjaa ja sen jälkeen rikkaimuria tarvittaessa. Samoin vetelen kynsiharjalla karvakerääntymät huonekaluista imurointien välissä. Lyhytnukkaisiin mattoihin tiskiharja on puolestaan tosi näppärä. Eri tekstiileihin eri harjat ovat parempia, kokeilemalla selviää.
Harjan saa käytön jälkeen näppärästi putsattua ihan sormin ja tiheää kampaa käyttäen. Ne voi myös pestä tiskikoneessa silloin tällöin.
Vela -72 kirjoitti:
Tiskiharja ja kynsiharja ovat korvaamattomia välineitä meidän kissataloudessa! Niillä saa kevyesti harjaamalla kissankarvat ja pölyt pois matoista ja huonekaluista sekä kissan kiipeilytelineestä. Esimerkiksi kiipeilytelineen imurointi on käytännössä mahdotonta joten käytän kynsiharjaa ja sen jälkeen rikkaimuria tarvittaessa. Samoin vetelen kynsiharjalla karvakerääntymät huonekaluista imurointien välissä. Lyhytnukkaisiin mattoihin tiskiharja on puolestaan tosi näppärä. Eri tekstiileihin eri harjat ovat parempia, kokeilemalla selviää.
Harjan saa käytön jälkeen näppärästi putsattua ihan sormin ja tiheää kampaa käyttäen. Ne voi myös pestä tiskikoneessa silloin tällöin.
Ai niin, kannattaa kokeilla harjata matot tiskiharjalla imuroinnin jälkeen. Sitä eläinkarvaa ja muuta pölyä irtoaa uskomattoman paljon jostain sieltä maton uumenista vieläkin!
Ihmesieni/taikasieni on kyllä todellakin sellainen ihme, että sillä lähtee ihan käsittämättömän helposti monet sellaiset tahrat, joihin mikään muu ei tehoa. Tämä itselleni ihan ykkös aarre!
Uunin pesuun olen kuullut hyvän kikan, jota en tosin ole itse testannut. Suihkutellaan uunin pinnat ja laitetaan syvään uunivuokaan vettä, uuni päälle vaikka useammaksi tunniksi ja vesi haihtuessaan pitää pinnat kosteina ja liottaa likaa, joka sitten lopuksi on helppo pyyhkiä pois.
Robotti-imuriin olen myös tykästynyt. Ei kannata ihan halvinta ostaa. Paremmat mallit osaavat navigoida hyvin. Ei täysin korvaa imuria, mutta helpottaa elämää tosi paljon. Jätän sen siivoamaan kun itse lähden lenkille.
Vielä sellainen vinkki, että käsipaperit on hyviä lasien ja peilien pesuun. Ei jää nukkaa, eikä raitoja.
Oletko huomannut, että fairy vaahtoaa järjettömästi, ja oletko mies, jolle kaikki yleispesu- ja käsitiskiaineet ovat fairyjä?
Tavallinen leivontasooda käy moneen tarkoitukseen. Myös pyykkiin silloin, jos muut aineet sattuvat olemaan lopussa. Toimii hyvin mm. tiskipöydän, kattiloiden ym. teräspintojen puhdistukseen sekä teestä tummuneiden mukien ja lusikoitten puhdistamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Saakohan saunan seinäpaneeleita ja lauteita suihkuttaa suoraan suihkulla vai onko jotain vaaraa kosteusvauriosta? Inhoan saunan pesua ja tuo voisi helpottaa huuhtelua mutta onkohan turvallista? Muitakin saunan pesuvinkkejä ja erityisesti pesun helpottamiseen vinkkejä otan mielelläni vastaan!
Ne lauteiden istuinosat, jotka eniten pesua tarvitsevat, ovat yleensä irrotettavia. Voit kantaa ne vaikka pihalle perusteellisesti pestäväksi ja kuivatettavaksi. Seinäpaneeleja ei tarvitse pestä kovin usein. Kyllä nekin kestävät suihkutuksen pari kertaa vuodessa, mutta eihän mikään estä kuivaamasta niitä saman tien, jos epäilyttää.
Vierailija kirjoitti:
Robotti-imuri auttaa tosi paljon. Imuroi kyllä niin paljon paremmin kuin itse
Olen muuten aina pessyt harjalla kaikki lavuaarit ja hanat ja sitten kuivannut pyyhkeellä. Hohtavat kuin hotellissa konsanaan.
Robotti ei imuroi lattialistojen, sohvatyynyjen väjejä, verhoja, kattoa, pöytätasojen- ja lampunkupujen pölyjä.
Ei pääse usemien huonekalujen alle.
On oltava oikea imuri .
Vierailija kirjoitti:
Millähän täysin pinttyneet uuninpellit saisi puhtaaksi mahdollisimman vähällä hankaamisella? Pystysuorat reunat eritoten tuottavat tuskaa.
Entäpä vedenkeitin? Keittelin eilen siinä etikkaseosta peräti kolme kertaa mutta kalkki pohjalla ei hievahtanutkaan.
Vedenkeittimen saa helposti puhtaaksi, kun keittää siinä pienen määrän sitruunamehua, sen verran että pohjan tummentumat peittyvät. Sitruunamehu saattaa kuohua helposti joten ei kannata laittaa liikaa. Sen jälkeen keittää kerran pari pelkkää vettä ja se on siinä.
Vierailija kirjoitti:
Saakohan saunan seinäpaneeleita ja lauteita suihkuttaa suoraan suihkulla vai onko jotain vaaraa kosteusvauriosta? Inhoan saunan pesua ja tuo voisi helpottaa huuhtelua mutta onkohan turvallista? Muitakin saunan pesuvinkkejä ja erityisesti pesun helpottamiseen vinkkejä otan mielelläni vastaan!
Ämpäriin pesuainevesi, hinkuta varsiharjalla seinät, lauteet ja lattia, putsaa kaivo, huuhtele suihkuletkulla, kuivaa isoimmat lastalla. Menee noin 5min. Ite teen joskus saunan jälkeen ja laitan oven kiinni, kuivuu kuumana sen toiset 5min.
Ne paneelit ja lauteethan altistuu kokoajan vesihöyrylle ja märille saunojille, eli hyvin kestää huuhtelun jos ei niitä jokapäivä läträä märäks ja kuivaa hyvin.
Osta se Fairyn vaahtopumppupullo astioiden käsinpesuun. Kun aine loppuu, täytä suosimallasi pesuaineella. Mä esimerkiksi käytän Rainbow sensitiveaä, joka voitti jonkun testinkin.
Kärveli kirjoitti:
Ootteki löytänny soodan ja etiikan? Tuoksutonta puhtautta..
Hyvän ja pahan tutkimisen en ole huomannut auttavan siivoamisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä haluaisin vinkkejä höyhenlampun puhdistamiseen... Olen varovasti joskus sitä yrittänyt imuroida, mutta koska lamppu on ns. riisipaperilamppu mihin on liimattu höyheniä, en uskalla sitä hirveesti imuroida.
https://www.veke.fi/media/catalog/product/cache/2a4e75c88a78656d3a83b8f…
Ihmettelin tuollaista hörhellystä yhdessä valaisinliikkeessä ja kysyin myyjältä, miten tuollaisen voi puhdistaa pölystä. Myyjä näytti jotain aerosolipulloa ja sanoi, että lampun alle voi laittaa vaikka sanomalehtiä, sitten lamppu suihkutellaan sillä aineella ja pölyt varisevat alas, joten tarvitsee vain kääriä lehdet roskiin.
Oli varmaankin elktroniikkkalaitteiden puhdistukseen tarkoitettua paineilmaa. Löytyy isommista marketeista ainakin.
Ostin swep-mopin. 50 senttisen. Nyt on moppaaminen yhtä iloa. Näitä käytin viimeksi opiskeluaikana, kun siivosin työkseni. Kyllä kunnon välineillä on ilo siivota.
Vierailija kirjoitti:
Kammoatko suihkun ja saunan viemäreiden siivousta? Pyörryttää, oksettaa, haluat juosta pakoon heti, et uskalla koskea käsin ? EI HÄTÄÄ, tässä on pari vinkkiä. Ota välineiksi pitkiä vahvoja kumihanskoja, roskapussia, spagettikauha jota ei käytetä ruuanlaitossa, pieni muovikauha, ateriaveitsi tai kertakäyttöveitsiä, paperia, pesuaineita viemärille esim. astisaine tai tolu, rautakaupan parempi hengityssuojain josta ei tule viemärinhajua niin paljoa läpi, suojalasit silmille ja tiskiharja joka menee roskiin.
Avaa viemärin metallikansi hammastikulla, älä hätäänny. Ota spagettikauhalla ja veitsellä sitkein hiusmassa irti, siirrä kahteen päällekäiseen roskapussiin niitä. Veitsi katkaisee viimeisiä takertuvia hiuksia viemärissä. Suihkunpäällä ja pesuaineella saat välillä huuhdottua viemäriä. Pese viemärin kansi kraanan alla pesualtaassa tai pyyhi pienellä pesuainesienellä, katso itse mitä teet. Sen jälkeen pese tiskiharjalla, pesuaineella viemäriä, siivoussienellä saa reunat ja kauha jos siellä on edelleen jotain hiusmassaa /pesuainemassaa. JOS irrotat osia, varo osaa matalalla, joka voi avata väylän viemäriputkeen josta tuulee ulospäin, tuki se jollain nopeasti siivouksen ajaksi – varaa siihen välineitä etukäteen. Joskus voi ostaa uuden osan viemäriin rautakaupasta, jos näyttää oikein pahalta.
Vain, jos spagethikauhaa ei sen jälkeen en'' käytetä ruoanlaittoon eik' tarjoiluun.. Ettehän käytä myöskään vieraiden ruokkimiseen..
Hyvillä välineillä siivous on jopa hauskaa. Ostan silloin tällöin jonkun tuotteen testiin vain tästä syystä. Esim valmiit puolikosteat siivousliinat on helppoja ja tuoksuu kivalta, sellaisen vain kiskaisee paketista ja pyyhkii pintoja tai luuttuaa lattiaa. Ei tartte läträä vedellä tai pestä likaista moppia.
Omia vinkkejä:
- Haisevan viemärin suulle heitän välillä konetiskitabletin ja valutan hiljakseen kuumaa vettä päälle. Ei auta tukkoiseen viemäriin, mutta raikastaa tunkkaista.
- laattasaumojen pesuun sille tarkoitettu saumaharja on paras väline, turha tuhlata aikaa muihin.
- vanhat rikkinäiset vaatteet leikkaan kertakäyttöisiksi siivousräteiksi. Pyyhkäisen vaikka vessanpöntön ulkopinnat ja heitän roskiin.
- siivousliinojen värikoodaus auttaa siinä, ettei samalla rätillä tuu vahingossa putsattua vessaa ja keittiötä tms. Mulla keittiö on vihreä, vessa punainen, sininen ja keltainen yleisliinoja.
- ostan 10kpl paketin keittiösieniä ja käytän niitä siivoukseen samaan tyyliin kuin liinoja. Pöydät, peilit, listat... kummasti sillä sienellä irtoaa likaa enemmän kuin liinalla.
- VÄLTÄ KEMIKAALIKUORMAA. Enemmän ei ole parempi. Aine ei puhdista paremmin mitä enemmän sitä käyttää, se vain rasittaa elimistöäsi ja ympäristöä ja usein myös kuluttaa siivottavaa pintaa. Vähällä pärjää ja usein etikka, sooda ja mäntysuopa on kaikki mitä tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Olen innostunut kuivamoppaamaan lattiapinnat. Pöly irtoaa pinnasta paremmin kuin imurilla ja parketti/laminaatti kiiltää.
Matot tosin pitää erikseen imuroida, mutta tuo moppaus käy yllättävän nopsasti, joten aikaa ei juuri mene pidempään.
Millä välineillä teet kuivamoppauksen?
Ihmesieni käyttöön. Ihan vain mekaaninen pesu ihmesienellä. Käsi pönttöön vain ja hankaamaan.